Deaktiver "Save target as"
Fra : Kristensen

Dato : 07-04-08 18:05

Hej..

Er der en mulighed hvorpå man kan deaktivere "Save target as" /
"Save link as", i Internet Explore og Firefox?

Skal bruges til at blockere for at folk downloader PDFer fra min
side, kan låse dem i PDF settings, så de ikke kan gemmes, printes
osv. men hvordan gør jeg så de ikke kan hentes fra siden?

Ved ikke om det overhovedet er muligt, og er ikke så skarp i JS,
så håber nogen kan hjælpe mig.

På forhånd tusind tak.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger

Dato : 07-04-08 18:44

"Kristensen" <JakobKristensen@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> osv. men hvordan gør jeg så de ikke kan hentes fra siden?
>
> Ved ikke om det overhovedet er muligt, og er ikke så skarp i JS,

Umiddelbart, er det håbløs gerning - selv om det formentlig kan lade sig
gøre...

Hvis man absolut vil have dine PDF'er, kan man skrive linket manuelt på
adresselinien. At det ikke kan kopieres, forhindrer ikke at det kan
skrives..
Og hvis du bruger JS til at disable menuerne, kan man bare disable scripting
i browseren...

Desuden kommer du til at slås med både at spærre funktionerne i både menuer
og context-menuer - altså på menulinien og ved højreklik.

Det er meget bedre, ikke at offentliggøre ting man ikke vil have
offentliggjort... ;>)
Eller som du selv skriver, disable editering og udskrivning i PDF (hvis
noget sådant er ladesiggørligt - der skal så copy også disables).

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Leonard

Dato : 07-04-08 19:13

On 07 Apr 2008 17:05:29 GMT, Kristensen wrote:

> men hvordan gør jeg så de ikke kan hentes fra siden?

Du undlader at ligge dem online.
Hvis noget ligger online, så kan det vises på en eller anden måde og kan
det vises, så er det hentet ned i en cache og er det der, så kan det
også gemmes og kopieres.
Du kan evt. bruge en eller anden flash til at vise dine pdf-filer, det
kan se vældig fancy ud og gør det lidt sværere at kopiere, men du kan
ikke undgå det.

--
Leonard
Heller komme for sent i dette liv

Fra : Kristensen

Dato : 07-04-08 21:12

Okay, mange tak for svarende.
Var bare hvis nu det var muligt med en simpel kode, så undgik man da
største delen af kopieringen, men hvis ikke sådan en er der, så overlever
jeg nok, ligger bare noget copyright på dem og sikre dem mod kopiering og
printning..

Men endnu engang mange tak..

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-04-08 21:14

Kristensen wrote:

> [...]
> jeg nok, ligger bare noget copyright på dem og sikre dem mod kopiering og

Nu er det lidt selvmodsigende at lægge pdf filer on-line, og folk ikke må
downloade.

Men hvis du har adgang til noget serverside, kan du lave kontroller der, og
streame pdf'et ud hvis det er ok.

Men du kan ikke få ideer herfra med mindre du beskriver din problemstilling
lidt nærmere.

Stig Johansen

Fra : Henning Wangerin

Dato : 08-04-08 14:28

Stig Johansen skrev:
> Men hvis du har adgang til noget serverside, kan du lave kontroller der, og
> streame pdf'et ud hvis det er ok.

Det vil ikke ændre det store.

Filen skal downloades for at blive vist. Punktum.

Jeg ved godt at nogle browser/reader kombinationer kan lave noget
"streaming" som du kalder det, hvor kun en del af filen hentes ned
efterhånden som det er nødvendigt, men det virker kun i nogle tilfælde.
Alle andre er nød til at hente hele filen inden den vises.

> Men du kan ikke få ideer herfra med mindre du beskriver din problemstilling
> lidt nærmere.

/Henning

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-04-08 17:17

Henning Wangerin wrote:

> Det vil ikke ændre det store.

Nåh.
Nu har jeg så lavet et eksempel her.
<http://w-o-p-r.dk/tips/asp/showstream.asp>

> Jeg ved godt at nogle browser/reader kombinationer kan lave noget
> "streaming"

Men hvis du kalder
<http://w-o-p-r.dk/tips/asp/showstream.asp?showpdf=yeps>
Så skulle der gerne komme en 'stream'...
> som du kalder det, ...
af en pdf af dit indlæg.

> men det virker kun i nogle tilfælde.

Hvilke?

Stig Johansen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-04-08 20:20

Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> wrote in

> Men hvis du kalder
> <http://w-o-p-r.dk/tips/asp/showstream.asp?showpdf=yeps>
> Så skulle der gerne komme en 'stream'...

