Betændelse i øreringen ? eller
Fra : dockdk@hotmail.com

Dato : 06-04-08 05:44

Heeij
Jeg har næsten lige fået lavet hul i øret og nu er der begyndt at
komme en slags væske ud og når det tører bliver det gult ? Og det er
faktisk meget s; hvad skal jeg køre og bruge ? skal jeg tage mine
ringe ud ? og jeg er også rødt rundt omkring hullet, og skal jeg dreje
på ringen engang imellem så de ikke sidder fast ?

Fra : Holst

Dato : 06-04-08 13:13

dockdk@hotmail.com wrote:

> [...]
> ringe ud ? og jeg er også rødt rundt omkring hullet, og skal jeg dreje
> på ringen engang imellem så de ikke sidder fast ?

Piercinger har det desværre med ofte at forårsage noget betændelse.

Pierceren har forhåbentlig vejledt dig omkring den første tid med din
piercing, herunder blandt andet hvordan du holder den ren og forebygger
betændelse. Ligeledes har han eller hun vel vejledt dig omkring en egnet
sæbe til vaske af din nye piercing.

Hvis ikke, bør du finde en anden piercer næste gang.

I nærværende tilfælde tager du så en tur på apoteket og før købt en
passende sæbe til din betændte piercing. Din piercing bør du sikkert
vaske indtil flere gange daglig i den nærmeste tid, nu der er gået
betændelse i den. Sædvanligvis siger man vist blot morgen og aften, men
har du ikke passet din piercing ordentligt fra start, vil det måske være
en god idé at gøre det oftere nu, hvor der er betændelse. Spørg apoteket
om vejledning.

Tager du ringen ud, vokser hullet til, og det ønsker du vel ikke.

Når du vasker din piercing bør du kratte disse kager af betændelse af og
dreje ringen rundt, så ringe såvel som såret bliver vasket godt og grundigt.

Hjælper det ikke i løbet af nogle dage (spørg apoteket om vejledning om
hvornår) bør du søge læge.

Fra : Nana Sørensen

Dato : 06-04-08 15:43

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> wrote in message

> [...]

Det er slet ikke sikkert at det er betændelse. En ny piercing vil væske, og
det kaldes sårvæske. Det er helt normalt. Tegn på ægte betændelse er: rødme,
ømhed og varme i området. Evt. hævelse.

> Piercinger har det desværre med ofte at forårsage noget betændelse.

Nej, det har de ikke, hvis de laves af en piercer der bruger ordentlige
materialer og kun sterilt værktøj. Men jow, der går som regel betændelse i
huller der er lavet med hullepistol hos guldsmeden, da hverken smykker eller
værktøj er sterilt. (Og fordi hullerne tit placeres forkert.)

> [...]
> sæbe til vaske af din nye piercing.
>
> Hvis ikke, bør du finde en anden piercer næste gang.

Enig her.

> [...]
> gøre det oftere nu, hvor der er betændelse. Spørg apoteket om vejledning.

Brug intimsæbe eller en rigtig piercingsæbe. Provon og Satin er gode, men
kan være en kende kradse i det. Vivag er som regel fint, da det fungerer
godt med hudens ph-værdi og ikke generer helingen.
Et skvæt sæbe i et almindeligt drikkeglas med så varmt vand du kan holde ud.
Hold det på øret, så hullet er godt i blød i mindst fem min, og skyl efter
med rent vand, så din hud ikke irriteres af sæberester. Gerne tre gange
dagligt, til betændelsen er slået ned.

> [...]
>
> Når du vasker din piercing bør du kratte disse kager af betændelse af og
> dreje ringen rundt, så ringe såvel som såret bliver vasket godt og

Aldrig i livet! Hvis man drejer på smykkerne, så vil den indtørrede sårvæske
rive kanterne i hullet op, så man faktisk forsinker helingen. Det er fint at
fjerne sårvæske, men det skal være HELT opløst først. Man drejer ikke bare
smykket! Det er faktisk det der oftest går galt med ørepiercinger.
Simpelthen at folk ikke kan lade være med at pille. Stol på at kroppen
ordner såret inde i hullet. Det er kun det ydre der skal renses, så der ikke
kommer skumle bakterier ind i såret.
Og hold i øvrigt håret væk fra hullet. Hår er fantastisk til at samle
bakterier op og gnubbe dem ind i hullet.

