Lease time?
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 05-04-08 19:50

Hejsa

Hvad betyder "Lease time" på en router?

Grunden til at jeg spørger, er fordi jeg har problemer med at routeren
mister forbindelsen til modemet periodisk. Dvs jeg skal ud i mit teknikskab
og tage strømmen fra modem, før det virker igen - ret belastende i længden
:(

Dette problem er opstået efter at have skiftet internetudbyder, men
udbyderen siger at det er min routers skyld. Har ellers kørt TDC BB i knap 2
år med samme router uden problemer. Det er en Linksys WRT54GL med Tomato
firmware...

Læste på et udenlands forum, at det kunne have noget med lease time at gøre.
Kan der være noget om det, eller hvorfor mon jeg har dette problem?

Mvh
Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-04-08 20:04

On Sat, 05 Apr 2008 20:50:10 +0200, Hans Mouridsen
<hom@!23GHG#!!3pc.dk> wrote:

>Hvad betyder "Lease time" på en router?

Lease time er knyttet til routeren's DHCP-server og er den tid som
klienterne kan råde over IP-adressen de har fået fra DHCP-server.

Klienterne skal forny ip-adressen inden lease time udløber...

> [...]
>og tage strømmen fra modem, før det virker igen - ret belastende i længden

Det har ikke nødvendigvis noget med lease time at gøre...

Hvad sker der helt præcis når 'routeren mister forbindelsen' ??

Har dine computere fortsat ip-adresser ?

Kan de ping'e hinanden og routeren ?

Kan du komme ind i routerens web-opsætning ?

- - - - -

Hvis hele lokalnettet fungerer - og du kan komme ind i routeren's
webopsætning - men der bare ikke er 'hul igennem' til modem og
internet, vil jeg gætte på du har opsat WAN siden til manual connect.
Prøv at ændre det til 'Alway's on' eller 'Connect on Demand'.

<mlr>

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 05-04-08 20:20

Hej

> [...]
> internet, vil jeg gætte på du har opsat WAN siden til manual connect.
> Prøv at ændre det til 'Alway's on' eller 'Connect on Demand'.

Hele lokalnettet fungerer stadig fint, og man kan sagtens komme ind på
routerens opsætning. Der står der bare at "WAN" er disconectet, og trykker
man renew eller release sker der intet - kun en kold start hjælper...

Jeg syntes ike jeg har de helt store indstilligsmuligheder omkring WAN - kun
type og MTU.

Syntes bare det er lidt underligt, at jeg ingen problemer havde hos TDC - er
det ikke sært?

Mvh
Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-04-08 20:33

On Sat, 05 Apr 2008 21:20:27 +0200, Hans Mouridsen
<hom@!23GHG#!!3pc.dk> wrote:

>Hele lokalnettet fungerer stadig fint, og man kan sagtens komme ind på
>routerens opsætning. Der står der bare at "WAN" er disconectet, og trykker
>man renew eller release sker der intet - kun en kold start hjælper...

Ok, så er det i hvert fald ikke routeren der er 'gået ned'...

> [...]
>type og MTU.
>
>Syntes bare det er lidt underligt, at jeg ingen problemer havde hos TDC - er

Jo...

Er det en DHCP-forbindelse du har fra den nye udbyder ?

Bevarer routeren wan ip-adressen, eller kommer problemerne fordi den
mister ip-adressen: Check routeren's status side.

- - - - -

Men det er nok begrænset hvor meget mere tid du skal bruge på det
problem: Jeg gætter på en bug i routerens firmware - Måske kan du
opdatere Tomato firmware, eller alternativt gå tilbage til en standard
Linksys firmware...

<mlr>

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 05-04-08 20:24

Jeg har lige et link fra min routers log:
http://download.yousendit.com/CDC6A14B206421FE

Internettet gik sidst ned kl. 10.30 i dag, og der sker også en masse
mystisk, som jeg ikke er kompetent til at forstå ;)

Lidt over kl. 12, genstartede jeg modemet, hvorefter det kørte igen...

Mvh
Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-04-08 20:47

On Sat, 05 Apr 2008 21:23:45 +0200, Hans Mouridsen
<hom@!23GHG#!!3pc.dk> wrote:

>Jeg har lige et link fra min routers log:
>http://download.yousendit.com/CDC6A14B206421FE
>
>Internettet gik sidst ned kl. 10.30 i dag, og der sker også en masse
>mystisk, som jeg ikke er kompetent til at forstå ;)

Der er et problem i kommunikationen mellem udbyderens DHCP-server og
DHCP-klienten i din router...

Du får ip-adressen 80.197.146.198 med lease time på 3600 sekunder fra
udbyderen.

Din DHCP-klient fornyer jævnligt ip-adressen, men efter 9:41 mister
den pludselig forbindelsen til udbyderens DHCP-server. IP-adressen kan
ikke fornys, og du mister den kl 10:41.

Herefter står routeren og sender DHCP-DISCOVER uden at få kontakt til
udbyderens DHCP-server...

