Fjerne glaspest
Fra : Ulrik

Dato : 06-04-08 15:42

Hej

Kan man komme af med glaspest, eller er det bare surt, hvis det først er
kommet?

I givet fald - hvordan fjernes det?

Mvh
Ulrik

Fra : J. Nielsen

Dato : 06-04-08 15:55

On Sun, 06 Apr 2008 16:42:01 +0200, Ulrik <you.dont@need.it> wrote:

>Kan man komme af med glaspest, eller er det bare surt, hvis det først er
>kommet?

Nej og ja...

>I givet fald - hvordan fjernes det?

Glaspest er en nedbrydning af glassets overflade. Det burde kunne
slibes og poleres væk, men det vil næppe være besværet værd.
--

-JN-

Fra : -= JF =-

Dato : 06-04-08 17:06

Ulrik skrev:

> I givet fald - hvordan fjernes det?

Jeg har ladet mig fortælle at det er en ven for livet :-/
Og glaspest er årsagen til at vores "fine" glas aldrig kommer i maskinen.

--
Mvh. John

Fra : Bo Andersen

Dato : 06-04-08 21:49

> Kan man komme af med glaspest, eller er det bare surt, hvis det først er
> kommet?
>
> I givet fald - hvordan fjernes det?

Efter vores opvasker gik i stykker, så vaskde vi op i hånden i 3uger
(Tak til Bosch og deres _hurtige_ service...)
Herefter var glaspesten væk fra vores Glas.

En anden ting vi har prøver er kun at have glas i maskinen, og
køre en tur med højeste temperatur, med citronsyre i sæbeskuffen.
Det virker også godt.
-Bo-

Fra : Ulrik

Dato : 06-04-08 22:04

Bo Andersen wrote:
> [...]
>
> En anden ting vi har prøver er kun at have glas i maskinen, og
> køre en tur med højeste temperatur, med citronsyre i sæbeskuffen.

Hmm... Du er sikker på, det var glaspest og ikke bare kalkaflejringer?

Well... Jeg vil da prøve tricket :)

Ulrik

Fra : Max

Dato : 06-04-08 22:21

Hej Bo

> Herefter var glaspesten væk fra vores Glas.

Så var det ikke glaspest jeres glas led af, det var
almindelige kalkaflejringer. Glaspest lader sig ikke
fjerne, det hænger man på.

--
Mvh Max

Fra : Bo Andersen

Dato : 06-04-08 22:36

> Så var det ikke glaspest jeres glas led af, det var
> almindelige kalkaflejringer. Glaspest lader sig ikke
> fjerne, det hænger man på.

Hmm, måske men hvorfor har vi så ikke kalkaflejeringer på
resten af vort service ?
Det burde vel ses især på blankt bestik/gryder og andre glasskåle ?

Iøvrigt det skulle vel ikke være de fantastiske glas fra Rosendal ?

-Bo Andersen-

Fra : Max

Dato : 07-04-08 06:58

Hej Bo

> Hmm, måske men hvorfor har vi så ikke kalkaflejeringer på
> resten af vort service ?

Det ved jeg ikke, måske hænger det ikke fast på disse
overflader på samme måde.

http://da.wikipedia.org/wiki/Glaspest

--
Mvh Max

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 07-04-08 08:51

Ulrik <you.dont@need.it> writes:

> Kan man komme af med glaspest, eller er det bare surt, hvis det først
> er kommet?
>
> I givet fald - hvordan fjernes det?

Man kan ikke med almindelige midler fjerne glaspest, men jeg sa for en
del år siden i TV, at man ved længere tids nedsænkning i et ret dyrt
og meget giftigt (eller ætsende, jeg husker ikke helt, hvad faren var)
kemikalie kunne fjerne noget af "belægningen" ved at få calcium-ioner
tilbage i glasset.

   Torben