Er der nogle, der kan hjælpe den gamle?
Fra : Stig Johansen

Dato : 14-04-08 07:48

Hej alle.

Jeg er i gang med at justere noget buffersize på noget serverværk, jeg leger
lidt med.

Der vil jeg helst bruge den største _data_ buffer, der ikke resulterer i
fragmentering.

Det foresvæver mig, at tallet 1392 florerede 'før i tiden'.
Jeg har prøvet at dissekere denne her:
<http://www.cisco.com/en/US/tech/tk827/tk369/technologies_white_paper09186a00800d6979.shtml>

Men lige nu synes jeg ikke rigtig jeg kan overskue hvornår det er data og
data+TCP de snakker om.

Det kan godt være jeg er blind, men jeg har ikke rigtig beskæftiget mig med
det niveau siden langt inde i sidste årtusinde, så tilgiv mig hvis jeg
spørger dumt.

Stig Johansen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-04-08 19:28

On Mon, 14 Apr 2008 08:47:46 +0200, Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com>
wrote:

> Der vil jeg helst bruge den største _data_ buffer, der ikke resulterer i
> fragmentering.
>
> Det foresvæver mig, at tallet 1392 florerede 'før i tiden'.

Max frame size på Ethernet er 1518 B (1522 B, hvis det er en 802.1Q
frame), hvilket med en 14 B header og en 4 B checksum efterlader 1500
B til IP og højere lag.

IP- og TCP-header er begge 20 B (+ evt. optioner).

1460 B er derfor en almindelig MSS (max segment size).

-A

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 14-04-08 20:26

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> [...]
> B til IP og højere lag.
>
> IP- og TCP-header er begge 20 B (+ evt. optioner).
>
> 1460 B er derfor en almindelig MSS (max segment size).

ligeså almindeligt er også, at der bruges IPSEC og GRE enkapsuleringer,
hvilket også har indflydelse på MSS og fragmentation.
Er man sikker på at ens klienter er fri for dette er det selvf. ikke noget
problem.

Mvh
Martin Bilgrav

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-04-08 21:03

On 2008-04-14, Martin Bilgrav <bilgravCUTTHISOUT@tiscali.dk> wrote:

> ligeså almindeligt er også, at der bruges IPSEC og GRE enkapsuleringer,

Jeg vil vove den påstand at der bliver transporteret betydeligt mere
trafik uden IPSEC og GRE enkapsulering.

> hvilket også har indflydelse på MSS og fragmentation.

Men det er helt klart en betragtning man bør have med.

--
Andreas

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-04-08 01:59

Asbjorn Hojmark wrote:

> 1460 B er derfor en almindelig MSS (max segment size).

Tak for svaret.

Jeg er lidt ude efter at minimere buffere i noget multithreaded serverværk.
Så jeg forestiller mig, at det må være optimalt at pakker a denne størrelse.

Men jeg ved faktisk ikke om det betyder noget eller netkort + drivere selv
styrer det.

Men nu har jeg i hver fald noget at gå efter.

Stig Johansen