|
| Mere Bandit 650 Fra : Claus Rasmussen |
Dato : 09-04-08 12:11 |
|
Ja - jeg bliver ved!
Har en 2006 model i kikkerten, men den har "kun" almindelig kaburator hvor
2007+ har indsprøjtning.
En forhandler i nærheden af mig, siger at indsp. går mere rent ? Hvad
betydning skal jeg ligge i det ? (eller er det bare værkstedssnak)
Går en kabu. model da ikke rent ? Skal jeg forvente flere
servicebesøg/justeringer på sådan en frem for en indsp. ?
Banditten har kørt 7000 km.
Mvh
Forhåbentligt snart en Bandit ejer
Claus Rasmussen
| |
Hans Paulin \(6310\) (09-04-2008)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 09-04-08 12:54 |
|
Claus Rasmussen skrev:
> En forhandler i nærheden af mig, siger at indsp. går mere rent ? Hvad
> betydning skal jeg ligge i det ? (eller er det bare værkstedssnak)
Jeg vil mene han har ret.
> Går en kabu. model da ikke rent ? Skal jeg forvente flere
> servicebesøg/justeringer på sådan en frem for en indsp. ?
I princippet ja; styringen af indsprøjtningen bliver ikke slidt som en
karburator.
Benzinforbruget kan også være lavere ved indsprøjtning.
Havde jeg det frie valg valgte jeg indsprøjtning.
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/
| |
Niels.Pein@gmail.com (09-04-2008)
| Kommentar Fra : Niels.Pein@gmail.com |
Dato : 09-04-08 06:23 |
|
On 9 Apr., 13:10, "Claus Rasmussen" wrote:
>
> En forhandler i nærheden af mig, siger at indsp. går mere rent ? Hvad
> betydning skal jeg ligge i det ? (eller er det bare værkstedssnak)
>
> Går en kabu. model da ikke rent ? Skal jeg forvente flere
> servicebesøg/justeringer på sådan en frem for en indsp. ?
>
Jeg må begynde med at sige at jeg ikke har ret meget teknisk forstand
på emnet.
Men min Bandit 1250 SAK7 (altså fra 2007, med indsp.), går nogle gange
en smule "underligt", sådan lidt hakkende, hvis man kører langsomt i
lave omdrejninger hvor motoren næsten ikke belastes. Jeg har fået at
vide at det skyldes indsprøjtningen. Jeg har ikke oplevet noget
lignende på mine tidligere cykler, som alle har været med karburator.
Så der kan også være ulemper ved indsp.
Men det generer ikke så meget at jeg gider prøve at gøre noget ved
det. :)
Til gengæld startede den lynhurtigt, efter knapt at have tørnet bare
een gang, da jeg startede sæsonen forleden efter godt 4 måneders
vinterstilstand. Det er en af fordelene ved indspr.
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA
| |
Jim Andersen (09-04-2008)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 09-04-08 14:10 |
|
Niels.Pein@gmail.com wrote:
> Men min Bandit 1250 SAK7 (altså fra 2007, med indsp.), går nogle gange
> en smule "underligt", sådan lidt hakkende,
Det er den absolut ikke ene om.
> Så der kan også være ulemper ved indsp.
Ikke ved indsprøjtningen (teknikken/teorien) som sådan, men ved
implementationen.
Der sidder jo en computer og styrer den. Og programmeringen af denne kan
være af svingende kvalitet.
På den nye Bandit 650 er den nærmest fejlfri.
VFR 800 tabte en sammenligningstest med BMW 800 pga VFRs talentløse
indsprøjtningscomputer.
På en del mærker/modeller har "årgang 2" fået en opdateret software der
løser problemet.
/jim
| |
Armand (09-04-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-04-08 22:48 |
|
Jim Andersen skrev:
> Niels.Pein@gmail.com wrote:
>> Men min Bandit 1250 SAK7 (altså fra 2007, med indsp.), går nogle gange
>> en smule "underligt", sådan lidt hakkende,
>
> Det er den absolut ikke ene om.
>
>> Så der kan også være ulemper ved indsp.
>
> Ikke ved indsprøjtningen (teknikken/teorien) som sådan, men ved
> implementationen.
>
> Der sidder jo en computer og styrer den. Og programmeringen af denne kan
> være af svingende kvalitet.
>
Jeg synes at have læst fornyligt at Suzuki er den eneste (af de fire
japanske fabrikker) der ikke bruger dobbelt-klap princippet i deres
indsprøjtninger. Netop den anden automatisk styrede klap kan være det
der forbedrer flowet gennem venturierne ved alle forhold (á f.eks. de
nævnte tunge lave omdrejninger og lastveksel) :-/
--
Armand.
| |
Niels Pein (09-04-2008)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 09-04-08 23:32 |
|
"Armand" skrev ...
> Jim Andersen skrev:
>> Niels.Pein@gmail.com wrote:
>>> Men min Bandit 1250 SAK7 (altså fra 2007, med indsp.), går nogle gange
>>> en smule "underligt", sådan lidt hakkende,
>>> Så der kan også være ulemper ved indsp.
>>
>> Ikke ved indsprøjtningen (teknikken/teorien) som sådan, men ved
>> implementationen.
>> Der sidder jo en computer og styrer den. Og programmeringen af denne kan
>> være af svingende kvalitet.
>>
> Jeg synes at have læst fornyligt at Suzuki er den eneste (af de fire
> japanske fabrikker) der ikke bruger dobbelt-klap princippet i deres
> indsprøjtninger. Netop den anden automatisk styrede klap kan være det der
> forbedrer flowet gennem venturierne ved alle forhold (á f.eks. de nævnte
> tunge lave omdrejninger og lastveksel) :-/
>
Måske nok - lyder plausiblet. Jeg ved ikke hvad du mener med "tunge". Det er
kun hvis den ikke er ret belastet at det forekommer. Hvis der er en rimelig
belastning, så trækker den helt jævnt, også ved meget lave omdrejninger.
Så den kan trække helt jævnt ved f.eks. 2000 omdr. og svag acc. ud af en by,
men gå lidt "hakkende" ved 3000 omdr. og jævn fart 90 km/t ud ad lige
landevej i medvind.
Men som sagt, ikke noget der generer så meget at jeg gider stå på hovedet
for at få det ordnet. Måske fordi jeg sjældent kører helt som beskrevet
ovenfor.
--
Niels
Suzuki Bandit 1250 SA
| |
Torben Scheel (10-04-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 10-04-08 08:13 |
|
Armand wrote:
> Jeg synes at have læst fornyligt at Suzuki er den eneste (af de fire
> japanske fabrikker) der ikke bruger dobbelt-klap princippet i deres
> indsprøjtninger. Netop den anden automatisk styrede klap kan være det
> der forbedrer flowet gennem venturierne ved alle forhold (á f.eks. de
> nævnte tunge lave omdrejninger og lastveksel) :-/
>
TDM'en har en variabel luftfilterkasse - men er også berygtet for "low
rev jerkiness". Et af løsningsforslagene er at blokere
vakuumforbindelsen til tungen i filterkassen :-/
--
vh
Torben
| |
Jens Meldgaard (10-04-2008)
| Kommentar Fra : Jens Meldgaard |
Dato : 10-04-08 23:12 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:47fd3980$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jim Andersen skrev:
>> Niels.Pein@gmail.com wrote:
>>> Men min Bandit 1250 SAK7 (altså fra 2007, med indsp.), går nogle gange
>>> en smule "underligt", sådan lidt hakkende,
> Jeg synes at have læst fornyligt at Suzuki er den eneste (af de fire
> japanske fabrikker) der ikke bruger dobbelt-klap princippet i deres
> indsprøjtninger. Netop den anden automatisk styrede klap kan være det der
> forbedrer flowet gennem venturierne ved alle forhold (á f.eks. de nævnte
> tunge lave omdrejninger og lastveksel) :-/
Hej Armand
Det du har læst er nok, at Suzuki var de første, til at bruge dobbelt-klap
systemet Nææh, det ved jeg ikke om de var, men jeg vil lige citere
Anders Rasmussen fra Touring nyt nr. 5 /2001 side 30:" Som sine to mindre
søskende i GSX-R familien har 1000´eren benzinindsprøjtning med
dobbelt gasspjæld. Gashåndtaget styrer det inderste spjæld,
mens det yderste styres af en servomotor, der får sine data fra
motorstyringsboksen, der har tjek på omdrejningstal, lufttryk,
indsugningsvakuum og gashåndtagets (primærspjældets) stilling"
Jeg mener, at Suzuki køre med dobbelt-klap, på alle deres
indsprøjtnings modeller og dermed også Pein´s Bandit
mvh Jens
Sydals.
>
> --
> Armand.
| |
Niels Pein (09-04-2008)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 09-04-08 23:35 |
|
"Jim Andersen" skrev ...
> Niels.Pein@gmail.com wrote:
>> Men min Bandit 1250 SAK7 (altså fra 2007, med indsp.), går nogle gange
>> en smule "underligt", sådan lidt hakkende,
>
> På en del mærker/modeller har "årgang 2" fået en opdateret software der
> løser problemet.
>
Ooh snedigt. Måske kan det klares med en billig lille softwareopdatering så.
Moderne tider.
--
Niels
Suzuki Bandit 1250 SA
| |
Jim Andersen (10-04-2008)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 10-04-08 08:16 |
|
Niels Pein wrote:
>> På en del mærker/modeller har "årgang 2" fået en opdateret software
>> der løser problemet.
>>
> Ooh snedigt. Måske kan det klares med en billig lille
> softwareopdatering så. Moderne tider.
http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=46539
"Accelerationen er ret forrygende fordi gearingen er lav. Så du kommer kvikt
afsted uden at presse mekanikken. Men ved gasopsamling oplever du ind i
mellem "hick-ups", der vidner om at managementet kan optimeres yderligere.
Dette vil givet ske snart og gratis, for sådan er eftersalgsservicen hos
Triumph."
/jim
| |
Per K. Nielsen (09-04-2008)
| Kommentar Fra : Per K. Nielsen |
Dato : 09-04-08 15:09 |
|
On Wed, 9 Apr 2008 05:22:50 -0700 (PDT), Niels.Pein@gmail.com wrote:
>Til gengæld startede den lynhurtigt, efter knapt at have tørnet bare
>een gang, da jeg startede sæsonen forleden efter godt 4 måneders
>vinterstilstand. Det er en af fordelene ved indspr.
Det gjorde min "gamle" '05 650'er nu også.
Generelt ville jeg ikke være bekymret ved karburatormodellen, men på
den anden side må der vel også være fordele i vandkølingen?
--
Per
(der stadig har en bandit-Haynes liggende
| |
Arne Lorenzen (09-04-2008)
| Kommentar Fra : Arne Lorenzen |
Dato : 09-04-08 19:18 |
|
skrev den 09 apr 2008 i
news:c4b2d438-7314-4bcf-9760-3b8398860620@d45g2000hsc.googlegroups.c
om:
> Men min Bandit 1250 SAK7 (altså fra 2007, med indsp.), går nogle
> gange en smule "underligt", sådan lidt hakkende, hvis man kører
> langsomt i lave omdrejninger hvor motoren næsten ikke belastes.
Det er motorens "Lastwechselverhalten" hvad det så end hedder på dansk,
der ikke er trimmet perfekt. På DLéren lader det sig med bare lidt
øvelse, i alle gear og omdrejningstal, at skifte fra påløb til neutral
til træk, silkeblødt.
--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183
www.usenet.dk på vej op igen, godt der er nogen der gider!
| |
Niels Pein (09-04-2008)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 09-04-08 23:23 |
|
Det har nu ikke noget at gøre med skiftet mellem påløb og træk.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA
| |
Niels.Pein@gmail.com (11-04-2008)
| Kommentar Fra : Niels.Pein@gmail.com |
Dato : 11-04-08 05:07 |
|
On 11 Apr., 00:11, "Jens Meldgaard" wrote:
>
> Jeg mener, at Suzuki køre med dobbelt-klap, på alle deres
> indsprøjtnings modeller og dermed også Pein´s Bandit
>
Aha.
Ja bare der er sprøjt i banditten, så er det fint. Og skulle der så
være to der klapper, så er det vel også bedre en een.
--
Niels
| |
|
|