Torben Scheel wrote:
> Mindre problemer med vand i tank og karburator(er)
> Derudover nærmest ingenting (gætter jeg). Det må være op til importøren
> for de enkelte mærker at svare bindende på om det kan have negativ effekt.
Manual, CB1300 2005, frit oversat fra tysk:
- Oktantallet skal være lige mindst hvad instruktionsbogen anbefaler.
- Der findes to slags "biobenzin": ethanolbaseret eller methanol.
- Brug ikke "biobenzin" med mere end 10% ethanol.
- Brug ikke benzin med methanol (methyl/sprit) med mindre det indeholder
additiver og rustbeskyttelsesmiddel for methanol.
- Brug aldrig benzin med mere end 5% methanolindhold - heller ikke hvis
der er additiver i.
- Honda kan ikke anbefald benzin med methanolindhold da der endnu ikke
er lavet tilstrækkelige fyldestgørende undersøgelser på området.
Kort version: Ethanol ok. Methanol tricky.
Statoils "Bio95" indeholder iflg. dem selv 5% bioethanol og burde
således være problemfrit at bruge til nyere maskiner. De skriver:
"Bio-ætanol har et højere iltindhold end blyfri 95 oktan. Det sikrer en
renere forbrænding og kompenserer samtidig for bio-ætanolens teoretisk
mindre brændværdi."
Se iøvrigt
http://www.mcinternet.dk/asp/debat/debat.asp?msgID=230613
I USA har de vist flere forskellige typer biobenzin som f.eks. E10 (10%
ethanol) og E85 (85% ethanol). E10 ville altså teoretisk set være ok
iflg. Honda.
... gad vide om man selv lige kan spæde en næsten fuld tank op med
ethanol, så man kommer fra Statoils 5% til 10% ethanolindhold? :D
Hygge,
HC
--
Keep the rubber side down and the shiny side up!
Honda CB1300 ABS 2005