æøå problem
Fra : Martin Jensen

Dato : 14-04-08 09:25

Hej NG

Jeg er stødt på et problem jeg ikke har oplevet før, og kan
simpelthen ikke finde ud af hvad jeg kan gøre for at løse det

Når jeg submitter en form med æ ø å Æ Ø Å, og indsætter det i min
MSSQL database bliver bogstaverne lavet om til æ ø å Æ Ø Å
(Hvis jeg udskriver værdien inden jeg indsætter den i databasen,
er den stadig æ ø å Æ Ø Å.

Hvis jeg benytter mig af server.HTMLEncode, giver det samme
resultat i databasen, mens det ved udskrift giver kildekoden
æ ø å Æ Ø
Å, hvilket bliver vist som æ ø å Æ Ø Å

Jeg har prøvet at lave en replace på de forskellige tegn (eks.
æ), men det hjælper ikke.

Jeg forstår ikke hvad der går galt her, for andre steder på samme
webhotel fungerer det fint med at submitte æ ø og å, uden at give
disse mærkelige tegn.

Er der nogen af jer der kan hjælpe mig her?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-04-08 20:15

Martin Jensen wrote:
> [...]
>
> Når jeg submitter en form med æ ø å Æ Ø Å, og indsætter det i min
> MSSQL database bliver bogstaverne lavet om til æ ø Ã¥ Ã? Ã~ Ã.

Du er rendt ind i et velkendt tegnsætproblem. Enten gemmer databasen i
iso-8859-1 og tegnsætdefinitionen på udskriftsiden er utf-8 - eller omvendt.

Prøv at ændre tegnsætdefinitionen i den side, der udskriver fra databasen -
og husk også at gemme siden i det rigtige format (på editor-niveau). Hvis du
beder din editor gemme som iso-8859-1 men definerer utf-8 i tegnsæt-tagget
(eller omvendt), får du samme fejl.

Erik Ginnerskov

Fra : Martin Jensen

Dato : 17-04-08 10:25

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> Prøv at ændre tegnsætdefinitionen i den side, der udskriver fra databasen -
> og husk også at gemme siden i det rigtige format (på editor-niveau).

Du er da godt nok en skat :)

Det havde jeg slet ikke set, men ændrede til iso-8859-1 på siden hvor jeg
poster mine data, og så kører det hele bare helt glat.

Mange tak for hjælpen.