Betydning af PCI-netværkskort
Fra : Henning Larsen

Dato : 08-04-08 09:35

Er der nogle fordele ved at sætte et PCI-netkort i en PC som har et onboard
netkort? Hvis ja, hvilke kort er så bedst?

Jeg har selv gjort mig den erfaring, at et PCI-lydkort er en fordel frem for
at benytte onboard lydkortet på bundkortet. Så måske der også er fordele ved
et PCI-netkort.

Henning

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 08-04-08 09:51

"Henning Larsen" <dummy@mail.com> crashed Echelon writing

> [...]
>
> Jeg har selv gjort mig den erfaring, at et PCI-lydkort er en fordel
> frem for at benytte onboard lydkortet på bundkortet. Så måske der også

Det afhænger af specifikationerne.

Nogle onboard enheder anvender CPUen for afvikling af deres ressourcer
fremfor selv at have egen chip.

Derfor kan et ordentlig netkort aflaste CPUen.

Omvendt så kan et non-on-board netkort belaste bussen mere end et onboard,
fx når vi snakker PCI. Her kan det onboard være interegreret i PCI-Express
bussen som har større båndbredde end PCI bussen. For mange enheder på PCI
bussen kan derfor sløve maskinen.

--
Bjarke Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-04-08 18:50

On Tue, 8 Apr 2008 10:34:37 +0200, "Henning Larsen" <dummy@mail.com>
wrote:

> Er der nogle fordele ved at sætte et PCI-netkort i en PC som har et
> onboard netkort?

Det kan der sagtens være fordele ved. De onboard netkort er sjældent
de bedste, der kan skaffes. (Ligesom du har konstateret, at lydkort
ikke 'bare' er lydkort).

> Hvis ja, hvilke kort er så bedst?

Jeg har gode erfaringer med Intels netkort.

-A

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-04-08 18:51

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-04-08 19:19

On Tue, 8 Apr 2008 19:51:01 +0200, Michael Rasmussen <mir@miras.org>
wrote:

> Tidligere anvendte jeg også 3Com, men på det seneste har jeg
> udelukkende anskaffet kort fra Intel.

I Gamle Dage(TM) havde 3Com er godt ry, men det er meget længe siden.

-A

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-04-08 19:26

Asbjorn Hojmark wrote:

> I Gamle Dage(TM) havde 3Com er godt ry, men det er meget længe siden.

3C509 er en klassiker

Jeg anvender også kun netkort fra Intel.

Jesper Poulsen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 08-04-08 19:38

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

>3C509 er en klassiker

Og det var fanme også noget lort med deres forskellige revisioner som
var inkompatible med drivere og alt muligt andet skrammel. I øvrigt
var de bare generelt ringere end Intel Pro/100 - en anden klassiker.

>Jeg anvender også kun netkort fra Intel.

Nu om dage synes jeg det er integreret og der har jeg okay erfaringer
med Broadcom og Intel.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 08-04-08 19:52

Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk> wrote:

>Og det var fanme også noget lort med deres forskellige revisioner som
>var inkompatible med drivere og alt muligt andet skrammel. I øvrigt
>var de bare generelt ringere end Intel Pro/100 - en anden klassiker.

... selvom det nok ved nærmere eftertanke var 3c905 jeg tænkte på.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-04-08 22:44

Lars Kim Lund wrote:

> .. selvom det nok ved nærmere eftertanke var 3c905 jeg tænkte på.

3C905 var noget den onde skabte på et rigtigt dårligt tidspunkt.

Jesper Poulsen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 09-04-08 02:55

>3C905 var noget den onde skabte på et rigtigt dårligt tidspunkt.

Det endte med at være det, de første var okay. Det var vel begyndelsen
på enden for 3Com's dominans på netkort.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-04-08 22:44

Lars Kim Lund wrote:

> Og det var fanme også noget lort med deres forskellige revisioner som
> var inkompatible med drivere og alt muligt andet skrammel. I øvrigt

De virker altid upåklageligt i OS/2

Jesper Poulsen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 08-04-08 19:39

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>I Gamle Dage(TM) havde 3Com er godt ry, men det er meget længe siden.

Ja, noget der ligner 10++ år. En evighed i branchen.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Michael Rasmussen