Ubuntu 7.10 -> 8.04
Fra : Thomas Jensen

Dato : 13-04-08 03:57

Jeg har opgraderet min bærbare til Ubuntu 8.04, og i den forbindelse har
jeg fået et par mindre udfordringer...

For det første skal jeg nu igennem 2 login skærme. Jeg er ikke så erfaren
udi Linux, så jeg har prøvet at sætte mig lidt ind i opstartsprocessen,
for at finde ud af hvor den går galt. Her opdager jeg at der ikke er
nogen /etc/inittab fil på computeren. Jeg ved ikke helt hvad der skal stå
i sådan en, ud over

id:2:initdefault:
si::sysinit::/etc/init.d/rcS

Men det er vel heller ikke derfor at jeg skal igennem 2 login skærme,
vel? Er det ikke nærmere fordi den bliver kaldt 2 gange? Altså noget med
"dubletter" i /etc/rc2.d? Umiddelbart kan jeg ikke finde nogen problemer.
Nogen der har et bud på hvad problemet er?

Der også gået ged i Pan. Når jeg markerer en meddelelse - uanset om det
er en header eller en meddelelse der allerede er hentet - så crasher Pan.
Ikke bare fryser, men direkte crasher og forsvinder fra skærmen uden
fejlmeddelelser. Jeg har prøvet at afinstallere og geninstallere uden
held. Jeg har også prøvet at slette ~/.pan2, men det ændrede ingenting.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få den til at virke. Nogen der har
et bud?

--
Thomas Jensen

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 13-04-08 07:44

Thomas Jensen wrote:
> [...]
> for at finde ud af hvor den går galt. Her opdager jeg at der ikke er
> nogen /etc/inittab fil på computeren. Jeg ved ikke helt hvad der skal stå

Wow. Ubuntu folkene er blevet tosset, der er virkelig ingen inittab
http://blog.mypapit.net/2007/03/where-can-i-find-inittab-in-ubuntu-edgy-eft-or-feisty-fawn.html

/Martin

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 13-04-08 10:21

Martin M. S. Pedersen wrote:

> Wow. Ubuntu folkene er blevet tosset, der er virkelig ingen inittab
> http://blog.mypapit.net/2007/03/where-can-i-find-inittab-in-ubuntu-edgy-eft-or-feisty-fawn.html

Ubuntu har udviklet et nyt system kaldet Upstart i stedet for sysinit.
http://upstart.ubuntu.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Upstart

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-04-08 08:33

Den Sun, 13 Apr 2008 08:43:46 +0200 skrev Martin M. S. Pedersen:

> Wow. Ubuntu folkene er blevet tosset, der er virkelig ingen inittab
> http://blog.mypapit.net/2007/03/where-can-i-find-inittab-in-ubuntu-edgy-
eft-or-feisty-fawn.html

> /Martin

Ja, temmelig tossede må de være blevet.
Efter opgradering til 8.04 kan jeg ikke længere administrere mit system.
"sudo: Unable to resolve host karlerik-ubuntu"

Hold da helt kæft mand, hvad gør man så?

Karl Erik.

http://www.ranunkelvej.com

Fra : N/A

Dato : 13-04-08 12:01

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 13-04-08 09:17

Thomas Jensen skrev:
> For det første skal jeg nu igennem 2 login skærme. Jeg er ikke så erfaren

To loginskærme? Den ene er vel den grafiske. Hvad er den anden?

Men det lyder til din installation er småsyg. Hvordan har du lavet den?

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-04-08 10:19

Den Sun, 13 Apr 2008 08:27:28 +0000 skrev Klaus Alexander Seistrup:

> Kan du fange den på en IP-adresse i stedet?
>
> Mvh,

Øhh? - den er jeg ikke helt med på.
For eksempel de 6 opdateringer der kan installeres indtil nu, der bliver
opdateringshåndtering ved med at vente.

Ved sudo apt-get update fremkommer meddelelsen "sudo: Unable to resolve
host karlerik-ubuntu" - ligeledes ved "Indtast sudo password".

Karl Erik.

http://www.ranunkelvej.com

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-04-08 12:01

Karl Erik Christensen skrev:

> Øhh? - den er jeg ikke helt med på.

Det kan jeg godt forstå, jeg skal vist sørge for at vågne helt
inden jeg skriver på Usenet.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-04-08 11:18

On Sun, 13 Apr 2008 08:43:46 +0200, Martin M. wrote:

> Wow. Ubuntu folkene er blevet tosset, der er virkelig ingen inittab
> http://blog.mypapit.net/2007/03/where-can-i-find-inittab-in-ubuntu-edgy-eft-or-feisty-fawn.html

Hvad er der tosset i at skifte sysvinit ud med upstart?

<http://upstart.ubuntu.com/>

Mvh.

--
"Livet er svært, men Matematik er sværere." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 13-04-08 16:57

Adam Sjøgren wrote:

> Hvad er der tosset i at skifte sysvinit ud med upstart?

Sikkert ikke noget. Men jeg underviser i "Linux Install and Use" og jeg
prøver at lave noget materiale, der virker på de fleste distributioner.

Nu skal jeg til at nævnte at materialet om inittab etc., ikke gælder for
Ubuntu.

Beklager Ubuntu-folk, men I mister folk på dette.

/Martin

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 13-04-08 17:05

Martin M. S. Pedersen <traxplayer@gmail.com> wrote:

> Beklager Ubuntu-folk, men I mister folk på dette.

Nu er det jo ikke noget helt nyt (det kom så vidt jeg husker i Feisty)
så mon ikke de fleste kommer over det.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"These are your own species" - Toq

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-04-08 17:06

Martin M. S. Pedersen wrote:

> Nu skal jeg til at nævnte at materialet om inittab etc., ikke gælder for
> Ubuntu.

Eller Fedora eller Debian.
http://upstart.ubuntu.com/

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 13-04-08 17:09

Den Sun, 13 Apr 2008 18:05:43 +0200 skrev Jesper Poulsen:

> Eller Fedora eller Debian.
> http://upstart.ubuntu.com/

Har Debian skrottet init? Eller har de det bare upstart med for
at kunne tilbyde det hele?

Det ender jo med at man må tilbage til Slackware for at have en
rigtig *nix.

Mvh
Kent

Fra : Sune Vuorela

Dato : 13-04-08 18:32

On 2008-04-13, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Har Debian skrottet init? Eller har de det bare upstart med for
> at kunne tilbyde det hele?

Har bare upstart tilgængeligt i experimental.

http://packages.qa.debian.org/u/upstart.html

/Sune

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-04-08 19:34

Kent Friis skrev den 13-04-2008 18:09:

> Det ender jo med at man må tilbage til Slackware for at have en
> rigtig *nix.

Hvad er rigtig Unix? BSD's rc.local?

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-04-08 11:20

On 13 Apr 2008 07:32:48 GMT, Karl wrote:

> Ja, temmelig tossede må de være blevet.
> Efter opgradering til 8.04 kan jeg ikke længere administrere mit system.
> "sudo: Unable to resolve host karlerik-ubuntu"

Well, du har opgraderet til en beta-udgave, så må du vel regne med at
ting kan falde fra hinanden?

(Det virker dog som en ret kedelig fejl

> Hold da helt kæft mand, hvad gør man så?

Checker Ubuntus bugtracker og ser om andre har samme problem?

Starter i single-user mode og ordner problemet?

Mvh.

--
"Emperors of the world hiding underground Adam Sjøgren
Waiting for the sky to rain on down with gold" asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-04-08 11:21

On Sun, 13 Apr 2008 09:20:40 +0000, Jørgen wrote:

> Ubuntu har udviklet et nyt system kaldet Upstart i stedet for sysinit.

Eh, ja, det stod der i det link Martin postede.