- - - -

Hvad får vi ud af det ??

Der er et problem mellem din router og udbyderen: Det kan være en bug
i routerens firmware, eller måske dit ADSL-modem der er sygt...

<mlr>

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 05-04-08 21:00

> [...]
>
> Din DHCP-klient fornyer jævnligt ip-adressen, men efter 9:41 mister
> den pludselig forbindelsen til udbyderens DHCP-server. IP-adressen kan

Kan også se i modemets log, at den melder "DHCP Warning, og derfter "No
Response Received -T3 time-out"

> [...]
>
> Der er et problem mellem din router og udbyderen: Det kan være en bug
> i routerens firmware, eller måske dit ADSL-modem der er sygt...

Okay så må jeg prøve en anden firmware - var ellers så glad for den Tomato
:) Ellers må jeg bare tilbage til TDC - det kørte nu godt!

Det er ikke ADSL jeg har, men en kabelmodemforbindelse fra min lokale
antenneforening.

Mange tak for hjælpen - så kan jeg komme videre

Mvh
Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-04-08 21:44

Hans Mouridsen wrote:

> Okay så må jeg prøve en anden firmware - var ellers så glad for den Tomato
> :) Ellers må jeg bare tilbage til TDC - det kørte nu godt!

TDC virkede fint med Tomato?

Så er det næppe Tomato der er problemet.

Jesper Poulsen

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 06-04-08 07:21

> TDC virkede fint med Tomato?

Ja det kørte virkelig bare klippestabilt!! Har kun oplevet problemer i gang,
pga. En overgravet fiber, og det er jo næppe TDC's fejl..

Mvh
Hans

Fra : fix

Dato : 05-04-08 21:59

"Hans Mouridsen" <hom@!23GHG#!!3pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> :) Ellers må jeg bare tilbage til TDC - det kørte nu godt!
>
> Det er ikke ADSL jeg har, men en kabelmodemforbindelse fra min lokale
Jeg har nu set tilsvarende 3 gange ved Stofanetkunder, og har måttet opgive
at få stabil IPtelefoni de 3 steder.
(helt andre routere).
Jeg har oplevet det 1 gang med en DK-TV installation. De gik nogle skabe
efter ude på vejen, og det har kørt siden (nu ½ år)

Så antenneforeningens net kan have betydning!

finn

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 06-04-08 07:20

Hej Finn

> [...]
> efter ude på vejen, og det har kørt siden (nu ½ år)
>
> Så antenneforeningens net kan have betydning!

Hrmm det lyder ikke så betryggende :(

Det er faktisk DK-TV jeg har skiftet til, men hjælper det ikke med den org
firmware i min router, så skifter jeg tilbage til TDC eller Telmore. For
DK-TV's support nægter i hvert fald, at forbindelsen fejler noget, og de vil
knap tale med mig, når min router ikke er købt hos dem...

Mvh
Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-04-08 10:49

Hans Mouridsen wrote:

> knap tale med mig, når min router ikke er købt hos dem...

Amatørselskab.

Jesper Poulsen

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 06-04-08 18:42

> Amatørselskab.

Tjoo

Tror nu også jeg prøver noget Telmore, hvis det bliver ved med at drille...

10/1 Mbit for 299 - betaler i dag 399 for en 10/2

Tak til alle som har kloget i sagen!

Mvh
Hans

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 06-04-08 07:31

Nu jeg jeg lige fundet et screendump fra modemets log, hvor man også
tydeligt kan se der sker noget - specielt kl. 20.40. Kl. 06.40 næste morgen,
genstarter jeg modemet, hvorefter det kører igen.

Deres support siger det er normalt, den leder efter ny firmware for hvert
50. Minut, men de andre fejlmeldinger vil de ikke kommentere, så ved ikke
lige helt hvad der sker.

Screendump:
http://download.yousendit.com/E440E1547656C701

Mvh
Hans

Fra : fix

Dato : 06-04-08 09:34

> [...]
> 50. Minut, men de andre fejlmeldinger vil de ikke kommentere, så ved ikke

bare for forståelsen:
Modemet er da DK-TVs, og opsat af dem???
Hvis det forsøger en swopdatering, og fejler, er det da imho et DK-TV
problem, men kan jvf. deres svar være ganske normalt.
DHCP problemet, synes jeg mere ligner årsagen, og den må de da hjælpe med.
Da modemet svjv. ikke agerer DHCPserver, må det være som klient, og altså på
DK-TVs backbone.
Prøv at skrive til dem (support@dk-tv.d#) og spørg pænt. Med lidt held
rammer den Palle, som har været hjælpsom for mig i flere tilfælde
Har du meddelt din routers mac-adresse? Desværre har de tilsyneladende helt
fjernet deres engang så udmærkede vejledninger, mht. adresser mv. men de
havde engang en side hvor man kunne indtaste routerens Macadresse, og det
gjorde imho. genstart af systemet markant hurtigere, men måske er det
ændret, for jeg kan ikke finde de gamle supportsider.

finn