NAS
Fra : Jan

Dato : 08-04-08 18:21

Hejsa.

Jeg skal bruge en NAs til to harddiske, den skal understøtte sata 2, hdd op
til 1Tb, gbit lan, diverse protokoller, og være støjsvag. Hvor finder jeg
lige sådsnn en ?

venlig hilsen
Jan

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-04-08 18:58

Jan wrote:

> Jeg skal bruge en NAs til to harddiske, den skal understøtte sata 2, hdd
> op til 1Tb, gbit lan, diverse protokoller, og være støjsvag. Hvor finder
> jeg lige sådsnn en ?

Det er standards specs i dag med priser fra 1300-1500 kr og opefter i
netbutikkerne - afhængig af den valgte model
<http://www.edbpriser.dk>
(dyrere modeller har generelt hurtigere CPU, som har betydning for
hastigheden ved filoverførsel, og dine muligheder for at køre services på
NASen; i virkeligheden køber du en lille Linux computer).

Der er mange definitioner af støjsvag. Kombinationen af 2xHDD i et
relativt lille kabinet med en 40x40mm blæser (eller mindre) kan godt give
problemer i den henseende. Du kan overveje Western Digital Caviar 1 TB,
som reelt er 5400rpm diske, og som udvikler mindre varme (det hjælper
selvfølgelig kun på støjen hvis blæseren er temperatur-reguleret).

Du kommer aldrig i nærheden af SATA (og slet ikke SATA-2) hastighed med
en hjemme-NAS. De gode giver dig måske 25 MByte/sekund med gigabit LAN,
og mange ligger lavere.

--
Jesper Lund

Fra : Jan

Dato : 09-04-08 15:13

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du kommer aldrig i nærheden af SATA (og slet ikke SATA-2) hastighed med
> en hjemme-NAS. De gode giver dig måske 25 MByte/sekund med gigabit LAN,

Hej igen.

Dvs. at hvis man smider 2 Seagate Barracuda ES i så er det spild af gode
penge ?
Jeg havde kigget på et par Seagate Barracuda ES.2 750 GB

venlig hilsen
Jan

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-08 15:30

Seagates ES.2 udgave er beregnet til at køre 24/7/365, så det er ikke
spild af penge.
Men du kommer ikke til at udbytte hastigheden fra SATA-2.

Hvis jeg skulle vælge, ville jeg selv vælge seagate ES2-udgaven.

/Jacob

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 08-04-08 21:34

"Jan" <jea@vip"fjern"cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg skal bruge en NAs til to harddiske, den skal understøtte sata 2, hdd
> op til 1Tb, gbit lan, diverse protokoller, og være støjsvag. Hvor finder

Hej Jan,

Køb en Synology. Det virker bare.

www.synology.com

Hilsen

Jacob
CS-407

Fra : Simsalabim

Dato : 09-04-08 10:26

Enig. Køb en Synology (f. eks 207+ som jeg har)
Sagt kort: Fantastisk, og med seneste firmware får du også mulighed at
tilslutte overvågningskamera'er på. Er dog ikke helt lydløs.

Anmeldt på PC world: http://www.pcworld.dk/art/9269?a=search&i=0

"Af og til kan man som anmelder have det som en skolelærer, som til eksamen
kommer til starte med et 11-tal. For hvad gør man så, når den næste elev er
endnu dygtigere? Kun 13 er til rådighed - eller 12 hvis du insisterer på at
bruge den nye skala."

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-08 11:10

Klart den nemmeste måde at købe en færdiglavet NAS.

Men har du en gammel pc stående et sted, kan du installere freenas på den.
FreeNAS er meget brugervenlig!

Hvis du skal have noget med fart på, kan du købe et Chenbro NAS-kabinet
(http://www.chenbro.com/corporatesite/products_detail.php?serno=100) til
ca. 2000 i tyskland / england (det er for dyrt i dk!), sammen med et VIA
motherboard.

Denne løsning er dog temmelig dyr, men her får du hastighed og mulighed
for selv at styre din software på din nas. (4000-6000 kr uden diske)

Jeg har selv købt dette kabinet, sammen med et VIA SN18000G motherboard
på 1,8 Ghz samt et adaptec 3405 controllerkort.
Mine hastigheder er på mellem 60 og 80 MB/sek hvad enten jeg skriver
eller læser fra/til NAS'sen, hvor jeg har sat mine diske op i Raid5.

/Jacob

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 09-04-08 13:25

"Jacob Fich" <jacob_duvednok_brafi.dk> wrote in message
> [...]
> Mine hastigheder er på mellem 60 og 80 MB/sek hvad enten jeg skriver eller
> læser fra/til NAS'sen, hvor jeg har sat mine diske op i Raid5.

