[RHEL5] Problemer med netværk
Fra : Erik

Dato : 07-04-08 09:54

Jeg har en gammel ASUS B1500 laptop som jeg gerne vil bruge som RHEL5
server. Jeg har installeret Red Hat og disablet både SELinux og iptables.
Maskinen får fint en DHCP IP adresse men der er ingen liv overhovedet til
netværket. Jeg kan ikke pinge default gateway eller andre lokale IP adresser
og jeg kan heller ikke pinge RHEL maskinen fra andre maskiner på nettet.

Det virker lidt mærkeligt, at den kan få en IP adresse fra DHCP serveren men
derefter ikke har adgang til nettet?

Nogen gode bud på hvad det kan være?

Fra : Jan Birk

Dato : 07-04-08 10:11

> [...]
>
> Det virker lidt mærkeligt, at den kan få en IP adresse fra DHCP serveren men

Det er sikkert langt ude, men er du sikker på at den får en IP adresse
fra en DHCP server og ikke bare defaulter til (kan ikke lige huske
nummeret)?

1) Hvad siger netstat -nr

Prøv at stoppe/starte nettet manuelt

2 /etc/init.d/network

og se hvad det måtte sige.

/Jan

Fra : Kent Friis

Dato : 07-04-08 18:18

Den Mon, 07 Apr 2008 11:10:50 +0200 skrev Jan Birk:

> Det er sikkert langt ude, men er du sikker på at den får en IP adresse
> fra en DHCP server og ikke bare defaulter til (kan ikke lige huske
> nummeret)?

169.254.x.x

Mvh
Kent

Fra : Erik

Dato : 07-04-08 21:45

> Det er sikkert langt ude, men er du sikker på at den får en IP adresse fra
> en DHCP server og ikke bare defaulter til (kan ikke lige huske nummeret)?

Den får et rigtigt IP nummer fra mit netværk, 192.168.1.220

> 1) Hvad siger netstat -nr

[root@~]# netstat -rn
Kernel IP routing table
Destination Gateway Genmask Flags MSS Window irtt
Iface
192.168.1.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 0 0 0 eth0
169.254.0.0 0.0.0.0 255.255.0.0 U 0 0 0
eth0
0.0.0.0 192.168.1.1 0.0.0.0 UG 0 0 0 eth0

> Prøv at stoppe/starte nettet manuelt
> 2 /etc/init.d/network
> og se hvad det måtte sige.

Her tabte den pusten. Den kunne ikke renew sin IP adresse. Mærkeligt - ved
reboot får den prompte en IP adresse (prøvede flere statiske DHCP adresser),
så det undre mig meget, at den ikke fungere efter den er startet op.
Jeg har forsøgt at disable alle unødvendige services men med samme resultat.
Jeg har også forsøgt med statis IP adresse. Den kan fint pinge sig selv men
ikke default gateway eller andre maskiner.

Jeg er kommet frem til den konklusion, at RHEL5 ikke er kompatibel med en
gammel Asus B1500 laptop. Det er måske logisk nok, men jeg havde lige håbet
at kunne få en billig backup server.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 08-04-08 06:44

Erik wrote:
> Jeg er kommet frem til den konklusion, at RHEL5 ikke er kompatibel med en
> gammel Asus B1500 laptop. Det er måske logisk nok, men jeg havde lige håbet
> at kunne få en billig backup server.

Hvilket netkort er der i sådan en?

Måske kan du midlertidigt sætte et andet i - det kan være
at det indbyggede virker når du får opdateret maskinen.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Kent Friis

Dato : 08-04-08 17:41

Den Mon, 7 Apr 2008 22:44:53 +0200 skrev Erik:

> [...]
> reboot får den prompte en IP adresse (prøvede flere statiske DHCP adresser),
> så det undre mig meget, at den ikke fungere efter den er startet op.

iptables

Mvh
Kent

Fra : Erik

Dato : 08-04-08 20:43

> iptables

Som jeg skrev, så er både iptables og selinux disabled.