Hækanker
Fra : Claus

Dato : 04-04-08 15:35

Jeg skal sejle i den vestlige skærgård i Sverige til sommer. Derfor skal jeg
bruge et hækanker til naturhavnene. Hvilken størrelse og type skal jeg
bruge? Min båd er en 38 fods motorbåd, der vejer ca. 10T. Jeg er ikke meget
for et fastmonteret anker, er der nogen der har forslag til en god, sikker
og smart løsning?

Mvh.
Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-04-08 17:12

Hej Claus,

Holdebunden i skærgården varierer meget men er for størstedelen
sandbund.
Tidligere var de små tallerkenankre almindelige at anvende i
havnene da der her mest var mudder men ude i naturhavnene
varierer det mellem klippegrund (sten) eller sand.

Du kan se på dette link hvilke størrelser, tov og kæde m.m. der
anbefales. Anbefalingen bliver mere specifik når du indtaster
bådensstørrelse.

http://www.trygsejlads.dk/Default.asp?ID=107

Jeg har været mange gange i skærgården og har anvendt et
paraplyanker som hækanker med blyline og lod der kunne glide ud
ad tovet. Tovet skal være et flydetov således det hurtigt går
fri af bunden da et tov ellers ret hurtigt slides af sten på
bunden selvom der ved anvendelsen som hækanker ikke opstår de
store sving i båden.
Når jeg ankre frit bruger jeg CQR anker med svirvel og 30 mm
rustfri kæde. Den rustfrie kæde er bedre end en galvaniseret der
vil tage meget mudder med op da den er ru i overfladen, det gør
en rustfri kæde ikke. i CQRankeret er der en ophalerline med en
bøje på enden af tovenden for at kunne hale ankeret baglæns op
om det skulle sætte sig fast.

Mvh/Harding

Fra : steen

Dato : 06-04-08 01:56

On 4 Apr., 18:12, Harding E. Larsen <hard...@ZMHVSlarsen.tdcadsl.dk>
(slet ZMHVS) wrote:
> [...]
> en rustfri kæde ikke. i CQRankeret er der en ophalerline med en
> bøje på enden af tovenden for at kunne hale ankeret baglæns op

Hej Claus
Svenska Kryssarklubben udgiver nogle fantastiske bøger med
beskrivelser af ankerpladser i skærgården. I bøgerne er der et stort
kapitel om ankring i skærgården (Noget af det mest kompetente jeg har
læst - afprøvet med div. test) og i bøgerne er der ligeledes luftfotos
med dybdekurver angivelser af anbefalet ankertype mv. over den enkelte
ankerplads og sikkerheden på pladsen i forskelllge vindretninger. Der
er ligeledes anvist, hvor du kan finde ringbolte i klipperne så du
slipper for at bruge dine egne kiler. Melder du dig ind i Svenska
Kryssarklubben har du ligeledes lov til at bruge deres tursejlerbøjer,
SXK mærkede som er udlagt flere steder i skærgården. Jeg tror du kan
finde bøgerne hos I.C.Weilbach ellers prøv over nettet.

Mvh.

Steen