Der er lige en væsentlig parameter der glemt. Strømforbruget!

Da en NAS i princippet altid er tændt, så vil en NAS som Synologyen bruge
væsentligt mindre strøm end en tilsvarende "PC" løsning.

På min Synology CS-407 kan jeg, på GigaLan, komme op på ca 20-30 MB/sec (ca.
15-20% udnyttelse af GigaLan).

Hilsen

Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-08 14:15

Det har du ret i.

Men man kan jo sætte maskinen til at gå i standby, når den ikke benyttes.
Og har man en gammel pc, er det stadig billigere at benytte den, fremfor
at købe en nas til eks. 1700 kr.
Foreskellen i watt mellem den gamle computer (eks 47 watt som min gamle
compaq maskine bruger med 866 mhz og en gammel 15 GB disk) og en købt
nas med 36w.

Der kommer til at få et godt stykke tid, før de 11 watt mindre er tjent
hjem.

Men jeg kan oplyse at den konfiguration jeg har, benytter 64 Watt under
fuld belastning af CPU og 4 diske og et controllerkort samt 4 blæsere.

En Disk Station DS207 bruger 36W, har en 266 Mhz CPU og kun 2 diske.
(kilde: http://www.synology.com/enu/products/DS207/spec.php)

Min har 1800 Mhz og 4 diske og bruger ikke en gang det dobbelte.
Desuden er der flere muligheder med den hjemmebyggede NAS, men også mere
administration selvfølgelig.

Fra : Svend

Dato : 09-04-08 15:01

Jacob Fich wrote:
> [...]
> nas med 36w.
>
> Der kommer til at få et godt stykke tid, før de 11 watt mindre er tjent

Min synology bruger 16 watt i standby. Så det er vel ca. 500 kr. om året.

--
Svend

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 12-04-08 11:51

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i meddelelsen

> Min synology bruger 16 watt i standby. Så det er vel ca. 500 kr. om året.

Hvorfor slukker du den så ikke og sparer det hele?
Hvis du sparer 500,- ved 16 w i standby, så bliver den jo aldrig brugt.

Mogens

Fra : Svend

Dato : 13-04-08 10:16

Mogens Nielsen wrote:

> "Svend" <2@lazy.dk> skrev i meddelelsen

> Hvorfor slukker du den så ikke og sparer det hele?
> Hvis du sparer 500,- ved 16 w i standby, så bliver den jo aldrig brugt.
>
> Mogens

Det samme spørgsmål kunne du spørge jacob om om, han kan spare endnu
mere. Hvad er formålet med en netværks harddisk ?

Jeg bruger en NAS fordi jeg har flere pc'ere der uafhængigt af hinanden
skal have taget backup.

--
Svend

Fra : Svend

Dato : 13-04-08 11:00

Mogens Nielsen wrote:

> "Svend" <2@lazy.dk> skrev i meddelelsen

> Hvorfor slukker du den så ikke og sparer det hele?
> Hvis du sparer 500,- ved 16 w i standby, så bliver den jo aldrig brugt.
>
> Mogens

Oh, i hibernate vågner den når man skal bruge den..

--
Svend

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 13-04-08 11:33

> Oh, i hibernate vågner den når man skal bruge den..

Så spare du ikke 500,-

Mogens

Fra : Svend

Dato : 13-04-08 19:24

Mogens Nielsen wrote:

> "Svend" <2@lazy.dk> skrev i meddelelsen

> Så spare du ikke 500,-
>
> Mogens

47 watt - 16 watt er da ca. 500 kr. om året.

--
Svend

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 20-04-08 14:19

> 47 watt - 16 watt er da ca. 500 kr. om året.

Ja, men så kan du jo ikke bruge den.
Den besparelse er med standby i 365 dage.

Mogens

Fra : Svend

Dato : 21-04-08 15:27

Mogens Nielsen wrote:

> "Svend" <2@lazy.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, men så kan du jo ikke bruge den.
> Den besparelse er med standby i 365 dage.
>
> Mogens

Selvfølgelig er det det. Men så må du gøre op hvor meget du forventer at
bruge en nas.

f.eks. 20 min. om dagen i snit ? så træk 7 kr. fra. dvs. 493 kr.

Svend

Fra : Karsten Jensen

Dato : 10-04-08 21:05

On Wed, 09 Apr 2008 15:15:22 +0200, Jacob Fich
<jacob_duvednok_brafi.dk> wrote:

I stedet for at overclocke kan man også med stor succes downclocke en
PC til samme formål.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-04-08 11:40

On on, 09 apr 2008 12:25:18 GMT, "Jacob Jørgensen"
<jcj@REMOVEramboll.dk> wrote in dk.edb.netvaerk:

<snip>

> Der er lige en væsentlig parameter der glemt. Strømforbruget!
>
> Da en NAS i princippet altid er tændt, så vil en NAS som Synologyen
> bruge væsentligt mindre strøm end en tilsvarende "PC" løsning.

Det kommer da an på hvad det er for en PC. Jeg har en gammel 90MHz Pentium
boks stående uden tastatur, mus og skærm. Den er ganske vist ikke tænd hele
tiden, jeg styrer (og slukker) den over mit lokalnet med fjerneskrivebordet
i Netmeeting. OS er en gammel Windows 95 OSR2 (der understøtter FAT32).

Den har ikke kostet en rød øre, bortset fra harddiskene.

Den har ikke alle de fine funktioner som en Synology, men har man bare
bruge for en server til lokal backup af sine dokumenter, billeder osv, så
er det fint nok.

Jeg tror ikke den bruger så meget strøm som en rigtig NAS.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 12-04-08 11:44

On 2008-04-12, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> [...]
> i Netmeeting. OS er en gammel Windows 95 OSR2 (der understøtter FAT32).
>
> Jeg tror ikke den bruger så meget strøm som en rigtig NAS.

Jeg tror den bruger meget mere.

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-04-08 11:46

Til hvad?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 12-04-08 11:58

On 2008-04-12, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> Til hvad?

En Pentium 90 alene bruger 9W, hvorimod det sandsynligvis er en XScale,
der sidder i en Synology, og de har et strømforbrug på højst 1/3 af det.
Derudover trækker du et mere kompliceret chipset og sandsynligvis et
grafikkkort af en slags.
Du kører også et fuldt grafisk OS, der laver meget andet end blot at
være filserver. Det kan heller ikke være godt for strømforbruget. Slet
ikke på gammel hardware med dårlige strømspareegenskaber.
Selvfølgelig er den største strømsluger disken, så det kommer an på hvad
man har proppet i af den slags.

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-04-08 13:12

> [...]
> at være filserver. Det kan heller ikke være godt for
> strømforbruget. Slet ikke på gammel hardware med dårlige

Den har et-eller-andet indbygget grafikkort, og NASen bruger desuden
osse grafisk OS. Jeg ku' overveje at skifte OS til NT 3.51
Workstation og "hacke" registreringsdatabasen, så den køre Server og
kun bruge kommandolinie.

Men i begge tilfælde vil det ha' underordnet betydning, da det meste
af aktiviteten er netværkstrafik, og det gælder sikkert osse for
CPUernes forbrug. Jeg sidder jo ikke og "gamer" på den.

> Selvfølgelig er den største strømsluger disken, så det kommer an
> på hvad man har proppet i af den slags.

Jeg ved ikke om en PATA disk bruger mere strøm end en SATA.

--
"We can remember for you wholesale."

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 12-04-08 13:34

On 2008-04-12, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> Den har et-eller-andet indbygget grafikkort, og NASen bruger desuden
> osse grafisk OS.

Mon dog? Den har næppe et grafikkort. At din browser renderer dens
websider grafik betyder ikke at den kører et grafisk OS.

> Men i begge tilfælde vil det ha' underordnet betydning, da det meste
> af aktiviteten er netværkstrafik, og det gælder sikkert osse for
> CPUernes forbrug. Jeg sidder jo ikke og "gamer" på den.

Det har ikke stor betydning for strømforbruget på en Pentium 90, hvad du
laver, ligesom et gammelt grafikkort sandsynligvis bruger cirka samme
mængde strøm på at lave ingenting som at lave noget, og under alle
omstændigheder bruger det mere strøm end intet grafikkort.

> Jeg ved ikke om en PATA disk bruger mere strøm end en SATA.

"Det kommer an på". Men disken bør vel være af samme kapacitet for at vi
kan sammenligne løsningerne.

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-04-08 19:48

> Mon dog? Den har næppe et grafikkort. At din browser renderer dens
> websider grafik betyder ikke at den kører et grafisk OS.

P90eren er som sagt ikke forsynet med en skærm.

> [...]
> samme mængde strøm på at lave ingenting som at lave noget, og under
> alle omstændigheder bruger det mere strøm end intet grafikkort.

Det tror jeg ikke udviklerne af de forskellige test midt i 90erne til at
sammenligne ydelser på CPUer ville give dig ret i den betragtning, heller
ikke at aktiviteten ikke har stor betydning for strømforbruget.

Og jeg tvivler på at Netmeetings fjernskrivebord på fjerncomputeren
benytter det indbyggede grafikkort i P90eren.

> "Det kommer an på". Men disken bør vel være af samme kapacitet for at
> vi kan sammenligne løsningerne.

