Slukke for strøm til USB
Fra : Andersen [3650]

Dato : 05-04-08 23:30

I forbindelse med opsætning af ny PC er jeg
rendt ind i problemer med strømmen på USB
porten. Dette bevirker at min spareskinne ikke
vil slukke og at jeg derfor må slukke det hele
manuelt. Har kigget i BIOS men kan umiddelbart
ikke finde en option der styrer det.
Er der en løsning vil jeg gerne høre herom.
MBO er et Gigabit GA-P35-DS3

Fra : Andersen [3650]

Dato : 05-04-08 23:54

"Andersen [3650]" <siger@det.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> manuelt. Har kigget i BIOS men kan umiddelbart
> ikke finde en option der styrer det.
> Er der en løsning vil jeg gerne høre herom.

Googlede mig lige til denne:
(typisk først når man lige har spurgt)
http://www.elsparefonden.dk/forbruger/produkter/elspareudstyr/elspareskinner/fakta/hvis-computeren-ikke-kan-slukke-elspareskinnen
Så her er da lidt at starte med
Mener dog ikke at have set "Wake on USB"
i min BIOS, men så er der jo PS2
stik-tricket at prøve med.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 06-04-08 10:41

> [...]
> Så her er da lidt at starte med
> Mener dog ikke at have set "Wake on USB"
BIOS og PS2 tricks virker ikke. Øv øv øv.

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-08 12:19

On Sun, 6 Apr 2008 00:30:03 +0200, "Andersen [3650]" <siger@det.ikke>
wrote:

> [...]
>manuelt. Har kigget i BIOS men kan umiddelbart
>ikke finde en option der styrer det.
>Er der en løsning vil jeg gerne høre herom.

Generelt problem for diverse maskiner. For mit eget vedkommende løste
jeg det ved at købe et indstikskort med 4 usb-porte, kostede ~150,-.

Fra : Pico

Dato : 06-04-08 19:00

Henning wrote:

> Generelt problem for diverse maskiner. For mit eget vedkommende løste
> jeg det ved at købe et indstikskort med 4 usb-porte, kostede ~150,-.

Jeg har gjort det på en anden måde, alt hvad der skal slukkes når PC'en ikke
er tændt er koblet til en stikdåse med 6 udtag, når PC'en er slukket trykker
jeg på kontakten og alt strøm er afbrudt, kan findes til ca. 10 - 20 kr.
OK, OK jeg ved det skal trykke på "EN" kontakt og når maskinen slukkes og
det samme når den tændes, men så er strømmen også taget fra printeer osv. på
en gang.
--
MVH
Pico

Fra : Mads

Dato : 06-04-08 20:39

On Sun, 6 Apr 2008 20:00:15 +0200, "Pico" <Selvestemig@hotmail.com>
wrote:

>OK, OK jeg ved det skal trykke på "EN" kontakt og når maskinen slukkes og
>det samme når den tændes, men så er strømmen også taget fra printeer osv. på
>en gang.

Du skal vel trykke på "TO" kontakter for at tænde eller slukke.
En tændt PC har da ihvertfald ikke godt af det hvis du bare
afbryder strømmen.

Fra : Pico

Dato : 06-04-08 22:01

Mads wrote:

> Du skal vel trykke på "TO" kontakter for at tænde eller slukke.
> En tændt PC har da ihvertfald ikke godt af det hvis du bare
> afbryder strømmen.

Selvfølgelig, men det skal man også med en strømskinne formoder jeg
--
MVH
Pico

Fra : Mads

Dato : 06-04-08 23:07

On Sun, 6 Apr 2008 23:01:29 +0200, "Pico" <Selvestemig@hotmail.com>
wrote:

>Selvfølgelig, men det skal man også med en strømskinne formoder jeg

Din formodning er forkert, altså når vi taler om en el-spareskinne
og det var jo det det hele handlede om.

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 07-04-08 16:05

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> wrote in message

> Du skal vel trykke på "TO" kontakter for at tænde eller slukke.
> En tændt PC har da ihvertfald ikke godt af det hvis du bare
> afbryder strømmen.

Man skal trykke på 1 knap mere for at slukke, end man skal med
USB-strømskinden (hvis det USB-løsninger ellere virker)
men man behøves kun at trukke på en knap når man tænder*, hvilket man også
skal med usb-strømskinden, også står PC-en ikke at bruger stanbay strøm, med
Pico's løsning, hvilket den gør med USB-strømskinden.

*hvis man i bios setter den til at starte, når den bliver tilsluttet til
strøm.

Jeg bruger selv denne løsning.

JJ

Fra : Pico

Dato : 07-04-08 20:32

Johannes Jørgensen wrote:
> [...]
> USB-strømskinden.
> *hvis man i bios setter den til at starte, når den bliver tilsluttet

Det har jeg ikke lige været opmærksom på man kunne, burde have tænkt over
det
Takker for den lille fidus.
--
MVH
Pico

Fra : ShutEye

Dato : 09-04-08 12:45

> [...]
> det samme når den tændes, men så er strømmen også taget fra printeer osv.

http://www.sparenergi.dk/sw65241.asp kan vel også bruges?
Så slipper man for usb-rodet.
Har dog ikke selv prøvet det og _aner_ ikke hvor man køber den.

Fra : Glenn

Dato : 11-04-08 22:52

> http://www.sparenergi.dk/sw65241.asp kan vel også bruges?
> Så slipper man for usb-rodet.
> Har dog ikke selv prøvet det og _aner_ ikke hvor man køber den.

Jeg har kørt med sådan en i ca. 3 mdr. nu, og den virker fint.
Der står godt nok at man ikke kan bruge den til PC, men som sagt...den
virker fint.

Glenn

Fra : ShutEye

Dato : 12-04-08 12:49

> Jeg har kørt med sådan en i ca. 3 mdr. nu, og den virker fint.
> Der står godt nok at man ikke kan bruge den til PC, men som sagt...den
> virker fint.

Lyder godt!
Måske de mener at pc'en trækker for meget strøm i slukket tilstand til at
den kan bruges?
Hvor har du købt den henne?

Fra : sls\(2770\)

Dato : 06-04-08 21:44

> [...]
> manuelt. Har kigget i BIOS men kan umiddelbart
> ikke finde en option der styrer det.
> Er der en løsning vil jeg gerne høre herom.

Jeg har brugt den her løsning http://www.tersgov.dk/usbsnyd.jpg

Den virker fint..

// Sid

Fra : Andersen [3650]

Dato : 07-04-08 07:07

"sls(2770)" <sls@FJERNsol.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har brugt den her løsning http://www.tersgov.dk/usbsnyd.jpg
>
> Den virker fint..

Måske man skal starte en produktion
Findes der en tegning der viser hvorledes??

Fra : Jan Nielsen

Dato : 07-04-08 10:30

Andersen [3650] skrev:
> "sls(2770)" <sls@FJERNsol.dk> skrev i en meddelelse

> Måske man skal starte en produktion
> Findes der en tegning der viser hvorledes??

sort+rød i molex stikket giver 5V, dette sluttes bare til de 2 ledninger
i usb stikket til spareskinnen, hvis jeg husker rigtigt er de endda også
sort/rød.

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 07-04-08 11:01

http://pinouts.ru/Slots/USB_pinout.shtml

Fra : Martin

Dato : 07-04-08 21:56

Erik Jakobsen wrote:

> http://pinouts.ru/Slots/USB_pinout.shtml

Ville nu hellere vælge Picos løsning... Ja oki... 2 knapper, tager måske
1-2 sekunder længere tid at, men hvis man laver en lille fejl med denne,
så kan der helt sikkert godt ske noget sjovt med strømmen i dyret

Fra : sls\(2770\)

Dato : 08-04-08 22:22

"Martin" <martin@aarhof.invalid> skrev i en meddelelse

> Ville nu hellere vælge Picos løsning... Ja oki... 2 knapper, tager måske
> 1-2 sekunder længere tid at, men hvis man laver en lille fejl med denne,
> så kan der helt sikkert godt ske noget sjovt med strømmen i dyret

Kan ikke undvære min strømskinne, sætter tit computeren til at slukke et par
timer efter jeg er gået i seng, så er det rart strømskinnen slukker for
resten uden at jeg skal stå op og trykke på en kontakt

// Sid

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 08-04-08 06:14

> [...]
> manuelt. Har kigget i BIOS men kan umiddelbart
> ikke finde en option der styrer det.
> Er der en løsning vil jeg gerne høre herom.

Check om ikke der er jumpere til "wake on usb" på selve boardet.
Det er der på mit (andet fabrikat), og også til wake on keyboard.

Venlig hilsen
Henrik