Udbydere med IPv6
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-04-08 13:57

Hej gruppe

Er der mon nogen danske internetudbydere der kan tilbyde 'native' IPv6?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Lars Christensen

Dato : 14-04-08 20:04

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote in news:ftvkbe$4dr$1
@zdani.szn.dk:

> Hej gruppe
>
> Er der mon nogen danske internetudbydere der kan tilbyde 'native' IPv6?

Ja, mig bekendt er der flere ISP'ere, der tilbyder IPv6 til kunderne. Det
er dog primært til erhvervsabonnementer, dette gør sig gældende. Flere
ISP'ere er ligeledes igang med at gøre klar til IPv6.

De fleste afventer dog nok efterspørgslen på IPv6 før de for alvor
begynder at tilbyde dette.

mvh
Lars Christensen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-04-08 20:14

Lars Christensen skrev:

> Ja, mig bekendt er der flere ISP'ere, der tilbyder IPv6
> til kunderne.

Kan du være mere specifik?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Steffan S. Fallesen

Dato : 15-04-08 14:59

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Kan du være mere specifik?

Jeg ved at Tiscali gør det til firma kunder.

--
Best regards,
Steffan Søndermark Fallesen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-04-08 16:59

On 2008-04-15, Steffan S. Fallesen <ssf-no-spam@sondermark.com> wrote:

> Jeg ved at Tiscali gør det til firma kunder.

Tiscali er ikke ret aktuel i Danmark.

--
Andreas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-04-08 17:46

On Tue, 15 Apr 2008 15:58:39 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

> Tiscali er ikke ret aktuel i Danmark.

Hvorfor ikke det? Man kan da købe trafik af dem i Lyngby (ved DIX).

-A

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-04-08 21:17

On 2008-04-15, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Hvorfor ikke det? Man kan da købe trafik af dem i Lyngby (ved DIX).

Der kan man bare se. Hvis de sælger der sælger de nok også andre steder
i hovedstadsområdet (hvis de stadig har grej de steder jeg tror de har).

--
Andreas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-04-08 22:35

On Tue, 15 Apr 2008 20:17:26 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

> Der kan man bare se. Hvis de sælger der sælger de nok også andre steder
> i hovedstadsområdet (hvis de stadig har grej de steder jeg tror de har).

Altså, jeg taler selvfølgelig om AS3257, ikke 'dit' gamle nummer, og
jeg indrømmer, at jeg også selv var overrasket over (stadig) at møde
dem der, men det er nu et udmærket produkt, de leverer, og prisen er
rimelig, har jeg ladet mig fortælle. Jeg ved ikke hvor de ellers har
udstyr.

-A

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-04-08 22:41

On 2008-04-15, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Altså, jeg taler selvfølgelig om AS3257, ikke 'dit' gamle nummer, og

Det havde jeg gennemskuet :)

Men 8807 findes faktisk stadig:
* i62.79.0.0/16 213.248.69.229 0 100 0 1299 1257 8807 i
* i212.54.64.0/19 213.248.69.229 0 100 0 1299 1257 8807 i
* i213.237.0.0/17 213.248.69.229 0 100 0 1299 1257 8807 i

--
Andreas

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 16-04-08 06:28

On Mon, 14 Apr 2008 12:57:18 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Hej gruppe
>
> Er der mon nogen danske internetudbydere der kan tilbyde 'native' IPv6?

Som skrevet Tiscali/AS3257 tilbyder mig bekendt IPv6 til transit kunder.

GBLX/AS3549 og C&W/AS1273 er også muligheder.

Mig bekendt er der ingen danske ISPer der tilbyder native IPv6 til
privat eller erhvervskunder (for TDCs vedkommende er det kun i special
case, og via en tunnel over IPv4).

Hvor er det indhold der kan tilgåes via IPv6?

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-04-08 07:52

On 16 Apr 2008 05:27:47 GMT, Michael Lyngbøl <bit-bucket@wheel.dk>
wrote:

> Hvor er det indhold der kan tilgåes via IPv6?

