/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
At holde loggen fri for rurer
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 07-04-08 16:56

Hej gruppe

Muligvis et sædvanligt forårsspørgsmål, men hvilke metoder bruger i til at
holde loggen fri for rurer?

mvh
/Børge



 
 
Ukendt (07-04-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-04-08 20:28


"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:47fa4418$0$4458$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej gruppe
>
> Muligvis et sædvanligt forårsspørgsmål, men hvilke metoder bruger i
> til at holde loggen fri for rurer?
>
> mvh
> /Børge
Jeg maler rotorbladene med bundmaling og sikrer mig, at de kan køre frit
rundt inden søsætning, men må stadig rense den et par gange i løbet af
sæsonen ved at tage den op og rense den for rurer og andet "snavs" og så
pjaske lidt med vand i dørken ...

Jeg har tænkt på, om man kunne bruge det der sælges på sprayflasker til
at beskytte propellen? Nogen kommentarer til det?

--
mvh
Flemming Torp
Gimle/DEN-61



claus b. p. (07-04-2008)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 07-04-08 21:44


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
news:47fa74eb$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
> news:47fa4418$0$4458$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>> Hej gruppe
>>
>> Muligvis et sædvanligt forårsspørgsmål, men hvilke metoder bruger i til
>> at holde loggen fri for rurer?
>>
>> mvh
>> /Børge
> Jeg maler rotorbladene med bundmaling og sikrer mig, at de kan køre frit
> rundt inden søsætning, men må stadig rense den et par gange i løbet af
> sæsonen ved at tage den op og rense den for rurer og andet "snavs" og så
> pjaske lidt med vand i dørken ...
>
> Jeg har tænkt på, om man kunne bruge det der sælges på sprayflasker til at
> beskytte propellen? Nogen kommentarer til det?
>
Jeg har også sejlet rundt med en uvirksom log pga rurer, og har desværre
ikke erfaring med om diverse sprays eller malinger er mere eller mindre
effektive, men jeg kunne godt tænke mig at få fat i noget rigtig væmmeligt
og giftigt gammeldags bundmaling til disse 5-10cm2 skovlhjulsoverflade. Er
der nogen der ved hvor man kan skaffe 10ml?

Mvh. Claus



Ukendt (07-04-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-04-08 22:59


"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:47fa878d$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
>
SNIP
> der nogen der ved hvor man kan skaffe 10ml?
>
> Mvh. Claus
Mon ikke det er en af den slags spørgsmål, der bliver hængende i vinden
....? Jeg er dog klart med på en "lytter" ...

--
mvh
Flemming Torp



Ukendt (08-04-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-04-08 20:11


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:47fa9868$0$2106$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:47fa878d$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
>>
> SNIP
>> der nogen der ved hvor man kan skaffe 10ml?
>>
>> Mvh. Claus
> Mon ikke det er en af den slags spørgsmål, der bliver hængende i vinden
> ...? Jeg er dog klart med på en "lytter" ...
>
> --
> mvh
> Flemming Torp
>

Med på en lytter... dét er jeg også

Det er svært for os almindelige mennesker uden en seriøs biologisk
uddannelse at gennemskue hvad der er godt og hvad der er skidt - og hvad
værre er... det virker lidt som at selv de lærde er uenige.
I forbindelse med anden læsning på Svenska Kryssarklubbens hjemmeside, faldt
jeg over nogle yderst følelsesladede diskussioner om netop bundmaling -
kobbertypen kontra den selvpolerende bundmaling - og efter denne
"let-læsning" vokser tvivlen gevaldigt... om hvad der er godt eller skidt.

Så uden at vide noget om ovenstående, vil jeg egentligt bare høre; hvis man
for nuværende har den selvpolerende type påmalet - og f.eks. ønsker at
påmale kobbertypen... kan det lade sig gøre på en glasfiberbåd efter en
grundig afrensning af den gamle selvpolerende - eller er der dømt "nedtur" ?


venlig hilsen

JN

(ps: og nej, jeg ejer ikke engang de 10 ml til brug på loggen)



Ukendt (08-04-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-04-08 14:46

God ide. Næste gang jeg skal til et "svineri-land" så køber jeg da en liter
at det giftigste med hjem. Man kan da ikke få dårlig samvittighed over så
lidt.

Hvilket land/USAstat har den mest lempelige politik på området ? Kombineret
med at der er lystsejlere .....