Indeeed! "Det kommer an på" hvad man bruger sin NAS til. Og der vil være
tilfælde, hvor en Humvee er mere økonomisk end en Lupo.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 12-04-08 20:06

On 2008-04-12, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> P90eren er som sagt ikke forsynet med en skærm.

Jeg tror ikke jeg gider at bruge mere tid på at forklare dig dette end
et sidste indlæg, du har før vist dig at være ret faktaresistent.
Skærm eller ej, så bruger din maskine en mængde strøm på at vedligeholde
et billede i ram på dit grafikkort.

> Det tror jeg ikke udviklerne af de forskellige test midt i 90erne til at
> sammenligne ydelser på CPUer ville give dig ret i den betragtning, heller
> ikke at aktiviteten ikke har stor betydning for strømforbruget.

Mig bekendt er der kun mulighed for at HLT'e en Pentium, ikke nogen form
for frekvens- eller spændingsskalering.

> Og jeg tvivler på at Netmeetings fjernskrivebord på fjerncomputeren
> benytter det indbyggede grafikkort i P90eren.

Det gør den (sandsynligvis) ikke, men den tegner det samme billede på
grafikkortet. Skærm eller ej.

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-04-08 20:28

> On 2008-04-12, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> Det gør den (sandsynligvis) ikke, men den tegner det samme billede
> på grafikkortet. Skærm eller ej.

På fjerncomputeren, og så er vi lige vidt.

--
"We can remember for you wholesale."

Fra : Mads

Dato : 12-04-08 21:03

On 12 Apr 2008 19:27:43 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
wrote:

>På fjerncomputeren, og så er vi lige vidt.

Nej, din hjemmelavede NAS har et grafikkort og det er
i brug, uanset om du har en skærm sat til den eller ej.

At det billede ikke kommer længere end til skærmstikket
bag på maskinen har intet at sige.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-04-08 23:14

Mads <Mads@nospam.nothanks.com> wrote in

> Nej, din hjemmelavede NAS har et grafikkort og det er
> i brug, uanset om du har en skærm sat til den eller ej.
>
> At det billede ikke kommer længere end til skærmstikket
> bag på maskinen har intet at sige.

Jeg tvivler på du har ret:

"NetMeeting intercepts calls made to the Windows Graphical Display
Interface (GDI; the Windows component that handles display information),
and transmits those calls to the other members of the conference."

Fra : Mads

Dato : 13-04-08 09:15

On 12 Apr 2008 22:13:50 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
>Jeg tvivler på du har ret:

Fint for dig. Jeg VED at jeg har ret, men du er jo totalt
uimodtagelig for fornuft og det er mig en gåde hvorfor
du overhovedet stiller spørgsmål her i gruppen.
Du tror jo ikke på noget af det som folk forsøger at
forklare dig. Du ved allerede det hele selv.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-04-08 18:28

On sø, 13 apr 2008 08:14:30 GMT, Mads <Mads@nospam.nothanks.com> wrote
in dk.edb.hardware:

> On 12 Apr 2008 22:13:50 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>

> Fint for dig. Jeg VED at jeg har ret,

Det gør du sikkert. Du kan bare ikke forklare hvorfor du tror du har ret.

Fra : Fjollefrans

Dato : 13-04-08 19:21

> Det gør du sikkert. Du kan bare ikke forklare hvorfor du tror du har ret.

Kan du ?

Et grafikkort bruger strøm om der er sat en skærm til eller ej. Selvom man
ikke har sat en skærm til, bliver billedet alligevel tegnet af grafikkortet.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-04-08 14:22

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote in

> Jeg tvivler på du har ret

Den er god nok. Du kan selv tjekke:

Alle strømkrævende enheder skaber varme. Bliver grafikkortet i din P90'er
varmt, ja så er det såmænd fordi det bestiller noget og dermed bruger
strøm.

Bare fordi du vælger ikke at få vist grafikkortets output på en skærm, er
det ikke det samme som at det ikke bruger strøm.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-04-08 15:48

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in

> [...]
>
> Alle strømkrævende enheder skaber varme. Bliver grafikkortet i din
> P90'er varmt, ja så er det såmænd fordi det bestiller noget og dermed

Ved du hvad DIB engine i Windows 95 er? Ved du hvad en mini-driver i
Windows 95 er. Uden det sidste, til grafikkortet bruger Windows 95 ikke
kortet.

> Bare fordi du vælger ikke at få vist grafikkortets output på en skærm,
> er det ikke det samme som at det ikke bruger strøm.