Omvendt kan man jo sige, at det er svært at gøre content tilgængeligt
på IPv6, hvis man ikke kan købe trafikken. Catch 22.

-A

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-04-08 08:23

Michael Lyngbøl skrev:

> Mig bekendt er der ingen danske ISPer der tilbyder native IPv6
> til privat eller erhvervskunder (for TDCs vedkommende er det kun
> i special case, og via en tunnel over IPv4).

Tak for svaret.

> Hvor er det indhold der kan tilgåes via IPv6?

Det er ikke længere så ualmindeligt at et website eller en service
kan har både en A- og en AAAA-record. Det er mit indtryk at IPv6
mestendels benyttes i Asien.

Sådan lidt for sjov er der Google:

· http://ipv6.google.com/

IRC har osse længe været på IPv6, fx OFTC:

· irc://irc6.oftc.net

Og på et tidspunkt kommer der vel osse noget pr0n hér:

· http://www.ipv6porn.com/

SixXS nævner lidt af hvert:

· https://noc.sixxs.net/misc/coolstuff/

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-04-08 09:29

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Det er ikke længere så ualmindeligt at et website eller en service
> kan har både en A- og en AAAA-record. Det er mit indtryk at IPv6
> mestendels benyttes i Asien.

http://www.forskningsnettet.dk/da/08062005

1208925819614629174706176 (ca. 2 mol) IP adresser bør
være nok...

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-04-08 09:57

http://ipv6.google.com/ - så kom bare i sving :)

--
Andreas

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-04-08 10:29

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> http://ipv6.google.com/

HE: 'Surge in signups after the ipv6.google.com launch'

· http://tunnelbroker.net/usage/ipv6-google-com-signup-surge.php

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-04-08 15:07

wrote:

> Hvor er det indhold der kan tilgåes via IPv6?

Vi teknikere burde egentlig alle gøre en aktiv indsats for at få gang
i det her. Et par af de nye udbydere, forskningsnettet og selvfølgelig
helst også jer, Michael.

Hell, vi kunne lave timerne i vores fritid, hvis arbejdsgiverne ikke
vil sponsorere det.

-A

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 17-04-08 07:20

Asbjorn Hojmark wrote:
> Vi teknikere burde egentlig alle gøre en aktiv indsats for at få gang
> i det her. Et par af de nye udbydere, forskningsnettet og selvfølgelig
> helst også jer, Michael.

Findes der nogen novice-introduktioner til hvad det kræver
at køre IPv6? Eller en FAQ?

Skal jeg skifte alle mine switche?
Hvilke OS supporter IPv6?
Skal jeg have nye netkort?
Hvis jeg vil lave en testinstallation med IPv6,
er der så nogle 1918 IPv6 adresser jeg kan bruge?
Kan jeg stadigvæk bruge min Linuxrouter som firewall?
Noget bestemt man skal tænke på i en firewall?
Hvordan sætter jeg DNS op?
Hvis nogle af vores maskiner ikke klarer IPv6, hvordan
laver jeg så et blandet miljø?

etc. etc. etc.

Google er helt sikkert min ven til mange af spørgsmålene,
men måske er svarene ikke helt egnede for IPv6 newbies.

Fra : Lars Christensen

Dato : 17-04-08 18:19

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote in news:4806EBF4.3000608@crc.dk:

> [...]
>
> Google er helt sikkert min ven til mange af spørgsmålene,
> men måske er svarene ikke helt egnede for IPv6 newbies.

Godt nok er den rettet imod ISP'ere og andre, der får IP adresser fra
ARIN, men ellers er siden slet ikke dum...

http://www.getipv6.info/index.php/Main_Page

mvh
Lars Christensen

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 18-04-08 04:50

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Hej gruppe
>
> Er der mon nogen danske internetudbydere der kan tilbyde 'native' IPv6?
>
> Mvh,

Hej Klaus

Kig evt. også på:

http://da.wikipedia.org/w/index.php?title=IPv6&oldid=598897#Bruger_migration

Join the go6 community!:
http://go6.net/4105/register.asp
Citat: "...
By joining the go6 community you can obtain free IPv6 access through
Freenet6,
You can register now, just by completing and submitting the form below:
...."

-

http://en.wikipedia.org/wiki/6in4

http://en.wikipedia.org/wiki/6to4

http://en.wikipedia.org/wiki/6over4

http://en.wikipedia.org/wiki/Ipv6#Features_and_differences_from_IPv4

http://www.ipv6day.org/

-

IPv6 on SOHO routers?:
http://www.gossamer-threads.com/lists/nanog/users/103689

http://www.getipv6.info/index.php/Broadband_CPE#DSL.2FOther
Citat: "...Here are some DSL/other gateways which have IPv6 support in
them. Please add others if you know of them..."

hilsen

Glenn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-04-08 06:39

Glenn Møller-Holst skrev:

> Kig evt. også på:

Glenn, de fleste af linkene omhandler IPv6-tunneller, og ikke 'native'
IPv6 (som jeg efterlyste). Jeg har anvendt IPv6-tunneller i mindst 5
år, og kunne godt snart tænke mig den ægte vare.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 18-04-08 09:59

> [...]
> IPv6 (som jeg efterlyste). Jeg har anvendt IPv6-tunneller i mindst 5
> år, og kunne godt snart tænke mig den ægte vare.

Hej Klaus

Det var godt nok lang tid.

Så ved du sikkert også at der er stor inerti i ISP'ernes investering i
netudstyr. Herudover koster det som regel ekstra i licenser at få IPv6
routing. Så der går nok noget tid endnu, før IPv6-adgang kan fås af
almindelige forbrugere.

Nedtællingen er dog igang - der er "masser" af tid:
http://tunnelbroker.net/usage/ipv6-google-com-signup-surge.php
Citat: "...
v4 Exhaustion
...."

hilsen

Glenn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-04-08 10:46

Glenn Møller-Holst skrev:

> Nedtællingen er dog igang - der er "masser" af tid:
> http://tunnelbroker.net/usage/ipv6-google-com-signup-surge.php

Jo ældre man bliver, jo hurtigere går tiden, og jeg er ved at være
en halvgammel knark. Hvad er 3 år nu om dage?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-04-08 11:56

On Fri, 18 Apr 2008 10:59:18 +0200, Glenn Møller-Holst <nomail@xx.dk>
wrote:

> Nedtællingen er dog igang - der er "masser" af tid:

Det er åbent for mange diskussioner, hvor lang tid der er igen.
"Engang i 2010" ser ud til at være et almindeligt bud i øjeblikket.

Den tidshorisont betyder i øvrigt for de fleste, at de skal søge
midlerne i år og lave arbejdet næste år, men det gør jo ikke noget at
være forbedret og have fået erfaringerne inden da.

-A

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 20-04-08 21:48

On Fri, 18 Apr 2008 12:55:33 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Det er åbent for mange diskussioner, hvor lang tid der er igen.
>"Engang i 2010" ser ud til at være et almindeligt bud i øjeblikket.
>
>Den tidshorisont betyder i øvrigt [...]

Spørgsmålet er bare hvad der så sker, når der ikke er flere
v4-adresser at få.

Det er jo ikke sådan at Internettet bare springer i luften og holder
op med at fungere fra den ene dag til den anden.

/Jarlskov

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-04-08 22:01

Lasse Jarlskov skriver:

> Det er jo ikke sådan at Internettet bare springer i luften og holder
> op med at fungere fra den ene dag til den anden.

http://www.shibumi.org/eoti.htm

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-04-08 23:22

On Sun, 20 Apr 2008 22:47:44 +0200, Lasse Jarlskov <lasse@jarlskov.dk>
wrote:

> Spørgsmålet er bare hvad der så sker, når der ikke er flere
> v4-adresser at få.

Så vil der være service-udbydere, der sætter services på, der kun kan
nås af folk, der kan snakke v6, og der vil være service-brugere, der
sætter udstyr på, der kun kan nå services i v6-land.