Bjarke


"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote in message
news:47fa878d$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
> news:47fa74eb$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> "Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
>> news:47fa4418$0$4458$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>>> Hej gruppe
>>>
>>> Muligvis et sædvanligt forårsspørgsmål, men hvilke metoder bruger i til
>>> at holde loggen fri for rurer?
>>>
>>> mvh
>>> /Børge
>> Jeg maler rotorbladene med bundmaling og sikrer mig, at de kan køre frit
>> rundt inden søsætning, men må stadig rense den et par gange i løbet af
>> sæsonen ved at tage den op og rense den for rurer og andet "snavs" og så
>> pjaske lidt med vand i dørken ...
>>
>> Jeg har tænkt på, om man kunne bruge det der sælges på sprayflasker til
>> at beskytte propellen? Nogen kommentarer til det?
>>
> Jeg har også sejlet rundt med en uvirksom log pga rurer, og har desværre
> ikke erfaring med om diverse sprays eller malinger er mere eller mindre
> effektive, men jeg kunne godt tænke mig at få fat i noget rigtig væmmeligt
> og giftigt gammeldags bundmaling til disse 5-10cm2 skovlhjulsoverflade. Er
> der nogen der ved hvor man kan skaffe 10ml?
>
> Mvh. Claus
>


Egon Stich (08-04-2008)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 08-04-08 15:39


"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:47fa878d$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
>>
> Jeg har også sejlet rundt med en uvirksom log pga rurer, og har desværre
> ikke erfaring med om diverse sprays eller malinger er mere eller mindre
> effektive, men jeg kunne godt tænke mig at få fat i noget rigtig væmmeligt
> og giftigt gammeldags bundmaling til disse 5-10cm2 skovlhjulsoverflade. Er
> der nogen der ved hvor man kan skaffe 10ml?
>
> Mvh. Claus
>

Det får du på et skibsværft.
De har "den rigtige" maling--

Egon

Specks6812 (07-04-2008)
Kommentar
Fra : Specks6812


Dato : 07-04-08 23:56

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> said in
news:47fa4418$0$4458$d40e179e@nntp02.dk.telia.net:

> Hej gruppe
>
> Muligvis et sædvanligt forårsspørgsmål, men hvilke metoder bruger i
> til at holde loggen fri for rurer?
>
> mvh
> /Børge
>
>

Hempels basic holder rurerne fra vores log.

Harding E. Larsen (08-04-2008)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 08-04-08 10:07

Hej Børge,

En rur er et lille krebsdyr, der sætter sig fast på forskellige
overflader, bl.a. skibsskrog, med en super stærk lim. Dette er
et stort økonomisk problem for skibsindustrien, da skibene som
følge af begroning med rurer får et forøget brændstofforbrug på
op til 45 %. For at forhindre begroningen, har man i mange år
bl.a. brugt kobber- og tinholdige bundmalinger, der dræber
rurerne.
Læs strengen fra den 18-03-08: Kobberpulver.
For at få mere at vide om rurerne er her et link til en god
rapport fra RUC:

http://rudar.ruc.dk/bitstream/1800/1399/1/rapport%20i%20pdf.pdf

Mvh/Harding

Børge Wedel Müller <boerge@myller_fjern.dk> skrev:
>Hej gruppe
>
>Muligvis et sædvanligt
>forårsspørgsmål, men hvilke metoder
>bruger i til at
>holde loggen fri for rurer?
>
>mvh
> /Børge



Børge Wedel Müller (08-04-2008)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 08-04-08 18:32

Uha da da

Jeg ved godt hvordan jeg kan holde loggen fri for rurer, med nedenstående
opskrift, og jeg har stadigt omkring en dåse med "et par pensel strøg" til
formålet

Men pludseligt må jeg igang med noget andet, og ville gerne forberede mig.
Og selv den lille smule ikke godkendt maling jeg bruger i øjeblikket, ville
jeg da gerne afskaffe - i det globale perspektiv.

mvh
/Børge

"Harding E. Larsen (slet RM70O)" <harding@RM70Olarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12076460090.936252488039941@dtext.news.tele.dk...
> Hej Børge,
>
> En rur er et lille krebsdyr, der sætter sig fast på forskellige
> overflader, bl.a. skibsskrog, med en super stærk lim. Dette er
> et stort økonomisk problem for skibsindustrien, da skibene som
> følge af begroning med rurer får et forøget brændstofforbrug på
> op til 45 %. For at forhindre begroningen, har man i mange år
> bl.a. brugt kobber- og tinholdige bundmalinger, der dræber
> rurerne.
> Læs strengen fra den 18-03-08: Kobberpulver.
> For at få mere at vide om rurerne er her et link til en god
> rapport fra RUC:
>
> http://rudar.ruc.dk/bitstream/1800/1399/1/rapport%20i%20pdf.pdf
>
> Mvh/Harding
>
> Børge Wedel Müller <boerge@myller_fjern.dk> skrev:
>>Hej gruppe
>>
>>Muligvis et sædvanligt
>>forårsspørgsmål, men hvilke metoder
>>bruger i til at
>>holde loggen fri for rurer?
>>
>>mvh
>> /Børge
>
>



