Vand under dørken
Fra : Steen Andreasen

Dato : 03-04-08 19:12

Jeg har en Granada 34 der er tradionelt opbygget med lænsepumpe placeret i
kølsvinet således at det vand der samler sig her kan pumpes ud igen. Vandet
er regnvand som løber masten (gennemgående), og det saltvand vi sejler ind i
båden når vi glemmer at lukke ventilen til håndvaskens afløb på toilettet

Min båd er konstrueret med en masse "hemmelige" hulrum under dørken. Der er
ikke afløb fra disse hulrum til kølsvinet og der samler sig derfor ofte vand
i hulrummene. Den fugt der står under dørken trækker op i dørkpladerne som
langsomt begynder at rådne og bliver sorte.

Der må være andre end mig, der har det problem.....Har I nogen gode
løsninger til sikre at vandet kan opsamles i kølsvinet?

Jeg tvivler på at jeg blot kan begynde at lave gennemboringer ned til
kølsvinet da mange at de vægge, der står imellem hulrummene ser ud til at
være en del af afstivningen i bunden af båden.

mvh Steen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-04-08 21:58

Hej Steen,

Metoden er at bore huller gennem alle bundstokkene helt nede ved
skrogbunden og fastlime elektrikkerrørstykker i gennemføringerne
med epoxy. Desuden for at mindske hulrummene hvor vandet kan
ligge og skvulpe under krængning, så bør hulrummene mellem
bundstokkene fyldes med en blanding af epoxy og fyldstof oprørt
til en rimelig stiv masse som ikke vil flyde ud under hærdningen.
Blandingen oplægges således at der er skrå kanter ned mod
midten. I midten formes en grøft som vandet ubesværet kan løbe i
og igennem rørstykkerne til næste lavereliggende rum indtil
vandet havner kølsvinet.

Mvh/Harding

Fra : Kondrup

Dato : 03-04-08 15:20

On 3 Apr., 22:57, Harding E. Larsen <hard...@Q48ADlarsen.tdcadsl.dk>
(slet Q48AD) wrote:
> Vandet

Kære Steen
Jeg så engang en anvisning til at sætte en plade på tværs inde i
masten, lige over dækket, og så bore et hul i siden af masten.
Jeg kan ikke huske detaljer, det var vist i Bådnyt for en del år
siden.
Hilsen
Jens