> Det er jo ikke sådan at Internettet bare springer i luften og holder
> op med at fungere fra den ene dag til den anden.

Næh... men for nye brugere eller udbydere uden adgang til v4-adresser
bliver det et radikalt dårligere net, de får adgang til. Og selv de
eksisterende v4-brugere får et dårligere net, fordi de ikke får adgang
til de nye services.

Service-udbydere, der gerne vil være sikre på, at deres services kan
nås af så mange som muligt, skal altså begynde at implementere v6. Og
kunder, der gerne vil være sikre på, at de kan nå alle services, skal
begynde at implementere v6.

ARIN-formanden sagde meget smukt (til SP'erne): "You don’t need to
consider IPv6 if you don’t plan on growing your business, and your
customer don’t mind a subset of the Internet."

-A

Fra : Lars Christensen

Dato : 21-04-08 08:11

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in

> [...]
> consider IPv6 if you don’t plan on growing your business, and your
> customer don’t mind a subset of the Internet."

Spørgsmålet er vel reelt også, hvorvidt vi kommer til at se en række NAT-
PT "gateways", der tager sig af at binde de 2 internet sammen, som vi jo
reelt får ud af det. Der vil dog nok fortsat være applikationer, som får
problemer med at fungere på tværs af NAT-PT og ALG'er (Application Level
Gateways), f.eks. DNSsec. Dermed er vi tilbage ved de problemer, som vi
idag kender fra IPv4 og NAT.

Jeg er ikke i tvivl om, at NAT-PT og ALG kun er "at tisse i bukserne",
som vi formentligt ikke kommer udenom. Hvorvidt det er de enkelte ISP'ere
eller nogle mere centrale gateways, der skal oprettes, er nok her
diskussionen kommer til at være.

mvh
Lars Chrisensen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-04-08 08:30

On 21 Apr 2008 07:10:58 GMT, Lars Christensen
<you-dont-wanna-know@your-face.ddd> wrote:

> Spørgsmålet er vel reelt også, hvorvidt vi kommer til at se en række
> NAT-PT "gateways", der tager sig af at binde de 2 internet sammen,

Har du set, at NAP-PT RFC'en er sendt til 'historical' status?
(http://tools.ietf.org/html/rfc4966). NAT er ikke løsningen på nogen
problemer. NAT er en måde at skabe flere problemer.

> Der vil dog nok fortsat være applikationer, som får problemer med
> at fungere på tværs af NAT-PT og ALG'er (Application Level Gateways),

Ja, og hvis du NAT'er fra 6 til 4, så er der kun ~64k portnumre at
tage af, og med moderne brugere og applikationer skalerer det rimelig
dårligt, hvis man (som SP) havde tænkt sig at sætte dem op centralt.
(En enkelt bruger kan åbne 1000 eller flere sessioner).

-A

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 21-04-08 09:45

On 2008-04-21, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> NAT er ikke løsningen på nogen problemer. NAT er en måde at skabe
> flere problemer.

Amen.

--
Andreas

Fra : Lars Christensen

Dato : 21-04-08 10:48

> Har du set, at NAP-PT RFC'en er sendt til 'historical' status?
> (http://tools.ietf.org/html/rfc4966). NAT er ikke løsningen på nogen
> problemer. NAT er en måde at skabe flere problemer.

Hov... nej, det havde jeg sgutte set at den var. Men jeg er helt enig...
NAT er dybt go'nat at bruge :)

> [...]
> dårligt, hvis man (som SP) havde tænkt sig at sætte dem op centralt.
> (En enkelt bruger kan åbne 1000 eller flere sessioner).

Igen... NAT er ikke løsningen, NAT har kun været en workaround på
problemet, ikke en permanent løsning.

Der er ingen tvivl om, at IPv4 kommer til at leve nogle år endnu (læs:
nok de første 10 år endnu), men med tiden vil næste generation nok se
tilbage på IPv4 på samme måde, som vi ser tilbage på de første
mobiltelefoner...

mvh
Lars