> Hjælper det ikke i løbet af nogle dage (spørg apoteket om vejledning om
> hvornår) bør du søge læge.

Hvis sæbevandsbadene ikke har hjulpet, så få en recept på Fucidin-salve af
lægen. Fortsæt med badene og smør salve på bagefter.

Mvh. Nana (Har arbejdet som piercer. Ved hvad der fungerer. )

Fra : Holst

Dato : 06-04-08 16:06

Nana Sørensen wrote:

> [...]
> huller der er lavet med hullepistol hos guldsmeden, da hverken smykker eller
> værktøj er sterilt. (Og fordi hullerne tit placeres forkert.)

Nu var min påstand såmænd heller ikke, at betændelsen var forårsaget af
piercerens arbejde. Men det nytte sjældent alverdens, at pierceren
bryger ordentlige materialer og sterielt værktøj, hvis personen
efterfølgende ikke holder det rent, indtil såret er helet.

> Brug intimsæbe eller en rigtig piercingsæbe. Provon og Satin er gode, men
> kan være en kende kradse i det. Vivag er som regel fint, da det fungerer
> godt med hudens ph-værdi og ikke generer helingen.

Hvad forstår du ved "en kende kradse i det". Har kun brugt Provon, og
den vil jeg da bare kalde "sæbe".

> [...]
> fjerne sårvæske, men det skal være HELT opløst først. Man drejer ikke bare
> smykket! Det er faktisk det der oftest går galt med ørepiercinger.

Nu skrev jeg også, at det skulle krattes væk først. Det er det, jeg selv
fik har vide, og jeg ved, at andre af mine venner også har fået det at
vide. Og det har altså ikke været ved en eller anden baggårdspiercer,
men hos professionelle.

Fra : Nana Sørensen

Dato : 06-04-08 22:31

> [...]
> ordentlige materialer og sterielt værktøj, hvis personen efterfølgende
> ikke holder det rent, indtil såret er helet.

Så er vi enige.

> Hvad forstår du ved "en kende kradse i det". Har kun brugt Provon, og den
> vil jeg da bare kalde "sæbe".

Mange udvikler symptomer på allergi overfor Provon- Jeg har nærkigget
ingredienserne og kan ikke helt gennemskue hvad det er folk reagerer på, men
en del gør det desværre. Den er ellers super til de fleste piercinger. Jeg
kan f.eks sagtens tåle den i begrænset brug til ørepiercinger, men
overhovedet ikke nogen andre steder på kroppen. Hvis jeg bruger den i
længere perioder på ørerne, så pisser min hud helt ud. Det må næsten være
ph-værdien og parfumen der gør det. Undrede mig faktisk over at der er
parfume i, for den lugter af h til.

> [...]
> fik har vide, og jeg ved, at andre af mine venner også har fået det at
> vide. Og det har altså ikke været ved en eller anden baggårdspiercer, men

Man kan bare ikke helt "kratte" noget væk, uden at man får møffet godt rundt
med det, og det introducerer altså bakterier til det friske sår. Ikke så
fedt.
Underligt nok er ørepiercinger faktisk dem jeg oftest har set problemer med,
netop fordi det er så nærliggende at sidde og pille distræt i dem.

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-08 19:35

"Nana Sørensen" <nana@sletdetherphobia.dk> skrev i en meddelelse

> Brug intimsæbe eller en rigtig piercingsæbe. Provon og Satin er gode, men
> kan være en kende kradse i det. Vivag er som regel fint, da det fungerer
> godt med hudens ph-værdi og ikke generer helingen.

Er man holdt helt op med, at bruge brintoverilte til, at rense med ?

> Man drejer ikke bare
> smykket! Det er faktisk det der oftest går galt med ørepiercinger.

Det sagde vores nabos datter også ( at man ikke må dreje øreringen )- det
fik vi ellers altid af vide, at vi skulle engang, men det er jo også nogen
år siden, at jeg fik huller i ørene.

Fra : Nana Sørensen

Dato : 06-04-08 22:34

"Buffy" <buffy(snabel-a)tjekmig.dk> wrote in message

> "Nana Sørensen" <nana@sletdetherphobia.dk> skrev i en meddelelse

> Er man holdt helt op med, at bruge brintoverilte til, at rense med ?

