JavaScript for nybegynder
Fra : Flemming V

Dato : 11-04-08 23:40

Hejsa folkens.....

Jeg har kastet mig ud i et lille hyggeprojekt, det går i alt sin
enkelthed ud på at der via en hjemmeside skal laves en side hvor
der skal kunne sendes email til forskellige personer, alt efter
bruger ønske.

Da det skal bruges i forbindelse med opdatering af slægtbøger
skal der, der udover kunne sendes besked til kasseren om evt
medlemsskab af foreningen.

Jeg har forsøgt at lave et script ( har kikket og læst ) men jeg
kan ikke helt forstå hvorfor jeg ikke kan sende den.

Forstås på den måde at jeg udfylder formular. trykker på send.
det eneste der sker er at mit emailprogram starter op... hvad har
jeg gjort forkert.

<head>
<title>JavaScript email</title>
</head>

<!-- Kræver at der er opsat en POP - Post Office Protocol- en
email-konto paa computeren (browseren der
bliver indtastet fra, ellers bliver denne form ikke sendt. -->

bgcolor="#ffffff">
<!-- Center Column -->
ENCTYPE="text/plain"
onSubmit="(document.mailer.action += mailtoandsubject)">
size="1">
<option value="-- Vælg --">-- Vælg --</option>
<option value="www@www.ww">Rikke
<option value="www@www.ww">Biger
<option value="www@www.dk">Flemming
</select></td>
onChange="msg(this.form)"></td>
onChange="msg(this.form)"></td>
<option value="Normal">Medlemsskab</option>
<option value="Kontakt mig">General info</option>
<option value="Ingen svar kræves">Slægten</option>
<option value="Haster">Haster</option>
</select></td>
onChange="msg(this.form)"></td>
OnChange="msg(this.form)"></textarea></td>
VALUE="Slet"><script
LANGUAGE="JavaScript">
function msg() {
document.mailer.action = "mailto:"
mailtoandsubject =
((document.mailer.mailtoperson.options[document.mailer.mailtopers
on.selectedIndex].value) + '?subject=' +
document.mailer.subject.value);
}
</script></td>
</form>

Jeg håber at der findes en løsning, men jeg kan ikke hitte den,
da jeg er novice på dette område

På forhånd tak
// Flemming

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 12-04-08 03:27

Ikke noget. sådan virker et mailto script.
Det fremgår også af kommentaren til scriptet du bruger.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : David Nielsen

Dato : 12-04-08 20:10

Det "vigtige" er det der står i <form>'en

<form
NAME="mailer"
METHOD="post"
ACTION
ENCTYPE="text/plain"
onSubmit="(document.mailer.action += mailtoandsubject)"

din ACTION er tom. der skulle gerne står noget med
ACTION="emailsender.cgi" eller sådan noget.

emailsender.cgi er så et program der oversætter det der bliver
skrevet i formen og sender det.

Man kan godt skrive sådan en cgi dims selv men det ret besværligt og
det kræver at det sted hvor din hjemmeside ligger tillader det osv
men det kunne være en løsning at bruge et script fra en anden server
et sted f.eks
ACTION="http://www.gratiswebting.dk/emailsender/emailsender.cgi"
men jeg kender ik nogen steder hvor man kan det gratis.

Hvis du finder en løsning vil jeg da også hører om det jeg vil også
gerne have sådan en email sender på min side

Fra : David Nielsen

Dato : 12-04-08 22:19

Hej igen.

Jeg fandt denne side : http://www.hostedscripts.dk

Hvor du kan klikke på FORMMAIL i menuen så skal du oprette dig og logge
ind og kopier koden.
Det virkede da for mig og det gratis, det bare en reklame i bunden af
den email du får.
Jeg læste hurtigt noget om at øæå vist ik virker men det jo til at leve
med måske indtil man finder noget bedre.

Du kan prøve og se om det virker for dig.

Fra : Birger

Dato : 13-04-08 00:21

"David Nielsen" <fedblindkat@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med måske indtil man finder noget bedre.
>
> Du kan prøve og se om det virker for dig.

Findes der ikke mailere til php?
Det er efterhånden mere udbredt som service fra ISP's end cgi er...

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : David Nielsen

Dato : 13-04-08 01:18

> Findes der ikke mailere til php?
> Det er efterhånden mere udbredt som service fra ISP's end cgi er...

Øh jo det gør der vist men jeg skriver ikke php.

Fra : Flemming V

Dato : 13-04-08 17:25

Flemming V wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
>
> Forstås på den måde at jeg udfylder formular. trykker på send.
> det eneste der sker er at mit emailprogram starter op... hvad har

Jeg mener at kan huske eller har læst et eller andet sted, at man
kan sende direkte fra hjemmesiden, hvis man har et script.... men
det er måske lavet i PHP ?

Fra : Birger

Dato : 13-04-08 18:24

"Flemming V" <flemming@roendesnet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener at kan huske eller har læst et eller andet sted, at man
> kan sende direkte fra hjemmesiden, hvis man har et script.... men
> det er måske lavet i PHP ?

Jeg tror vist der er adskille scripts til det formål.
Formmail er et jeg selv har brugt i tidernes morgen, og det eksisterer
stadig - om det så betyder, at det er godt, skal jeg ikke kunne sige.

http://www.html.dk/artikler/00012/
... eller prøv at google efter formmail...

Birger
-----

Fra : David Nielsen

Dato : 13-04-08 20:20

> [...]
>
> http://www.html.dk/artikler/00012/
> ... eller prøv at google efter formmail...

Tak for det link det var lige det jeg var ude efter jeg tænkte slet ikke på
cybetcity som jeg har stillede det tilrådighed...

Det er www.cybercity.dk og min hjemmeside af en eller anden grund nede men jeg
kan godt bruge internettet det lidt underligt så jeg kan ikke teste om det
virker med formen hos cybercity men tak for det alligevel.