GS500 kører kun på en cylinder
Fra : Momo

Dato : 08-04-08 17:00

Jeg har brug for et par gode forslag.
Jeg er igang med at hjælpe en kammerat med at få hans Suzuki GS500 til at
køre igen.
Problemet består i at den, efter en pause på ca en time, pludselig kun ville
køre på en cylinder istedet for de to den har.

Jeg vil nævne de ting vi har prøvet, visse af dem sikkert ligegyldige, men
alligevel...

Checket at der er gnist på tændrørene - og iøvrigt byttet om på tændrør,
tændrørskabler og tændspoler - blot for at være sikker.
Checket at der kommer benzin til karburatoren. Tømt flyderhuset i
karburatoren og checket at det bliver fyldt igen.
Checket at ventilerne åbner og lukker.
Checket at cylinderen laver vakuum når indsugningsventilen er åben.
Alle slanger er intakte og der er ikke nogen fejl at se kabler og
trækstænger.

Vi har haft karburatoren afmonteret og ved første øjekast er der ikke noget
der ser defekt / snavset ud. (Ved dog godt at det ikke er nogen garanti for
at det ikke er karburatoren det er galt med).

Endelig har vi, omend det næppe er sundt i længden, prøvet at sprøjte lidt
æter ind til cylinderne. Den højre som der ikke har været problemer med vil
gerne give et par knald, men den venstre, som hele tiden har været død,
forbliver død.

Lidt primitiv logik kunne jo godt indikere at det ikke nødvendigvis er
karburatoren den er gal med. Så inden vi går igang med at gå karburatoren
igennem fra ende til ande, vil jeg gerne vide om i ligger inde med et par
brugbare forslag.

På forhånd tak for evt. forslag
Mvh Jakob

Fra : HC

Dato : 08-04-08 18:03

Momo wrote:

> [...]
> gerne give et par knald, men den venstre, som hele tiden har været død,

Nu er jeg ikke guru på feltet, men hvis hverken æter eller benzin
antænder, så må det vel være tændrøret eller forbindelsen til tændrøret?
Kunne det tænkes at du har en dårlig forbindelse til tændrøret når det
sidder monteret? Overfølsom ledning? Dårlig stelforbindelse?

Har du checket om der er vand i bunden af din benzintank? Bare sådan for
god ordens skyld? :)

Hygge,
HC

--
Keep the rubber side down and the shiny side up!
Honda CB1300 ABS 2005

Fra : Momo

Dato : 08-04-08 19:58

> [...]
> Kunne det tænkes at du har en dårlig forbindelse til tændrøret når det
> sidder monteret? Overfølsom ledning? Dårlig stelforbindelse?

Har overvejet ovenstående, og derfor har vi også byttet om på alt hvad angår
tændingen til den døde cylinder - men det hjælper bare ikke. Den fungerende
cylinder kører fint på både tændspole, kabel og tændrør fra den døde, så den
del kan være så godt som udelukket.
Så er der stelforbindelsen, men eftersom der er gnist hvis blot tændrøret
har kontakt til køleribberne, så burde del også have idet den bliver skuet
fast i tændrørshullet.

> Har du checket om der er vand i bunden af din benzintank? Bare sådan for
> god ordens skyld? :)

Vand i benzintanken er også udelukket, dels fordi den ene cylinder kører
glad og fordi svømmerhusene har været tømt og genfyldt. (Og fordi tanken
efterhånden er halvt tømt efter af- og påmontering af benzinslanger ;) )

Men tak for forslagene

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 08-04-08 13:22

On 8 Apr., 20:58, "Momo" <jakobovertryk.dk> wrote:
> [...]
> har kontakt til køleribberne, så burde del også have idet den bliver skuet

Så er der vel næsten kun kompression tilbage?
Selv om jeg også syntes at eksperimentet med æter lyder som manglende
gnist.

--

// brian

Fra : Momo

Dato : 08-04-08 20:30

> Så er der vel næsten kun kompression tilbage?
> Selv om jeg også syntes at eksperimentet med æter lyder som manglende
> gnist.

Tjoe, har også overvejet det, men eftersom jeg kan mærke et lige stort
undertryk på begge cylindre når jeg lægger en flad hånd på
indsugningshullerne kan jeg vel formode at kompressionen også er ok?!

Men jo, det lugter meget af manglede gnist bortset fra at der er fin synlig
gnist på tændrøret når det er i det fri. Så jeg håbede blot at det var mig
der var lidt for blank og havde overset et eller andet åbenlyst. (Håber
stadig at det er det der er tilfældet)

/Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-08 21:39

On Tue, 8 Apr 2008 21:30:28 +0200, Momo wrote:

> Men jo, det lugter meget af manglede gnist bortset fra at der er fin synlig
> gnist på tændrøret når det er i det fri.

Men det kan sagtens være på et forkert tidspunkt. Eksempelvis en
fejlpolariseret pick-up til tændingsanlægget, eller en løs pick-up med
forkert afstand til den roterende part.

Har der været arbejdet på de dele ? Ellers ville jeg sige druknet NGK
tændrør, hár de været byttet om ? Defekte NGK kan fint gnistre udenfor
cylinderen, men alligevel nægte at tænde derinde.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Momo

Dato : 08-04-08 22:13

> [...]
> tændrør, hár de været byttet om ? Defekte NGK kan fint gnistre udenfor
> cylinderen, men alligevel nægte at tænde derinde.

Godt forslag, jeg tror lige jeg vil gå pick-up'en efter og se om der skulle
være noget at finde i den forbindelse - omend der ikke har været arbejdet på
hverken det elektriske eller mekaniske i forbindelse med fejlens opståen.

Desuden vil jeg lige gå stel-forbindelsen efter for en sikkerhedsskyld.

Defekt tændrør er det næppe. Dels er det ikke et NGK og dels har de været
byttet om - ligesom der har været prøvet med et helt tredie.

Men nu har jeg da lidt at gå videre med! :) Takker!

/Jakob

Fra : claus b.p.

Dato : 09-04-08 00:50

"Momo" <jakobovertryk.dk> skrev i en meddelelse
> karburatoren og checket at det bliver fyldt igen.

Skidt eller rust/ir i karburatorens dyser? Prøv at blæse dem igennem med
trykluft.

/Claus

Fra : Armand

Dato : 09-04-08 17:18

claus b.p. skrev:
> "Momo" <jakobovertryk.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Skidt eller rust/ir i karburatorens dyser? Prøv at blæse dem igennem med
> trykluft.

P.g.a. tilstedeværelsen af en skrøbelig membran bruger man ikke uhæmmet
trykluft på CV-karbunader :-|
Vil man absolut bruge trykluft, så skal toppen af karburatoren skrues af
og membran med gasspjæld fjernes!

--
Armand.

Fra : Momo

Dato : 09-04-08 19:10

For lige at give en update;

Tændings systemet er checket jvf værkstedsmanualen og modstandsmålingerne er
som de skal være hele vejen igennem.

Men eftersom man bliver klogere med tiden og tiden nogen gange går hurtigt
når man står med hænderne i motoren, så gik det op for mig at metoden
hvorved jeg troede jeg havde checket kompressionen ikke var helt skudsikker.
Så efter en test nummer to viser det sig at kompressionen er elendig på den
venstre cylinder og at luften ryger forbi udblæsningsventilen uanset hvilken
af de fire takter motoren er i. Så nu er årsagen til problemet i det mindste
fundet.
Men tak for de god råd alligevel.

Holdninger til om en sådan operation med at få fejlsøgt på ventilerne og
eventuelt skifte dem er noget som GDS folk selv kan klare eller bør holde
sig fra er velkomne. :)

/Jakob

Fra : Armand

Dato : 09-04-08 23:34

Momo skrev:
> [...]
> eventuelt skifte dem er noget som GDS folk selv kan klare eller bør holde

Den/de skal vel blot justeres (ordentligt)(*) :-/
Men tænk lige over hvad der har medført at dén ventil pludselig er så
stram: har du haft noget adskilt og forbyttet ved gensamling lige dér ??

(*):
Jeg kan forestille mig at den modsvarende ventil er tilsvarende løs :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-08 17:07

On Thu, 10 Apr 2008 00:34:07 +0200, Armand wrote:

> Men tænk lige over hvad der har medført at dén ventil pludselig er så
> stram: har du haft noget adskilt og forbyttet ved gensamling lige dér ??

Det kan være så simpelt som at udstødningsventilen "står på en løsnet
sodklat fra forbrændingsrummet. Eller hænger i sod på ventilstammen.

Havde en episode med den gamle 1 cylindrede Marna diesel for år tilbage.
Blæsten forbi ventilen, ved startforsøg, var slet ikke nok til at blæse den
klistrede sodklat væk. Men en gang solid "gokken" på ventiløfteren kunne da
banke klatten så tilpas flad, at startkompression kunne opnåes.

Fra : Torben Scheel

Dato : 10-04-08 08:17

Momo wrote:

> Holdninger til om en sådan operation med at få fejlsøgt på ventilerne og
> eventuelt skifte dem er noget som GDS folk selv kan klare eller bør holde
> sig fra er velkomne. :)

Har du en Haynes er det lige ud af landevejen. Check ventiljusterinegn
først - hvis den er i orden tager du bare toppen af og kigger. Du skal
(helst) bruge ny top- og udstødningspakninger når du gensamler, og hvis
ventilsæderne skal slibes eller lignene er der specialværksteder der
klarer det.

Sådan en luftkølet twin er perfekt til at øve sig på.

--
vh
Torben