Brintoverilte skader mere end det gavner. Det er simpelthen for kradst til
et friskt sår, der skal hele. Det virker reelt lettere ætsende for de nye
skrøbelige hudceller, så det er ikke en god ide.
Jeg har dog brugt det i akutte situationer til at slå heftig betændelse ned
med, men det er KUN i en stærkt begrænset periode.

> Det sagde vores nabos datter også ( at man ikke må dreje øreringen )- det
> fik vi ellers altid af vide, at vi skulle engang, men det er jo også nogen
> år siden, at jeg fik huller i ørene.

Ja, den skrøne har kørt længe. Der er bare ingen grund til at dreje dem.
Smykket kan IKKE vokse fast i huden på nogen måde, medmindre det er et
porøst materiale, og det er det dælendulme forhåbentlig ikke, hvis man er
gået til en ordentlig piercer.

Fra : Holst

Dato : 07-04-08 09:16

Nana Sørensen wrote:

> [...]
> Smykket kan IKKE vokse fast i huden på nogen måde, medmindre det er et
> porøst materiale, og det er det dælendulme forhåbentlig ikke, hvis man er

Nej, det må man håbe.

Det kan godt være, det er en skrøne, men ikke desto mindre råder mange
professionelle piercere jo deres kunder til at dreje ringen ringe frem
og tilbage nogle gange, når piercingen vaskes.

Og hvor jeg blev piercet, skriver de det stadig på deres hjemmeside, kan
jeg se. Nu kan det selvfølgelig være, at der er nogle mere
professionelle end andre, og at du har arbejdet på et af de mest
professionelle og vidende steder

Fra : Nana Sørensen

Dato : 07-04-08 14:58

> [...]
> professionelle piercere jo deres kunder til at dreje ringen ringe frem og
> tilbage nogle gange, når piercingen vaskes.

Der er også forskel på at dreje ringen, efter totalt opløsning af alt og så
evt. rense ved at skubbe lidt sæbe ind i hullet. Det er ikke sundt eller
nødvendigt, men nok ikke direkte sindssygt skadeligt. Som udgangspunkt river
man bare såret op, så hellere lade det være.

> [...]
> jeg se. Nu kan det selvfølgelig være, at der er nogle mere professionelle
> end andre, og at du har arbejdet på et af de mest professionelle og

Der er masser af piercere der anbefaler det, især i forbindelse med rensning
med sæbe. Det er bare ret umuligt at skylle sæben helt af igen, og så
irriteres huden bare af sæben. Der er godt nok mange skrøner omkring
piercinger. Jeg kører en lillebitte piercingbrevkasse og får nærmestr
dagligt spørgsmål omkring risikoen for at blive døv af ærebruskpiercinger,
lam i ansigtet af læbepiercinger, led kvælningsdød pga tungepiercinger osv.

Fra : Holst

Dato : 07-04-08 20:01

Nana Sørensen wrote:

> Der er masser af piercere der anbefaler det, især i forbindelse med rensning
> med sæbe. Det er bare ret umuligt at skylle sæben helt af igen, og så
> irriteres huden bare af sæben.

Det er jo så ærgerligt, at "førende" piercere skriver sådant og
anbefaler sådant, hvis det bare er en dårlig skrøne.

Fra : Nana Sørensen

Dato : 07-04-08 23:08

> Det er jo så ærgerligt, at "førende" piercere skriver sådant og anbefaler
> sådant, hvis det bare er en dårlig skrøne.

Jah... Det er det. Også derfor at enormt mange seriøse piercere arbejder
hårdt for en god lovgivning på området. Som det ser ud nu kan enhver åbne en
butik og prikke huller i folk, uanset hvor lidt de ved. Det er noget
underligt noget.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-04-08 21:05

> [...]
> huller der er lavet med hullepistol hos guldsmeden, da hverken smykker
> eller værktøj er sterilt. (Og fordi hullerne tit placeres forkert.)

Det får mig til at tænke på mine huller i ørene. Dem fik jeg en hyggelig
aften med en veninde, der varmede en stoppenål i et stearinlys, tørrede den
af for sod og stak hul i mine ører. Vi satte sigøjnerøreringe i, og det hele
blev vasket med brintoverilte et par gange og det var så det. Guderne må
vide hvordan det gik godt, men det var helt normalt på det tidspunkt, når
man nu ikke havde penge til den afsindig dyre guldsmed.

