TV-viewer DVB-T
Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-04-08 19:22

Greetings!

Hvordan får man billede og lyd ud af en DVB-T-enhed. I
/dev/dvb/adapter0/ findes
demux0 dvr0 frontend0 net0

Vil ikke bruge MythTV, da det er bloatware af rang.

Andre brugbare muligheder?

OS: Ubuntu 7.10

Jesper Poulsen

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 08-04-08 20:16

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Andre brugbare muligheder?

mplayer kan vist ét og andet i den retning.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"I think that's a lot of buffalo-bagels." -- Col. Potter

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 08-04-08 20:41

Jesper Poulsen wrote :

> Andre brugbare muligheder?

Xine kan, men du får brug for dvb-apps. Den får du for resten også brug
for hvis du vil bruge MPlayer.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 08-04-08 20:59

Thomas Overgaard wrote:

> Xine kan, men du får brug for dvb-apps. Den får du for resten også brug
> for hvis du vil bruge MPlayer.

xine kan vise undertekster, det kan mplayer ikke fra DVB-T.

I øvrigt er mythtv ikke så ringe endda....

Mogens
--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-04-08 21:12

Mogens Kjaer wrote:

> I øvrigt er mythtv ikke så ringe endda....

Det er bloatware.

Jesper Poulsen

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 08-04-08 21:20

> Det er bloatware.

Det er nu anden gang du kommer med den påstand.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-04-08 21:50

Allan Willems Joergensen wrote:

> Det er nu anden gang du kommer med den påstand.

Det har været installeret - det tog 250MiB diskplads. 250MiB diskplads
for at kunne se TV.
Bloatet.

Jesper Poulsen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 09-04-08 06:57

Jesper Poulsen wrote:

> Det har været installeret - det tog 250MiB diskplads. 250MiB diskplads
> for at kunne se TV.
> Bloatet.

Jeg ved ikke hvad det er du har installeret.

Min installation fylder ikke engang en femtedel.

Egentlig også ret ligegyldigt hvad det fylder når
man skal bruge gigabytes til optagelserne.

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 09-04-08 07:02

> Det har været installeret - det tog 250MiB diskplads. 250MiB diskplads
> for at kunne se TV.
> Bloatet.

Det er korrekt at det fylder en del. Men nu er MythTV også langt mere
end bare et program til at se TV. At det ikke opfylder dine behov gør
det ikke til "bloatware"

Fra : Kent Friis

Dato : 09-04-08 18:33

Den 09 Apr 2008 06:01:37 GMT skrev Allan Willems Joergensen:

> Det er korrekt at det fylder en del. Men nu er MythTV også langt mere
> end bare et program til at se TV. At det ikke opfylder dine behov gør
> det ikke til "bloatware"

Bloatware betyder da netop at det er fyldt med unødvendige features.
Fx Microsoft Word.

Mvh
Kent

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 09-04-08 19:48

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Bloatware betyder da netop at det er fyldt med unødvendige features.
> Fx Microsoft Word.

Ja, det holder du stædigt fast i. Forskellen her er bare at MythTVs
primære formål ikke er at se live tv.

Fra : Kent Friis

Dato : 09-04-08 19:50

Den 09 Apr 2008 18:48:02 GMT skrev Allan Willems Joergensen:

> Ja, det holder du stædigt fast i.

Stædigt? Det er det første jeg poster i denne tråd.

> Forskellen her er bare at MythTVs primære formål ikke er at se live tv.

Så er den jo netop også bloatware til det formål.

Præcis som Word er bloatware når det er Notepad man har brug for.

Mvh
Kent

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 09-04-08 19:49

> Stædigt? Det er det første jeg poster i denne tråd.

vim..

> Så er den jo netop også bloatware til det formål.

Så du indrømmer altså at "bloatware" bare er et ord man bruger for at
hakke ned på et program som ikke passer til ens behov?

Fra : Kent Friis

Dato : 09-04-08 20:25

Den 09 Apr 2008 18:49:19 GMT skrev Allan Willems Joergensen:

> vim..

> Så du indrømmer altså at "bloatware" bare er et ord man bruger for at
> hakke ned på et program som ikke passer til ens behov?

Alt er relativt.

Jeg vil dog ikke kalde det "hakke ned på", ordet dækker blot at
et program indeholder måske 90% features man aldrig får brug for.

Ligesom en 40 tons lastvogn er et stort skrummel ("bloatware") når man
skal ned til købmanden, men for den der skal flytte et sommerhus er
den underdimensioneret.

Mvh
Kent

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-04-08 16:28

Allan Willems Joergensen wrote:

> Det er korrekt at det fylder en del. Men nu er MythTV også langt mere
> end bare et program til at se TV. At det ikke opfylder dine behov gør
> det ikke til "bloatware"

Det er mængden af plads det optager på disken der gør det til bloatware.
Da det blev afinstalleret blev der 250MiB mere plads. Hvad skal et
stykke TV-software med en SQL-database?

En Linux-installation fylder ikke ret meget. Software til Linux fylder
generelt ikke ret meget. Så kommer MythTV og fylder helt vanvittigt -
det er bloatware.

Det fylder mere end mit GUI.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-04-08 21:19

Thomas Overgaard wrote:

> Xine kan, men du får brug for dvb-apps. Den får du for resten også brug

Fandt en dvb-utils. Installerede også dvbtune men aner intet om DVB...
Intet.

Jesper Poulsen

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 08-04-08 21:38

Jesper Poulsen wrote :

> Fandt en dvb-utils. Installerede også dvbtune men aner intet om DVB...
> Intet.

Hvilken version? Det er kun den nyeste der har de Danske kanaler med.

Men hvis det er den med de Danske, så gør du sådan her:
$ scan /usr/share/dvb/dvb-t/dk-All | tee ~/.xine/channels.conf

Så starter du Xine:
$ xine dvb://DR1

Du kan se i .xine/channels.conf filen hvad kanalerne hedder.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-04-08 21:59

Thomas Overgaard wrote:

> $ scan /usr/share/dvb/dvb-t/dk-All | tee ~/.xine/channels.conf

Der er ingen dvb i /usr/share

Jesper Poulsen

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 08-04-08 22:20

Jesper Poulsen wrote :

> Der er ingen dvb i /usr/share

Så prøv /usr/local/share

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-04-08 22:32

Thomas Overgaard wrote:

> Så prøv /usr/local/share

Nope

Jesper Poulsen

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 09-04-08 20:06

Jesper Poulsen wrote :

> Nope

Hvad er det for en pakke du har installeret?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-04-08 16:29

Thomas Overgaard wrote:

> Hvad er det for en pakke du har installeret?

dvb-utils og dvbtune.

Jesper Poulsen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 10-04-08 18:42

Jesper Poulsen skrev:

> dvb-utils og dvbtune.

så du mit indlæg fra i går med kort-vejledningen?

http://groups.google.dk/group/dk.edb.system.unix/msg/6996090680114e21

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-04-08 14:40

Frank Damgaard wrote:

> så du mit indlæg fra i går med kort-vejledningen?

Ja, efter at jeg skrev mit indlæg...

Det hjalp mig nu ikke meget - mere om det i et andet indlæg...

Jesper Poulsen

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 10-04-08 20:14

Jesper Poulsen wrote :

> dvb-utils og dvbtune.

Jeg havde håbet på noget lidt mere konkret, men her indholdet af min
dk-All:
----
# Denmark, whole country
# Created from http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp
# T freq bw fec_hi fec_lo mod transmission-mode guard-interval hierarchy
T 482000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/4 NONE
T 506000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/4 NONE
T 538000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/4 NONE
T 554000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/4 NONE
T 602000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/4 NONE
T 658000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/4 NONE
T 682000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/4 NONE
T 690000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/4 NONE
T 714000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/4 NONE
T 738000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/4 NONE
T 778000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/4 NONE
T 826000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/4 NONE
T 834000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/4 NONE

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 09-04-08 05:50

On Tue, 08 Apr 2008 23:20:13 +0200, Thomas Overgaard wrote:

> Så prøv /usr/local/share

Eller led efter det, "locate dvb-t".

Tomas

Fra : Frank Damgaard

Dato : 09-04-08 18:05

Jesper Poulsen skrev:
> [...]
> /dev/dvb/adapter0/ findes
> demux0 dvr0 frontend0 net0
>
> Vil ikke bruge MythTV, da det er bloatware af rang.

CLI løsningen:

1) man skal tune på kanalen med f.eks. tzap

2) dvd. installere tzap og scan, (vistnok pakken dvbtune og dvb-utils)

3) lave en kanalliste
brug en af filerne i http://linux.adr.dk/dvb/linuxtv-dvb-apps-1.1.0-DK_dvb-t_scan.txt
til dit område , f.eks. for Kbh Vest/Hove:

hove.txt:
#linuxtv-dvb-apps-1.1.0/util/scan/dvb-t/da-Copenhagen
# Nordsjælland - København/Hove, Helsingør (Danmark)
# data from http://www.digitalinfo.dk/
# T freq bw fec_hi fec_lo mod transmission-mode guard-interval hierarchy
T 714000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/4 NONE # DR/TV2 BSD

4)
opret ~/.tzap/
fra konsol:

cd ~/.tzap/
scan hove.txt > channels.conf

scan burde gerne finde DR1, DR2, TV2 (Lorry) mfl.
Tilret evt. filen så kanalerne hedder DR1 DR2 TV2, DRUPDATE
så er de nemmere at indtaste fra kommandolinie

5)
# tune på kanal:
tzap DR2

# kald xine :
xine fifo:/dev/dvb/adapter0/dvr0

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-04-08 14:49

Jesper Poulsen wrote:

> Andre brugbare muligheder?

Kaffeine var løsningen.

