lejer i styrstamme
Fra : Thorbjørn

Dato : 09-04-08 16:24

Hvordan får man det nederste leje i styrstammen af? Skal det presses af på
et maskinværksted og skal det nye så også presses på igen?

Jeg prøvede skrutrækker-metoden, men det resulterede bare i buler i den
lille kappe der sidder nedenunder. Ups

Mvh. Thorbjørn, der lige har modtaget ny forgaffel og hjul med posten. Store
pakker er rart.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 09-04-08 17:29

> Hvordan får man det nederste leje i styrstammen af? Skal det presses
> af på et maskinværksted og skal det nye så også presses på igen?

Hej Thorbjørn

Jeg plejer at bruge hammer og mejsel og fedt/stearin på styrepinden. Evt
kan en opvarmning med en gasflamme eller et par svejseklatter varme
sagerne dejligt op, så det løsnes og nemt flyver af. Enkelte gang har
den sidde uhjælpeligt fast. Det har jeg skåret et V formet fure i
lejeskålen (uden at røre styrepinden) og så slået ned i den med en
mejsel. Så springer det hærdede stål som glas (brug
beskyttelsesbriller).

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Thorbjørn

Dato : 09-04-08 19:05

> [...]
> (uden at røre styrepinden) og så slået ned i den med en mejsel. Så
> springer det hærdede stål som glas (brug beskyttelsesbriller).

Ok tak for det, men hvordan kan du bruge hammer og mejsel uden at ødelægge
den bløde kappe nedenunder? Der følger måske en ny med de nye lejer? (har
ikke fået dem endnu)

Fra : Torben Scheel

Dato : 10-04-08 08:05

Thorbjørn wrote:

> Ok tak for det, men hvordan kan du bruge hammer og mejsel uden at ødelægge
> den bløde kappe nedenunder? Der følger måske en ny med de nye lejer? (har
> ikke fået dem endnu)

Nogen gange. Skiven har et varenummer, så det er bare at bestille hvis
du ødelægger den

--
vh
Torben