nodeadkeys eller no nodeadkeys?
Fra : desktop

Dato : 05-04-08 21:50

Jeg bruger Ubuntu 7.10. I maple11 kan jeg kun skrive '^' hvis jeg
aktivere nodeadkeys i /etc/X11/xorg.conf.

Men hvis nodeadkeys er aktiv så kan jeg ikke skrive umlaut (ö) og
aprostof (én) i andre programmer (gedit, firefox etc).

Findes der måde at kunne klare begge ting på eller skal man ændre i sin
xorg.conf hver gang man skal bruge maple11?

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 05-04-08 22:27

On Sat, 05 Apr 2008 22:49:56 +0200, desktop wrote:

> [...]
>
> Findes der måde at kunne klare begge ting på eller skal man ændre i sin
> xorg.conf hver gang man skal bruge maple11?

Man kan definere en Compose tast med fx.

xmodmap -e 'keysym F12 = Multi_key'

hvorefter F12 ¨ o giver ö.

Hvis man er rigtig smart får man det sat op så det sker når man starter X,
men det er vist ret systemafhængigt præcis hvordan man gør det.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 06-04-08 11:51

Peter Dalgaard wrote:

> [...]
>
> Hvis man er rigtig smart får man det sat op så det sker når man starter X,
> men det er vist ret systemafhængigt præcis hvordan man gør det.

Mandriva 2008 bruger compose:rwin

Section "InputDevice"
Identifier "Keyboard1"
Driver "kbd"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "dk"
Option "XkbOptions" "compose:rwin"
EndSection

http://en.wikipedia.org/wiki/Compose_key

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 06-04-08 07:53

desktop wrote:
> [...]
>
> Findes der måde at kunne klare begge ting på eller skal man ændre i sin
> xorg.conf hver gang man skal bruge maple11?

Kan det ikke passe at det er compiz eller beryl der har den opførsel?
Mindes at der er en sammenhæng der.

Fra : desktop

Dato : 06-04-08 13:04

Jesper Staun Hansen wrote:

> Kan det ikke passe at det er compiz eller beryl der har den opførsel?
> Mindes at der er en sammenhæng der.

Hm bruger ingen af delene.

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 07-04-08 07:43

desktop <asdfsf@asd.com> writes:

> Jeg bruger Ubuntu 7.10. I maple11 kan jeg kun skrive '^' hvis jeg
> aktivere nodeadkeys i /etc/X11/xorg.conf.

Giver tasterne '^' + ' ' dig ikke '^'?

God fornøjelse,

Jacob
--
"The universe isn't for the likes of me to understand. I only work here."

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 07-04-08 11:31

Jacob Sparre Andersen wrote:

> Giver tasterne '^' + ' ' dig ikke '^'?
>
> God fornøjelse,
>
> Jacob

I Kubuntu 7.10 fungerer deadkeys udmærket uden at aktivere nodeadkeys i
xorg.conf.
Original version af xorg.conf:
Section "InputDevice"
Identifier "Generic Keyboard"
Driver "kbd"
Option "CoreKeyboard"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "dk"
EndSection

Testfil skrevet med vi i Kubuntu:
âêäöéá

Det er Kubuntu, ikke Ubuntu, men jeg kan ikke se det skulle gøre nogen
forskel.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : desktop

Dato : 07-04-08 10:54

Jørgen Heesche wrote:

> [...]
>
> Testfil skrevet med vi i Kubuntu:
> âêäöéá
>
> Det er Kubuntu, ikke Ubuntu, men jeg kan ikke se det skulle gøre nogen

Jep det fungere fint, men konsekvensen er at jeg ikke kan skrive '^' i
maple11. Dette kan jeg først når jeg aktivere nodeadkeys, men så kan jeg
ikke skrive den flotte sætning:

âêäöéá

længere.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 07-04-08 13:33

desktop wrote:

> Jep det fungere fint, men konsekvensen er at jeg ikke kan skrive '^' i
> maple11. Dette kan jeg først når jeg aktivere nodeadkeys, men så kan jeg
> [...]
Jeg kender ikke maple11, men det kan måske klares med interne
indstillinger i maple11.
På google fandt jeg
Citat:
Now all you have to do is to open Maple or Matlab and when the Matlab /
Maple window is active press your key combination to change the layout.
You should see the change in the "Keyboard Indicator" applet. When the
layout without dead keys is active you should have no problem entering
^, ~ and similar characters.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk