Saltet
Fra : Torben B

Dato : 07-04-08 07:38

Pas på jeres cykler, der er saltet igen.

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-04-08 08:05

Torben B wrote:
> Pas på jeres cykler, der er saltet igen.

Umiddelbart ser det ud til at Nordsjælland er sluppet - der var dog
saltet under broer mv. på cykelstien langs hareskovvejen (måske gammel
skade). Nogen der véd om vejbanen er sluppet for salt i denne omgang?

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 07-04-08 10:29

Her et et eksempel på kampen: dansk vintervejr <> yamaha xt
http://majland.org/blog/?p=31

Specielt sidste billede af et lille rørstykke i aluminium. Efter sidste
vinter var der en smule ir på røret som jeg bare sleb af. Men når alu først
begynder at blive nedbrudt så gør det altså temmeligt stærkt ... Jeg
opdaterer med et billede af hvor meget gods der er tilbage når jeg lige får
slebet alt det løse smulder væk.

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-04-08 10:49

Anders Majland wrote:
> Her et et eksempel på kampen: dansk vintervejr <> yamaha xt
> http://majland.org/blog/?p=31

Du har helt ret i at konstruktørerne har en stor del af skylden - Min
Audi fra 1992 er stadig pæn nedenunder pga. galvanisering, sealer, voks
og jegskalkommefterdig. De dele der alene er lakeret har også klaret
skærene ret godt. Aluminium og saltede veje er bare ikke en holdbar
kombination - det viser billederne tydeligt. Jeg har dog en mistanke om
at afstandsrørene ikke ligefrem er af bedste kvalitet alu - jeg har
brugt søvandsbestandigt alu til liggecykelsæder - selv ubehandlet er der
ikke rigtigt noget der bider på dem.

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 07-04-08 14:25

Torben Scheel skrev:

> [...]
> Audi fra 1992 er stadig pæn nedenunder pga. galvanisering, sealer, voks
> og jegskalkommefterdig. De dele der alene er lakeret har også klaret

Hmnn :-/
Gad vide hvorledes Audi A8'ere ser ud efter 15 års påvirkning af dansk
vejsalt?

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 07-04-08 14:56

> Gad vide hvorledes Audi A8'ere ser ud efter 15 års påvirkning af dansk
> vejsalt?

Nu skal det måske lige nævnes at min 1988'er vist ikke havde kørt noget
vinterkørsel af betydning før jeg købte den i 2003. Bagagebære og alu røret
er godt nok brugt, men købt fra sydtyskland så det har nok heller ikke set
salttåger. Motoren er også fra 2003.

Så se billeder som 5års vinterkørsel - og lad os håber at audi/vw har styr
på rustbeskyttelsen ... Jeg har to kollegaer med hendholdsvis en lupo og en
a2 i 3l udgaverne. lupo'en runder snart 300000km og er et af de første
modelår. Ag a2 har vist gået gået omkring de 1500000km

Fra : Grunnet

Dato : 07-04-08 19:04

I nyhedsmeddelelse: 47fa2816$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
skrev Anders Majland <See.Signature@address.invalid> følgende:

> [...]
> lupo og en a2 i 3l udgaverne. lupo'en runder snart 300000km og er et
> af de første modelår. Ag a2 har vist gået gået omkring de 1500000km

Holder den a2 aldrig stille ? 1.500.000 km er meget langt

/Steen

Fra : Anders Majland

Dato : 07-04-08 21:21

> Holder den a2 aldrig stille ? 1.500.000 km er meget langt

Sorry der var et 0 for meget - måske jeg skulle begynde at brugt tusinde
adskiller

Fra : Armand

Dato : 07-04-08 22:00

Anders Majland skrev:

> [...]
> lupo og en a2 i 3l udgaverne. lupo'en runder snart 300000km og er et af
> de første modelår. Ag a2 har vist gået gået omkring de 1500000km

Er dé da også bygget i alu - som A8'eren er??

--
Armand.

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 08-04-08 00:14

> Er dé da også bygget i alu - som A8'eren er??

A2´eren er.

mvh Jens
Sydals

Fra : Anders Majland

Dato : 08-04-08 07:30

> A2´eren er.

Og lupoen har mange dele i alu - f.eks hjulophæng

/A

Fra : BorreBoy

Dato : 07-04-08 16:17

"Anders Majland" <See.Signature@address.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> opdaterer med et billede af hvor meget gods der er tilbage når jeg lige

Hej Anders,

Må jeg smide nogle af dine billeder ind på denne Facebookgruppe?

