Link-farver
Fra : Lene Hansen

Dato : 10-04-08 08:14

Jeg arbejder i Dreamweaver MX2004 og bruger stylesheet til at
styre link-farver og markering.

Det ser således ud:

a:link {
   color: #FF0000;
   text-decoration: none;
}
a: visited {
   color: #FF0000;
   text-decoration: none;
}

a:hover {
   text-decoration: underline;
   color: #666666;
}
a:active {
   text-decoration: none;
   color: #33FF99;
}

Men ligegyldigt hvad så viser IE den færdige hjemmeside med lilla
link-farve og underline under linket. Linket er er i stylen
angivet til at være rød og uden underline.
Hvad er årsagen, og hvordan løser man det problem?

Mvh. Lene

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 10-04-08 10:09

Lene Hansen skrev:
> [...]
> angivet til at være rød og uden underline.
> Hvad er årsagen, og hvordan løser man det problem?

Du ku' jo prøve at "stave rigtigt":

a: visited {
skal være
a:visited {

Hvis det ikke hjælper kom med et link til
dit stylesheet - ellers er det jo ikke til
at sige hvad der er galt. Se i Dreamweaver
håndbogen eller hjælpefilen om Selector
Specificity.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Birger

Dato : 10-04-08 13:52

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis det ikke hjælper kom med et link til
> dit stylesheet - ellers er det jo ikke til
> at sige hvad der er galt. Se i Dreamweaver

Jeg mener at IE har indstillinger, der kan forhindre programmering (ændring
af farver/understregning) af links.

Vær desuden opmærksom på, at a-elementer skal have en href-attribute for at
være links. Så hvis du ikke har angivet en href, er det ikke sikkert IE
bruger a:link til noget.

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 10-04-08 18:17

Birger skrev:

> Jeg mener at IE har indstillinger, der kan forhindre programmering (ændring
> af farver/understregning) af links.

Ok, det havde jeg lige glemt. Men som standard
er IE vist indstillet til at bruge websidens farver?

> Vær desuden opmærksom på, at a-elementer skal have en href-attribute for at
> være links. Så hvis du ikke har angivet en href, er det ikke sikkert IE
> bruger a:link til noget.

Endnu en god grund til at bede folk om at uploade et
link.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Per Rasmussen

Dato : 11-04-08 07:11

Birger wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> være links. Så hvis du ikke har angivet en href, er det ikke sikkert IE

Når linket vises med en anden farveindstilling, så er det jo ikke fordi der er
noget galt i linket

PerR

Fra : eva winther

Dato : 14-05-08 15:32

Lene Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> angivet til at være rød og uden underline.
> Hvad er årsagen, og hvordan løser man det problem?

Jamen, det klarede jeg på følgende vis:

i "href" taget skrev jeg: <a style="color:#333300" .......>
Problemet er, at det ikke kan styres via inkluderet CSS-fil, men
skal indsættes hver eneste gang ind i koden. Ikke elegant, men er
man opsat på at have farven, der passer til resten, så....

Fra : Birger

Dato : 14-05-08 16:45

"eva winther" <monia@forum.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal indsættes hver eneste gang ind i koden. Ikke elegant, men er
> man opsat på at have farven, der passer til resten, så....

Jeg mener stadig, at der er indstillinger i IE (og sikkert også de andre),
der kan enable/disable farvevalg og understregning af links.
Hvis det er det, der er årsagen til at a tag ikke "lystrer" css'en (er der
andre muligheder?), er det forkert at gøre det direkte på denne (eller en
hvilken som helst anden) måde.
Hvis brugeren VIL have links blå og understregede, er det ikke programmørens
opgave at give hyn noget andet alligevel...

Birger
-----