Mere knald på
Fra : Ukendt

Dato : 11-04-08 00:05

Hey

Jeg har en ganske almindelig pc med nedenstående indmad.
Men hvad skal der til for at få tingene til at køre lidt hurtigere generelt?
Hvad med en hurtigere cpu (fx en 3 GHz) og 2 harddiske i Raid 0 ?

Intel dual core 2,1 GHz
2 Gb ram PC6400/800
Samsung harddisk T166 320 Gb SATA-300
Asus bundkort P5
Asus grafikkort Radeon X500 Extreme assiv
HEC 385W psu

Mvh Morten

Fra : jama

Dato : 11-04-08 08:43

"Morten" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
> Samsung harddisk T166 320 Gb SATA-300
> Asus bundkort P5
> Asus grafikkort Radeon X500 Extreme assiv

For mig ser den ud til, at den er bestykket som en hurtig PC, jeg ville nok
bytte grafikkortet til et Nvida kort i 8 serien (er det vist), men det bør
du spørge Grafik gruppen om, De ved det bedst. Det andet ser da ud til, at
ku klare det mest alm PC arbejde, både mht. spil etc. Rammene (3GB)er vel
kun, hvis du har tunge grafik opgaver eller du køre Vista, om du skal ha to
diske i raid er jeg ikke expert i, men husker dog det har været oppe før her
i Gruppen, og her mener jeg De fleste mente/sagde, at Raid var til specielle
opgaver(Backup)og lign, men er dog ikke helt sikker.
Mvh.Jama

Fra : _

Dato : 11-04-08 09:28

"jama" <nonspam@mail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> været oppe før her i Gruppen, og her mener jeg De fleste mente/sagde, at
> Raid var til specielle opgaver(Backup)og lign, men er dog ikke helt

.... er det vist
.... bør du spørge
.... jeg er ikke ekspert
.... mener jeg
.... er dog ikke helt sikker

Fra : Hagar

Dato : 11-04-08 09:59

> ... er det vist
> ... bør du spørge
> ... jeg er ikke ekspert
> ... mener jeg
> ... er dog ikke helt sikker

Du er da godt nok en plage der hvor folk normalt sidder !

Hagar

Fra : J

Dato : 11-04-08 08:48

On Fri, 11 Apr 2008 01:05:17 +0200, "Morten" <-> wrote:

> [...]
>Samsung harddisk T166 320 Gb SATA-300
>Asus bundkort P5
>Asus grafikkort Radeon X500 Extreme assiv

Tja, en 3 GHz wolfdale vil hjælpe en del. Jeg tror asus P5
understøtter Wolfdale. Men check det hos asus. Hvis det er windows XP
er 2 Gb ram fint, men til Vista skal der nok mere (højest 3 Gb til 32
bits version af Vista). Kombinationen af en hurtig CPU og raid er fin,
men tror du ikke, at en reinstallation også ville hjælpe. Prøv evt.
med en defragmentering, gerne 2 gange lige efter hinanden.
Raid kunne være en risiko. Jeg ville så køre med et mindre c-drev på
f.eks. 30 Gbyte, og så lave backup images af C med Acronis Trueimage.
Den kan endda tage incrementale backup'er. Så ville jeg brænde de
komprimerede backup images på en dvd, eller føre dem ud på en usb
harddisk.

mvh

John

Fra : Sieger

Dato : 11-04-08 11:07

"Morten" <-> wrote in message
> [...]
> Samsung harddisk T166 320 Gb SATA-300
> Asus bundkort P5
> Asus grafikkort Radeon X500 Extreme assiv

Hurtigere generelt ? Tja.. CPU ville jeg sige.
I spil ? Grafikkort.

Undersøg om dit bundkort understøtter de nye dual core cpu'er fra Intel,
E8200, E8400 osv.
http://www.asus.com/products.aspx?l1=3

Mht. grafikkort kan du kigge efter inspiration fra denne artikel
http://www.tomshardware.com/2008/04/07/the_best_gaming_graphics_cards_for_the_money/

Mht. raid 0 - jeg ville hellere købe en raptor disk eller lign. og bruge den
som system disk.

mvh~

Fra : Steen F.

Dato : 13-04-08 21:43

Sieger skrev:
> Mht. raid 0 - jeg ville hellere købe en raptor disk eller lign. og
> bruge den som system disk.

Jeg hopper lige ind her... fordi jeg har nemlig også sådan en Samsung T166
harddisk, og jeg har også overvejet en mere til Raid 0. Den koster kun 398
kr. og vil derfor være markant billere at sætte i Raid end købe en Raptor
disk. Og Raid 0 er vel pænt hurtigt ikke?

Fra : Sieger

Dato : 13-04-08 22:16

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> wrote in message

> [...]
> kr. og vil derfor være markant billere at sætte i Raid end købe en Raptor
> disk. Og Raid 0 er vel pænt hurtigt ikke?

Når man snakker raid skal man også tage hensyn til hvilke raid controllere
der bruges. Man anbefaler dedikerede raid controllere hvis man skal have
mest ydelse og ikke dem der efterhånden følger med som standard til de
fleste bundkort.

Du kan evt. tage et kig på denne artikel der går raid-0 i sømmene.

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2101

"If you haven't gotten the hint by now, we'll spell it out for you: there is
no place, and no need for a RAID-0 array on a desktop computer. The real
world performance increases are negligible at best and the reduction in
reliability, thanks to a halving of the mean time between failure, makes
RAID-0 far from worth it on the desktop."
- taget fra artiklen i ovenstående link.

~mvh