Volvo 2003T gearkasse
Fra : Ellinor & Niels Otto~

Dato : 14-04-08 21:22

Jeg er blevet anbefalet at sætte gearkassen i neutral når vi sejler
for sejl og motoren er stoppet. Det vil sige at propellen roterer
frit.
Er der nogen forklaring på at gearet ikke må stoppes; det vil vel
slide mindre på gearkasse, akselbøsninger og gummipakningen at akslen
ikke roterer ?

Med sejlerhilsen,
Niels Otto
s/y SOLVIND
OE32

Fra : Børge

Dato : 15-04-08 07:02

Ellinor & Niels Otto Wind-Jensen (slet SOQT3) skrev:
> [...]
> Er der nogen forklaring på at gearet ikke må stoppes; det vil vel
> slide mindre på gearkasse, akselbøsninger og gummipakningen at akslen

Der er delte meninger om hvad der er det rigtige, nogle siger med
foldepropel, skal man sætte gearet i bakgear, for at undgå rotation,
hvorimod ved fast skal den løbe med rundt,jeg sætter nu min i bakgear,
nok mest for at undgå den "støj" der kommer fra drevet. Kapsejlere mener
jeg, låser foldepropellen for den muligvis bremsende effekt der kan være
ved at propellen kan folde sig ud under sejlads.
Mvh. Børge

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-04-08 08:54

Hej Niels Otto,

Ja det kan der være mange meninger om og postulaterne fremsættes
og modtages lidt kritikløst uden de geundlæggende forudsætninger
som regel er på plads.

Gearet på din 2003T bliver smurt internt af den olie som ligger
i gearkassens bund. Der er ikke nogen intern pumpe i gearkassen
der laver en tryksmøring. Smøringen er en stænksmøring der
opstår når hjulene drejer rundt. Bagerst på gearet er der
monteret et lille vandkammer som køler gearkassens hus og dermed
olien i gearkassen. Kølevandet kommer fra motorens kølesystem.
Denne ekstra køling er monteret for at olien under ekstrem og
vedvarende belastning, som opstår når motoren yder sit bedste.

Når motoren ikke arbejder og gearkassens hjul drejer rundt som
følge af propellerens rotation bliver gearet ikke belastet og
der udvikles kun lidt varme og det er uden betydning.

Havde det været en motor med tryksmøring af gearkassen, fra
motorens smøresystem, havde det været anderledes. Her er
smøringen afhængig af at motoren kører.

Selvfølgelig kan man med rette hævde at alt som drejer rundt
bliver slidt. Det er i dette tilfælde som at skyde gråspurve med
kanoner.

Væsentligt er propellerens modstand/bremsende effekt når den
står stille eller drejer frit rundt når du sejler for sejl.
Den bremsende effekt er meget forskellig afhængig af propeltype.
Der er lavet en tabel hvor forskellige propeltyper sammenlignes
i forhold til en fast propel.
Nogle typer giver mindst modstand når de roterer og andre giver
mest modstand når de står stille. Der er utrolige forskelle at
se i tabellen. Det bør man absolut kende til for at kunne
vejlede korrekt.
Blokkerer man en propel som giver mindst modstand når den
roterer eller omvendt for den anden type som giver mindst
modstand når den står stille, bremses båden selvfølgelig unødigt.
Derfor skal man vide hvad der er korrekt for sin propeltype og
ikke lade sig vejlede uden at vejlederen kender de faktiske data.

Den minimale slitage af gearet er uden betydning, det er noget
mere vedkommende om man for sejl sejler 0,5 - 1 kn langsommere
end nødvendigt, på grund af en forkert betjening af gearvælgeren.

Mvh/Harding