Det vælger jeg heller ikke. Jeg vælger at slå grafikkortet - som i dette
tilfælde sidder på bundkortet - fra, i enhedshåndtering. Ingen mini-
driver, ingen strømforbrug i grafikkortet.

Prøv at ta' pæren ud af en lampe og tænd så for kontakten til lampen.
Bruger lampen strøm? Nej, vel.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-04-08 18:58

> Ved du hvad DIB engine i Windows 95 er?

Tjek nu bare om dit GFX kort bliver varmt.

> Det vælger jeg heller ikke. Jeg vælger at slå grafikkortet - som i
> dette tilfælde sidder på bundkortet - fra, i enhedshåndtering.

Det du slår fra er den avancerede gfx chip der sidder på grafikdelen af
dit motherboard. Så defaulter den til VGA istedet. Men selv en VGA chip
bruger strøm.

Og forresten... hvis du har enhedshåndtering... så har du osse en
grafisk brugerflade. Win95 uden grafisk brugerflade hedder DOS

> Prøv at ta' pæren ud af en lampe og tænd så for kontakten til lampen.
> Bruger lampen strøm? Nej, vel.

Dér er problemet: Sgu da klart du ikke fatter noget når pæren ikke
sidder i fatningen DET GA!

Prøv at tænde lampen men luk øjnene. Nu kan du ikke se om pæren lyser.
Mon den så stadig bruger strøm? Eksemplet er dårligt, men ikke dårligere
end dit.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-04-08 14:02

> [...]

> i brug, uanset om du har en skærm sat til den eller ej.
>
> At det billede ikke kommer længere end til skærmstikket

Sludder! Jeg slår grafikkortet fra i Enhedshåndtering.

Fra : Mads

Dato : 18-04-08 15:54

On 18 Apr 2008 13:02:07 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
wrote:

>Sludder! Jeg slår grafikkortet fra i Enhedshåndtering.

Aha, og du tror virkelig på at det gør en forskel ?

Tror du også på julemanden og den med storken ?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-04-08 18:41

> Aha, og du tror virkelig på at det gør en forskel ?

Naturligvis gør det forskel.

> Tror du også på julemanden og den med storken ?

Du er jo en missionær.

--
"We can remember for you wholesale."

Fra : Cag \(2730\)

Dato : 18-04-08 17:51

Axel Hammerschmidt wrote:
> Mads <Mads@nospam.nothanks.com> wrote in

> Sludder! Jeg slår grafikkortet fra i Enhedshåndtering.

uanset om du slår det fra her eller der, bruger det strøm så længe det
sidder i maskinen, hvor svært kan det være at forstå???? det er blevet
forklaret indtil FLERE gange nu... fat det dog

Fra : Mads

Dato : 18-04-08 20:06

On Fri, 18 Apr 2008 18:51:29 +0200, "Cag \(2730\)"
<cag_dk@yahoo.danmark> wrote:

>uanset om du slår det fra her eller der, bruger det strøm så længe det
>sidder i maskinen, hvor svært kan det være at forstå???? det er blevet
>forklaret indtil FLERE gange nu... fat det dog

Glem det. Axel er udenfor pædagogisk rækkevidde. Langt udenfor.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-04-08 13:43

> Glem det. Axel er udenfor pædagogisk rækkevidde. Langt udenfor.

Mads, pædagog? ROFL.

Han bør sætte sig ind i hvordan et grafikkort virker under Windows 95
(det OS det drejer sig om her) i stedet for at buldre med sine tomme
fraser og klicheer.

--
"We can remember for you wholesale."

Fra : Mads

Dato : 20-04-08 16:16

On 20 Apr 2008 12:43:21 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
wrote:

>Mads, pædagog? ROFL.

Jeg har aldrig påstået at jeg var pædagog. Til gengæld har jeg
arbejdet med computere, både professionelt og privat, siden 1985,
så jeg ved faktisk en lille smule om emnet.

>Han bør sætte sig ind i hvordan et grafikkort virker under Windows 95
>(det OS det drejer sig om her) i stedet for at buldre med sine tomme
>fraser og klicheer.

Og hvad skulle kilometerlange tekniske forklaringer hjælpe, når
du blot fejer dem tilside med et "jeg tvivler på at du har ret" ?

Dit OS og dine drivere er totalt ligegyldige. Der er strøm på dit
grafikkort, hvad enten det er omboard eller ej. Når der er strøm
på grafik-chippen, så bruger den strøm.

Tag dog og mål efter istedet for at komme med DINE tomme
postulater.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-04-08 17:31

> Jeg har aldrig påstået at jeg var pædagog. Til gengæld har jeg
> arbejdet med computere, både professionelt og privat, siden 1985,
> så jeg ved faktisk en lille smule om emnet.

Sikke nogle kvalifikationer.

