Ændring i fart lig acceleration integraret~
Fra : Jens

Dato : 13-04-08 14:13

Jeg ville lige beskrive et banalt problem og blev usikker på hvad meningen
er. Lad mig forklare.

Hvis jeg har en tidsafhængig acceleration a(t)=sin(t) så er accelerationen
integreret lig med -cos(t).
Jeg ville så her hurtigt skrive v(t)=v0+ -cos(t), altså hstighedsændringen
er accelerationen integreret over tid, men det giver jo ikke rigtig mening
he, for
-cos(0)=-1, så udtrykket siger at hastigheden til tiden t=0 faktisk er en
mindre end den er.
Det kan fikses ved at rete til
v(t)=v0 + (-cos(t) +cos(0))=v0 hvor jeg så ændrer på det så nu skriver det
bestemte integral istedetfor det ubestemte. Er det ganske korrekt eller
kager jeg helt rundt i det her? Man er jo vandt til bare at skrive det på
første form. Integrere acceleration og få a*t, så det er v(t)=v0+a*t, men
det dur jo egentlig kun hvis integralet for t=0 er 0... help! anyone?!

Fra : Ivar

Dato : 13-04-08 20:00

Jens skrev:

> så udtrykket siger at hastigheden til tiden t=0 faktisk er en mindre end den
> er.

Husk det du skriver som emne: Ændring i fart lig acceleration
integraret
over tid. Med intergration kan du finde ændringen i fart, men den
siger ikke noget om udgangshastigheden. Den må du addere som en
konstant.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Bent Pagh

Dato : 13-04-08 21:48

Hej Jens!

Man skriver ikke lige noget hurtigt. Proceduren er som følger:
v(t) = int(a(t)dt) = int(sin(t)dt) = -cos(t) + k. Med randbetingelsen v(0) =
v0 findes:
-1 + k = v0 eller k = v0 + 1
således at v(t) = 1 + v0 -cos(t)

Venlig hilsen