Startede ud med den medfølgende antenne - fik 3 tyske kanaler og nul danske.
Købte en lille aktiv antenne og fik intet, absolut intet.

Genstartede i XP, for at prøve at installere det der, så jeg havde noget
at sammenligne med. Driveren til Asus U3000 Mini virker ikke i XP. Ingen
forbindelse til hardwaren. Ingenting.

Tilbage til Linux for det havde jo virket dér. Trak antennekablet om og
flyttede antennen. Og vupti, DR1, DR2 og TV2 fra Tommerup-senderen.
Perfekt billede, men lyden har nogle dropouts. Det kan en bedre
placering gøre meget ved.

Tak for hjælpen - nu kan løsningen leveres til den heldige bruger

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-04-08 17:52

Jesper Poulsen wrote:

> Hvordan får man billede og lyd ud af en DVB-T-enhed. I
> /dev/dvb/adapter0/ findes
> demux0 dvr0 frontend0 net0

Der mangler /dev/video0

> Andre brugbare muligheder?

tvtime og Zapping kan ikke bruges uden /dev/video0

Hvordan får jeg det device frem?

Jesper Poulsen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 11-04-08 18:56

Jesper Poulsen skrev:

> Der mangler /dev/video0

den bruges af "analoge" kort, dvb kort har et andet system.

> tvtime og Zapping kan ikke bruges uden /dev/video0
>
> Hvordan får jeg det device frem?

nok fordi tvtime og zapping er beregnet til analoge TV kort
og ikker digitale DVB kort.
styringen af kanaler sker også på en anden måde på DVB kort.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-04-08 06:30

Frank Damgaard wrote:

> nok fordi tvtime og zapping er beregnet til analoge TV kort

Okay, så ingen tvtime og zapping på DVB-T ?

Jesper Poulsen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 12-04-08 11:43

Jesper Poulsen skrev:

> Okay, så ingen tvtime og zapping på DVB-T ?

Ikke før disse programmer får tilføjet kode så
de kan tilgå DVB API'et og håndtere mpeg2 og evt. mpeg4.
De fletse oprindelige TV-applikationer var beregnet
til at modtage de "rå" video data, ikke mpeg2 som
mest anvendes i DVB. Der findes "v4l" (video for linux)
grænsefladen til dette med /dev/videoXX

http://tvtime.sourceforge.net/cards.html
viser at tvtime kun supportere kort med mpeg2 decoder
så tvtime kan få "rå" capture video data.
Sandsynligvis gælder noget lignende for zapping.

Disse DVB-kort med mpeg2 chip nævnes ofte "premium" eller
"full-featured" da de har en mpeg2 decoder, og disse PCI-kort
er efterhånden sjældne, men var gode på en 200-300MHz PC.

De fleste andre/nyere DVB-kort/sticks er "budget" modeller
som blot sender hele eller dele af datastrøm fra MUX videre,
og så er det op til programmet at udvælge de ønskede dele
og behandle data, og lave mpeg2/mpeg4 om til noget der
kan vises på skærmen. (dvs. med software mpeg2/4 decoder)

PS.
Virkede tzap + xine ikke i det andet indlæg, eller
var hovedproblemet antennen ?
kaffeine bruger jo "xine engine" når DVB skal vises
(xine kan vise mpeg2).

PS2.
kanallisten i kaffeinfe til det sydsvenske er
lidt forældet da der i efteråret 2007 var en del
ændringer, så man bør selv tilrette passende fil i
~/.kde/share/apps/kaffeine/dvb-t/
formatet er "dvbscan", dvs. samme format som den fil
man skal bruge til "scan" i mit eksempel.

For nordsjælland/Sydsverige kan man oprette "dk-Cph" ,
den har frekvenser for Hove, Kanal-Kbh, og Skåne :

# Denmark, Nordsjaelland + Sydsverige
# Created from http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp
# T freq bw fec_hi fec_lo mod transmission-mode guard-interval hierarchy
T 714000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/4 NONE
T 586000000 8MHz 1/2 NONE QAM64 8k 1/4 NONE
T 570000000 8MHz 3/4 NONE QAM64 8k 1/4 NONE
T 634000000 8MHz 3/4 NONE QAM64 8k 1/4 NONE
T 650000000 8MHz 3/4 NONE QAM64 8k 1/4 NONE
T 506000000 8MHz 3/4 NONE QAM64 8k 1/4 NONE
T 794000000 8MHz 3/4 NONE QAM64 8k 1/4 NONE
T 522000000 8MHz 3/4 NONE QAM64 8k 1/4 NONE

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-04-08 14:15

Frank Damgaard wrote:

> Virkede tzap + xine ikke i det andet indlæg, eller
> var hovedproblemet antennen ?

Jeg tror det var modtageforholdene der gjorde at jeg ikke fik det til at
virke.

> kaffeine bruger jo "xine engine" når DVB skal vises

Kaffeine har det hele samlet i en pæn pakke - ideelt når løsningen ikke
er til mig selv.

Jesper Poulsen