Afrika tur uden danske plader
Fra : Gunnar Anton Pimente~

Dato : 11-04-08 12:10

Hej gruppe!

Jeg er i den heldige position at jeg sidder og forberede en tur fra KBH til
Capetown ned af øst siden af Afrika, da hverken mig eller makkeren som skal
med har egen cykel i dk ville det jo være dumt at betale for en cykel med
danske plader for at køre de første 200 kilometer i dk og de næste 25000 i
udlandet hvorefter vi sælger cyklerne.

Derfor: Hvad gør vi ?

Køber cykler i tyskland og køre turen på tyske plader ?
Køber cykler i danmark på grænseplader og køre turen på dem ?
En bekendt har fablet om en EU nummerplade hvor man ikke behøver have
adresse i tyskland?

Nogen der har prøvet noget lignende og har nogle gode tips.

takker..

Gunnar Krohn

Fra : Anders Majland

Dato : 11-04-08 13:56

> Køber cykler i tyskland og køre turen på tyske plader ?

Så skal du have en tysk stråmand til at indregistrere og ansvarsforsikre
dem. Eller også skal den på papiret være ejet af et tysk firma. Der er
firmaer der lever af det (mest dyre biler og autocampere)

> Køber cykler i danmark på grænseplader og køre turen på dem ?

Det er nok den sædvanlige måde at gøre det på - eller også købe en brugt,
give den et stort service of så derudaf.

> Nogen der har prøvet noget lignende og har nogle gode tips.

Søg på i forummet på tenere.dk - bla er simon ved at sælge sin bmw efter
turen til indien http://www.hippietrail.dk/. Den er med alutasker og
styrbøjler skal vel bare have et strot service for at være klar til en tur
sydspå

Fra : Stephan G

Dato : 11-04-08 09:27

> [...]
> turen til indienhttp://www.hippietrail.dk/. Den er med alutasker og
> styrbøjler skal vel bare have et strot service for at være klar til en tur

Jeg er den anden af to, der tog til Indien i efteråret 07. Hvis I vil
sælge i udlandet er I nødt til at tænke på et par ting:

hvis I skal sælge, skal I indregistrere i udlandet. Det skyldes, at I
binder Jer til at udføre maskinerne, I importerer gennem det såkaldte
Carnet de Passage (tjek FDM angående dette VIGTIGT!!!) Hvis I ikke
udfører dem, skal de indregistreres. Det kan godt koste en bondegård
at indregistrere i udlandet, da 200%, 300% og 400% registreringsafgift
ikke er sjældent i visse lande, der forsøger at fordre indenrigs
produktion. Det kan også være, at man møder et tungt bureaukrati. Så
kend lidt til det land, I vil sælge i på forhånd. Se evt. www.horizonsunlimited.com
- der burde være råd at hente i deres forum the HUBB angående dette.

Der er to (lovlige) muligheder, så vidt jeg er orienteret. Den ene er
grænseplader. Her skal I være ude i 6-12 mdr. HUSK for guds skyld at
sørge for at have dokumentation for videresalg, tjek hvad I har brug
for overfor FDM og Carnet'et og overfor motorkontor/skat ift.
grænseplader.

Anden løsning er at køre på alm. plader. Tjek med skat om det vil være
muligt. Men hvis, vil I så kunne få afgtift minus 15% tilbage, hvis I
udfører maskinerne til udlandet. Igen: HUSK at sørge for korrekt
dokumentation! Hvis I kører på nyt vil der være et større tab, da
reg.afg. vil blive vurderet ud fra brugtstand. I det hele taget: Kør
brugt, de bliver alligevel støvede på turen ;) og så er det lidt
mindre prangende ift. befolkningen dernede.

Go tur!

Stephan
se www.hippietrail.dk der er måske lidt I kan bruge.

Fra : Stephan G

Dato : 11-04-08 09:36

Og i øvrigt:

I kender vel www.tenere.dk?
Der er masser af erfaring at trække på: Velegnede maskiner, de
specifikke områder (lande og ikke mindst SAHARA!) etc. etc.

Vi ses derude!

Stephan

Fra : Gunnar Anton Pimente~

Dato : 11-04-08 22:13

Takker for info, tror vi prøver at købe cykler i Tyskland og så sælge dem i
mozambique, der er ingen problemer med Carnet, har selv boet der i 17 år.

skal nok opdatere herinde om havd løsning vi finder på.

GKR

Fra : Stephan G

Dato : 11-04-08 15:50

OK. lyder som om du har check på det.
Men husk at du skal have carnet om ikke til Mosambique, så (vil jeg
tro) til de fleste andre lande, I skal igennem fra Marokko onwards...

MVH
Stephan