Hvilken VHF?
Fra : Preben Andersen

Dato : 12-04-08 18:21

Jeg leder efter en lille (stationær) VHF radio til min 6 m glasfiberjolle.
Den skal have L1 og L2, Dual Watch, tilslutning til GPS, DSC og må helst
ikke for stor. Jeg kan se, der findes mange i prislejet 1500-2500, men hvad
er godt og hvad er mindre godt?

--
mvh/ Preben
slet SLETDETTE hvis du svarer direkte

Fra : HH

Dato : 12-04-08 11:42

Jeg købte selv en M-TECH SX-35 til 1500DKK, nærmest ud fra at det var
den billigste der kunne fås med de ønskede specifikationer. Virker
fint, men er ikke prangende på nogen måde. Men jeg tænker, at til en
kun 6m jolle, er det så ikke en håndholdt der er det rigtige valg?

Jeg faldt over denne i et svensk forum:

http://www.starmarinedepot.com/Standard+Horizon+HX850S+VHF+GPS.html

Prisen på godt 200USD er ihvertfald ikke prohibitiv, selvom der
tilkommer fragt og moms osv. Jeg ved slet ikke om en sådan kan købes
(endnu) i Danmark og om det konkrete apparat er kompatibelt med
europæiske normer og kanaler - samt godkendelser.

Men der er tydeligvis en bevægelse i gang der vil give fuld DSC-
funktionalitet også til håndholdte apparater (denneher har indbygget
GPS!) og det kunne være nok så praktisk i en lille båd. Så det er
måske værd at vente på?

Hans-Henrik

Fra : Preben Andersen

Dato : 14-04-08 06:59

"HH" <hhmcsv@get2net.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

>funktionalitet også til håndholdte apparater (denneher har indbygget
>GPS!) og det kunne være nok så praktisk i en lille båd. Så det er

Tak for forslaget. Jeg har selv kigget på M-Tech MT 500, som kan fås til kr.
1495,- inklusive antenne, så det bliver nok den, jeg vælger.

mvh/Preben

Fra : TOSB

Dato : 12-04-08 19:09

Preben Andersen wrote:
> [...]
> GPS, DSC og må helst ikke for stor. Jeg kan se, der findes mange i
> prislejet 1500-2500, men hvad er godt og hvad er mindre godt?

Jeg har købt en JMC, som jeg er rigtig godt tilfreds med.

Min købte jeg på QXL til en god pris, men man kan også handle direkte:
http://www.maritim-elektronik.dk
Ellers har Lynettens bådservice den samme:
http://www.baadservice.dk/Anden-Elektronik.htm

Det er en umådelig god VHF-radio med mange faciliteter, men som skrevet i en
tidligere tråd, så kan man ikke bruge den til direkte opkald til
telefonnettet i land. For mit vedkommende er det til at leve med i forhold
til det, man ellers får til prisen i forhold, hvad man ellers kan få. I
øvrigt har den tiple-watch.

For at betjene den, skal man have certifikat ....., men det ved du sikkert i
forvejen

Mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!

Fra : Preben Andersen

Dato : 14-04-08 06:53

"TOSB" <tsbach@fjernnyka.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> øvrigt har den tiple-watch.
>
> For at betjene den, skal man have certifikat ....., men det ved du sikkert

Tak for forslaget. Ja den med certifikat har jeg hørt om
mvh/Preben

Fra : HH

Dato : 14-04-08 04:48

Hej Preben,
Ja såvidt jeg kan se er M-Tech MT 500 næsten magen til min, det er
sikkert blot en lidt nyere model. God fornøjelse med den!

mvh/
Hans-Henrik