Fra : BorreBoy

Dato : 07-04-08 16:17

http://www.facebook.com/group.php?gid=12755362993

Fra : Anders Majland

Dato : 07-04-08 21:11

> http://www.facebook.com/group.php?gid=12755362993

Du er velkommen til at linke direkte til dem - De er her
http://majland.org/blog/wp-content/uploads/2008/04/ hvor den sjoveste nok er
http://majland.org/blog/wp-content/uploads/2008/04/xt600z-afstandsstykke.jpg

Jeg vil værdsætte hvis du smider en reference til
http://majland.org/blog/?p=31 sammen med

--
/Anders Majland
PS Nej jeg har intet gjort for at beskytte billederne mod direkte download

Fra : Michael Tinding

Dato : 07-04-08 10:53

Århh for helvede! Det så jeg for sent. Jeg er kørt på arbejde på bæstet
idag.
Ganske rigtigt har de været ude og salte næsten hele landet, blot fordi vi i
et ganske kort tidspunkt var under frysepunktet, men de vil jo sikkert gøre
alt for at tjene lidt penge her på falderebet. Det ser iøvrigt ud til at
blive nattefrost det meste af ugen, så vi må forvente natlige saltninger.
Det værste er at der nu sandsynligvis vil gå mindst et par uger før man kan
håbe på at det er skyllet væk.

Fra : Western

Dato : 07-04-08 16:15

"Michael Tinding" <whocares@fiske.net> skrev

> Ganske rigtigt har de været ude og salte næsten hele landet, blot
> fordi vi i et ganske kort tidspunkt var under frysepunktet, men de vil
> jo sikkert gøre alt for at tjene lidt penge her på falderebet.

Jeg tror at du skal skelne mellem dem som tjener penge på at der skal
saltes og dem som beslutter at der skal saltes. Det er ikke nødvendigvis
de samme.

--

Leif Westen

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 07-04-08 17:09

Western skrev den 07 apr 2008 i
> "Michael Tinding" <whocares@fiske.net> skrev
>
> Jeg tror at du skal skelne mellem dem som tjener penge på at der
> skal saltes og dem som beslutter at der skal saltes. Det er ikke
> nødvendigvis de samme.

Her er lidt hjælp at hente til den vurdering:
http://www3.kk.dk/VejPark/renhold/vinter/vejogpark.aspx

Hvis kammy har kørt med saltspreder, og har af samme grund fået mange
knubbede, men ganske ufortjente kommentarer.

Fra : Michael Tinding

Dato : 07-04-08 22:03

"Western" <leif.westenFjerneS@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg tror at du skal skelne mellem dem som tjener penge på at der skal
> saltes og dem som beslutter at der skal saltes. Det er ikke nødvendigvis

Ikke nødvendigvis men delvist korrekt. Dels er der staten som tager sig af
nogle veje og så er der kommunerne som oftest hyrer en eller nogle af de
lokale vognmænd til at stå for saltningen. Tidligere var det sådan at
vognmændene i nogen grad selv vurderede hvornår der skulle køres salt ud.
Om det stadigt er sådan ved jeg ikke, men meget tyder på det.er nemlig ikke
altid at alle vognmænd salter deres rute på samme tid i en kommune. Kigger
vi på vintertrafik.dk vil man f.eks se at staten valgte at salte motorvejene
omkring Randers, hvorimod kommunen/vognmændene kun valgte at salte en vej,
nemlig vejen til Hadsund. Jeg ser nu at der er kommet flere veje til siden
men ikke alle veje er saltet. Ifølge nyhederne sidst vi havde snefald var
der var der mange af vognmændene der var glade for at der nu endeligt var
kommet lidt at lave, mon ikke det forholder sig sådan denne gang også?
Iøvrigt tror jeg ikke Københavns kommune er nogen rettesnor for hvordan det
fungerer i hele landet, mange gange foregår tingene lidt simplere på landet

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-04-08 07:26

Michael Tinding wrote:
> [...]
> fungerer i hele landet, mange gange foregår tingene lidt simplere på landet

I Greve kommune har vognmændende ret stor indflydelse på beslutningen.
Det er da noget man diskuterer på kommunen ved jeg.

--
vh
Torben

Fra : Michael Tinding

Dato : 07-04-08 11:29

Iøvrigt er det vist da kun på de store veje der er saltet? Vejen jeg kørte
på virkede ikke specielt saltet.

Fra : Bent_Albertslund

Dato : 07-04-08 11:12

On 7 Apr., 09:04, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> saltet under broer mv. på cykelstien langs hareskovvejen (måske gammel
> skade). Nogen der véd om vejbanen er sluppet for salt i denne omgang?

Ifølge

http://www.vintertrafik.dk/start.asp?file=applet&amt=&saltning=true

er det gået ud over Nordjylland generelt og nogle området i det øvrige
Jylland. Sjælland (bortset fra nordvest) og Fyn er vist sluppet i
denne omgang.

Et godt fif omkring saltning er at saltet - på tørre kolde morgener
som i morges - gør vejen fugtig, idet saltet ofte selv er fugtet. Er
den lille bivej tør men hovedvejen fugtig skyldes det nok saltning

Bent