rinetd videresende mail på port 25
Fra : Morten Christensen

Dato : 13-04-08 17:19

Efter en fusion har vores virksomhed 2 seperate it-systemer på hver
deres private ip-subnet, koblet sammen med en vpn/mpls-forbindelse.

Vi vil gerne kunne (videre)sende emails fra afdeling 1 til afdeling 2
udenom det store internet og en ekstern spamkontrol.

I afdeling 1 har vi en ældre Postfix mail-server på ip 10.1.1.2. For at
den ikke skal afvise at modtage mail fra vpn-klienter med
open-relay-begrundelse, bruger vi en anden linux-boks på ip 10.1.1.200
og rinetd. Dvs på på 10.1.1.200 har vi i rinetd.conf
10.10.10.200 25 10.1.1.2 25
Når vi bruger 10.1.1.200 som smtp på en vpn-klients email-program,
fungerer det problemfrit.

Afdeling 2 har en Novell GroupWise mailserver på ip 10.2.2.2. Den er
konfigureret af eksterne konsulenter, som har skiftet job siden dengang
og den interne viden om GroupWise er meget begrænset.

Derudover har de en windows2003 server på ip 10.2.2.250. Starter jeg
manuelt windows-versionen af rinetd på den med konfigurationen
0.0.0.0 25 10.2.2.2 25
kan jeg lave en alias-linie på Postfix-serveren
testkonto: testkonto@[10.2.2.250]
og sende post til testkonto på GroupWise-serveren.

Desværre bliver w2k3-serveren genstartet jævnligt og jeg kan ikke få
rinetd-windows-versionen til at køre som en service, så den er kun
aktiv, når nogen er logget på administrator-kontoen.

Jeg fik så stillet en debian etch box op på ip 10.2.2.200 i afdeling 2
og installerede rinetd på den, men uanset hvad jeg forsøger af
konfigurations-kombinationer, kan jeg ikke får GroupWise til at
acceptere mail, som er sendt igennem linux-rinetd, selvom den godt vil
acceptere tilsvarende mails sendt gennem windos-versionen på w2k3-serveren.

Hvis jeg telnetter til 10.2.2.200 25 (Debian), får jeg svar fra
GroupWise-serveren.
Hvis jeg telnetter til 10.2.2.250 25 (w2k3, hvor videresendelse af post
virker), får jeg svar "Could not open a connection to host on port 25".

Min fantasi til problemløsning er sluppet op. Hvis en af jer er kommet
igennem hele min problem-beskrivelse, kan han så give forslag til, hvor
forhindringen kan være ?

Morten Christensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-04-08 19:45

Morten Christensen skrev den 13-04-2008 18:19:
> [...]

> Min fantasi til problemløsning er sluppet op. Hvis en af jer er kommet
> igennem hele min problem-beskrivelse, kan han så give forslag til, hvor

Alt hvad der hedder manipulation af TCP/IP forbindelser, er noget værre
bøvl at have med at gøre.

Må jeg foreslå at du dropper det der rinetd-nowet, og konfigurerer
postfix på din ekstra æske på lokation 2 så den accepterer post til
groupwise maskinen fra 10.1.1.2 (og kun det) og så sender det videre til
groupwise maskinen?

Fra : Morten Christensen

Dato : 13-04-08 21:59

Thorbjørn Ravn Andersen skrev den 13-04-2008 20:45:

> [...]
> postfix på din ekstra æske på lokation 2 så den accepterer post til
> groupwise maskinen fra 10.1.1.2 (og kun det) og så sender det videre til

Det er nok en fornuftig vej at gå, så det startede jeg på.

Jeg fik postfix på linux'en i afdeling 2 til at videresende post til
GroupWise-serveren, men det blev stadig afvist. Til sidst fik jeg det
til at virke ved at bruge et gammelt domæne.dk (som tilbage i tiden er
oprettet på GroupWise-serveren) i alias-filen istedet for et ip-nummer.
rinetd virker også på linux-boksen når alias-filen bruger domæne-navnet
istedet for ip-nummer.

Hvorfor rinetd på w2k3-serveren virker med et ip-nummer i alias-filen
men ikke på linux-serveren, finder jeg nok aldrig ud af.

--
Morten Christensen