2 takt - fordel ved reedventil vs. stempel~
Fra : Per

Dato : 09-04-08 17:35

Hej Ng !

Hvad er fordelen på en to-takter, hvor indsugningen sker direkte i
krupmtapshuset vha. en reedventil contra en alm. stempelstyret to-takter som
fx. en MZ ?

ER det økonomi eller andet ?

mvh. Per

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 09-04-08 17:37

> Hvad er fordelen på en to-takter, hvor indsugningen sker direkte i
> krupmtapshuset vha. en reedventil contra en alm. stempelstyret
> to-takter som fx. en MZ ?

Hej Per

Det er power. Man kan have længere skylletider uden indsugningsgassen
skubbes tilbage mod karburatoren.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Per

Dato : 09-04-08 18:27

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Hej Per
>
> Det er power. Man kan have længere skylletider uden indsugningsgassen
> skubbes tilbage mod karburatoren.

Hej Bager !

Takker for info - det blev jeg da lidt klogere af

mvh. Per

Fra : Armand

Dato : 09-04-08 23:26

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

> Hej Per
>
> Det er power. Man kan have længere skylletider uden indsugningsgassen
> skubbes tilbage mod karburatoren.

Flueknepperi:
Det drejer sig vel om fyldningsgraden af krumtaphuset og ikke
skylletiderne som sådan :-/
Stempelstyret, såvel som drejeventil-styret indsugning er en on/off
styring og især ved både de laveste og højeste omdrejninger kan den
kontante styring have problemer med at klare jobbet 100% -
Reed(membran)-ventiler er i praksis en kontraventil der åbner så snart
der opstår undertryk/sug i krumtaphuset og lukker så snart at stemplet
vender og suget er ovre (i praksis endda først lidt efter, p.g.a.
inertien i luftens bevægelse ind igennem karburator og indsugnings-stuts!)!

Med andre ord, så gavner membranindsugning et bredere effekt-område, dog
udnyttet sådan at totaggere oftest vil være tunet ud fra højeste
topydelse med et tåleligt dårligt bundtræk, som reedventilen så
forbedrer - Hvorved at der så kan tunes yderligere (ud fra et tålelig
bundtræk trods reedventilen)!

--
Armand.

Fra : Arne Rohr Pedersen

Dato : 09-04-08 19:34

> [...]
>
> Hvad er fordelen på en to-takter, hvor indsugningen sker direkte i
> krupmtapshuset vha. en reedventil contra en alm. stempelstyret to-takter

Man kan se virkemåden på motoren her http://www.keveney.com/twostroke.html
Der er godtnok ikke den stempelstyrede to-takter.

--
Arne Rohr Pedersen