5 maskiner på nettet?
Fra : Henning Lund

Dato : 12-04-08 19:01

Pt har vi 4 maskiner der har 4 dynamiske ip adresser og er koblet
til adsl modemmet via en switch. Nu er det sådan at den 5 maskine
skal på nettet, hvad er letteste løsning så?
ip adresserne er sluppet op, det samme er portene i switchen.
Ingen af maskinerne skal se hinanden eller kobles sammen på nogen
måde, de bruges udelukkende op internetsurf mm.
Foreslag?

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-04-08 19:07

On Sat, 12 Apr 2008 20:01:27 +0200, "Henning Lund"
<falsk@fakeadresse.com> wrote:

> [...]
>Ingen af maskinerne skal se hinanden eller kobles sammen på nogen
>måde, de bruges udelukkende op internetsurf mm.
En router, så er du fri mht antallet af maskiner på din side af
routeren. Det giver dig også en større sikkerhed for angreb udefra.

/Hans

Fra : Henning Lund

Dato : 12-04-08 19:36

Hans Kjaergaard tastede:

> En router, så er du fri mht antallet af maskiner på din side af
> routeren. Det giver dig også en større sikkerhed for angreb
> udefra.
>
> /Hans

Tak for svaret. Jeg har aldrig haft eller arbejdet med en router,
så hvad kan anbefales jeg køber som nybegynder? Kan jeg så ringe
til TDC og siger at jeg ikke skal bruge de 4 dynamiske ip.
adresser mere, og så bare få en? Jeg plejer at handle hos f.eks
SHG, kan i linke til en egnet router jeg kan bruge, det eneste
der egentlig kører hos mig på en af maskinerne, er en ftp på port
21 samt en VNC wiever så jeg kan logge på min arbejdscomputer på
jobbet, andre sære ting har jeg ikke.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-04-08 19:44

"Henning Lund" skrev i en meddelelse
> Kan jeg så ringe til TDC og siger at jeg ikke skal bruge de 4
> dynamiske ip. adresser mere, og så bare få en?

Standard hos Tdc er vist 2 dynamiske - og det er helt fint

Hvis andre skal have fat på dig via en IP-adresse - så er en fast IP
måske en ide - men til langt de fleste ting er de to "gratis" dynamiske
IP'er helt OK - routeren er ligeglad om den er fast eller dynamisk.

Jan

--
Signatur ude af drift

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-04-08 14:58

Jesper Lund skrev:

> Med DD-WRT firmware kan du forøge antal entries i NAT tabellen
> og ændre på timeout værdier for at forbedre P2P performance.

Jeg var på besøg hos en bekendt forleden, som sad med en WRT54GS.
Han kunne ikke forstå, hvorfor det ikke var muligt at se, hvilke
computere der pt. var koblet på hans trådløse netværk (han vidste,
at der var tre koblet på), så han spurgte mig, om jeg vidste hvordan.

Efter lang tid gav jeg op, for jeg kunne ikke finde den indstilling.
Jeg kan se det på min egen WRT350N vha. et faneblad, som hedder noget
i retning af 'DHCP Reservation', men den mulighed havde han ikke.

Kan han mon med DD-WRT firmwaren få den mulighed?

PS. Så vidt jeg husker, så kørte ham med 1.50.5 firmwaren fra Linksys
til hans, hvor den nyeste version hedder 1.50.9, så jeg ved ikke, om
en nyere firmware ville kunne løse hans problem.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Christensen

Dato : 21-04-08 16:13

Thomas G. Madsen skrev den 21-04-2008 15:58:

> [...]
> i retning af 'DHCP Reservation', men den mulighed havde han ikke.
>
> Kan han mon med DD-WRT firmwaren få den mulighed?

På min dd-wrt v24-rc5 har jeg under Status et faneblad LAN som fortæller
om aktive klienter, og fanebladet Wireless med oplysning om mac-adresse
på aktive trådløse.

--
Morten Christensen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-04-08 07:21

Morten Christensen skrev:

> På min dd-wrt v24-rc5 har jeg under Status et faneblad LAN som
> fortæller om aktive klienter, og fanebladet Wireless med
> oplysning om mac-adresse på aktive trådløse.

Ok. Så er det nok en DD-WRT-firmware, jeg skal anbefale ham.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-04-08 20:03

Jan Vestergaard wrote:

> Hvis andre skal have fat på dig via en IP-adresse - så er en fast IP
> måske en ide - men til langt de fleste ting er de to "gratis" dynamiske
> IP'er helt OK - routeren er ligeglad om den er fast eller dynamisk.

Til 40 kr/måned (eller er det 50 kr?) for fast IP hos TDC ville jeg i
stedet bruge www.dyndns.org, som er understøttet i de fleste routere i
dag.
<http://en.wikipedia.org/wiki/Dyndns>

En IP på WAN siden i routeren og ingen ekstraafgifter til TDC.

--
Jesper Lund

Fra : Henning Lund

Dato : 13-04-08 07:31

Jesper Lund tastede:

> [...]
> dag.
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Dyndns>
>
> En IP på WAN siden i routeren og ingen ekstraafgifter til TDC.

Jeg beholder de 2 så. Kan i sætte navn på den router jeg skal
sigte efter for at få en brugervenlig og stabil produkt?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-04-08 08:46

Henning Lund wrote:

> Jeg beholder de 2 så. Kan i sætte navn på den router jeg skal
> sigte efter for at få en brugervenlig og stabil produkt?

Linksys WRT54GL.

Jesper Poulsen

Fra : Henning Lund

Dato : 13-04-08 11:58

Jesper Poulsen tastede:

> Linksys WRT54GL.

Ok tak.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-04-08 12:28

> Ok tak.

Det er en god router sålænge du ikke er superbruger. Jeg har selv en
og er vild med den grundet dens muligheder, men hvis man f.eks. skal
køre meget P2P, så ville jeg overveje noget andet (og bedre).

Thomas
--
Customer: I'm running Windows '98
Tech: Yes.

Fra : Henning Lund

Dato : 13-04-08 12:37

Thomas S. Iversen tastede:

> køre meget P2P, så ville jeg overveje noget andet (og bedre).

Hvad mener du med andet og bedre? P2P dækker det bare de
fildelingsprogrammer, jeg har ikke nogle af dem.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-04-08 13:29

> Hvad mener du med andet og bedre? P2P dækker det bare de

Noget med større switching througput og cpu kraft.

> fildelingsprogrammer, jeg har ikke nogle af dem.

Så er WRT54GL fin. Jeg kan anbefale tomato firmwaren, eller dd-wrt.

Thomas
--
A fine is a tax for doing wrong. A tax is a fine for doing well.

Fra : Henning Lund

Dato : 13-04-08 15:09

Thomas S. Iversen tastede:

> Noget med større switching througput og cpu kraft.

> Så er WRT54GL fin. Jeg kan anbefale tomato firmwaren, eller
> dd-wrt.
>
> Thomas

Jøsses en masse fagudtryk, nå men jeg må til at studere det
nærmere.

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-04-08 13:31

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-04-08 13:37

Henning Lund wrote:

> Jeg har bredbåndstelefoni, har det noget at sige?

Nej intet. Dit ADSL modem har separate udgange til internet og telefoni.

> Bare det er til at forstå for ikke it uddannede folk, så er det godt nok
> til mig.

Der er altid en risiko for tekniske problemer som skal debugges, men som
udgangspunkt er det plug-and-play.

> Det sker da en af knægtene spiller online, så sker der noget med linien
> som ikke er så sjovt.

En router kan begrænse båndbredden til en enkelt computer. Nu bevæger vi
os dog over mod features som kan kræve alternativt firmware, i hvert fald
på Linksys WRT54GL. Du bliver dog aldrig stillet ringere end med den
nuværende switch løsning.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-04-08 13:45

Jesper Lund wrote:

> Nej intet. Dit ADSL modem har separate udgange til internet og telefoni.

Forudsat at det er TDCs bredbåndstelefoni...

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-04-08 15:25

Henning Lund wrote:

> Jesper Lund tastede:

> Og hvad er det?

Antal aktive forbindelser som routeren kan holde styr på. Når routeren
modtager data, skal den vide til hvilken maskine det skal sendes, idet
alle maskiner har samme IP i forhold til omverdenen.

Normalt er det ikke nødvendigt at pille ved den slags.

--
Jesper Lund