Mvh.

--
"Your father traded the tools for M&Ms again" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-04-08 17:17

Fra : Kent Friis

Dato : 13-04-08 17:22

Den Sun, 13 Apr 2008 18:17:29 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Definer rigtig *nix?

Så tingene virker mere eller mindre ens, uanset om der står Linux,
HP-UX eller nogt helt fjerde.

> sysvinit er jo netop kun relateret til efterkommere af Unix System V.

Hvor er forskellen? Jeg troede egentlig sysvinit var en betegnelse
for de scripts der bliver startet af init, og ikke init-programmet
selv.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-04-08 17:44

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

>Så tingene virker mere eller mindre ens, uanset om der står Linux,
>HP-UX eller nogt helt fjerde.

Det er jo ved at være svært. Solaris kører Solaris Management
Facility (SMF) nu, så hvis du vil genstarte sendmail, hedder
det "svcadm restart sendmail" i Solaris 10.

Tilsvarende er hele runlevel-begrebet fjernet - det er blevet
erstattet af milestones (og der er ikke nogen 1:1-mapping fra
runlevels til milestones med delvis undtagelse af single-user).

Så det er vist efterhånden farvel til one-size-fits-all. Også
indenfor UNIX(R).

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 13-04-08 17:53

Den Sun, 13 Apr 2008 16:43:46 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> [...]
> erstattet af milestones (og der er ikke nogen 1:1-mapping fra
> runlevels til milestones med delvis undtagelse af single-user).

Det er jo kun en grund til også at holde sig væk fra Solaris.

> Så det er vist efterhånden farvel til one-size-fits-all. Også
> indenfor UNIX(R).

Utroligt man ikke lærte noget første gang. At gøre sit system
anderledes for at det skal være svært at skifte til en anden
leverandør gør det lige så svært at få nye kunder. Og samtidig
betyder det at man skubber potentielle kunder over til en leverandør
som satser på ensartethed, aka. "One Microsoft Way".

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-04-08 18:24

>Utroligt man ikke lærte noget første gang. At gøre sit system
>anderledes for at det skal være svært at skifte til en anden
>leverandør gør det lige så svært at få nye kunder.

Sun har lavet SMF, fordi rc-scriptene ikke længere kan holde
til den kompleksitet, man gerne vil tilbyde kunderne.

SMF giver mulighed for at lave meget komplekse afhængigheder,
som rc-scripts ikke kan opfylde. I hvert fald ikke på en måde,
som er hverken generisk eller let at overskue.

Og Solaris er stadig en helt autoriseret UNIX (certifieret i
henhold til UNIX03).

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 13-04-08 18:31

Den Sun, 13 Apr 2008 17:23:55 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> [...]
> som rc-scripts ikke kan opfylde. I hvert fald ikke på en måde,
> som er hverken generisk eller let at overskue.

Der kan sagtens laves noget med mulighed for afhængigheder, uden
at man behøver skrotte init. Eller init.d for den sags skyld,
scripts'ne er jo ligeglade med hvordan de bliver kaldt.

> Og Solaris er stadig en helt autoriseret UNIX (certifieret i
> henhold til UNIX03).

Og NT er POSIX, og de der open-et eller andet filer som ingen
programmer understøtter (da formatet efter sigende ikke engang
er helt det samme som dem MS-Office selv bruger) er ISO "standard".

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-04-08 19:11

> [...]

>at man behøver skrotte init. Eller init.d for den sags skyld,
>scripts'ne er jo ligeglade med hvordan de bliver kaldt.

Selve rc-scriptet er jo den mindste del af det.

Problemet opstår, når en maskine kan antage et antal forskellige
konfigurationer, afhængig af hvordan en række afhængigheder enten
er konfigureret eller startet. Eksempel:

Hvis netværket er oppe, diverse filsystemer mounted, databasen
tilgængelig, webserveren kører, maskinen IKKE er i maintenance-
mode, flaget "kør som standalone-system" er sat, så start vores
applikation.

Hvis en af forudsætningerne ændrer sig (f.eks. at nogen stopper
databasen), så skal vores applikation automatisk stoppes, og
derefter (men først derefter) skal webserveren også stoppes og
til sidst skal diverse diske unmountes.

Det er temmelig svært at skrive med et init-script...

Mvh.
   KLaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 13-04-08 20:23

Den Sun, 13 Apr 2008 18:10:45 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> [...]
> til sidst skal diverse diske unmountes.
>
> Det er temmelig svært at skrive med et init-script...

Prøv lige at kigge i inittab igen, og fortæl mig så hvad det er
ved init der skulle forhindre det.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-04-08 20:31

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

>Prøv lige at kigge i inittab igen, og fortæl mig så hvad det er
>ved init der skulle forhindre det.

Når jeg skriver "/etc/init.d/applikation stop", hvordan får jeg
den så til at undersøge, om andre init.d-scripts også skal køres,
og i så fald i hvilken rækkefølge (måske skal den køre 5 andre
stop-scripts før den stopper selve applikationen)?

Man kan naturligvis begynde at skrive nogle if-statements, men
hvor mange af dem skal man implementere for at komme hele OS'et
rundt? Kan 5000 gøre det?

Og hvordan får jeg et præcist overblik over, hvad der er afhængig
af hvad, og hvad der præcis skal gøres nu, før jeg kan få min
applikation op?

Det ender med at blive nogle millioner linjers scripting... men
hvis man har 200 programmører i overskud, kan man da sikkert godt
vedlige det sådan nogenlunde

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 25-05-08 12:20

Den Sun, 13 Apr 2008 19:31:20 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> [...]
> og i så fald i hvilken rækkefølge (måske skal den køre 5 andre
> stop-scripts før den stopper selve applikationen)?

Der er intet i det der har noget med init at gøre.

> Man kan naturligvis begynde at skrive nogle if-statements, men
> hvor mange af dem skal man implementere for at komme hele OS'et
> rundt? Kan 5000 gøre det?

Har du overvejet at scriptet kunne bruge en kommando?

Et shell-script kommer ikke langt ved kun at bruge built-ins.

> [...]
>
> Det ender med at blive nogle millioner linjers scripting... men
> hvis man har 200 programmører i overskud, kan man da sikkert godt

Du ser kun to muligheder?

Enten bruger man kun shell built-ins, eller også tilføjer man den
fuktionalitet der mangler i scripts'ene til init, selvom det
slet ikke er init der kalder scripts'ene under init.d (På
SuSE er det fx /sbin/init.d/rc der kalder dem - init gør ikke andet
end at kalde /sbin/init.d/rc).

Mvh
Kent

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 14-04-08 07:00

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Prøv lige at kigge i inittab igen, og fortæl mig så hvad det er
> ved init der skulle forhindre det.

Det er jo en temmelig omkostningsfri kommentar; hvad med at du fortæller
os hvordan du vil løse det bedre end smf?

Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Bother," said Pooh as Piglet sacrified him to Cthulhu.

Fra : Kent Friis

Dato : 25-05-08 12:26

Den 14 Apr 2008 06:00:29 GMT skrev Allan Willems Joergensen:

> Det er jo en temmelig omkostningsfri kommentar; hvad med at du fortæller
> os hvordan du vil løse det bedre end smf?

Erstatte /sbin/init.d/rc

Det er den der laver arbejdet, ikke init. At man synes /sbin/init.d/rc
kunne være bedre (jeg er enig - den burde håndtere dependencies)
giver ikke grund for at skifte init ud.

Man skifter jo heller ikke X ud fordi OpenOffice kunne forbedres.

Mvh
Kent

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-04-08 17:30

Den Sun, 13 Apr 2008 12:20:18 +0200 skrev Adam Sjøgren:

> Well, du har opgraderet til en beta-udgave, så må du vel regne med at
> ting kan falde fra hinanden?

Hmmm, hvordan synes du selv dine ord lyder, hvis du gentager dem langsomt
for dig selv?

> (Det virker dog som en ret kedelig fejl

DET har du ret i

> Checker Ubuntus bugtracker og ser om andre har samme problem?
>
> Starter i single-user mode og ordner problemet?
>

> Mvh.

Nu er der jo ikke tale om at passwordet er glemt.
"sudo: Unable to resolve host karlerik-ubuntu".

Det er altså host navnet Ubuntu har "glemt" - i visse situationer. Log-in
skærmen siger nemlig "Log in on karlerik-ubuntu. Men når jeg skal bruge
sudo funktionen, som f.eks. ved opdateringer, eller bare ved "sudo apt-
get update", får jeg omtalte meddelelse.

Karl Erik.

http://www.ranunkelvej.com

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-04-08 18:09

Fra : Kent Friis

Dato : 13-04-08 18:14

Den Sun, 13 Apr 2008 19:09:15 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Det er det s=E5dan set ogs=E5, men for SysV init familien ligger opstart
> scripts i /etc/init.d/ og run levels i /etc/rcX.d

Med andre ord, scripts'ne ligger der hvor /etc/inittab kalder
dem. Og at tilføje / ændre i inittab foregår stadig med
"vi /etc/inittab" efterfulgt af "telinit q".

> For traditionel BSD init styres alt fra /etc/rc og /etc/rc.conf
> samt /etc/rc.local og /etc/rc.local.conf. Herudover findes en
> rc.shutdown og rc.securelevel. Bem=E6rk BSD init operere ikke med
> run levels.

Really?

Så er (var) Slackware da noget helt tredje, med rc.S, rc.M og
hvad de nu ellers hed, for der var da runlevels. S for single
user, 2 for multi-user og 4 for grafisk, hvis jeg ikke husker
helt galt.

Mvh
Kent

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-04-08 18:36

Den Sun, 13 Apr 2008 16:29:52 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> [...]
> bruge sudo funktionen, som f.eks. ved opdateringer, eller bare ved "sudo
> apt- get update", får jeg omtalte meddelelse.

Problemet er løst.

I /etc/hosts var der en linie: 127.0.1.1 maskinenavn.domæne
Det skulle ændres til: 127.0.1.1 maskinenavn:domæne
PUHA

Der er så mange der taler om back-up - hva' er det?

Karl Erik.

http://www.ranunkelvej.com

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-08 15:44

Karl Erik Christensen skrev:

> Der er så mange der taler om back-up - hva' er det?

Det er den kopi der er for gammel til at have det med du skal bruge.

Se, Time Machine ville være en oplagt ting at klone fra OS X. Der kan
vi snakke seriøs hitte-på-som-hed.

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 02-05-08 16:30

> Se, Time Machine ville være en oplagt ting at klone fra OS X. Der kan
> vi snakke seriøs hitte-på-som-hed.

Nu har jeg aldrig selv prøvet Time Machine - Kan du ikke forklare mig
hvor meget https://wiki.ubuntu.com/TimeVault adskiller sig?

Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Who's driving?!" "Keep yer pants on. I pushed cruise control" - Opus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-08 17:04

Allan Willems Joergensen skrev:

> Nu har jeg aldrig selv prøvet Time Machine - Kan du ikke forklare mig
> hvor meget https://wiki.ubuntu.com/TimeVault adskiller sig?

Næh, for det har jeg heller ikke.

Jeg tror at hovedforskellen er at Time Machines "fisk gamle versioner
ud" er bygget ind i programmerne, så man kan se hvordan ens fotoalbum så
ud for 14 dage siden når man fisker ud.

Kan TimeVault det?

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 02-05-08 17:11

> Jeg tror at hovedforskellen er at Time Machines "fisk gamle versioner
> ud" er bygget ind i programmerne, så man kan se hvordan ens fotoalbum så
> ud for 14 dage siden når man fisker ud.
> Kan TimeVault det?

Det er længe siden jeg har prøvet TimeVault, men så vidt jeg kan se er
der kommet integration i Nautilus.

Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"No, just *a* Zaphod Beeblebrox, didn't you hear I come in six packs?"

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-04-08 19:19

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-04-08 20:15

On 13 Apr 2008 16:29:52 GMT, Karl wrote:

> Hmmm, hvordan synes du selv dine ord lyder, hvis du gentager dem langsomt
> for dig selv?

Lige så fornuftige som da jeg skrev dem. Hvad er det ved forbindelsen
mellem "beta" og "falde fra hinanden" der er uklar for dig?

> Nu er der jo ikke tale om at passwordet er glemt.

Nej, hvor har du fået den idé at jeg tror det fra?

Mvh.

Adam

--
"Jeg har snart gennemlæst det meste af Internettet Adam Sjøgren
for at finde en løsning - men uden resultat..." asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-04-08 20:29

On Sun, 13 Apr 2008 17:56:46 +0200, Martin M. wrote:

> [...]
> distributioner.

> Nu skal jeg til at nævnte at materialet om inittab etc., ikke gælder

Surt show - måske skulle du vælge at undervise i noget mere statisk,
hvis det går dig meget på?

Havde du det på samme måde da distributionerne begyndte at gå væk fra at
installere sendmail per default?

> Beklager Ubuntu-folk, men I mister folk på dette.

Det er næppe i hobetal i forhold til de problemer det løser for dem.

Mvh.

--
"nu skall vi dansa efter min pipa Adam Sjøgren
nu skall vi dansa efter min pipa" asjo@koldfront.dk

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 13-04-08 22:11

Adam Sjøgren wrote:

> Surt show - måske skulle du vælge at undervise i noget mere statisk,
> hvis det går dig meget på?

Måske.
Vi underviser bl.a. folk i at bestå LPI testene ( http://lpi.org ), så
jeg har ikke 100% frihed, men den diskussion hører nok ikke til her.

/Martin

Fra : Sune Vuorela

Dato : 13-04-08 22:16

On 2008-04-13, Martin M. S. Pedersen <traxplayer@gmail.com> wrote:
> Måske.
> Vi underviser bl.a. folk i at bestå LPI testene ( http://lpi.org ), så
> jeg har ikke 100% frihed, men den diskussion hører nok ikke til her.

Er det ikke de tests hvor man også skal redegøre for hvordan man gør med
ISA-kort ?

/Sune

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 15-04-08 23:31

Sune Vuorela wrote:

> Er det ikke de tests hvor man også skal redegøre for hvordan man gør med
> ISA-kort ?

Nu må jeg intet konkret sige om testene, men ISA er en del af pensum
sammen med ISDN modems og 1024 cylinder grænsen. XFree86 er også pensum
selvom alle bruger Xorg etc.

/Martin

Fra : Jesper Krogh

Dato : 16-04-08 18:42

I dk.edb.system.unix, skrev Martin M. S. Pedersen:
> Nu må jeg intet konkret sige om testene, men ISA er en del af pensum
> sammen med ISDN modems og 1024 cylinder grænsen. XFree86 er også pensum
> selvom alle bruger Xorg etc.

Og udev, lvm, iSCSI er selvfølgeligt ting som er alt for nye og
uaktuelle til at være med? (det lyder som en ganske håbløs test).

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 16-04-08 21:37

Jesper Krogh wrote:

> Og udev, lvm, iSCSI er selvfølgeligt ting som er alt for nye og
> uaktuelle til at være med? (det lyder som en ganske håbløs test).

Ja.

/Martin

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-04-08 21:03

Den Sun, 13 Apr 2008 20:27:38 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Æh, det tror jeg ikke er rigtigt (men har den ønskede virkning)
>
> Hvor har du fået det kolon-tip fra?

Nu har vi jo trosfrihed i dette land, så det må blive din egen sag

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux-meta/+bug/195308

Karl Erik.

http://www.ranunkelvej.com

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-04-08 21:15

Den Sun, 13 Apr 2008 21:14:44 +0200 skrev Adam Sjøgren:

> Lige så fornuftige som da jeg skrev dem. Hvad er det ved forbindelsen
> mellem "beta" og "falde fra hinanden" der er uklar for dig?

Nå ja, man skal jo vente til der er 10.000.000 der har prøvet, inden man
selv drister sig til det. Så kan man læne sig tilfreds tilbage i
kontorstolen og godte sig over, at det i hvert fald ikke var en selv der
var så dum.

Bagklogskab - nej tak.

Karl Erik.

http://www.ranunkelvej.com

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-04-08 21:40

Den Sun, 13 Apr 2008 22:24:21 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Jeg synes det er en rar desktop.

Ja det kan du have ret i.
Jeg har lige sat en bærbar op med Vista - føj for den lede. Så husker man
pludselig med uhyggelig nærhed, al den uro og fromme ønsker - når Windows
genstartes.

Karl Erik.

http://www.ranunkelvej.com

Fra : Thomas Jensen

Dato : 14-04-08 08:10

Den Sun, 13 Apr 2008 10:17:08 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> To loginskærme? Den ene er vel den grafiske. Hvad er den anden?

Nope. Det er den samme grafiske skærm der dukker op to gange.

> Men det lyder til din installation er småsyg. Hvordan har du lavet den?

Opgraderet fra 7.04 til 7.10 til 8.04. Jo, den er vist blevet småsyg...
Men det kan være det samme nu - jeg har fået ny computer, så den skulle
alligevel overgå til at være computeren jeg brugte til eksperimenter osv.

--
Thomas Jensen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 14-04-08 08:14

Den Sun, 13 Apr 2008 08:43:46 +0200 skrev Martin M. S. Pedersen:

> Wow. Ubuntu folkene er blevet tosset, der er virkelig ingen inittab
> [...]

1000 tak for svaret. Det skal jeg lige have kigget på.

--
Thomas Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 14-04-08 09:07

Den Mon, 14 Apr 2008 09:37:19 +0200 skrev Jesper Poulsen:

> Jeg har pillet i mangt og meget i min Gnome. Det er måske ikke muligt i
> den nye?

Nu er det jo ikke Ubuntu der fremstiller Gnome. Mon ikke du bare kan
pille videre. Der er ikke sket en revolution

Det vil nok være farligere at pille næse

Karl Erik.

http://www.ranunkelvej.com

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 14-04-08 17:48

On 13 Apr 2008 20:15:27 GMT, Karl wrote:

> [...]
> man selv drister sig til det. Så kan man læne sig tilfreds tilbage i
> kontorstolen og godte sig over, at det i hvert fald ikke var en selv

Ingen af delene er holdninger jeg har fremført, så de må stå for din
egen regning.

Det var dig der påstod at Ubuntu er tossede fordi opgradering til en
beta-udgave skabte problemer for dig - hvilket ikke giver mening.

Jeg kører glad med en unstable udgave på min desktop-maskine, men jeg
finder ikke på kalde dem der laver den for tossede hvis^Wnår jeg render
ind i problemer.

Mvh.

Adam

--
"This reporter was clearly from the "stenography" Adam Sjøgren
school of reporting. Math is hard, let's go asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-04-08 18:47

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 16-04-08 23:55

On Sun, 2008-04-13 at 17:56 +0200, Martin M. S. Pedersen wrote:
> Beklager Ubuntu-folk, men I mister folk på dette.

Nej da.

Har du læst om mulighederne i upstart?

Jeg havde den samme holdning som dig i 5 min ... men
det skiftede hurtigt ... gætter på flere distributioner kommer
med over, hvis de ikke er i fuld gang :)