Mvh Maria

Fra : Nana Sørensen

Dato : 06-04-08 22:40

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> [...]
> Guderne må vide hvordan det gik godt, men det var helt normalt på det
> tidspunkt, når man nu ikke havde penge til den afsindig dyre guldsmed.

Jeg lavede min næsepiercing på næsten samme måde engang i tidernes morgen da
jeg gik i syvende klasse. Underligt nok helede den også helt fint, på trods
af tvivlsomme smykker og hygiejne, så klart at der er masser af tilfælde
hvor den slags går godt. Til gengæld er det noget direkte og sommetider
rigtig farligt lort, hvis der endelig går betændelse i, så hellere undgå
det.
Jeg mener... Man åreladte jo også folk i gamle dage, og opererede uden at
vaske hænder inden.
I øvrigt bør man ikke gå til guldsmeden og blive hullet. De aner minus om
anatomi, placering og hygiejne. Og bonus-info: En hullepistol kan ikke
steriliseres, så den kan i teorien overføre blodbårne patogener som HIV og
hepatitis mellem kunderne. Når man smækker sådan en stift gennem øret, så
spredes mikroskopiske bloddråber i en radius på ca en meter. Smykkerne er i
øvrigt ikke egnede til piercinger overhovedet, heller ikke øreflippen. Låsen
samler skidt som en sindssyg, og smykkerne er af det allerdårligste stål man
kan finde. Det indeholder nikkel. Ikke meget, men nok til at prikke til en
allergi, også selvom man ikke før har reageret.
Gå IKKE til guldsmeden og bliv piercet. De sælger smykker, de er ikke
uddannede noget som helst. Man går heller ikke til slagteren efter briller,
vel?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-04-08 20:52

> Gå IKKE til guldsmeden og bliv piercet. De sælger smykker, de er ikke
> uddannede noget som helst. Man går heller ikke til slagteren efter
> briller, vel?

Det er nok med øreringe som med andre smykker - dem køber man hos
guldsmeden. Min tillid til at han kan finde ud af at lave et par huller er
mindst lige så stor som tilliden til campingvognen på festivalen med skilt
"Piercing".

Mvh Maria

Fra : Nana Sørensen

Dato : 07-04-08 23:10

> [...]
> mindst lige så stor som tilliden til campingvognen på festivalen med skilt

At sætte synonym mellem en guldsmed og en skummel markedspiercer er fint
nok. De ved ca. det samme og har ca de samme kompetencer. Af samme grund
skal man aldrig få lavet en piercing på et marked, ligesom man også bør
holde sig væk fra guldsmeden.
Guldsmeden ved minus om hygiejne og intet om anatomi, hvilket selv de værste
skodpiercere faktisk som regel ved en smule om.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-04-08 18:51

> [...]
> Guldsmeden ved minus om hygiejne og intet om anatomi, hvilket selv de
> værste skodpiercere faktisk som regel ved en smule om.

Jeg prøvede at sige at for almindelig dødelige, så skal der ikke en piercer
til at lave huller i ørene. Piercinger er hul i tunge, kind, næse og steder,
jeg ikke kan stave til. Det er bare min opfattelse, og jeg er næppe ene.

Mvh Maria

Fra : Nana Sørensen

Dato : 08-04-08 23:25

> [...]
> og steder, jeg ikke kan stave til. Det er bare min opfattelse, og jeg er

Du tror ikke at der er farer ved ørepiercinger? Ørepiercinger skal ikke
laves sterilt, fordi man ikke kan blive smittet med ting igennem ørene?
Faktisk er hullepistoler direkte farlige for f.eks brusken i øret og kan
skade massivt. Dertil kommer problemerne med hygiejnen og problemet med
medarbejdernes viden om kroppens funktioner.
Det er fint at du har den opfattelse, men det er ikke fedt i mine øjne at
nægte at tage gode argumenter til sig, bare fordi man selv og andre har en
anden opfattelse af tingene. Tværtimod er det sørgeligt at ting som man kan
vide bedre om, bare bliver ved med at være et argument i sig selv.
Læs i øvrigt dette link, og de links den henviser til i bunden:
http://wiki.bmezine.com/index.php/Piercing_Gun

Linket er fra et af verdens største videnbanker om bodymod.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-04-08 20:14

> [...]
> anden opfattelse af tingene. Tværtimod er det sørgeligt at ting som man
> kan vide bedre om, bare bliver ved med at være et argument i sig selv.

Jeg har da aldrig været i tvivl om at en guldsmed kunne lave huller i ørene,
og ville derfor aldrig have søgt information om det. Det betyder ikke at jeg
er blind for risikoen for smitte, men jeg vil da klart opfatte en pistol som
noget af det bedste. De knalder lige hul igennem, færdigt arbejde.

Det er ikke fordi jeg drager dine argumenter i tvivl. Det lyder bare som
overkill for et øreringe i min verden - måske fordi øreringe for mig er et
lille hul i øreflippen.

Mvh Maria

Fra : Nana Sørensen

Dato : 09-04-08 21:09

> [...]
> overkill for et øreringe i min verden - måske fordi øreringe for mig er et

Du læste ikke linket omkring smittefare og hvordan pistolen skader vævet,
NETOP fordi den bare jammer en stump ørering igennem?
Forestil dig at få taget en blodprøve med en tegnestift. Forestil dig det
samme med en steril kanyle med tredobbelt skær. Hvad tror du er bedst?
Øreringe er i øvrigt ikke bare øreringe. Der er desværre mange der får lavet
huller andre steder end i øreflippen, med stor risiko for komplikationer.
Læste du heller ikke om at kirurgisk stål indeholder nikkel nok til at
prikke til en allergi, også selvom man ikke har reageret før?
Fint nok at du mener at det bare er "knald, færdigt arbejde", men trist at
du ikke vil tage imod saglig info der modbeviser det du siger.

Fra : Ulvir

Dato : 06-04-08 13:27

<dockdk@hotmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Brintoverilte på et stykke vat- rens det hele, øreringen (som du drejer) og
området ved hullet, en 4 gange om dagen.

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 08-04-08 09:22

Ulvir skrev:

> [...]
>
> Brintoverilte på et stykke vat- rens det hele, øreringen (som du drejer)
> og området ved hullet, en 4 gange om dagen.

Nej - det skal du ikke. Brintoverilte virker ætsende på de ny celler som
skal hele hullet op. Det skader mere end det gavner, som ovenfor også er
nævnt.

Brug sæbevand - neutralt sæbevand (natusan, decubal el. lign) og vask
grundigt af et par gange om dagen. Ved infektion er det som oftest
stafylokokker (normal hudbakterie) som i tilfælde af regelret infektion
kan behandles med fucidincreme.

Jesper

Fra : dockdk@hotmail.com

Dato : 08-04-08 10:11

Heeij Igen alle sammen d;
Nu skal i høre, jeg har sår rundt om hullet, og det er derfra der
kommer væske ud hele tiden og så er jeg rød rundt om, men det
mærkeligste er nok at jeg har sår hele vejen rundt om lidt hul. Men
det skyldes nok at de ringe jeg har brugt ikk var sølv, men nikkel
eller hvad med hedder s; . Damen som lavede mine huller fraråder mig
at tage øreringe igen, men vil det ikk hjælpe hvis bare jeg renser i
sæbe og kloridoxid og så køber nogle sølv ringe? selv jeg virkelig
tage dem helt ud og starte forfra :D ?

Fra : Nana Sørensen

Dato : 08-04-08 17:57

<dockdk@hotmail.com> wrote in message
[...]

---

Det lyder ikke som betændelse, men som en allergisk reaktion, måske pga.
nikkel som du skriver.
Problemet er, at ægte sølv også indeholder nikkel og endda en masse af det.
Tag ind til en piercer og få skiftet dine øreringe til titanium, som er 100%
nikkelfrit. Mens du er der kan du købe sæbe at rense med, som flere inkl.
mig selv har beskrevet i de tidligere indlæg.
Der er ingen grund til at undlade at putte smykker i igen. Det handler bare
om at putte de RIGTIGE smykker i. IKKE sølv eller andet crap-materiale. Er
der først prikket til en allergi, så skal man ikke udsætte dem for ret meget
før det går helt i fisk.
Følg de råd der er givet i de andre indlæg.