Vedligehold af Fribord
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 07-04-08 17:00

Hej

Er jeg for grundig når jeg hvert år behandler fribordet 2-4 gange? Kunne jeg
nøjes med en gang Hempel Polish f.eks.?

I mange år har jeg grundrenset fribordet, evt med oxalsyre, derefter en
Hempel kur, f.eks. Rubbing eller Custom Marine Polish og Polish osv osv. Og
det er jeg begyndt at overveje om det er nødvendigt.

mvh
/Børge

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-08 20:23

Hej Børge,

Det er jo i sidste ende et spørgsmål om ambitionsniveau ...

Over tiden har jeg prøvet forskellige produkter og metoder for rensning
og polering af fribord ...

Min personlige konklusion er, at jeg ikke rigtigt kan se forskel, når
jeg tager båden på land om efteråret ...

Min nuværende båd er hvid og fra 1990, så den er ganske pæn og glat i
fribordet og jeg synes ikke der har været behov for "stærke sager" a la
rubbing eller Farecla osv.

I flere år brugte jeg som du Hempels Custom Marine Polish 67441 og
efterbehandlede med Hempels High Gloss Wax ...

Vi prøvede så "vidundermidlet" Dulon med først en affedtning med
PreDulon og så behandling og polering med Dulon I og derpå Dulon II.

Sidste år prøvede jeg på "naboens anbefaling" Dantec's produkter: Coat
Renser (brunlig væske) og Coat Konservering (klar væske).

I år har jeg så igen brugt det Dulon, jeg havde tilbage ... Kronborg
havde udsolgt af Dantec's produkter...

I mellemtiden har jeg anskaffet mig en solid polérmaskine af mærket
Festool, som er meget robust og har mange kræfter, så den kan køre
langsomt med pres på rondellen. Jeg må dog indrømme, at jeg bliver
næsten lige så træt og øm i arme og skuldre, som når jeg bare polerer i
"hånden" med en blød, tør klud ... ... Om det bliver meget bedre ...
tja ... Man skal vel forsvare sin investering? ... Men ærlig talt, synes
jeg ikke der er den store forskel. Over for min bedre halvdel er det dog
et fantastisk og nærmest uundværligt stykke værktøj ...SIC!

Det bliver så kun til lidt afvaskning af fribordet i løbet af sæsonen
.... ikke mere "Hempel eller andet ..." ...

Som du kan forstå, har jeg ikke fundet "den optimale recept", men må
indrømme, at jeg ikke overkommer mere end klargøringen med afrensning og
polering om foråret og så får den bare en afvaskning og et lag
beskyttelsesvoks om efteråret, når den er sat på land for at beskytte
fribordet i løbet af vinteren.

Kommer der sorte striber el.lign. på fribordet i løbet af sommeren,
prøver jeg at vaske dem af fra en mole eller gummibåden i løbet af
sæsonen ...

Spændt på at høre andre(s) erfaringer og/eller gode råd ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : asser

Dato : 07-04-08 21:54

Jeg bruger et produkt der hedder Star Brite Marine Oplish med Teflon. Jeg
håndpolerer to gange hver forår, første gang opløses skidt og striber mv. og
efter anden gang står fribordet som "nyt". Båden er fra 77.

Jeg kunne ikke finde på at gøre det anderledes.

vh
Asbjørn

Fra : asser

Dato : 07-04-08 21:58

........ Marine Polish, det andet er noget vrøvl

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-08 22:57

> [...]
> 77.
>
> Jeg kunne ikke finde på at gøre det anderledes.

Hej Asbjørn,

Når du skriver første gang ... Er det så blot at du smører det på med en
klud? - velsagtens efter at have vasket fribordet - og så polerer op med
en tør klud? ...
Bliver fribordet renset for film og fedt osv. i denne første omgang og
derpå påføres det samme (?) og anden omgang giver båden den beskyttende
overflade og pæn glans - Er det rigtigt forstået? Det lyder nemt!