> Og hvad skulle kilometerlange tekniske forklaringer hjælpe, når
> du blot fejer dem tilside med et "jeg tvivler på at du har ret" ?

Du tænker vel på din egen kilometerlange forklaring: "Jeg VED at jeg har

Du er bare så fodsvamp.

Fra : Mads

Dato : 20-04-08 18:32

On 20 Apr 2008 16:30:41 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
wrote:

>Du er bare så fodsvamp.

Til den seriøsitet du udviser kan jeg kun sige
at jeg giver op nu. Både jeg og flere andre har
forsøgt at besvare dine spørgsmål, men du er
jo slet ikke interreseret i svarene, men kun i at
nedgøre dem der pænt og høfligt forsøger at
svare dig.

Bare rolig. Du skal ikke forvente flere svar herfra.

Bye bye

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-04-08 02:52

> [...]

<snip>

> Bare rolig. Du skal ikke forvente flere svar herfra.

Så slipper vi heldigvis for flere af dine: "Jeg VED at jeg har ret".

> Bye bye

Good riddance!

--
"We can remember for you wholesale."

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-04-08 19:04

> Han bør sætte sig ind i hvordan et grafikkort virker under Windows 95
> (det OS det drejer sig om her)

Nu er Win95 ikke et selvstændigt OS, men en grafisk brugerflade til DOS.
Win blev først et selvstændigt OS med NT.

Hvordan du kan benytte en grafisk brugerflade helt uden nogen form for
grafikchip ville jeg da egentlig godt indvies i.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-04-08 02:38

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote in

> Nu er Win95 ikke et selvstændigt OS, men en grafisk brugerflade
> til DOS.

<snip>

> Hvordan du kan benytte en grafisk brugerflade helt uden nogen form
> for grafikchip ville jeg da egentlig godt indvies i.

DIB.

--
"We can remember for you wholesale."

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-04-08 14:27

> DIB.

http://wiki.winehq.org/DIBEngine

"This is what the DIB Engine is -- software rendering for the GDI calls."

Det forklarer stadig ikke hvordan du undgår at GDI producerer et output der
bruger strøm.

Men som en anden sagde... det er dine penge så fred være med det. Sålænge
andre ikke tror de hermed har fundet de vises sten.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-04-08 21:44

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote in

> http://wiki.winehq.org/DIBEngine
>
> "This is what the DIB Engine is -- software rendering for the GDI
> calls."

Imponerende! Og det bruger ej video adapteren.

> Det forklarer stadig ikke hvordan du undgår at GDI producerer et
> output der bruger strøm.

Hva' er det for noget "push strøm"? Hvor har du set det?

> Men som en anden sagde... det er dine penge så fred være med det.
> Sålænge andre ikke tror de hermed har fundet de vises sten.

Det eneste tilfælde, Windows 95 er tvunget til at bruge video
adapteren er når computeren booter i Safe Mode.

--
"We can remember for you wholesale."

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-04-08 22:14

> Imponerende! Og det bruger ej video adapteren.

DIB sender videre til GDI - som gør.

Fortæl nu hvordan du gør.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-04-08 23:07

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote in

> DIB sender videre til GDI - som gør.

Ah ha! Med "push strøm".

(W95s DIB engine er en del af - subsystem til - W95s GDI)

> Fortæl nu hvordan du gør.

Med Enhedshåndteringen.

- i tidligere posts.

--
"We can remember for you wholesale."

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-04-08 23:27

> "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in

<snip>

> Med Enhedshåndteringen.

I øvrigt får man ret mange hit med Google på "no video adapter".

Interessant (i denne sammenhæng - det drejer sig om NAS) er nr 3:

<http://forums.microsoft.com/WindowsHomeServer/ShowPost.aspx?PostID=
1465948&SiteID=50>

Det kommer nok osse her i takt med udbredelsen af WHS.

--
"We can remember for you wholesale."

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-04-08 00:29

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote in

> Med Enhedshåndteringen.

Jeg er ked af at sige det, men enten fatter du minus af hvad du har gjort,
eller osse har du en meget alternativ opfattelse af virkeligheden.

Man kan ikke slå et grafikkort fra i enhedshåndtering for på den måde at
undgå at det benytter strøm. Det kræver at grafikkortet fysisk fjernes fra
strømkilden.

Du må beskrive hvordan du har gjort i detaljer hvis du skal overbevise
nogen om at der er bare en smule sandhedsværdi i dine udsagn.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-04-08 22:10

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote in

> Jeg er ked af at sige det, men enten fatter du minus af hvad du
> har gjort, eller osse har du en meget alternativ opfattelse af
> virkeligheden.

Du skulle hellere være ked af at du selv fatter minus.

> Man kan ikke slå et grafikkort fra i enhedshåndtering for på den
> måde at undgå at det benytter strøm. Det kræver at grafikkortet
> fysisk fjernes fra strømkilden.

På gr af "push strøm". Det er da ellers ret alternativt.

> Du må beskrive hvordan du har gjort i detaljer hvis du skal
> overbevise nogen om at der er bare en smule sandhedsværdi i dine
> udsagn.

Jeg slår osse det indbyggede fysiske modem, seriel- og parallel
portene, IrDA og BT fra i min bærbar med enhedshåndtering når jeg
ikke bruger dem.

Mener du ikke det sparer på batteriet?

--
"We can remember for you wholesale."

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-04-08 14:17

> Jeg slår osse det indbyggede fysiske modem, seriel- og parallel
> portene, IrDA og BT fra i min bærbar med enhedshåndtering når jeg
> ikke bruger dem.
>
> Mener du ikke det sparer på batteriet?

Mener du at det du gør alene sparer på strømmen, for så er vi enige. Der er
forskel på "spare" og "bruger ingen" - ihvertfald i min del af
virkeligheden.

Grafikkortet på en NAS bruger nul strøm, simpelthen fordi der fysisk ikke
er et graikkort. På din PC bruger elektronikken strøm uanset om den er
slået til eller ej. Ikke meget... men den bruger strøm. Som jeg startede
med at sige, så kan en simpel håndspålæggelse dokumentere min påstand.
Elektronik bliver varmere når der er strøm på.

Nærmere kommer vi det ikke når du ikke kan forklare hvad det er du gør for
at reducere dine elektronik deles strømforbrug til nul.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-04-08 16:41

> [...]
> strøm. Som jeg startede med at sige, så kan en simpel
> håndspålæggelse dokumentere min påstand. Elektronik bliver varmere

Håndspålæggelse - nu med "Jesus strøm". Ja, ja.

> Nærmere kommer vi det ikke når du ikke kan forklare hvad det er du
> gør for at reducere dine elektronik deles strømforbrug til nul.

Jeg ser, at du i en anden tråd (her i dk.edb.hardware - WHS musikserver
istedetfor NAS) nu har opdaget, at det kræver en del resourcer (og
strøm) over længere tid, når en dedikeret NAS - der bruger Linux og
ext3 filsystem, det gælder stort set alle konsum NAS - skal oversætte
til og fra filsystemet. Jeg har set tal (www.pcworld.com) helt nede på
8 mbps for en WD My Book World Edition II, som ellers er forsynet med
gigabit netkort. Der er meget langt op til gigabit hastigheder - med en
faktor et godt stykke over de 50.

I rest my case.

--
"We can remember for you wholesale."

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 15-04-08 21:09

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> On on, 09 apr 2008 12:25:18 GMT, "Jacob Jørgensen"
> <jcj@REMOVEramboll.dk> wrote in dk.edb.netvaerk:
>

> Jeg tror ikke den bruger så meget strøm som en rigtig NAS.

Hej Axel.

Hvis bare troen kunne flytte bjerge!

Start med at tage ned til dit lokale el-selskab. Der kan du låne en kWh
måler gratis, så behøver du ikke at tro mere - så ville du vide i stedet!

Brug fakta i stedet for formodninger - alt andet kommer du ikke længere med!

Når du så har målt dit strøm forbrug, så kan du jo skrive om det i denne
tråd (men vi hører nok ikke fra dig når det viser sig at din PC bruger mere
strøm en en NAS!)

Hilsen

Jacob

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-04-08 16:06

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> driver, ingen strømforbrug i grafikkortet.
>
> Prøv at ta' pæren ud af en lampe og tænd så for kontakten til lampen.

Har du givet dit motherboard en tur med loddekolben og fjernet GFX
chippen?

Hvis du vil overbevise os alle sammen, så lav dog en pålidelig
strømmåling, og post resultatet her...

--
Jesper Lund

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-04-08 17:36

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> wrote in

> Har du givet dit motherboard en tur med loddekolben og fjernet GFX
> chippen?
>
> Hvis du vil overbevise os alle sammen, så lav dog en pålidelig
> strømmåling, og post resultatet her...

Nu var det altså mig, der skrev, at jeg tvivler på de har ret, så det er
ikke mig der skal overbevise nogen. Det er dem, der stædigt påstår
grafikkortet bruger strøm der skal overbevise.

Fra : TGJ

Dato : 09-04-08 20:42

Enig

Syno 207+

Thomas

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-04-08 13:15

Axel Hammerschmidt wrote:

> Til hvad?

Til at starte med har du sikkert en ældre ATX PSU som har et stort AC-DC
tab. Jeg ville ikke blive overrasker over 30-40W allerede her. Selv på de
nyeste mest effektive ATX PSUer er det svært at få AC-DC tabet under
10-15W (for de bedste) ved lave belastninger. En NAS bruger typisk en
ekstern AC-DC konvertering, som er mere effektiv ved lave belastninger.
Derudover bruger dit motherboard+CPU+GFX mere strøm end det mainboard som
sidder i en NAS.

Men et mini-ITX EPIA VIA motherboard og en ekstern PSU (eller picoPSU)
kan du kommer i *nærheden* af strømforbruget på en NAS box.

--
Jesper Lund

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-04-08 19:48

> [...]
> tabet under 10-15W (for de bedste) ved lave belastninger. En NAS
> bruger typisk en ekstern AC-DC konvertering, som er mere effektiv ved

Det er sådan nogen eksterne AC-DC adaptere man kalder for "strøm-igler".
Det er bare at flytte tabet et andet sted hen.

Noget andet er, at man kan få nogle typer "strøm-igler" der ikke har så
meget tab, men de er dyre og dem får du nok ikke med i købet af en
Synology.

> Derudover bruger dit motherboard+CPU+GFX mere strøm end det mainboard
> som sidder i en NAS.

Til hvad?

Fra : Karsten Andersen

Dato : 13-04-08 06:12

12 Apr 2008 18:47:57 GMT, skrev Axel Hammerschmidt, på 31 linier, i
<Xns9A7ED3938555Chlexahotmailcom@212.242.40.170>, :

>Til hvad?

Ja det kan du jo spørge dig selv om?

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : fix

Dato : 13-04-08 09:21

"Karsten Andersen" <jyden_news@bitmanmail.dk> skrev i en meddelelse
> 12 Apr 2008 18:47:57 GMT, skrev Axel Hammerschmidt, på 31 linier, i
> <Xns9A7ED3938555Chlexahotmailcom@212.242.40.170>, :

> Ja det kan du jo spørge dig selv om?

Jeg tror ikke Axel kan overbevises, selv med digitalmålere i stikket

- Men da han selv skal betale, så betyder det jo ikke så meget

finn

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-04-08 19:07

> Til hvad?

For nu at bruge en terminologi du sikkert forstår: En 100W pære bruger mere
strøm end en 25W pære. Her ligger dit merforbrug.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-04-08 03:13

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote in

> For nu at bruge en terminologi du sikkert forstår: En 100W pære
> bruger mere strøm end en 25W pære. Her ligger dit merforbrug.

Når glødetråden ikke længere er der, nej da...

--
"We can remember for you wholesale."

Fra : Karsten Andersen

Dato : 21-04-08 23:52

21 Apr 2008 02:12:47 GMT, skrev Axel Hammerschmidt, på 19 linier, i
<Xns9A872ADE42343hlexahotmailcom@130.225.247.90>, :

>Når glødetråden ikke længere er der, nej da...

Har du da pillet den fysisk ud?

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-04-08 22:14

Karsten Andersen <jyden_news@bitmanmail.dk> wrote in

> 21 Apr 2008 02:12:47 GMT, skrev Axel Hammerschmidt, på 19 linier, i
> <Xns9A872ADE42343hlexahotmailcom@130.225.247.90>, :

> Har du da pillet den fysisk ud?

Jeg nøjes med at slukke ved kontakten.

--
"We can remember for you wholesale."

Fra : fix

Dato : 23-04-08 02:29

> Karsten Andersen <jyden_news@bitmanmail.dk> wrote in

> Jeg nøjes med at slukke ved kontakten.

Ah! smart.
Axel har en 15+polet kontakt på +5v på pin 5-8-10 .osv.....88-89...osv . på
pcikortet!

finn

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-04-08 13:21

Axel Hammerschmidt wrote:

> Den har et-eller-andet indbygget grafikkort, og NASen bruger desuden
> osse grafisk OS.

Har NAS'en et grafikkort? Tror du ikke at den kører en webserver (httpd),
så du kan tilgå en config GUI fra en anden maskine?

--
Jesper Lund

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-04-08 19:48

> Har NAS'en et grafikkort? Tror du ikke at den kører en webserver
> (httpd), så du kan tilgå en config GUI fra en anden maskine?

Netmeeting gør noget tilsvarende:

<http://support.microsoft.com/kb/154623>

Fra : Karsten Jensen

Dato : 21-04-08 12:32

On Tue, 8 Apr 2008 19:21:07 +0200, "Jan" <jea@vip"fjern"cybercity.dk>
wrote:

>venlig hilsen
>Jan

Håber du har fået nogle fornuftige svar i alt den virak