Svag irriterende kvalme i ca. 3 uger...
Fra : Thrash75

Dato : 07-04-08 08:31

Hey,

Indledningsvis.. Jeg er 32 år. Førtidspensionist (psykisk relateret,
uden helt at have "pip"). En smule overvægtig, ikke vildt. Har
tidligere lidt af panik-angst.

Jeg har fået det mærkeligt. Jeg tror jeg snart har kronisk kvalme.
Kvalmen er der dog ikke hele tiden, men den er der dagligt. Det kommer
og går. Det er som om kvalmen ligger og "ulmer" i lang tid, og ikke
rigtig mere. Jeg har også en del tynd mave, og en smule svimmel til
tider. Jeg synes ikke kvalmen har sammenhæng med hvad jeg spiser. Jeg
synes selv jeg spiser ret sundt. Det eneste jeg har kunnet få mistanke
til, er at jeg er begyndt at spise blåbær. Jeg køber dem fersk, og
bruger dem direkte (dog efter grundig skylning først) til nogle frugt
smoothies. Skal ferske blåbær koges først?? Men jeg har ikke spist
blåbær i 4 dage nu, og det er ikke gået væk, så det er nok ikke dem..

Æder desuden Tykmælk, müsli, rugbrød, æbler osv. som en gal.. Alt det
en mave skulle være glad for. Jeg dyrker rigeligt med motion også..
Men kvalmen går ikke væk! Jeg er ved at være bekymret.. Hvis nogen kan
komme med en mulig forklaring, ville jeg være taknemmelig. :-//

Jeg har altid været en, der tror alle symptomer er tegn på en dødelig
sygdom. Har altid frygtet kræft, hjerteproblemer osv.. Mine nærmeste
siger at det er usandsynligt, og det håber jeg da de har ret i. Men
jeg tænker så også.. Bare fordi jeg tror jeg har en dødelig sygdom,
betyder det ikke, at jeg ikke har det.. Hvis I ved hvad jeg mener..
Jeg håber jeg er helt gal på den.

Har nogen, nogle tanker omkring dette?

-Brian

Fra : Nana Sørensen

Dato : 07-04-08 16:55

Jeg har fået det mærkeligt. Jeg tror jeg snart har kronisk kvalme.

Har nogen, nogle tanker omkring dette?

-Brian

---

Jeg klippede lige lidt.
Jeg skal ikke kunne sige hvad kvalmen skyldes, men det kan nemt være psykisk
relateret. Det kan også være at du har en lille maveinfektion, som ikke er
alvorlig nok til at du ryger igennem hele bræk/bæ-møllen.
Til gengæld kan du måske have gavn af at spise ingefær-piller mod kvalmen.
De kan købes i Matas, og er beregnet til graviditetskvalme og køresyge. De
virker faktisk enormt godt, og kan måske hjælpe dig, hvis din kvalme bare
sådan er der, uden en egentlig beviselig årsag.
Jeg bruger dem selv i perioder, fordi jeg får kvalme af ingenting, og især
stress. Det tager lige den der murrende ubehagelige følelse.
Prøv evt. at spise en Balancid. De hjælper mod for meget mavesyre og
halsbrand, som nogle gange godt kan give kvalme, uden at man faktisk HAR
halsbrand. De kan fåes på apoteket i håndkøb. Tyggetabletter med let
mint-smag.
Pas på med kaffe, tobak og al den slags. Fed mad kan også give kvalme.
Nu skriver du at du er førtidspensionist pga. noget med psyken. Overvej om
du måske får noget medicin/piller i den forbindelse, som kunne give dig
kvalme som bivirkning?
Held og lykke med det. Håber at det snart går over. Jeg ved hvor øv det er.

Fra : Gainsbourg

Dato : 07-04-08 21:31

Nu kan kvalme jo skyldes rigtig mange ting, men jeg bider lidt mærke i det
du siger med smoothies af friske bær. Selvom du måske har et lidt nervøst
temperament, betyder det jo ikke nødvendigvis at alle din krops symptomer er
psykiske - du kan sagtens have fået en almindelig infektion (uden hverken at
have kræft eller være døende af den grund )

Bruger du andre bær end blåbær i dine smoothies, fx. frosne hindbær eller
lignende? Frosne hindbær på pose skal fx. _altid_ varmebehandles (=koges)
før brug. Og de blåbær du bruger, er de danske eller udenlandske - fx.
polske? Der har været en del sager med e-coli bakterie infektioner hvor
smittekilden var udenlandske bær der var blevet spist "råt" i desserter uden
varmebehandling. Du kan, i øvrigt, sagtens have pådraget dig en bakteriel
infektion fra fx. nogle bær eller noget andet, for fx 10 dage siden, som du
stadig er lidt syg af, uanset om du har spist blåbær de sidste 4 dage eller
ej. Ligesom du også sagtens kan være blevet smittet med en virus
(Roskildesyge) som har givet dig utilpashed, fuldstændig uafhængigt af dine
smoothies.