Flemming Torp

Fra : asser

Dato : 08-04-08 21:07

Jeg synes selv det er nemt - og jo jeg vasker først med grundrens eller
opvaskemiddel til det løse skidt. Første gang med Star Brite opløses skidtet
efter en 10 - 15 sekunder, mens jeg kører rundt med kluden. Når voksen og
skidtet størkner efter en halv time, tørrer jeg overfladen af med en ren tør
klud (gammelt håndklæde). Med samme energi som når man støver et glasbord
af. Det efterlader altid små helligdage, hvor skidtet eller striber ikke r
helt væk, men de forsvinder i anden omgang. Som regel venter jeg et par dage
mellem første og anden gang, men det er mest for armenes skyld.

Fra : TOSB

Dato : 08-04-08 21:19

asser wrote:
> [...]
> forsvinder i anden omgang. Som regel venter jeg et par dage mellem
> første og anden gang, men det er mest for armenes skyld.

Klip

Lidt på samme måde her med hensyn til fribordet.

Er der genstridige striber og andre misfarvninger har jeg prøvet at bruge
wienerkalk opblandet med sprit til en lind grød - meget virksomt ved
påføring med feks. en svamp, men husk lige nogle gode gummihandsker samt
aftørring med tørre klude, når det påsmurte er tørret ind - lad det ikke
sidde for længe, for så skal man i gang med en form for syreblanding for at
få "klatterne" af. Det må i hvert fald ikke sidde til dagen efter, så sørg
for, at påsmøring og aftørring sker samme dag.

Derefter påsmøring og indgnidning af div. polish afsluttende med en gang
voks af en eller anden slags (er ligeglad med om det hedder marine eller
feks. Turtle til en bil
Resultatet bliver i mine øjne meget fint og kan gøres med knofedt og uden
nogen form for brug af maskine.

Det er ikke hvert år, jeg bruger wienerkalk.
Er der kun få striber mv., så bruger jeg oxalsyre eller citronsyre til at
fjerne misfarvningerne.

Mvh
Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-04-08 10:25

Hej Børge,

Et af de grundlæggende problemer er, og det ser man bedst på en
farvet båd, at gammel voksrester efterhånden ophobes som grå
tågeklatter. Den hyggelige gang forårsklargøring med Rubber
eller Custom polish fordeler bare klatterne lidt bedre og
overfladen af dem får en gang glans. Klatterne vender tilbage.
Custom polish holder kun 3 uger med den smule overflade
beskyttelse der er i saften.
Det er lige så godt og mange gange billigere at tørre båden over
med Parafinolie, som normalt er det største indhold i safterne (
ca 90%) og så afsluttende gnide overfladen lidt blank.
Det holder også i få uger.

Det der skal til er at der renses i bund og hertil kan anvendes
et miljøvenligt produkt efterfulgt af en overfladebehandling.
På B-31 siderne har jeg opsat følgende:

Vi er nogle stykker der er "velsignet" med et farvet fribord, og
et farvet fribord falmer.
Hvert forår venter et kæmpepoleringsarbejde og resultatet bliver
ikke altid vellykket, selv er jeg "velsignet" med et rødt
fribord.
Normalt vaskes båden og der påføres op til 5 lag voks inden
fribordet fremtræder blankt igen.
Når båden er kommet i vandet er orienteringen af bådepladsen
således at styrbord side vender mod syd og derfor eksponeres af
sollyset hele dagen igennem, hvorimod bb side er i skygge.
Det ses tydeligt efter en måned i vandet SB side er falmet og
mat og BB side er rimelig pæn endnu.
Det største problem er at få fjernet den gamle voks og polish;
men nu er der kommet et produkt, der klarer sagen i en
håndevending, nemlig Undri Penselrens, der er et miljøvenligt
biologisk produkt.
Fribordet renses men Undri Penselrens for at fjerne gammel voks
og polish, hvorefter fribordet fribordet friskes op med gelcoat-
cleaner.
Herefter bliver fribordet påført Lakforsejler, og sluttelig en
gang hård voks.
Resultatet bliver langt over forventningerne og giver rosende
ord fra naboerne i havnen.
Prisen på Undri Penselrens er ca. 110,- Dkr pr. liter og
produktet forhandles hos STARK Byggemarkeder.
Ved køb af større mængder en 1 liter kan man kontakte firmaet
direkte: UNDRI, tlf. +45 86960804, mobil: +45 26127710, e-mail:
sigun@undri.dk, hjemmeside www.undri.dk

Stark forhandler ikke mere produktet men UNDRI anviser
forhandler.

Overstående er ikke en skjult reklame; men med tilladelse
oprindeligt planket fra Langturssejlernes blad.

Mvh/Harding

Fra : HH

Dato : 08-04-08 07:34

Jeg synes hovedproblemet med forårsklargøringen består i at få fjernet
sorte striber og den "grå skygge" som er på fribord og dæk.
Højtryksspuleren tager det ikke, og jeg har ikke fundet noget
rengøringsmiddel som gør heller.

Jeg har brugt Hempels Custom Marine Polish i alle årene - i år blev
der på grund af et havari hos vognmanden tid til en gang voks ovenpå.
Så lige nu er båden "flot".

Min erfaring er, at Hempels polish fjerner snavset, men det tager tid
og ofte en ekstra omgang knofedt.

Er "Undri Penselrens" effektivt til dette?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-04-08 14:57

Min båd er først kommet ud af sit vinterhi sidste weekend. I den
kommende weekend vil jeg anvende Undri i cockpittet, på ruffen
og på fribordet.
Rensevæsken renser helt i bund så den skulle komme under gammel
voks m.m. hvori de sorte striber sidder i.
Efterfølgende udlægges et skummende lag stærk alkalisk
sæbemiddel fra Knud E. Dan. Derefter vaskes/gnubbes herligheden
med børste og til sidst skylles med højttryksrenseren med bred
vifte og i en en afstand ikke nærmere end 20 cm fra glasfiberen.
Så er båden ren til lakforsejler og voks og efterfølgende
polering, se de tidligere tråde om emnet.

Man skal endelig ikke komme tæt på med en højttryksrenser da den
næsten vil "sandblæse" overfladen, det åbner strukturen i
overfladen og det er absolut ikke godt.

Mvh/Harding

Fra : Claus

Dato : 08-04-08 16:01

Hej Harding
Giver du båden den omgang ( Undri, alkalisk sæbe, skyl, lakforsegler og til
sidst voks) hvert år?

Mvh
Claus
"Harding E. Larsen (slet 2TE97)" <harding@2TE97larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12076634000.398896234979301@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-04-08 16:38

Hej Claus,

Jeg har varieret det lidt over årene; men afrensningen med det
alkaliske sæbe, højttryksspuling (light) og voks til sidst helt
op til 5 gange er forsøgt og enten voks eller parafinolie midt
på sommeren og om efteråret, lidt afhængig af energi og tid har
været det normale.
Behandlinger med rubber m.m. er også forsøgt; men i år skal der
bruges Undri for vokskagerne skal helt væk.
Jeg vender tilbage med resultater efter weekenden.

Mvh/Harding

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 08-04-08 18:21

Hej Harding

Det lyder meget vildt - op til 5 gange er forsøgt.....

Hvordan skal det tolkes, tager du båden op 5 gange om året (eller bruger
gummibåd e.lign.) eller er det 5 gange på en gang?

mvh
/Børge

"Harding E. Larsen (slet 9WJ1Q)" <harding@9WJ1Qlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12076694260.471555784026798@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-04-08 07:42

Hej Børge,

Det skal forstås på den måde at jeg efter afvaskningen om
foråret, medens båden står på land, vokser fribordet rundt og
når jeg kommer op til stævnen så fortsættes en runde igen og
igen og igen og igen. Jeg bliver ved indtil jeg synes at
overfladen er jævnt blank.
Inden vi tager på sommerferie giver vi den en tur igen siddende
i jollen. Den får igen en tur efter sommerferien. Når vi har
haft jollen med i sommerferien har jeg i stedet for voksning
inden og efter ferien, brugt et par timer i jollen rundt om
båden når vi har ligget på en stille ankerplads.
Om efteråret når båden er kommet på land og er blevet vasket så
får den en gang voks og polering inden vinterteltet sættes over.
For folk med hvide både lyder det nok lidt voldsomt; men har man
en farvet båd og vil holde den i mage år uden at skulle male den
så kræver det arbejde. Min båd bliver 30 år i år og er passet
som beskrevet lige fra begyndelsen. Jeg byggede den i 1978.

Mvh/Harding

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 09-04-08 18:52

"Harding E. Larsen (slet U93O8)" <harding@U93O8larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12077237130.79892410751172@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> så kræver det arbejde. Min båd bliver 30 år i år og er passet
> som beskrevet lige fra begyndelsen. Jeg byggede den i 1978.

Harding,

Du glemmer at vokse jollen

Mvh
Leon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-04-08 22:00

Ja for pokker!
Den får kun en tur om foråret da den er hvid.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-04-08 19:23

Hej,

Undri er helt uovertruffen.
Det påsmøres med pensel og allerede efter 3 - 4 overpensling af
de sorte striber forsvinder de.
Produktet renser helt i bund og de gamle vokskager er væk.
Der afsluttes med afvaskningen med rigelig vand.

Mvh/Harding

Harding E . Larsen <harding@9WJ1Qlarsen.tdcadsl.dk> (slet 9WJ1Q)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-04-08 07:56

Hej Jens,

Undri er lavet af lammeflomme (lammefedt) og rapsolie.
Produkter som er hurtigt nedbrydelige i naturen.
Produktet smøres på og efter få ganges penselstrøg er de sorte
striber væk.
Jeg indsmurte dæk, ruf og fribord og lod det sidde en kop øls
tid, hvorefter det blev afvasket med rigelig vand.
Gelcoaten tager på ingen måde skade af Undri; men pas på når du
skal op på dækket for at skylle af, det er glat som brun sæbe
eller dieselolie. Start nede fra cockpittet således at man har
et fast ståsted. Produktet skader ikke men følgeskader så som
nedfald skal man passe på med. De er ikke omfattet af nogen
produkt garanti.

Efter afrensningen fik båden en omgang flydende rubber og
derefter en gang voks (Aeroshine). Den ser nu ud som andre både
efter voksning.
I dag fortsætter jeg med endnu en gang voks og sådan fortsætter
jeg indtil jeg er tilfreds.
Jeg bruger en Bosch exenterpudser med skumgummisvamp på til
indgnidning af voksen. Når den er tær afgnides med Poler-Tork og
tilsidst poleres med en stor polermaskine, med variabel
hastighedsjustering, med lammeulds sål på.

Mvh/Harding

<hard...@76WZDlarsen.tdcadsl.dk>

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-04-08 21:37

Hej Jens,

Produktet jeg har anvendt hedder: Star brite Liquid Rubbing
Compound. Producenten er:Star Brite, Ft. Lauderdale, Florida.
Jeg tror nok at jeg har købt det i Bilistbutikken.

<hard...@6FGH6larsen.tdcadsl.dk>
>(slet 6FGH6) wrote:
>Kære Harding
>Tak for info - det lyder rigtigt godt.
>Jeg gemmer opskriften til næste år - er desværre færdig for i
år.
>Har igen ærgret mig over penge og knofedt til Hempel Yacht
Cleaner ->

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-04-08 21:38

Hej Jens,

Ja det er Undri Penselrens jeg anvender.

Prøv at Google for at se omtalerne af produktet.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-04-08 07:32

Hej Jens,

Jeg fik ikke svaret på dit sidste spørgsmål.

Nej jeg skyller ikke efter, efter påføring af rubber. Den
aftørres med en klud og poleres op med polermaskine inden
vokslaget bliver påført.

Fra : Skipper

Dato : 12-04-08 19:35

Børge Wedel Müller skrev:
> [...]
> Hempel kur, f.eks. Rubbing eller Custom Marine Polish og Polish osv osv. Og
> det er jeg begyndt at overveje om det er nødvendigt.

Er der nogen der har erfaring med Ultra Gloss???????

Fra : Kondrup

Dato : 13-04-08 14:25

Fra : Kondrup

Dato : 14-04-08 12:26