Foto (08-04-2008)
Kommentar
Fra : Foto


Dato : 08-04-08 12:33

Prøv også at læse strengen "fartmåler" fra den 25/3 hvor den samme
problematik debateres.
Måske er jeg den eneste, men jeg har lært på min udenlandske sejlerskole,
såvidt muligt at have instrumentet indenbords mellem sejladserne, og ellers
rense det manuelt ind imellem.
Jeg har det indtryk, uden dog at have dokumentation, at fabrikanterne ikke
har kalkuleret med en overfladebehandling af impelleren. Dette må jo
nødvendigvis ændre (nedsætte) dens præcision.

MVH Foto

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i meddelelsen
news:47fa4418$0$4458$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej gruppe
>
> Muligvis et sædvanligt forårsspørgsmål, men hvilke metoder bruger i til at
> holde loggen fri for rurer?
>
> mvh
> /Børge
>


Harding E. Larsen (08-04-2008)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 08-04-08 13:32

Her er lidt om loggens historie:

http://www.jmarcussen.dk/maritim/mart/loggen.html

En moderne impellerlog (Chernikeeflog)tilsluttet et digitalt
instrument kalibreres ved at man et antal gange sejler f.eks. en
sømil i hver retning hvorefter elektronikken indstiller til en
gennemsnitsbetragtning.
Man kan sejle mellem et par udlagte mærker eller anvende GPS´en.

Metoden giver en udmærket "kalibrering" men man skal huske på at
det ikke er et præsionsinstrument men et instrument der får
informationerne fra hastigheden af det forbistrømmende vand og
det er ikke nogen værdi som er særlig konstant.

Som der også skrives i linket:

I dag har man faktisk ikke behov for en log, da
satellitnavigationens meget nøjagtige positionsangivelser i en
computer let kan omsættes til udsejlet fart og distance.

så derfor bruges den gammeldags log sammen med GPS-
informationerne kun til at bestemme strømmens styrke.

Mvh/Harding


Foto <mkf@ontelecoms.gr> skrev:
>Prøv også at læse strengen "fartmåler"
>fra den 25/3 hvor den samme
>problematik debateres.
>Måske er jeg den eneste, men jeg har
>lært på min udenlandske sejlerskole,
>såvidt muligt at have instrumentet
>indenbords mellem sejladserne, og ellers
>rense det manuelt ind imellem.
>Jeg har det indtryk, uden dog at have
>dokumentation, at fabrikanterne ikke
>har kalkuleret med en
>overfladebehandling af impelleren. Dette må jo
>nødvendigvis ændre (nedsætte) dens præcision.
>
>MVH Foto


Harding E. Larsen (08-04-2008)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 08-04-08 13:41

Harding E . Larsen <harding@OIMTPlarsen.tdcadsl.dk> (slet OIMTP)
skrev:
>Her er lidt om loggens historie:
>
>http://www.jmarcussen.dk/maritim/mart/loggen.html

Bladrer man videre i Marcussens værk så er her lidt mere info:

http://www.jmarcussen.dk/maritim/mart/rennavigation.html

Mvh/Harding


Børge Wedel Müller (08-04-2008)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 08-04-08 18:35

Yeps, men i Sundet - og flere andre steder, er nedenstående ikke nok.

På kapsejladserne, - hvor vi har stor strøm afdrift - er det faktisk
forskellen mellem at vinde eller tabe, om loggen kører perfekt.

mvh
/Børge

"Harding E. Larsen (slet OIMTP)" <harding@OIMTPlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12076583100.797519236142886@dtext.news.tele.dk...
> Her er lidt om loggens historie:
>
> http://www.jmarcussen.dk/maritim/mart/loggen.html
>
> En moderne impellerlog (Chernikeeflog)tilsluttet et digitalt
> instrument kalibreres ved at man et antal gange sejler f.eks. en
> sømil i hver retning hvorefter elektronikken indstiller til en
> gennemsnitsbetragtning.
> Man kan sejle mellem et par udlagte mærker eller anvende GPS´en.
>
> Metoden giver en udmærket "kalibrering" men man skal huske på at
> det ikke er et præsionsinstrument men et instrument der får
> informationerne fra hastigheden af det forbistrømmende vand og
> det er ikke nogen værdi som er særlig konstant.
>
> Som der også skrives i linket:
>
> I dag har man faktisk ikke behov for en log, da
> satellitnavigationens meget nøjagtige positionsangivelser i en
> computer let kan omsættes til udsejlet fart og distance.
>
> så derfor bruges den gammeldags log sammen med GPS-
> informationerne kun til at bestemme strømmens styrke.
>
> Mvh/Harding
>
>
> Foto <mkf@ontelecoms.gr> skrev:
>>Prøv også at læse strengen "fartmåler"
>>fra den 25/3 hvor den samme
>>problematik debateres.
>>Måske er jeg den eneste, men jeg har
>>lært på min udenlandske sejlerskole,
>>såvidt muligt at have instrumentet
>>indenbords mellem sejladserne, og ellers
>>rense det manuelt ind imellem.
>>Jeg har det indtryk, uden dog at have
>>dokumentation, at fabrikanterne ikke
>>har kalkuleret med en
>>overfladebehandling af impelleren. Dette må jo
>>nødvendigvis ændre (nedsætte) dens præcision.
>>
>>MVH Foto
>



Harding E. Larsen (09-04-2008)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 09-04-08 08:09

Hej Børge,

Som gengivet i sidste afsnit i mit indlæg, er loggen god sammen
med GPS´en til at give et billede af strømmen på stedet.
Ja vi har mange hyggelige steder i Sundet især øst for
sejlrenden øst for Saltholm, her der der flere render og det
giver mange oplevelser under kapsejlads.

Med ordet perfekt mener du vel blot at den kører rundt uden
forhindringer. Som jeg beskrev kan man kalibrere visningen ved
at justere med en korrektionsfaktor. Det kan gøres enten manuelt
eller automatisk ved testforsøget.
Det får instrumentet til at vise farten igennem vandet bedst
muligt; men ved kapsejlads giver visningen uanset en
fejljustering et billede af om man sejler i med- eller modstrøm
og man kan ved sin beliggenhed under kapsejladsen finde de
steder hvor man vil have størst mulig fremdrift på benet og
dermed forsøge at få en fordel frem for de andre.
På en udlagt bane på det ovenfor omtalte sted lå jeg lidt mere
østligt end de konkurrerende både, og kunne dermed lige holde
mærket op og komme på den nye kurs ned til mållinien. Jeg lå
lige i det lavvandede område hvor modstrømmen var svagere.
Der gik et kvarter inden de andre både rundede mærket. De var
fanget af strømmen og vinden var for svag til at de fik den
fornødne fremdrift.
Det at kunne se hvor strømmen er svag, er loggens visning god
til sammen med GPS´en. der skal også lidt held og dømmekraft til
da vi selvfølgelig ikke kunne se konkurenternes instrumenters
visning af strømmen der hvor de bevæger sig; men i situationen
er det elektroniske søkort en hjælp hvor man kan bedømme
havbunden samt ens position på stedet, og ud fra erfaring fra
tidligere sejladser lægge den rette strategi for sin placering i
forhold til strømmen.

Mvh/Harding

Børge Wedel Müller <boerge@myller_fjern.dk> skrev:
>Yeps, men i Sundet - og flere andre
>steder, er nedenstående ikke nok.
>
>På kapsejladserne, - hvor vi har stor
>strøm afdrift - er det faktisk
>forskellen mellem at vinde eller tabe,
>om loggen kører perfekt.
>
>mvh
> /Børge
>
>"Harding E. Larsen (slet OIMTP)"
><harding@OIMTPlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>meddelelse
>news:12076583100.797519236142886@dtext
>.news.tele.dk...
>> Her er lidt om loggens historie:
>>
>> http://www.jmarcussen.dk/maritim/mar
>>t/loggen.html
>>
>> En moderne impellerlog
>>(Chernikeeflog)tilsluttet et digitalt
>> instrument kalibreres ved at man et
>>antal gange sejler f.eks. en
>> sømil i hver retning hvorefter
>>elektronikken indstiller til en
>> gennemsnitsbetragtning.
>> Man kan sejle mellem et par udlagte
>>mærker eller anvende GPS´en.
>>
>> Metoden giver en udmærket
>>"kalibrering" men man skal huske på at
>> det ikke er et præsionsinstrument
>>men et instrument der får
>> informationerne fra hastigheden af
>>det forbistrømmende vand og
>> det er ikke nogen værdi som er
>>særlig konstant.
>>
>> Som der også skrives i linket:
>>
>> I dag har man faktisk ikke behov for en log, da
>> satellitnavigationens meget
>>nøjagtige positionsangivelser i en
>> computer let kan omsættes til
>>udsejlet fart og distance.
>>
>> så derfor bruges den gammeldags log
>>sammen med GPS-
>> informationerne kun til at bestemme
>>strømmens styrke.
>>
>> Mvh/Harding


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177500
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408514
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste