Nybegynder - er der ingen www hjælp at hen~
Fra : Rasmussen

Dato : 06-04-08 21:24

Hej Ng

Vi er en lille familie på 4 der vil starte på campingferie livet men har nu
søgt på nettet for at finde lidt mere info om hvilke vogne man skal gå efter
men ikke rigtigt fundet noget udover en stak salgsopstillinger der er intet
sigende så er der en der kender til en god total nybegynder www side der
fortæller lidt om vogne og udstyr eks skal det være el blæse eller gas varme
osv.?

Vi regner med at købe en vogn til 20-40.000,00 kr. til at starte med da der
står mange vogne i denne prisklasse og med en meget stor alders fordeling
1986-2002 vi gætter lidt på at de nyeste skal vi holde os fra da der må være
noget usynligt galt og de gamle holder bare priserne lidt for godt eller?

MV.

Per R

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-04-08 21:49

"Rasmussen" <next@gets.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> der må være noget usynligt galt og de gamle holder bare priserne lidt for

Det er en særdeles svær problemstilling du lægger op til. Campister er et
mangeside folkefærd, hvor nogen vælger telt, andre helt klar foretrækker
combicamp eller lign. og andre igen så campingvogne. Men campingvogne er
også mange ting, og hvorledes de skal indrettes, hvilket udstyr man har brug
for osv. er særdeles individuelt, så jeg kunne forestille mig, at du skulle
fortælle lidt mere om, hvorledes I måske har tænkt Jer at campere. Kun om
sommeren, også efterår/forår eller måske endda vinter. Det stiller vidt
forskellige krav og herunder ikke mindst til varme, som du selv er inde på.
Har man brug for køjevogn, rigtig dobbeltseng eller "nøjes" med opredning,
toilet i vognen osv. Det er særdeles individuelt.
http://www.campingferie.dk/ er der et stykke nede i venstre side et link
til noget, som de kalder for campingskolen. Det er angiveligt en masse tips
til nybegynderen, så måske kan I få forstand af det.
Hvis I har mulighed for at finde nogen, som er lidt mere eksperter på feltet
i Jeres omgangskreds, så lad dem hjælpe Jer med at finde den rigtige vogn.
Indretningen må være Jeres valg, men når først I ved hvilke krav I stiller,
så begynder I at lede. Hvis I så kender nogen, vil jeg umiddelbart anbefale
at købe privat (med de faldgruber der kan være), idet der kan være endog
mange penge at spare på den konto. En vogn til f.eks. 40.000 privat kan godt
koste op mod 60.000 hos en forhandler. Samtidig vil der ved privat handel
normalt følge en masse nødvendigt udstyr med i form af fortelt, måske møbler
m.m., således at det alt ialt sagtens kan andrage en ikke ubetydelig værdi -
især når man er nybegynder.
Bemærk at ting til camping kan være meget dyrt, så hvis man kan købe
tilsvarende ting andre steder en hos campingvognsforhandlerne, så gør det.
F.eks. tv, digitaltunere osv. tager de helt ublu priser for i forhold til
det generelle marked.

Kurt

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-04-08 22:03

> [...]
> er intet sigende så er der en der kender til en god total nybegynder www
> side der fortæller lidt om vogne og udstyr eks skal det være el blæse

I skal først gøre jer klart om det skal være telt, camplet eller
campingvogn. Telt fylder i bilen, camplet er bedre, men ikke den store
luksus, og campingvognen er først og fremmest begrænset af hvad jeres bil må
køre med. Næste punkt er toilet. Skal I have det med eller ej? Kan i leve
med køjevogn eller fransk seng? Eller en smal dobbeltseng (120 cm er altså
ikke meget, hvis I har bare nogenlunde normalstørrelse "dansk"). Er køkken
vigtigt? Er fjernsyn (skal I kunne sidde 4 og se fjernsyn eller spiller I
kort)? Kan børnene ligge i samme seng - også om 3 år?

Næste punkt er at se på campingvogne i virkeligheden. Besøg mindst 5
forhandlere og se på mindst 10 vogne hvert sted, så I får en fornemmelse for
hvad I kan få til jeres bil og for jeres penge. Lad være med at købe privat
medmindre I tror i kan. V kunne ikke, og vi har endda en del erfaring i
"lig".

Om varmen skal være A eller B er en hyggelig detalje, man kan bruge masser
af tid på, men tænk i store linjer først.

Mvh Maria

Fra : Per

Dato : 07-04-08 06:24

> [...]
> der må være noget usynligt galt og de gamle holder bare priserne lidt for

Campingvogns forhandlere har samme moral som bil- og båd forhandlere.
Det være sig i handel og i værksted. Husk pengepungen.
Køber du en vogn til 75000, så kan du sælge den til en anden forhandler
for 50000 dagen efter, hvis du er heldig.
Måske skal du købe en til 10.000 og så køre den til skrot bagefter.

--
Hilsen Per J.

Fra : Bodil Anhøj

Dato : 07-04-08 07:17

Måske kunne det være en ide at tage første campingferie i en lejet vogn, for
derved at lære lidt om hvad behovet for jer er.

--

"Kun døde fisk følger med strømmen"

Fra : L Samson

Dato : 07-04-08 08:56

> [...]
> Køber du en vogn til 75000, så kan du sælge den til en anden forhandler
> for 50000 dagen efter, hvis du er heldig.

Og? Hvad havde du forventet? Hvad har det med moral at gøre?
/LSamson

Fra : Per

Dato : 07-04-08 19:21

> Og? Hvad havde du forventet? Hvad har det med moral at gøre?

Intet, jeg fortæller blot en nybegynder hvad han kan forvente.

--
Hilsen Per J.

Fra : N. Lindhard

Dato : 09-04-08 19:14

Vi startede for 1½ år siden med at leje en lille (bilig) campingvogn fra
1986 i en uge. Det var nok til, at vi fandt ud af, hvad der betød noget.

For os var det:
* faste og gode (springmadrasser, tak) enkeltsenge (i sommer-Frankrig
når man at blive rigelig svedig, inden rundsiddegruppen er klar til at
sove i, og vi mødtes gerne i midten med ømme rygge i løbet af natten),
* lyst og venligt interiør,
* mulighed for at lukke af til soveværelset, så den ene kan drikke
morgenkaffe ved bordet, mens den anden får sovet færdigt,
* fluenet for alle vinduer og døre.

For et år siden købte vi så (privat og uden fugttest...) en brugt, men
meget velholdt vogn fra 1995 fra samme producentgruppe som den lejede)
for 40.000. Vi og noget familie har brugt den meget, og vi er
supertilfredse. Vognen er godt indrettet og solidt skruet sammen

Vi har selv monteret stabilisator (kan anbefales).

Det eneste, vi savner, er en ultraheat, så vognen kan varmes op uden at
bruge gassen så hurtigt (der er desværre kun plads til 6
kg-letvægtsflasker, der er noget dyrere pr. kg gas).

Bodils pointe med, hvor meget bilen må trække, er meget vigtig. For os
har det indsnævret mulighederne ganske meget.