Og ih hvor det virker - så får man vist PDF'en og kan klikke "gem"... ;)

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-04-08 20:32

Henrik Stidsen wrote:

> Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> wrote in

> Og ih hvor det virker - så får man vist PDF'en og kan klikke "gem"... ;)

Snakker vi om det samme?

Jeg skrev
> Men hvis du har adgang til noget serverside, kan du lave kontroller der

Bemærk _kontroller_ eller _adgangs_ kontroller om du vil.

Det er squ da klart, at hvis man kan få dem vist, så kan man også gemme dem.
Jeg ved ikke hvad OP er ude efter, men det kunne jo være en eller anden form
for adgangsbegrænsning.

Jeg forholdt mig til dette spørgsmål:

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 08-04-08 20:30

Ja, og det tog 5 sekunder at gemme den: <http://wegge.dk/noget.pdf>

> Hvilke?

Ikke i mit :)
--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-04-08 20:49

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Ja, og det tog 5 sekunder at gemme den: <http://wegge.dk/noget.pdf>

Jeg tror vi snakker forbi hinanden.

Jeg snakker om _metoder_ jfr. OP's oprindelige indlæg:
> men hvordan gør jeg så de ikke kan hentes fra siden?

Bemærk _hentes_

Det er muligt jeg har misforstået OP's spørgsmål, men så må han frem over
jorden og uddybe hans problemstilling.

Stig Johansen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 09-04-08 07:12

Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> writes:

> Jeg tror vi snakker forbi hinanden.

Ja, det ser ud til at være evident.

> Jeg snakker om _metoder_ jfr. OP's oprindelige indlæg:
>
> Bemærk _hentes_
>
> Det er muligt jeg har misforstået OP's spørgsmål, men så må han frem over
> jorden og uddybe hans problemstilling.

Ud fra den måde spørgsmålet blev stillet på, opfattede jeg det som
"Skal kunne vises, men må ikke kunne gemmes lokalt".

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-04-08 22:28

Kristensen skrev:

> Skal bruges til at blockere for at folk
> downloader PDFer fra min side

Hvis folk ikke må hente dine pdf-filer, hvorfor
lægger du dem så på nettet?

Jeg er ikke helt klar over hvad du vil med din
deaktivering - er der et link til filen, kan man
normalt hente den hjem.

Er det til et privat område, kan du lave en
login-side, hvor du kun giver adgang til bestemte
brugere.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Henning Wangerin

Dato : 08-04-08 14:25

Kristensen skrev:
> Hej..
>
> Er der en mulighed hvorpå man kan deaktivere "Save target as" /
> "Save link as", i Internet Explore og Firefox?

Den korte vej: Nej

> Skal bruges til at blockere for at folk downloader PDFer fra min
> side,

Det er en håbløs gerning at forsøge det. Har du lyst til at vedligeholde
noget som måske skal virke i 10-20-30 forskellige browser/-versioner?

En helt anden ting er at hvis folk _vil_ ha fat i din pdf, så findes der
masser af andre værktøjer til at hente dem.

> kan låse dem i PDF settings, så de ikke kan gemmes, printes
> osv. men hvordan gør jeg så de ikke kan hentes fra siden?

Er du sikker på at alle klienter adlyder dine ønsker? Så snart en fil
har forladt din server har du ingen kontrol over den mere.

Måske kan du forhindre at Acroread ikke kan /vil gemme eller printe den?

Men hvad med alle de andre programmer som kan bruges til at vise pdf'er?

> Ved ikke om det overhovedet er muligt, og er ikke så skarp i JS,
> så håber nogen kan hjælpe mig.

Drop det. Det eneste du kan gøre er at genere dine brugere.

/Henning

Fra : Kristensen

Dato : 08-04-08 20:53

Pointen var at jeg kunne vise nogle ting, som jeg gerne ville kun kunne
vises på mit site, altså som folk ikke kunne hente ned på deres egen
computer, men skulle ind forbi min side først, ganske enkelt, eller det
lyder det så ikke helt til det er =)

Mht. sikkerhed osv. har jeg styr på login system og også spæring i PDFerne,
så det var bare hvis man kunne undgå det, men kan godt høre det er meget
kompliceret, og så stort et nummer vil jeg heller ikke gøre ud af det, var
bare hvis der fandtes en kode jeg kunne copy/paste ind..

Men tak for at I ville bruge tid på at svare mig, var godt at få det
afklaret, så jeg ikke skulle blive ved med at søge.. =)

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-04-08 21:28

Kristensen wrote:

> Pointen var at jeg kunne vise nogle ting, som jeg gerne ville kun kunne
> vises på mit site, altså som folk ikke kunne hente ned på deres egen
> computer, men skulle ind forbi min side først,

Hvis du mener, at folk skal forbi din site for at hente kan du lave det med
kun at servere pdf'et som følge af en post request.

Jeg har lavet et lille eksempel her:
<http://w-o-p-r.dk/tips/asp/showstream.2.asp>

Hvis du bare linker til den får du ingenting.
Men hvis du bruger en post som her:
<http://w-o-p-r.dk/tips/asp/doshowstream.asp>
Skulle pdf'et gerne komme frem.

Det forhindrer ikke folk i at gemme og kopiere osv, men det
forhindrer(muligvis) deeplinking.

Stig Johansen

Fra : Kristensen

Dato : 09-04-08 19:00

Stig Johansen
Kan jeg forhindre det hvis jeg spære det via Acrobat?
Og så er spørgsmålet der så, kan jeg lave det i PHP, for det er det mit site
kører i =S

Ville være perfekt hvis det kunne komme til at virke..

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-04-08 19:46

Kristensen wrote:

> Kan jeg forhindre det hvis jeg spære det via Acrobat?

Det ved jeg ikke.
På min Acrobat Reader er der en knap til at gemme en kopi.
Hvorvidt du kan spærre den, skal du nok spørge om i en eller anden acrobat
gruppe.

> Og så er spørgsmålet der så, kan jeg lave det i PHP, for det er det mit
> site kører i =S

Hvis du tænker på det med at lægge pdf filen uden for scope og sende den via
ASP, så er jeg sikker på man kan gøre det samme i PHP.

Der skal du nok spørge ovre i dk.edb.internet.webdesign.serverside.php, der
sidder de folk der ved noget om PHP.

> Ville være perfekt hvis det kunne komme til at virke..

Muligvis, men der er stadig uklart hvad du egentlig vil opnå, og hvad dit
problem er.
Hvis du vil være 100% sikker på der ikke er nogen der gemmer/kopierer dit
PDF, så er der ingen anden udvej end at lade være med at lægge det på
nettet.

Stig Johansen

Fra : Lars Madsen

Dato : 10-04-08 08:49

Kristensen wrote:
> [...]
> kører i =S
>
> Ville være perfekt hvis det kunne komme til at virke..

og hvad med andre fremvisere end Adobe Reader?

jeg tror ikke du kan slå 'gem som' fra i AR.

Som så mange andre allerede så er det altså meget uklart hvorfor i al verden du
ikke ønsker at folk må gemme filen.

--

/daleif (remove RTFSIGNATURE from email address)

LaTeX FAQ: http://www.tex.ac.uk/faq
LaTeX book: http://www.imf.au.dk/system/latex/bog/ (in Danish)
Remember to post minimal examples, see URL below
http://www.tex.ac.uk/cgi-bin/texfaq2html?label=minxampl
http://www.minimalbeispiel.de/mini-en.html

Fra : Henning Wangerin

Dato : 11-04-08 09:27

Kristensen skrev:
> Stig Johansen
> Kan jeg forhindre det hvis jeg spære det via Acrobat?

Hvem siger at der bruges Acrobat til at vise dine pdf´er? På mine
maskiner ligger der vel 3-5 forskellige pdf-klienter.

Jeg har ingen ide om hvordan adobe har tænkt sig at forhindre dem i at
gemme din fil, selvom adobe siger at man ikke må det.

> Og så er spørgsmålet der så, kan jeg lave det i PHP, for det er det mit site
> kører i =S

Laver php dine pdf-filer?

> Ville være perfekt hvis det kunne komme til at virke..

Du risikerer "kun" gøre dig upopular hos dine brugere.

Personligt kan jeg blot konstatere, at hvis jeg støder på sites som ikke
ikke giver mig den funktionalitet som jeg forventer, skal der er
forbandet godt produkt til for at holde mig i kunde-kredsen, og så snart
jeg finder et alternativ, er jeg væk igen.

Er det det du vil?

/Henning

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-04-08 11:28

On 11 Apr., 10:26, Henning Wangerin <nob...@nowhere.invalid> wrote:

> [...]
> forbandet godt produkt til for at holde mig i kunde-kredsen, og så snart
> jeg finder et alternativ, er jeg væk igen.

Måske lidt hårdt, men sådan er virkeligheden nok for mange - jeg selv
gider ikke sider, som ikke leverer hvad forventes. Nu har vi jo så en
ophavsrestslov. Den må da kunne bruges. Jeg synes der plejer at være
god respons, når man henvender sig, hvis man har loven på sin side
(har ikke prøvet med ophavsret, men forskellen burde ikke være stor).
Så plejer folk at trække sig, når de er ude i noget "snavs".

MVH
Rune Jensen