Gamle graner
Fra : Per Rønne

Dato : 10-04-08 07:57

Som det vil være nogle bekendt, er der i Sverige fundet gamle graner,
der viser hvor hurtigt skoven kom efter isens tilbagetrækning.

På dagens bagside af Berlingske Tidendes Magasin-sektion fremgår det
imidlertid som om der er tale om stadig levende graner med en alder på
8.000 år, og altså ikke fossiler, hvilket vil gøre dem til de ældste
levende væsener.

Har journalisten misforstået noget, eller hvad?

Træerne skal stå i Dalarna.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-04-08 08:22

"Per Rønne" skrev:

> [...]
> ældste levende væsener.
>
> Har journalisten misforstået noget, eller hvad?

Ja, det er ikke de nuværende stammer, der så gamle,
men træernes fælles(?) rodsystem:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=758760&rss=597

--
Herluf :·)

Fra : Per Rønne

Dato : 10-04-08 09:55

Herluf Holdt, 3140 <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> Ja, det er ikke de nuværende stammer, der så gamle,
> men træernes fælles(?) rodsystem:
>
> http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=758760&rss=597

Rodsystemet må vel så sætte nye træstammer, medmindre selvsåede træer
kan koble sig på et eksisterende system, som en slags podning?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-04-08 11:36

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Rodsystemet må vel så sætte nye træstammer, medmindre selvsåede træer
> kan koble sig på et eksisterende system, som en slags podning?

FYI:
October, 1999; 250-million-year-old bacteria were found in ancient sea salt
beneath Carlsbad, New Mexico

Nogen vil måske hævde at en bakterie ikke er liv - man hører så meget - til
dem er her et træ (kristtorn):

1997; King's Holly (Lomatia tasmanica) - found in the rainforests of
Tasmania. Scientists estimated the age of the plant using a nearby fossil of
an identical plant. It was found to be over 43,000 years old!

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 10-04-08 12:03

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> October, 1999; 250-million-year-old bacteria were found in ancient sea salt
> beneath Carlsbad, New Mexico

Hvordan bestemmer man en prokaryots levealder? De »formerer« sig jo ved
- celledeling.

> [...]
> Tasmania. Scientists estimated the age of the plant using a nearby fossil of
> an identical plant. It was found to be over 43,000 years old!

Hvordan bestemmer man en konkret plantes alder ved hjælp af fossilet af
en artsfælle?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-04-08 12:52

> Hvordan bestemmer man en prokaryots levealder? De »formerer« sig jo ved
> - celledeling.

> Hvordan bestemmer man en konkret plantes alder ved hjælp af fossilet af
> en artsfælle?

http://en.wikipedia.org/wiki/King's_Lomatia

Mvh
Martin

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 10-04-08 17:08

> [...]
> salt beneath Carlsbad, New Mexico
>
> Nogen vil måske hævde at en bakterie ikke er liv - man hører så meget -

Da jeg var en purk forærede min gamle mig et mikroskop.
Mikroskopet var vel hvad man fik for de penge, men der fulgte en lille
glasampul med, som angiveligt indeholdt millioner år gamle
mikroorganismer fra, netop, en saltslette.

Jeg puttede det gule snask i en kop lunkent vand med indholdet af et
lille brev er fulgte med og vups.. efter et par dage i vindueskarmen
blev skidtet levende.

Der er vel ikke noget odiøst i det i dag, men jeg var dybt facineret
over at noget kunne "sove" i millioner af år, og så *puff* blive levende
igen.

- cep

Fra : Poul E Hansen

Dato : 13-04-08 13:38

On 10 Apr., 10:54, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Rodsystemet må vel så sætte nye træstammer, medmindre selvsåede træer
> kan koble sig på et eksisterende system, som en slags podning?

Faldt over følgende:

http://politiken.dk/videnskab/article494518.ece

''Nye træer med gamle gener
Selv om det nyopdagede rodnet er op mod 8.000 år gammelt, er de fleste
af de træer, som gror i området, ikke mere end et par hundrede år
gamle. Men de er alle genereret fra det samme rodsystem, og derfor
mener Leif Kullman, at træerne kan siges at være ligeså gamle.

»Der er en konstant udskiftning i alt, hvad der gror over jorden. Men
rodnettet er det samme, og genetisk er de træer, som gror i området i
dag, de samme som dem, der groede for flere tusind år siden«,
forklarer Leif Kullman. ''

Hvis det er de samme gener, er det rodnettet der har skudt igen. Så er
det da virkelig nogle gamle organismer.
Mon der kan skyde mange træer op samtidigt, som kun tilsyneladende er
forskellige individer?

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 15-04-08 12:57

Poul E Hansen wrote:
<snip>
> Hvis det er de samme gener, er det rodnettet der har skudt igen. Så er
> det da virkelig nogle gamle organismer.
> Mon der kan skyde mange træer op samtidigt, som kun tilsyneladende er
> forskellige individer?

Jep. Rodskud er en plage i græsplænen for mange haveejere.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-04-08 18:03

"Kristian Damm Jensen" <dNOamSPm.uAMsenet@kristiandamm.dk> skrev i en
meddelelse news:4804a80b$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Poul E Hansen wrote:
> <snip>
>
> Jep. Rodskud er en plage i græsplænen for mange haveejere.

Gran ejer blot ikke den evne. Så det må være sammenvoksning oppefra.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Poul E Hansen

Dato : 17-04-08 12:46

On 15 Apr., 19:02, "Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> wrote:
> "Kristian Damm Jensen" <dNOamSPm.uAMse...@kristiandamm.dk> skrev i en
> meddelelsenews:4804a80b$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Gran ejer blot ikke den evne.

Så granerne (i Sverige) skyder flere gange, men kun når det gamle træ
er dødt - og fra samme sted?

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 20-04-08 00:48

Per Rønne skrev:
> [...]
> levende væsener.
>
> Har journalisten misforstået noget, eller hvad?

der er noget rådent ved historien. Grantræer kan ikke skyde
igen fra rødderne men må starte forfra som frø.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-04-08 03:47

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev

> der er noget rådent ved historien. Grantræer kan ikke skyde igen fra
> rødderne men må starte forfra som frø.

Næmli.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-04-08 10:35

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i meddelelsen

> "Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev

> Næmli.

Rødderne har nok været frø-nnede.

Mvh
Martin

Fra : Poul E Hansen

Dato : 21-04-08 10:42

On 20 Apr., 01:47, Peter Ole Kvint <haa...@danbbs.dk> wrote:

> der er noget rådent ved historien. Grantræer kan ikke skyde
> igen fra rødderne men må starte forfra som frø.

Der står ellers de har de samme gener som den gang, og jeg forstår det
som: samme DNA.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 24-04-08 22:26

Poul E Hansen skrev:

> Der står ellers de har de samme gener som den gang, og jeg forstår det
> som: samme DNA.

Mon det ikke forklaringen er at man har fundet nogen gamle
fyre-stubbe, som er fyldt med rødder fra de grantræer som står
på stedet i dag?

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-04-08 10:37

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i meddelelsen

> Mon det ikke forklaringen er at man har fundet nogen gamle fyre-stubbe,
> som er fyldt med rødder fra de grantræer som står på stedet i dag?

Jeg synes du skulle skrive til professor Leif Kullman ved Umeå universitet
og indvie ham i din forskning.

Mvh
Martin