Easy DVB-T frekvenssplitter?
Fra : Ukendt

Dato : 07-04-08 00:00

Via shipshop har jeg set denne annonce for et spændende produkt, der
angiveligt skulle gøre det mulig at anvende den eksisterende VHF-antenne
til at tage signaler ned til en god kvalitet via DVB-T - digitale
TV-signaler - og samtidig også FM-signaler ...

På følgende side:

http://www.shipshop.dk/tv__vhf___radio_med_easy_dvb_t_____på_eksisterende_vhf_antenne___årets_nyhed-p-4898.html

omtales produktet således:

"Easy DVB-T er en frekvenssplitter der opdeler og separerer signalerne
således at du nu kan bruge din VHF radio, FM radio og se TV på dit
digitale TV på en og samme tid.

Hvordan er det så.
Signalet på TV, Radio og VHF er formidable og fuldt på højde med det vi
kender fra digitale signaler."

Det lyder jo interessant for os sejlere, der kunne tænke sig et godt
TV-signal, men måske er mindre motiverede til at montere en permanent
UFO-antenne i masten og som i forvejen har en VHF-antenne ...

Nogen af Jer, der kender - eller har en indsigt i - eller vurdering af -
dette produkt?

I øjeblikket har jeg en antennesplitter, der adskiller VHF- og
AIS-signalet ...

Ville det evt. være muligt at anvende begge splittere på samme
VHF-antenne? - dvs. så man i samme antenne har adgang til følgende: VHF,
AIS, DVB-T og FM ?

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Ole Pagh

Dato : 07-04-08 07:12

Efter mange tanker skrev Flemming Torp:
> [...]
> at tage signaler ned til en god kvalitet via DVB-T - digitale TV-signaler -

Hvis VHF atennen er af den almindeligste type - en såkaldt 5/8
bølgelængde, er den afstemt til det maritime VHF bånd og virker stort
set som en kortslutning for alle øvrige frekvenser, herunder både FM og
TV signaler. Det er en tilsigtet egenskab fordi antennen så, enkelt
sagt, er mere effektiv til VHF radioen.

En sådan antenne vil jeg ikke tro giver et brugbart resultat med den
omtalte splitter.

Om antennen er en 5/8 type kan afgøres ved at måle om der er galvanisk
forbindelse mellem inderleder og skærm (stel) på kablet til antennen.
Det kan måles med et almindeligt multimeter og der skal højst kunne
måles nogle få Ohm.

Hvis man alligevel vil prøve den omtalte splitter, vil jeg anbefale at
man ved et køb, forlangte en ubetinget returret, således at man ikke
sidder tilbage med et ubrugeligt produkt.

Hvis antennen er en almindelig 1/4 bølge type uden spole, der det
muligt at den vil give et OK resultat på FM og et brugbart på TV, men
det må igen komme an på en prøve, og jeg vil stadig anbefale at man
betingede sig en returret.

I øvrigt vil en antennesplitter give anledning til et lille tab på VHF
radioen, både på modtager og sendesiden.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-08 20:48

Hej Ole,

Tak for dit input ... Min VHF antenne er ikke en af "de lange der kan
svirpe", men en lille kort sag, der sidder på siden af masten og op i
toppen med - tror jeg - sort gummi omkring ...

Jeg forsod ikke helt dit tip om måling:

Skal jeg måle modstanden imellem inderleder og skærmen i coax-kablet,
der går op til antennen? Og hvad ved jeg så, når jeg har gjort det? Ja,
du må undskylde, men denne verden er meget ukendt for mig ... Siger du,
at såfremt der er lille modstand, så er antennen uegnet til at modtage
DVB-T signaler?

I forvejen har jeg en antennesplitter - AIS/VHF ... Vil du mene, at det
omtalte tab er et stort *praktisk* problem ... eller er det mere "en
principiel kommentar fra en fagmand"? ... ...

Jeg tror jeg vil spørge i Shipshop om de vil sælge mig den pågældende
splitter med "fuld tilfredshed eller pengene retur" ... Men det må
forudsætte, at jeg ikke skal lave noget væsentlgt om på min nuværende
installation med splitter til FM og til AIS ...

Vil du anse det for muligt ... altså rent teknisk (og ikke kommercielt
.... Det afgør ShipShop ... ...).

Flemming Torp

Fra : Henrik Olsen

Dato : 07-04-08 23:56

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> installation med splitter til FM og til AIS ...
>
> Vil du anse det for muligt ... altså rent teknisk (og ikke kommercielt ...

Hej Flemming

Gå du bare til den med splitteren. Hvad jeg kan se er det en DVB-T modtager
med indbygget splitter,
der gør at du kan nøjes med en antenne. Du skal bare være klar over at når
du bevæger dig uden for vhf-antennens båndbredde
kan signalet forvrænges ved det enkelte modtager-apparat som ikke er til
maritim radiokommunikation (VHF). Men du kan dog
modtage signaler.

I stedet for et multimeter, skulle du tage at indvisterer i et SWR Meter som
kan analyserer retursignalet til VHF Radioen.
Så du undgår at brænde udgangstrinnet af i VHF Radioen. efter du har samlet
det hele. Ellers kan det blive en dyr fornøjelse.
Dette instrument kan købes hos BM Radio eller Norad på nettet. Alle
radioamatøre har sådan et instrument. (For som man siger,
det er det samme som at spise suppe med en gaffel og løbe en risiko).

