[Ubuntu] Hvorfor var Pidgins fødsel så tun~
Fra : Lars Stokholm

Dato : 08-04-08 21:19

Jeg husker det varede måneder før Gaim blev erstattet med Pidgin i
Ubuntu. Det samme har været tilfælde for en opdatering af TORCS (til
version 1.3 svjh).

Er der er nogen rationel forklaring bag disse forsinkelser i Ubuntu? Er
det en designbeslutning eller en tilfældighed?

Jeg skulle tro at et så populært program som Gaim/Pidgin ville være
noget af det der hurtigst blev opdateret, så det kom meget bag på mig.

--
If a tree falls in a forest and no one is around to see it,
does it fall?

Fra : Jesper Krogh

Dato : 09-04-08 08:01

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Stokholm:
> [...]
>
> Er der er nogen rationel forklaring bag disse forsinkelser i Ubuntu? Er
> det en designbeslutning eller en tilfældighed?

Når en release først er frigivet så skal der en del til at rulle
opdateringer ud i den. Det følger procedurerne beskrevet her:
https://wiki.ubuntu.com/StableReleaseUpdates

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 09-04-08 17:44

Jesper Krogh wrote:
> Når en release først er frigivet så skal der en del til at rulle
> opdateringer ud i den. Det følger procedurerne beskrevet her:
> https://wiki.ubuntu.com/StableReleaseUpdates

Det er mærkeligt at de har det sådan, når de godt kan sende en release
ud med beta-versioner af forskellige programmer. Det her er ligesom om
de tager det værste fra begge lejre. De er så konservative at de helst
ikke opdaterer programmer på allerede udgivede releases, men alligevel
så "cutting edge", at de er ret ukritiske med hvad de sender ud med en
release i første omgang.

Ellers har jeg helt misforstået det. Nå, men tak for dit svar.

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 09-04-08 18:31

Lars Stokholm <lars.stokholm@gmail.com> wrote:

> [...]
> ikke opdaterer programmer på allerede udgivede releases, men alligevel
> så "cutting edge", at de er ret ukritiske med hvad de sender ud med en

Tænker du på noget mere generelt end Firefox 3?

--
Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"I think that's a lot of buffalo-bagels." -- Col. Potter

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-04-08 20:04

Allan Willems Joergensen wrote:

> Tænker du på noget mere generelt end Firefox 3?

Ja, Gaim har mig bekendt også været at finde i en beta-version. Jeg har
ikke brugt Ubuntu ret meget, men jeg kan forestille mig jeg havde fundet
flere hvis det var tilfældet.

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 11-04-08 20:11

> Ja, Gaim har mig bekendt også været at finde i en beta-version. Jeg har
> ikke brugt Ubuntu ret meget, men jeg kan forestille mig jeg havde fundet
> flere hvis det var tilfældet.

Jeg er ikke stødt ind i andre end Firefox 3 (som jeg kan huske i hvert
fald). Faktisk mener jeg at Gaim var langt bagefter (Ubuntu havde stadig
version 1 længe efter version 2 var kommet ud).

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Cursive writing does not mean what I think it does." - Bart's Board

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-04-08 20:42

Lars Stokholm skrev:

> Ja, Gaim har mig bekendt også været at finde i en beta-version. Jeg har
> ikke brugt Ubuntu ret meget, men jeg kan forestille mig jeg havde fundet
> flere hvis det var tilfældet.

Er i Ubuntu-betaen til den der kommer snart, lige nu. Det er Pidgin
2.4.1 (som før hed Gaim) der er installeret.

Ting spiller iøvrigt ret nemt som Javadims - JDK'erne er tilgængelige
gennem Ubuntusystemet, så det er virkelig bare at bede om at få Java
6/5/OpenJDK eller hvad man nu skulle have brug for. Eclipse og Netbeans
er også i pakkesystemet, så det er let at komme igang.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-04-08 21:16

Lars Stokholm skrev:

> [...]
> ikke opdaterer programmer på allerede udgivede releases, men alligevel
> så "cutting edge", at de er ret ukritiske med hvad de sender ud med en

En Linuxdistribution lever på sit ry og omdømme. En af de ting som
fejlrettelser bare ikke må gøre, er at få ting til at virke anderledes
eller måske slet ikke.

Den Ubuntu version der er på trapperne, udmærker sig ved at være en LTS
version - langtidssupporteret - og der er det åbenbart deres vurdering
at Firefox 3 er det de ønsker at supportere i den periode. Derfor
formentlig betaen nu.

Jeg synes ikke de har været ukritiske, tværtimod.

Iøvrigt en rar desktop at arbejde ved - det kunne jeg godt leve med i
dagligdagen.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-04-08 20:39

On Wed, 9 Apr 2008 18:43:44 +0200, Lars wrote:

> [...]
> ikke opdaterer programmer på allerede udgivede releases, men alligevel
> så "cutting edge", at de er ret ukritiske med hvad de sender ud med en

Hvordan ville du foreslå at de skulle gøre?

Kun udgive releases hvor alt er gennemtestet og intet er cutting edge?

Udgive releases hvor pakker løbende opdateres til højre og venstre, så
man aldrig ved hvad nye fejl der kommer på og hvilke konfigurationsting
det er krævet man opdaterer?

Mvh.

--
"You know, if the sun was an oboe, what would you do?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Sune Vuorela

Dato : 10-04-08 22:05

On 2008-04-10, Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:
> Kun udgive releases hvor alt er gennemtestet og intet er cutting edge?

Og klippestabilt.

Det er debian stable ;)

> Udgive releases hvor pakker løbende opdateres til højre og venstre, så
> man aldrig ved hvad nye fejl der kommer på og hvilke konfigurationsting
> det er krævet man opdaterer?

Det lyder som debian unstable ;)

/Sune

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-04-08 08:15

Allan Willems Joergensen <allan@nowhere.dk> writes:

> Tænker du på noget mere generelt end Firefox 3?

De var vist også ude med en beta af OpenOffice.org 2 dengang den lige
var på trapperne. Ikke at det gør noget. Noget software er jo rimelig
stabilt selv om versionsnummeret stadig hedder noget med beta.

--
Jacob - www.bunk.cc

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 25-04-08 09:11

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:

> De var vist også ude med en beta af OpenOffice.org 2 dengang den lige
> var på trapperne. Ikke at det gør noget. Noget software er jo rimelig
> stabilt selv om versionsnummeret stadig hedder noget med beta.

Jeg kan ikke afvise at du har ret. Jeg kan godt huske at der var ngoet
OOo beta med på et tidspunkt, men jeg kører oftest "release+1" på min
workstation så det kan være der jeg har set det.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Bother," said Pooh, as he swallowed his mouthpiece