Så har jeg prøvet at køre tør ...
Fra : Anders Majland

Dato : 10-04-08 19:45

.... men der var planlagt og jeg havde 1liter extra med.

Super Tenere'ens tank er opgivet til 26liter men fylder man den til kant kan
der være noget mere. Benzinhanerne er de klassiske med rør i 2 længder.
Normalt tapper man af de lange og kan så skifte til reserve hvor man så
tapper fra de korte rør. Tilbage i tanken er der så en lille sjat, som man
kan forsøge at ryste ud hvis man har behov for at vride de sidste km ud.

Nu har jeg jo en benzinmåler på og idag skiftede jeg til reserve kort efter
at have brugt 25liter. Officielt er der så 6 liter i reserve og det skulle
efterprøves.

Da den begyndte at sætte ud trillede jeg ind på en rasteplads og hældte
1/2liter på. Dernæst kørte jeg til næste tankstation (4,2km) og tankede
30,31 liter. På 4km har jeg nok brugt ca 2,5dl så praksis er at jeg kan
udnytte 30,5 liter af de 26

Det betyder så også at jeg kun kan bruge 5,5 af de 6 liter der er opgivet
som reserve. Da jeg havde tanken fuld af vand for at bore lufthullet op
erfarede jeg at der var en del tilbage - så det skal nok passe med 1/2liter.

Benzinmåleren tilter lidt når først der kommer luft med igennem - Så på
denne tankfuld har den målt 1,1% for meget.

Ved at kunne bruge hele indholdet så er min rækkevidde over 500km - Det er
da ganske pænt og foreløbigt har jeg droppet ideen med at supplere med
hæktanke.

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk