hvad betyder dette ?
Fra : jytte jensen

Dato : 10-04-08 09:30

Når der på www.medicin.dk står om et præparat:

Steady stateplasmakoncentration nås efter 3 døgn ?

Jeg gætter på det betyder at der er opnået en konstant niveau i blodet
efter 3 døgn, forudsat altså at man tager præp. jævnligt.

Men så forstår jeg det ikke, når der også står at halveringstiden er
15 timer.
(betyder at halvdelen af stoffet er ude af kroppen efter 15 timer),

men hvordan hænger det så sammen med ovennævnte ??

Vh
Jytte

Fra : Holst

Dato : 10-04-08 09:41

jytte jensen (slet 6XL6G) wrote:

> [...]
> (betyder at halvdelen af stoffet er ude af kroppen efter 15 timer),
>
> men hvordan hænger det så sammen med ovennævnte ??

Så vidt jeg ved, så vil du med ovenstående efter 3 døgn ende med
plasmakoncentrationen ligger mellem de samme max. og min. værdier.

Prøv at se følgende skema:

Tid T: konc. C1; +D => konc C2

som skal forstås på følgende måde. Ved tidspunktet T er
plasmakoncentrationen af lægemidlet C1. På samme tidpunkt indgives så en
dosis D, som medfører, at plasmakoncentrationen stiger med D til C2.

Antager vi nedenfor, at vi indgiver 10 (mg) med 15 timers mellemrum,
samt at lægemidlet har en halvveringstid på 15 timer:

Tid 0: konc. 0; +10 => konc. 10

Tid: 15: konc. 5; +10 => konc. 15

Tid: 30: konc. 7.5; +10 => konc. 17.5

Tid. 45: konc. 8.75; +10 => konc. 18.75

Tid. 60: konc. 9.375; +10 => konc. 19.375

Tid. 75: konc. 9.6875; +10 => konc. 19.6875

Du ser derved, at efter en række indgivelser, vil plasmakoncentrationen
kommer til at ligge mellem 10 og 20.

Fra : jytte jensen

Dato : 10-04-08 10:50

Av - den var svær.

Er det rigtig forstået, at hvis man holder samme dosis, opnår
man en stabil konc. i blodet efter 3 døgn? Og kan man så
konkludere at stoffet kommer til at virke optimalt efter 3 døgn
(75 timer = er ca 3 døgn)??

VH
Jytte

Fra : Holst

Dato : 10-04-08 10:59

jytte jensen (slet 20TSB) wrote:

> [...]
> man en stabil konc. i blodet efter 3 døgn? Og kan man så
> konkludere at stoffet kommer til at virke optimalt efter 3 døgn

Ja, man kan vel godt kalde det en stabil koncentration. Koncentrationen
vil ligge mellem en fast minimumsværdi og en fast maksimumsværdi.

Og begge kan jo have betydning. Minimumsværdien kan være nødvendig at
opretholde for at opnå den ønskede virkninger. Og det kan være
nødvendigt ikke at overskride maksimumsværdien (der er givetvis en stor
margin) for ikke at foranledige uønskede bivirkninger.

I mit beregningseksempel kan du se, at startkoncentrationerne på
indgivelsestidspunkterne langsomt nærmer sig 10, og topkoncentrationen
umiddelbart efter indgivelserne nærmer sig langsomt 20. Overholder man
behandlingsplanen vil plasmakoncentrationen af lægemidlet således ligge
mellem minimum 10 og maksimum 20.

Jeg vil nok ikke kalde det en stabil koncentration, men det er en stabil
tilstand.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-04-08 23:26

On 10 Apr 2008 08:29:49 GMT, jytte jensen <mismerkur@6XL6Ggmail.dk>
(slet 6XL6G) wrote:

> [...]
>
>Jeg gætter på det betyder at der er opnået en konstant niveau i blodet
>efter 3 døgn, forudsat altså at man tager præp. jævnligt.

Korrekt.

> [...]
>(betyder at halvdelen af stoffet er ude af kroppen efter 15 timer),
>
>men hvordan hænger det så sammen med ovennævnte ??

Det er ren matematik...

Indgiver du et lægemiddel (kontinuerlig infusion eller enkelt doser
med faste intervaller) vil se-koncentrationen stige indtil den efter 6
x halveringstiden når steady state...

<mlr>