Tal med din praktiserende læge om du muligvis kan have fået en
madforgiftning og få evt. sendt en fæces prøve til laboratoriet.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Jeg går ud fra, at du har undersøgt at det ikke er noget medicin du
tager, som kan give kvalme og tynd mave?

Fra : Thrash75

Dato : 07-04-08 14:38

On 7 Apr., 17:55, "Nana Sørensen" <n...@sletdetherphobia.dk> wrote:

> Jeg klippede lige lidt.

Bare i orden, det gjorde jeg også.. :)

> Jeg skal ikke kunne sige hvad kvalmen skyldes, men det kan nemt være psykisk
> relateret. Det kan også være at du har en lille maveinfektion, som ikke er
> alvorlig nok til at du ryger igennem hele bræk/bæ-møllen.

Jeg har haft samme tanker. For nogle år siden da jeg skulle flytte
sammen kæresten, fik jeg pludselig kvalme og kastede op. Det gjorde
jeg i et lille døgn. Jeg kunne ikke holde noget indenbords. Det er
MULIGT det var alm. madforgiftning, men kæresten havde det fint og vi
spiste det samme. Så hvem ved.. Selvom der ikke har været noget nyt
eller omvæltene i mit liv her på det sidste, så er det måske psykisk..

> Til gengæld kan du måske have gavn af at spise ingefær-piller mod kvalmen.

Tak for rådet. Ser det lige an i et par dage endnu, inden jeg gør
noget. I skrivende stund, har jeg det fint nok.

> Pas på med kaffe, tobak og al den slags. Fed mad kan også give kvalme.

Hader kaffe, og ryger ikke. Drikker heller ikke (jo, vand og sådan..).
Jeg kan generelt godt lide et godt måltid mad (dog uden at gå helt
amok), men det har jeg netop passet på med her de sidste par uger. Har
da også tabt mig en del på grund af det, så er er jo en udmærket bi-
virkning.. ;)

> Nu skriver du at du er førtidspensionist pga. noget med psyken. Overvej om
> du måske får noget medicin/piller i den forbindelse, som kunne give dig
> kvalme som bivirkning?

Spiser kun multi-vitamin og fiske piller. Jeg lider af Asperger
Syndrom (en tilstand i Autisme familien). Har det meget svært socialt.
Får ingen medicin.

> Held og lykke med det. Håber at det snart går over. Jeg ved hvor øv det er.

Det håber jeg sgu også.. :) Jeg siger mange tak for dit svar. Håber
jeg overlever..

-Brian

Fra : Thrash75

Dato : 07-04-08 14:46

On 7 Apr., 22:30, "Gainsbourg" <isl41...@THORSTENimage.dk> wrote:

> du kan sagtens have fået en almindelig infektion (uden hverken at
> have kræft eller være døende af den grund )

Jamen, det er typisk mig. Det er mere eller mindre tvangs tanker.. ;)

> Bruger du andre bær end blåbær i dine smoothies, fx. frosne hindbær eller
> lignende?

Nej, der er kun blåbær og appelsin, blandet op med en smule tykmælk.
Lidt specielt måske, men det smager rigtigt godt.

> [...]
> smittekilden var udenlandske bær der var blevet spist "råt" i desserter uden

De er fra Chile, står der. Ved ikke om der har været noget "grimt"
derfra..? Måske skulle jeg bare koge dem uanset hvad, når de alligevel
skal kvadres til ukendelighed.

> P.S. Jeg går ud fra, at du har undersøgt at det ikke er noget medicin du
> tager, som kan give kvalme og tynd mave?

Jep, tager intet medicin. Læs evt. andet indlæg fra få minutter siden.
Mange tak for svar.

-Brian

Fra : Peter

Dato : 08-04-08 00:12

"Thrash75" <thrash75@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Alle "nær på jorden frugter" fra Sydamerika, og lignede egne, bør altid
varme behandles før de spises.
Plantager af enhver art, er næsten altid placeret ret tæt på floder
Kunstvanding disse steder foregår normalt ved oppumpning af flodvand, og
floderne i disse lande er som regel meget forurenede, da spildevand føres
urenset, eller i bedste fald mekanisk renset, ud i floderne, selv fra de
større byer.
Der er ikke noget at sige til, at de i den del af verden, med regelmæssige
mellemrum render ind i kolera epidemier m.m..
Jeg har selv boet i et sydamerikansk land i 15 år, så jo, jeg ved, hvad jeg
snakker om.

Peter

Fra : Thrash75

Dato : 10-04-08 02:50

On 8 Apr., 01:12, "Peter" <doc_0...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> mellemrum render ind i kolera epidemier m.m..
> Jeg har selv boet i et sydamerikansk land i 15 år, så jo, jeg ved, hvad jeg

Nu er min kvalme sjovt nok forsvundet. Det var jo nok en slags
forgiftning fra de blåbær, så. I mit tilfælde, tror jeg også det hjalp
at læse om noget helt sansynligt, som lyder logisk/rigtigt. Det har
også beroliget mig lidt, så jeg ikke går og "lytter" efter
symptomerne. Så tusind tak!! :)

Og nu koger jeg alle mine bær.. 3 minutter i kogende vand er vel fint.

-Brian