revner ved sceptre
Fra : Kondrup

Dato : 14-04-08 16:53

Kære alle
Jeg har en del revner ved nogle af søgelænderets sceptre - gasterne
har nok hængt for meget i dem.
Hvordan reparerer men revnerne bedst?
Det er vel ikke godt nok at fylde dem med gel coat spartel - det
revner sikkert hurtigt igen.
Skal det være epoxy-lim, f.eks. Araldit, eller andre gode forslag?
Hilsen
Jens

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-04-08 09:09

Hej Jens,

Problemet har to sider.
For det første skal området med revnerne selvfølgelig repareret
og udseenet af reparationen afhænger meget af ens
håndværksmæssige formåen og også genskabelse af et dæks knuprede
overflade således at reparationen ikke er for fremtrædende. Er
reparationen ikke synsmæssig noget at prale af kan den dækkes af
en blankpoleret rustfri plade.
Normalt fjernes den løse gelcoat og ny pålægges.
Man skal ikke vente flere år med reparationen for vandindtrængen
vil ødelægge stedet meget især hvis vand og fr5ost er til stede,
så går det hurtigt med delamineringen.

Årsagen er at langt de fleste septerfødder og deres fastgørelse
ikke er lavet tilstrækkeligt solide til at optage den belastning
de bliver udsat for fra gaster og gaster ombord på nabobåde der
forsøger at skubbe bådene væk fra hinanden ved at tage i
søgelænderet eller septrene. Det er de svage konstruktioner slet
ikke beregnet til. (Det er lige så forkert at bruge en bådshage
til at trække/skubbe ved at bådshagen anvendes i tilsvarende
situationer, en bådshage er beregnet til at være en forlænget
arm til at fiske tovværk op med).

Skal du have en konstruktion der kan optage kræfterne ved
septerfødderne så skal glasfiberen have den fornødne tykkelse og
trykket skal fordeles over et større areal, både udvendigt og
indvendigt med stålplader der er formet efter konstruktionens
form på det enkelte sted.
Sådan er det også med pullerter de skal være fæstnet korrekt for
at optage kræfterne der kan opstå i brugssituationerne, det
syndes der også ofte imod.

Mvh/Harding

Fra : Kondrup

Dato : 15-04-08 15:23

On 15 Apr., 10:09, Harding E. Larsen <hard...@ZFVC0larsen.tdcadsl.dk>
(slet ZFVC0) wrote:
> Hej Jens,
> Normalt fjernes den løse gelcoat og ny pålægges.
Kære Harding
Tak for svar.
Hvis man nu starter med det nemme (fjerne løs gelcoat), hvad bruger du
til at pålægge ny? Jeg plejer at bruge BHP gelcoat spartel til små
skader, men jeg synes det ret kridtet - holder ikke til noget.
Hilsen Jens

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-04-08 10:58

Hej Jens,

Der findes mage forskellige varer på hylderne under forskellige
navne:
Marine Epoxy, Kemisk metal, Marine filler, Reparationssats för
plastbåtar, Gelcoat filler, Glasfiber spartelmasse, Polyester
spartelmasse, Glasfiber reparationssæt, Gelcoat spartelmasse,
Gelcoat/Top hvor der tilsættes Paraffinolieopløsning for at lave
gelcoaten om til topcoat, o.s.v.
De fleste af overstående materialer indeholder som regel meget
fyldstof der gør massen tykflydende således at den ikke løber ud.
Til disse materialer fås også forskellig farvede pastaer for
indfarvning til noget der næsten ligner den omkringværende farve.
Fælles for dem alle er at de hæfter dårligt uden forberedelse af
den bund som de skal lægges over.
Bunden skal helst være ru således at glastrådene er blottede,
Det kræver lidt oprivning. Derefter skal området renses gentagne
gange med Acetone og ca 10 min. efter sidste afrensning bør man
smøre et tyndt lag epoxy eller polyester på afhængig af det
efterfølgende produkt. Man kan ikke lægge polyester oven på
epoxy; men godt omvendt.
Når det tynde lag har sat sig lidt ned i underlaget kan man
lægge den tykkere spartelmasse på. Gør det uden at trække det ud
over omgivelserne da den efterfølgende slibning med finere og
finere kornstørrelser er et rimeligt stykke arbejde hvis
skadesstedet ikke skal være fremtrædende.

Ud over reparationen så lav nogle underlægningsplader for
montering indvendigt, således at fremtidig belastninger kan
fordeles over en større flade.

Fra : Varly Fich Jespersen

Dato : 16-04-08 15:32

Harding giver et par gode svar, dog ville jeg bruge såkaldt armeret
polyester, nogle kalder det for glasfiberspartel, helst langtrået, det er
nok det stærkeste bla. fordi der jo er fibre i. slutlag topcoat i passende
farve.

Fra : Kondrup

Dato : 17-04-08 07:00

On 16 Apr., 16:32, "Varly Fich Jespersen" <va...@ny-post.dk> wrote:
> [...]
> nok det stærkeste bla. fordi der jo er fibre i. slutlag topcoat i passende
Tak for det - prøver det nemme i først omgang.
Hilsen
Jens