Hilsen
Henrik

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 08-04-08 18:24

Hej Henrik

det der SWR meter, kan det købes for amatør penge, i givet fald, hvor?

mvh
/Børge

Fra : Ole Pagh

Dato : 08-04-08 07:17

Flemming Torp sendte dette med sin computer:
> [...]
> svirpe", men en lille kort sag, der sidder på siden af masten og op i toppen

Så er det sandsynligvis ikke en antenne med spole i bunden, og den kan
_mugligvis_ bruges til TV og FM

> Jeg forsod ikke helt dit tip om måling:
>
> Skal jeg måle modstanden imellem inderleder og skærmen i coax-kablet, der går
> op til antennen?
Ja.
> Og hvad ved jeg så, når jeg har gjort det? Ja, du må
> undskylde, men denne verden er meget ukendt for mig ... Siger du, at såfremt
> der er lille modstand, så er antennen uegnet til at modtage DVB-T signaler?

Hvis der kun er en lille modstand, altså hvis skærm og inderleder er DC
mæssigt kortsluttet, sidder der en spole i antennen mellem pisken og
stel, som enkelt sagt kortslutter alle andre frekvenser end det
maritime VHF bånd.
Antennen vil så være uegnet til at modtage andre frekvenser.
Nu ved jeg ikke umiddelbart hvilke frekvenser som digitalt TV sendes
på, men hvis de ligger tæt på maritim VHF båndet (ca. 155 - 162 MHz),
_kan_ antennen muligvis bruges.

> I forvejen har jeg en antennesplitter - AIS/VHF ... Vil du mene, at det
> omtalte tab er et stort *praktisk* problem ... eller er det mere "en
> principiel kommentar fra en fagmand"? ... ...

Nej, det er ikke et stort praktisk problem, men hvis du eks. kun lige
akkurat kan høre og tale med en fjerntliggende station gennem støjen,
kan du muligvis ikke høre og nå denne station med splitteren indskudt.
Sådan vil det altid være når man vil dele en antenne til flere
tjenester. Det kommer ikke gratis, og for hvert et led der indskydes
optræder der et tab.
Jeg har ikke lige på stående fod tal over hvor stort tabet bliver; det
kommer også an på hvor omhyggeligt splitteren er designet og justeret
ind.

> [...]
> forudsætte, at jeg ikke skal lave noget væsentlgt om på min nuværende
> installation med splitter til FM og til AIS ...

God ide.

> Vil du anse det for muligt ... altså rent teknisk (og ikke kommercielt ...
> Det afgør ShipShop ... ...).

Tja bum bum.. De kommentarer jeg er kommet med er rent teoretiske. Jeg
har ikke selv TV i båden og FM radioen har sin egen antenne, fordi jeg
_ikke_ kunne få VHF antennen til at virke som kombineret VHF/FM
antenne.
Men prøv og hvis min skepsis viser sig at være gjort til skamme, er det
da kun fint.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 08-04-08 18:26

tjaa - bum bum...

Er der et geni det kan hjælpe med en konklusion?

mvh
/Børge

Fra : claus b. p.

Dato : 08-04-08 19:26

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> wrote in message
> tjaa - bum bum...
>
> Er der et geni det kan hjælpe med en konklusion?

Konklusionen må det være op til dig selv at drage. Men antenner er ramt af
et sammensurium af kompromiser. Den løsning du nævner, at benytte VHF
antennen som TV antenne er en på mange måde dårlig løsning, men det kan jo
være løsningen der virker for dig.
Lad mig summere op:
Som tv antenne er VHF antennen et dårligt valg fordi:
Den er lodret polariseret, TV signalerne udsendes vandret, dette giver en
teoretisk dæmpning på op til 20dB.
Den er ikke afstemt til de rigtige frekvenser, og kan ikke rettes ind mod
sendermasterne.
For hver stik eller samling på antennekablet vil være et tab på måske 1-2dB
og en fejlmulighed ekstra.
Et SWR meter er en god måde at kontrollere antennens funktionalitet på, men
det fungerer kun når man sender. Til gengæld er det yderligere et tab på
samlinger og selve instrumentet, så det er ikke optimalt at have det
tilsluttet hele tiden.
For løsningen:
Der skal ikke rodes med flere antenner, VHF antennen er der i forvejen.
Antennen har nogenlunde samme (dårlige) følsomhed i alle retninger.
Jeg er ikke betænkelig ved om det vil virke. (Forudsat der ikke som nævnt
tidligere er filter på VHF antennen som forhindrer andre signaler i at komme
igennem.
Som FM radioantenne vil det være en rimelig løsning.

Tekniske informationer:
FM radio: 88-108MHz
Marine VHF: ca. 160-170MHz
TV UHF: 470-860MHz.

Som det ses er frekvenserne for TV laaaangt fra VHF antennens optimale
område.
Jeg ville så vidt muligt selv undgå at blande noget uvedkommende ind i mit
VHF antenne arrangement. Men jeg har også plads nok på "pindsvinet" til et
par antenner til.

Mvh. Claus