Hold jer fra PC-Netto
Fra : Phnyx

Dato : 17-07-01 17:25

Bare så'n til orientering:

Købte en stang ddr-ram hos pc-netto.
Den virkede ikke (-maskinen startede ikke op).
Ved henvendelse dagen efter hos pc-netto ville de først have rammen til
leverandøren til test, for at de kunne "se om det var mig der havde
ødelagt rammen". Nogen tidsramme angav man ikke. Mine henvisninger til
købelovens ord om ombytning uden ulempe for køberen var man kolde
overfor.
Pengene tilbage? Nix!
Jeg afleverede rammen og køber nu et andet sted.
Mine penge ligger nu hos pc-netto, og der ligger de jo nok godt. Hårdt
presset lovede de at sende en kreditnota, når rammen var testet. Og de
så altså ikke synes, at det er mig, der har ødelagt den.

Lad mig da lige citere købeloven her til almindelig oplysning:

§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan
køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen.

§ 49. Tilbyder sælgeren at afhjælpe en mangel eller at foretage
omlevering, må køberen dermed lade sig nøje, hvis det kan ske inden
udløbet af den tid, da han er pligtig at afvente levering (jfr. § 21),
og det åbenbart ikke kan medføre omkostning eller ulempe for ham.

§ 58. Selv om genstanden er gået til grunde eller forandret, kan
køberen, uanset bestemmelserne i foregående paragraf, hæve købet,
såfremt undergangen eller forandringen skyldes en hændelig begivenhed
eller genstandens egen beskaffenhed eller foranstaltninger, som
udkrævedes til dens undersøgelse, eller som er trufne inden den mangel,
der medfører ophævelse af købet, er opdaget eller burde være opdaget.

Og ja ja ja, en eller anden synes sikkert det her indlæg hører til i en
anden gruppe.

Hyg!

Fra : Karsten Olesen

Dato : 17-07-01 17:33

"Phnyx" <phnyx@nerd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udkrævedes til dens undersøgelse, eller som er trufne inden den mangel,
> der medfører ophævelse af købet, er opdaget eller burde være opdaget.
________________________________

§42: De vil undersøge rammen, om det er dig som har påført 'fejlen'.
§49: Han burde at gi' en ca. tid, men er i sagens natur svært at spå.
§58: Jeg synes det er rimeligt, de vil sende rammen ind for yderlige
check, inden de afgør sagen. Eks. skal AMD vide, hvilket
bundkort cpu'en har siddet i, og andre tilsluttede enheder,
før de foretager sig noget...de har strammet gevaldigt op,
firmaerne, måske fordi der er en forholdsvis høj ombytter-procent...

MVH

Fra : Erik G Christensen

Dato : 17-07-01 18:34

Phnyx wrote:

> [...]
> ødelagt rammen". Nogen tidsramme angav man ikke. Mine henvisninger til
> købelovens ord om ombytning uden ulempe for køberen var man kolde

Findes ikke, hvor har du det fra ?

> Pengene tilbage? Nix!

Heller ikke, hvad forestiller du dig,
er det ikke dig der har bedt om varen ?

NB. Jeg aner ikke hvad PC-Netto er for noget.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 17-07-01 21:33

> § 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan
> køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen.

Hvordan kan PC-Netto vide om din vare har en mangel, før de har undersøgt
den????
Vær lidt rimelig.

Mvh. Flemming Nielsen

Fra : Karsten Olesen

Dato : 17-07-01 22:19

"Flemming Nielsen" <fn@edb.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan PC-Netto vide om din vare har en mangel, før de har undersøgt
> den????
> Vær lidt rimelig.
>
> Mvh. Flemming Nielsen
___________________________

....og med komplicerede ting som edb-udstyr
har de sågar flere forsøg til at lede/udbedre evt. fejl....
Men jeg kender godt typen, som vil låne alt
muligt som forsøg, og så aflevere det når
det alligevel ikke virkede...og lade firmaet
betale...

MVH

Fra : -=Madsen=-

Dato : 17-07-01 23:37

Jeg ville sku også blive rigtig rigtig sur, Hvis jeg havde købt en ram stang
hos en forretning som ikke virkede, og den først skal testes ??? er det
vores problem at de sælger noget møj, jeg ville ha varen byttet lige med det
samme eller pengene kontant tilbage, sådan en møj forretning til PC-Netto.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 18-07-01 01:22

"-=Madsen=-" <kem@SoftHome.net> wrote in message
> [...]
det
> samme eller pengene kontant tilbage, sådan en møj forretning til PC-Netto.

