Regøring af teakdæk
Fra : Steen Andreasen

Dato : 14-04-08 07:01

Hej

Mit teakdæk står foran den årlige rengøring. Hvilken fremgangsmåde er den
bedste. Rengøringsmidler (og hvilke) eller håndkraft med stiv børste eller
hård børste, eller............

Nogen gode bud?

Mvh Steen

Fra : mikkel

Dato : 14-04-08 01:19

On 14 Apr., 08:00, "Steen Andreasen" <steen.andrea...@humleby.dk>
wrote:
> [...]
> bedste. Rengøringsmidler (og hvilke) eller håndkraft med stiv børste eller

På mit ubehandelde teak bruger jeg, Udendørs Rodalon bl 1:2. Tørt dæk
med blød børste, og lader det virke et par dage. Der efter afvasker
jeg med rent vand og blødbørste.

Det gør vi 2 - 3 gange om året.

Husk altid at blødbørste på tværs af åreretningen.

Fra : Egon Stich

Dato : 14-04-08 08:17

"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse news:4802f317$0$15891$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> bedste. Rengøringsmidler (og hvilke) eller håndkraft med stiv børste eller

Den gamle klassiske
Sæbespåner i lunkent vand.
Blød børste eller "grøn grydesvamp", aldrig hård børste.
Husk ALDRIG på langs af årene i træet.
Altid på tværs.
Kører du på langs, får du slidt de bløde dele mellem årene ned.

Det er så min måde, som har tjent mig tilfredsstillende.

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-04-08 09:35

Hej Steen,

En båd med teakdæk vil man normalt overdække vinteren igennem
således at det ikke bliver forurenet af nedfald vinteren igennem
og det dermed kan tage skadet under klimaets indflydelse.

Der er nogen som ofrer meget tid og penge på at købe diverse
produkter for at genskabe teakoverfladen som det var nyt træ.

Teak er en meget oliemættet træsort og kan bruges uden alle
disse "tilsætningsstoffer"; men overfladen bliver i så fald
jævnt grå i overfladen.

Et teakdæk afvaskens normalt med vand tilsat sæbespåner, det
giver den fornødne konstante tilsætning af fedtstof.
Når man vasker teakdækket så bruger man en halvstiv børste og
børster på tværs af åreretningen, ellers kommer der dybe spor i
træet over tid da de bløde bestanddele i træet efterhånden
vaskes/gnides væk.

Det er ikke nogen god ide at give teakdækket olie, dels gør det
dækket glat og dels vil skidt sætte sig i olieoverfladen og gøre
dækket meget mørkt.

Hold altid øje med om fugemassen er sluppet for så skal den
repareres igen. Hertil har Bosch nu en lille kombimaskine på
markedet. Den har både en svingsav, en alm. trimmer og en
pudsesål for montering på maskinen.

Mvh/Harding