_Glistrup-museum og Eugenius Warming botan~
Fra : Bo Warming

Dato : 13-04-08 00:06

_Glistrup-museum og Eugenius Warming botanisk have_

En million arv vil i provinsen blive brugt på et Mogens Glistrup museum, som
vil knytte an til en hjemmeside med centrale skrifter om tidens største
danske politiske fornyer.

Næppe mange skoler vil sende sine klasser på eskursion til en så
godheds-kritisk institution, så jeg tænker på at oprette en filial Bjelkes
Alle 46.

Når der ikke er stort besøgstal via skole-trafik, vil der ikke være store
indtægter og ikke grund til at have daglig åbningstid, snarere et
telefonnummer (mit) hvortil man meddeler sit besøg og så leverer jeg guided
tour vedr skrifter m.m. og besvarer spørgsmål. Gode kustoders svar til
nysgerrige besøgende er ofte den bedste del af et museumsbesøg.

Sideløbende kan udendørs skabes en seværdighed ud af den Darwinistiske kamp
mellem planter med forskellig metabolisme, som var forskningsområdet for min
oldefar, Eugenius Warming (1847-1924) som der er statue af ved Botanisk
Institut, Københavns universitet

og som ligger begravet på Assistens Kirkegård få hundred meter herfra.

Jeg har søgt om at lade vort familiegravsteds beplantning rumme en sådan
folkeoplysende eksemplificering af den planteøkologi, som han er
internationalt berømmet opfinder af, og den Darwinisme, som han var med til
at introducere til det københavnske borgerskab. Som præstesøn og flittig
kirkegænger var han garant for at Darwins nytænkning og den deraf affødte
Herbert Spencers social-darwinisme ikke var ateistisk og farlig for
samfundets stabilitet omkring år 1900 - hvilket den dog blev, da Hitler
længe senere indlemmede ismen i nazisme. Hvilket naturligvis tiden var gjort
moden til, at de hundreder af biologiske videnskabsmænd, der op til 1930'erne
havde populariseret, hvad i dag er banaliteter om mutation, selectionm den
stærkestes overlevelse og arternes oprindelse.

Slyngplanten "Arkitektens trøst" har kirkegårdsledelsen forbudt mig at
plante på min oldefars gravsted, som min familie og slægt har gjort mig til
skødehaver dvs bestyrer af.

Den drabelige kamp med alskens urter og træer incl i 2 sals højde opad mit
hus, er som en levende grøn statue af en ridders kamp med en drage i min
have.

Et smukt sindbillede på hvordan markedsmekanismerne raser, så minimal
arbejdsindsats giver maximal frodighed, og i dette tilfælde haveæstetik.

Nogle har en smag om, at en have skal være gennemkontrolleret og
traditionel, med firkantede bede og brune, revne jordflader hvor der er
pertentligt luget . Min flerfarvede have brug af plastikposer i stedet for
blomster er månedens happening i på Bjelkes Alle der støder op til Assistens
Kirkegård og er selvfølgelig ikke "botanisk have" i museumsagtig og
plante-arts henseende , men når et politisk parti, S, misinformerer, at der
er biologiske miljøfordele ved forbud mod plastikposer, så er det i Eugenius
Warmings ånd, at der udfra en opsigtsvækkende og af forbipasserende meget
fotograferet havehappening skrives avisartikler, der modsiger de
miljø-skadelige magthavere. Se artiklen "De skønne plastikposer" i
Jyllandsposten 12.4.08 af cand.scient. Bo Warming.

Desværre skulle der en grusom verdenskrig til for at de socialdarwinistiske
fejlskud nu "bider i støvet" og overvindes af klog psykologi om "social arv".

Det har været min livsopgave at være antiracist i så henseende, startende
med 4 års ulandsarbejde med introduktion af Vestlig civilisation i
afrikansk og afghansk kultur. At problemer i disse lande er af kulturel og
ikke genetisk karakter, er der consensus om blandt professionelle, der er
ansat med sådant arbejde, fx mine tidligere kolleger i Danida og FN.

Efterfølgende har jeg formidlet legal, privatiseret (dvs glistrupsk)
sæddonorinsemination til danske og udenlandske barnløse par, der valgte
donor blandt sunde familiefædre i forskellige dele af vort land.

Erfaringerne med dette gør det indlysende, at social arv er afgørende for
forældres påskønnelse af deres børn, ikke om social-forælder på traditionel
vis også er biologisk forælder.

Tredje aspekt af den antiracisme jeg står for, er at jeg ved for 15 år siden
at have giftet mig med en mellemtekniker af konfuziansk ophav (fra Tokyo)
har forsket i hvad EU kan lære af de fjernøstlige overlegne kulturer og
deres konsekvente indretning af samfundet efter de retningslinier, som
Glistrup nåede frem til i sit politiske arbejde

Heldigvis har Kirkegården tilladt plantning af jordbær på gravstedet,
hvilket vil være en nyskabelse således at kombinere nyttehave med
kirkegårds-prydvækster. At gavne og fornøje, lød Holbergs bud og Eugenius
Warming og Mogens Glistrup tog begge denne tråd op.

Bo Warming cand.scient. gymnasielærer, Bjelkes Alle 46, 2200 N, 35861000

Fra : peja

Dato : 13-04-08 11:43

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Warming og Mogens Glistrup tog begge denne tråd op.
>
> Bo Warming cand.scient. gymnasielærer, Bjelkes Alle 46, 2200 N, 35861000

Godt indlæg - med mange interessante oplysninger. Kan vi ikke få mere
omkring hvad EU kan lære af de fjernøstlige overlegne - Tak! Og gerne mere
om dine forfædres historie evt. link. Altid herligt at læse skrift fra et
begavet menneske.

peja