Så må du undersøge om forretningen yder den slags garanti før du køber.
Når varen er købt hænger du på den og du har så reklamationsret i et år.
Inden for den periode skal sælger udbedre skaden/fejlen på dit produkt. Du
har ikke RET til at bare få en ny vare....men ja det er rart hvis den
service ydes.

- Lars

Fra : Karsten Olesen

Dato : 18-07-01 20:01

"-=Madsen=-" <kem@SoftHome.net> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> samme eller pengene kontant tilbage, sådan en møj forretning til PC-Netto.

______________________________

Hvem siger det ikke virker ?
Hvem afgør, om de har solgt noget møj ?
Du kan ikke forvente at få pengene tilbage 100%
for monterede dele.
Det samme gælder for monteret bilstereo og LP-plade pick-upper...

MVH

Fra : Phnyx

Dato : 18-07-01 00:10

Skal vi lige tage en ting ad gangen.

Købeloven er tydelig nok, jeg kan citere den, og det har jeg gjort, men jeg
kan jo ikke forstå den for jer, det må I selv prøve.

Jeg forstår den sådan: Har man købt en vare, der er defekt, skal den byttes
eller handelen skal gå tilbage.
I mit tilfælde var forhandlerens standpunkt ikke, at varen ikke var defekt,
men at man ville lade varen gå tilbage til leverandøren så de kunne
undersøge, om det var mig, der havde ødelagt den.

Muligheden for at vurdere om rammen var defekt ved udleveringen, eller om
den er ødelagt hos mig vil jeg stille mig tvivlende overfor, og
leverandørens uvildighed i den sammenhæng er måske også noget tvivlsom. En
ramklods som udleveres gennem fingrene hos en sælger, som absolut skal have
klodsen ud af posen for at se varenummer og som helt ukritisk fingerer den
og lægger den fra sig på et tilfældigt underlag "jo, den ser fin ud, lad
mig lige se nummeret, fumle fumle fedte fedte *ZAP* ja, det er i orden,
værsgo", har jo stået lidt igennem, og er den defekt efter sådan en tur, er
det jo ikke lige sikkert, det er mit mb's skyld. Mener leverandøren nu, at
jeg har ødelagt rammen, hvad så? Hvem laver en sag på et beløb på under 1k?
Sikkert ikke mange. End ikke forbrugerklagenævnet vil finde den slags
interessant.

Gå lige engang en rundtur i gruppen her og se hvordan det er med f.eks.
ram-kredse. Skulle den stakkels fyr, der havde fået byttet 8 af 10
ramkredse gennemgå samme procedure, var både han og hans pc gået på
pension, før skidtet var kommet til at virke. Engang imellem virker ram
ikke, og så må den byttes, sådan er det. Jeg ved ikke, hvordan I andre har
det, men jeg har ikke tænkt mig at sætte en pc til side, til en stump har
været postgangen igennem fra mig til forhandler til leverandør til
forhandler til mig, og måske flere gange, før tingene er i orden.

Det er meget muligt, at forhandlerne har problemer med mange returvarer.
Det kunne jo skyldes en lidt forhastet produktion for at konkurrere. Skal
det være forbrugernes problem?

Og jeg har ikke "lånt alt muligt som forsøg". Jeg har købt en simpel klods
ram, som ikke virkede, hvor indviklet kan det være? Temmelig -, ser det ud
til.

Og nu er det jo endelig ikke en komplet pc, der er tale om. Jeg ved godt,
nogle forretninger (-ikke et ord om Fona eller -oh rædsel Merlin) er
eksperter i at få sådan en sag til at vandre frem og tilbage mellem sælger
og køber i måneder og til tider år, men her taler vi om 1 stk. ramklods,
som er lige til at gå til. Der er jo ikke engang tale om at den ikke virker
godt nok. Den virker ikke, slut.

Jeg synes såmænd ikke, jeg er nogen krakilsk forbruger. Jeg forventer bare
en rimelig behandling, og det synes jeg altså ikke, jeg har fået i dette
tilfælde. Hverken efter loven eller efter almindelig sund fornuft.

