Lynhurtig usb-stick til program+swap-fil p~
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 09-04-08 00:44

Hej

I forbindelse med et lille NAS-projekt, hvor der skal flyttes et program
og en swap-fil fra en harddisk til en usb-stick, har jeg behov for en
super-hurtig usb-stick i en god kvalitet - dvs. den skal også være
fornuftig til at håndtere mange skrivninger og vil være tændt 24/7 - den
skal bare virke!

Ovenstående er dog ikke kriterier jeg lige kan smide ind en søgning på
edbpriser og jeg er derfor temmelig meget i tvivl om hvad jeg skal satse
på - nogen som ved noget om dette?

Hvis det eksempelvis havde været et hukommelseskort, var jeg nok endt
med et SanDisk Extreme kort - men hér ved jeg ikke hvad jeg skal vælge...

Størrelsesmæssigt er det fint med 1-2Gb - mere behøver jeg ikke umiddelbart.

/Tommy

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 09-04-08 00:54

Tommy Ipsen wrote:
> Ovenstående er dog ikke kriterier jeg lige kan smide ind en søgning på
> edbpriser og jeg er derfor temmelig meget i tvivl om hvad jeg skal satse
> på - nogen som ved noget om dette?

Mht hastigheden har jeg læst mig til at man nok skal satse på en usb
stick med dual channel controller - men dét var tilbage i 2005 - gad
vide om det stadig er gældende eller om der er sket noget udvikling der.

/Tommy

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 09-04-08 01:02

Tommy Ipsen wrote:
> Hvis det eksempelvis havde været et hukommelseskort, var jeg nok endt
> med et SanDisk Extreme kort - men hér ved jeg ikke hvad jeg skal vælge...

Nogle kandidater er:

Patriot Memory Extreme Performance Xporter XT:
http://www.patriotmem.com/products/groupdetailp.jsp?prodgroupid=64&prodline=4&group=USB%20-%20Extreme%20Performance%20Flash%20Drives&catid=8

OCZ Rally2:
http://www.ocztechnology.com/products/flash_drives/ocz_rally2_usb_2_0_dual_channel_flash_memory_drive

Ved ikke om der er andre oplagte?

/Tommy

PS: Fik lige pludselig "hul" med søgningen, så nu ender det med at jeg
laver min egen lille monolog i tråden...

Fra : Max

Dato : 09-04-08 06:59

Hej Tommy

> Hvis det eksempelvis havde været et hukommelseskort, var jeg nok endt
> med et SanDisk Extreme kort - men hér ved jeg ikke hvad jeg skal

Når du nu har tillid til SanDisk, ja så var der jo den mulighed
at købe en USB-stick fra dem.

--
Mvh Max

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 09-04-08 09:19

Max wrote:

> Når du nu har tillid til SanDisk, ja så var der jo den mulighed
> at købe en USB-stick fra dem.

Det ville jeg også gerne, men jeg tror ikke de laver nogen af de rigtigt
hurtige...

/Tommy

Fra : J

Dato : 09-04-08 10:04

On Wed, 09 Apr 2008 10:19:28 +0200, Tommy Ipsen <news@tommyipsen.dk>
wrote:

>Det ville jeg også gerne, men jeg tror ikke de laver nogen af de rigtigt
>hurtige...

Jo, de laver extreme III, der er ca. 20 Mb/s.

altså 4 og 8 Gb.

De moduler sdhc.

Jeg har lige bestilt en 8 Gb, som jeg vil bruge til en
linuxinstallation.

mvh

John

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 09-04-08 10:36

J wrote:

> [...]
>
> altså 4 og 8 Gb. De moduler sdhc.
>
> Jeg har lige bestilt en 8 Gb, som jeg vil bruge til en

Jeg havde ikke lige overvejet CF-kort i en usb-adapter - men KAN de rent
hastighedsmæssigt hamle op med de 2 dual-channel varianter jeg har
støvet frem - synes ikke de teoretiske hastigheder er helt med, men én
ting er jo teori og noget andet (i dette tilfælde helt andet efter at
have læst nogle tests) er jo den praktiske læse-/skrivehastighed.

God ide!

- hvad skal du bruge linux-installationen til?

/Tommy

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 09-04-08 10:39

Tommy Ipsen wrote:
> Jeg havde ikke lige overvejet CF-kort i en usb-adapter...[CUT]

- og det var selvfølgelig SDHC-kort og ikke CF-kort!

/Tommy

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 09-04-08 11:04

Tommy Ipsen <news@tommyipsen.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> super-hurtig usb-stick i en god kvalitet - dvs. den skal også være
> fornuftig til at håndtere mange skrivninger og vil være tændt 24/7 - den

Husk memory kort kun kan tåle x antal skrivninger før secotoren dør, derfor
dårligt valgt til swaping.

Men et 300x CF kort og en CF->SATA/PATA adapter?
--
Bjarke Andersen

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 09-04-08 12:36

Bjarke Andersen wrote:
> Husk memory kort kun kan tåle x antal skrivninger før secotoren dør, derfor
> dårligt valgt til swaping.
>
> Men et 300x CF kort og en CF->SATA/PATA adapter?

Det sidste jeg har hørt er at de nye usb-sticks har fået lavet
algoritmer som er gode til at fordele læs-/skrivninger så problemet er
mindsket betydeligt - men om de alternativer jeg har fundet benytter
denne teknologi eller om det ikke har nævneværdig betydning har jeg ikke
været i stand til at finde ud af.

Et hurtigt CF-kort er måske også en idé - den mulighed havde jeg slet
ikke overvejet - adapteren skal dog være til USB da det skal sidde på
ydersiden af en NAS som har USB-tilslutninger.

Kan en løsning med CF-kort og USB-adapter leve op til den hastighed som
mine usb-alternativer kan præstere og har CF-kort ikke samme problem med
døde sektorer som usb-sticks har!?

/Tommy

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 09-04-08 15:02

"Tommy Ipsen" <news@tommyipsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for en super-hurtig usb-stick i en god kvalitet - dvs. den skal også
> være fornuftig til at håndtere mange skrivninger og vil være tændt

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=344368

Ved godt det ikke er det du spørger efter, men du kan overveje det...

Jeg har selv en disk fra MTRON(dog ikke helt samme model som
ovenstående, men officielle specs er cirka det samme)...På min disk:
Random læsning er 100MByte/sek, skrivning er 80MByte/sek og søgetiden er
0.1msek (tallene er fra HDTach i min maskine)...

MVH
Thomas

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 09-04-08 16:04

Thomas Eg Jørgensen wrote:
> [...]
> Random læsning er 100MByte/sek, skrivning er 80MByte/sek og søgetiden er
> 0.1msek (tallene er fra HDTach i min maskine)...

HEhe - det ville være lækkert med en SSD, men også lidt overkill i
forhold til behovet.

/Tommy

Fra : Michael Sørensen

Dato : 09-04-08 19:32

Tommy Ipsen skrev :
> [...]
> skal bare virke!
> Størrelsesmæssigt er det fint med 1-2Gb - mere behøver jeg ikke

Kik her:
http://xbitlabs.com/articles/memory/display/2gb-miniusb.html

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 09-04-08 20:39

Michael Sørensen wrote:
> http://xbitlabs.com/articles/memory/display/2gb-miniusb.html

Et par nye kandidater kunne være Transcend JetFlash 185 og Super Talent
Pico_A og Pico_C - lidt ærgeligt, at de ikke har fået testet de to andre
så man kan se performance i forhold til dem!

/Tommy