Hyg!

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 18-07-01 01:27

> Jeg synes såmænd ikke, jeg er nogen krakilsk forbruger. Jeg forventer bare
> en rimelig behandling, og det synes jeg altså ikke, jeg har fået i dette
> tilfælde. Hverken efter loven eller efter almindelig sund fornuft.

Enig! En god forhandler bytter en vare, hvis varen ikke lever op til kundens
forventninger. Tag eks. El-Giganten: De bytter ALT der er under en måned
gammel, uanset hvilken grund kunden har til ikke at ville have varen.

Men problemet hos dig er, at det er RAM du har købt. Vi ved jo godt at RAM
ikke bare er RAM. Nogle RAM virker i den ene comp., men virker ikke i den
anden comp., og når du nu engang har fejlmeldt varen, så skal forretningen
sikre sig varen nu også er i stykker. Én ting man skal sikre når man køber
RAM, er at man kan bytte RAM'men, hvis den ikke virker på ens comp. Men at
du har fået en uheldig behandling, det kan vi godt være enige om.

Mvh. Flemming Nielsen

Fra : Karsten Olesen

Dato : 18-07-01 20:05

> [...]
> RAM, er at man kan bytte RAM'men, hvis den ikke virker på ens comp. Men at
> du har fået en uheldig behandling, det kan vi godt være enige om.

Hørt!

Men trist at EL-giganten sælger den vare du netop har
lånt med hjem og slidt godt og grundigt på.

Man kan måske lære, altid at få en uåbnet emballage,
anlæg som ram.

MVH

Fra : Craig David

Dato : 18-07-01 08:52

Jeg er enig med Phynx, han har fået en skidt behandling og jeg vil undgå
PC-Netto.

Fra : JP

Dato : 18-07-01 13:47

Jeg har det sq også på samme måde som Phynx og Craig David, samme service
har
jeg set hos Århus Pc lager (dcs), MANGE gange

Fra : Karsten Olesen

Dato : 18-07-01 20:06

"Craig David" <40@c.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er enig med Phynx, han har fået en skidt behandling og jeg vil undgå
> PC-Netto.
__________________________

Vi mangler blot at høre om alle tilfredse kunder
hos PC-Netto.

Jeg synes ikke folk er onde, blot een rækker tunge af mig.
Verden kan hurtig blive lille at være i, hvis man kun lytter
efter negativer, og handler derefter.

MVH

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-07-01 16:50

Phnyx <phnyx@nerd.dk> skrev i news:3B54C5CE.7270D98A@nerd.dk:

> Skal vi lige tage en ting ad gangen.
>
> Købeloven er tydelig nok, jeg kan citere den, og det har jeg gjort,
> men jeg kan jo ikke forstå den for jer, det må I selv prøve.

Du skal kigge det rigtige sted i købeloven. Du har foretaget et
forbrugerkøb, og her er det mest interessante i købeloven §§72-86

(
Købeloven kan findes på:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A19800002829-REGL
)

De §§, der finder anvendelse i din situation er:

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, kan køberen hæve købet eller
kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen eller omlevering efter
reglerne i § 42, stk. 1, eller § 43, stk. 1 og 2. Køberen kan endvidere
forlange, at sælgeren afhjælper mangelen, medmindre dette vil forvolde
sælgeren uforholdsmæssig omkostning eller væsentlig ulempe. Ved
artsbestemte køb kan sælgeren opfylde sin afhjælpningspligt ved at
foretage omlevering.

Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav om
afhjælpning er opfyldt. Må mangelen anses som uvæsentlig, kan køberen
dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad det vil
koste at afhjælpe mangelen.

Stk. 3. Har køberen fremsat påkrav om afhjælpning efter stk. 1, og
opfylder sælgeren ikke dette inden rimelig tid, kan køberen hæve købet
eller, ved artsbestemte køb, kræve omlevering. Køberen kan endvidere
lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning, for så vidt dette kan ske
uden uforholdsmæssige omkostninger.

§ 79. Giver køberen meddelelse om en mangel, og tilbyder sælgeren at
afhjælpe den eller at foretage omlevering, kan køberen ikke hæve købet
eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen eller, ved tilbud om
afhjælpning, omlevering. Dette gælder dog kun, hvis afhjælpning eller
omlevering sker inden rimelig tid og uden omkostninger eller væsentlig
ulempe for køberen.

> Jeg forstår den sådan: Har man købt en vare, der er defekt, skal
> den byttes eller handelen skal gå tilbage.

Det er forkert jævnfør købelovens §79 som citeret ovenfor.

> I mit tilfælde var forhandlerens standpunkt ikke, at varen ikke var
> defekt, men at man ville lade varen gå tilbage til leverandøren så
> de kunne undersøge, om det var mig, der havde ødelagt den.

Jep, og det er helt ok såfremt det kan ske indenfor rimelig tid.

> [...]
> forventer bare en rimelig behandling, og det synes jeg altså ikke,
> jeg har fået i dette tilfælde. Hverken efter loven eller efter

Du har fået en behandling der er fuldt ud i overensstemmelse med
købelovens ord.

Jeg syntes iøvrigt, at du skylder PC Netto en undskyldning.

Hvis du ønsker at diskutere det juridiske aspekt bedes du bruge
dk.videnskab.jura. Forbrugerspørgsmål kan diskuteres i dk.forbruger.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Mere miljøkemi: http://www.environmental-chemistry.dk

Fra : Phnyx

Dato : 18-07-01 20:47

Hej, Morten.

Det ser ud til at vi er rigtigt gode til at tolke købelovens ord helt
forskelligt.

Når der står:
"Dette gælder dog kun, hvis afhjælpning eller omlevering sker inden rimelig
tid og uden omkostninger eller væsentlig ulempe for køberen."

Så læser jeg det sådan, at en vare, som er leveret dagen før og som ikke
virker bør ombyttes, da det ellers er en "væsentlig ulempe" for mig at
skulle vente i ugevis på en -i dette tilfælde omlevering. En pc, der står
stille i så lang tid, vil de fleste af os nok kalde en "væsentlig ulempe".

Men sådan er der så meget. Jeg er jo heller ikke ansat i detailbranchen.

Nu kan folk jo selv vurdere, om de finder pc-nettos handelsmoral brugbar.
Og det var jo egentlig osse det, der var meningen.

En undskyldning får jeg nok ikke lejlighed til at give pc-netto, selvom jeg
ønskede det.
Eneste forbindelse jeg fremover vil have med stedet, bliver når jeg hæver
deres kreditnota, som jeg forhåbentlig snart får ind ad døren.

> Hvis du ønsker at diskutere det juridiske aspekt bedes du bruge
> dk.videnskab.jura. Forbrugerspørgsmål kan diskuteres i dk.forbruger.

Ok, der var den. Fedt!

Hyg!

Fra : Per Kristensen

Dato : 19-07-01 16:51

Under alle omstændigheder har man 8 dages fuld returret, og det er ligemeget
om lortet virker eller ej.

Ps. hvem fa'en handler også med en biks hvor Netto indgår i navnet! ;)

Fra : Erik G Christensen

Dato : 19-07-01 17:39

Per Kristensen wrote:

> Under alle omstændigheder har man 8 dages fuld returret, og det er ligemeget
> om lortet virker eller ej.

Hvor har du lige det fra ?

Det gælder kun, hvis butikken skriver det.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-07-01 18:06

Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev i

> Det gælder kun, hvis butikken skriver det.

Husk nu lige på reglerne om fjernsalg.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 19-07-01 18:45

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in message
> Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev i

> Husk nu lige på reglerne om fjernsalg.

Her er en let forstålig forklaring på netop det.
http://www.forbrugersikkerhed.dk/doc_128_1.asp

- Lars

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-07-01 20:29

"Lars Jørgensen" <lagojo@hotmail.com> skrev i

> Her er en let forstålig forklaring på netop det.
> http://www.forbrugersikkerhed.dk/doc_128_1.asp

Eller http://www.fs.dk/pj/retogpli.htm

og så er der jo altid dk.forbruger

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-07-01 18:06

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i

> Under alle omstændigheder har man 8 dages fuld returret, og det er
> ligemeget om lortet virker eller ej.

Du har 14 dages returret ved fjernsalg, men ved køb i almindelige
butikker er der kun returret, hvis butikken frivilligt tilbyder det.