|
| Voksne mænd - og affjedring Fra : Tingskoven |
Dato : 04-04-08 22:06 |
|
Hej
Efter vejrudsigten bliver det nok først sidst på måneden, jeg henter min
GSX750F '07 ud af vinterhiet i Varde, hvilket jeg ser meget frem til.
Men nu, hvor tiden nærmer sig er jeg pludselig begyndt, at spekuler på -
vægt, affjedring og stabilitet.
Jeg er en voksen mand med en tørvægt på 96 kg. Jeg nåede kun, at køre 500 km
pæn kørsel, sidste efterår inden vinterhiet. Der bemærkede jeg ingen
vægt-/affjedringsproblemer.
Under vinteropbevaring er der monteret bagagebærer og taskesæt (2x41), og
fruen har også, for den kommende sæson meldt sig som co-driver på enkelte
ture. (Hun ligger dog i en noget mindre vægtklasse
Spørgsmålet er nu, om jeg ligeså godt kan få værkstedet til, at justerer min
bagdæmper til hårdeste indstilling, hvis den ikke allerede er det, inden jeg
henter cyklen hjem 1maj?
Pft.
Revsgaard
Suzuki GSX750F '07
Tidl. Suzuki GS450e '84 (Kantana-look)
| |
Stephan G (06-04-2008)
| Kommentar Fra : Stephan G |
Dato : 06-04-08 12:44 |
|
> Spørgsmålet er nu, om jeg ligeså godt kan få værkstedet til, at justerer min
> bagdæmper til hårdeste indstilling, hvis den ikke allerede er det, inden jeg
> henter cyklen hjem 1maj?
Det ville jeg gøre. Eller, jeg ville nok gøre det selv ... :)
MVH stephan
| |
Peter Jakobsen (08-04-2008)
| Kommentar Fra : Peter Jakobsen |
Dato : 08-04-08 11:52 |
|
"Tingskoven" <dummies@post.cybercity.dk> wrote in message
news:47f6982a$0$89167$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej
> Efter vejrudsigten bliver det nok først sidst på måneden, jeg henter min
> GSX750F '07 ud af vinterhiet i Varde, hvilket jeg ser meget frem til.
>
>
>
> Men nu, hvor tiden nærmer sig er jeg pludselig begyndt, at spekuler på -
> vægt, affjedring og stabilitet.
>
> Jeg er en voksen mand med en tørvægt på 96 kg. Jeg nåede kun, at køre 500
> km pæn kørsel, sidste efterår inden vinterhiet. Der bemærkede jeg ingen
> vægt-/affjedringsproblemer.
>
> Under vinteropbevaring er der monteret bagagebærer og taskesæt (2x41), og
> fruen har også, for den kommende sæson meldt sig som co-driver på enkelte
> ture. (Hun ligger dog i en noget mindre vægtklasse
>
> Spørgsmålet er nu, om jeg ligeså godt kan få værkstedet til, at justerer
> min bagdæmper til hårdeste indstilling, hvis den ikke allerede er det,
> inden jeg henter cyklen hjem 1maj?
>
>
Synes det er alt for få der tænker på netop affjedring, some efter min
mening er noget af det vigtigste.
Du skal så vide at stort set alle japanske sports motorcykler er sat op mht.
affjedring så de passer til en fører på omkring 70 kg.
Så vejer du og dit udstyr en del over 90-100 kg., var det måske en ide at få
sat en stærkere fjeder på bagdæmperen ???
MVH Peter Jakobsen
| |
Ukendt (08-04-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-04-08 16:26 |
|
On Tue, 8 Apr 2008 12:52:07 +0200, Peter Jakobsen wrote:
> Synes det er alt for få der tænker på netop affjedring, some efter min
> mening er noget af det vigtigste.
Og som oftest sættes op til at _returdæmpe_ alt for hårdt i et desperat
forsøg på at rette op på en slatten fjeder. :-/ Det gør kun ondt værre, for
returdæmpning skal stilles så blødt som muligt, uden at der går "gyngehest"
i den, ellers komprimeres affjedringen på ujævne overflader.
> Du skal så vide at stort set alle japanske sports motorcykler er sat op mht.
> affjedring så de passer til en fører på omkring 70 kg.
Og for BMW til > 80 Kg. Nogen der vil bytte fjeder ?
> Så vejer du og dit udstyr en del over 90-100 kg., var det måske en ide at få
> sat en stærkere fjeder på bagdæmperen ???
Glem ikke forgaflen.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
Michael Dahlberg (08-04-2008)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 08-04-08 20:50 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:191drtg0mvb53.btdz3ndtsqss$.dlg@40tude.net...
> On Tue, 8 Apr 2008 12:52:07 +0200, Peter Jakobsen wrote:
>
>> Synes det er alt for få der tænker på netop affjedring, some efter
>> min
>> mening er noget af det vigtigste.
>
> Og som oftest sættes op til at _returdæmpe_ alt for hårdt i et
> desperat
> forsøg på at rette op på en slatten fjeder. :-/ Det gør kun ondt
> værre, for
> returdæmpning skal stilles så blødt som muligt, uden at der går
> "gyngehest"
> i den, ellers komprimeres affjedringen på ujævne overflader.
>
>> Du skal så vide at stort set alle japanske sports motorcykler er sat
>> op mht.
>> affjedring så de passer til en fører på omkring 70 kg.
>
> Og for BMW til > 80 Kg. Nogen der vil bytte fjeder ?
>
Jeg har et pa overflødige kilo jeg gerne vil af med!
;-(
Michael D
| |
Armand (08-04-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 08-04-08 21:30 |
|
Peter Jakobsen skrev:
> "Tingskoven" <dummies@post.cybercity.dk> wrote in message
> news:47f6982a$0$89167$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>
>> Spørgsmålet er nu, om jeg ligeså godt kan få værkstedet til, at justerer
>> min bagdæmper til hårdeste indstilling, hvis den ikke allerede er det,
>> inden jeg henter cyklen hjem 1maj?
>>
Hvis du ikke selv lægger mærke til noget under kørslen er der ingen
grund til at justere, og at gøre det "på mistanken" giver dig ingen
sikkerhed for at dét er bedre, hvis ikke du har et sammenligningsgrundlag!
At stramme (forspænde(!)) fjederen, såvel som at justere dæmpningen er
enkle elementære operationer, som du ikke skal være bange for, endsige
hlde dig fremmegjort overfor, så spar dine penge til mekanikeren og gør
det selv efter muligt behov!
Forøvrigt: GSXF'en er en tungere og blødt affjedret motorcykel, hvis du
ikke bryder dig om tanken om at førervægten gør den blødere burde du
have købt en "strammere" motorcykel istedet for den største/billigste :-|
> Synes det er alt for få der tænker på netop affjedring.....
> ...... stort set alle japanske sports motorcykler er sat op mht.
> affjedring så de passer til en fører på omkring 70 kg.
> Så vejer du og dit udstyr en del over 90-100 kg., var det måske en ide at få
> sat en stærkere fjeder på bagdæmperen ???
>
De nyere GSXF'ere har en ganske fornuftig bagdæmper der kan justeres i
såvel fjederforspændingen, som kompressions og expansions -dæmpningen.
Man må formode at dæmperens justeringsmuligheder matcher fjederen
rimeligt godt, hvorfor det er paradoksalt at tale fornuft om affjedrings
set-up og samtidig blande en fremmed fjeder-rate ind i billedet :-|
--
Armand.
| |
Tingskoven (12-04-2008)
| Kommentar Fra : Tingskoven |
Dato : 12-04-08 08:08 |
|
takker for sv.
"Tingskoven" <dummies@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:47f6982a$0$89167$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej
> Efter vejrudsigten bliver det nok først sidst på måneden, jeg henter min
> GSX750F '07 ud af vinterhiet i Varde, hvilket jeg ser meget frem til.
>
>
>
> Men nu, hvor tiden nærmer sig er jeg pludselig begyndt, at spekuler på -
> vægt, affjedring og stabilitet.
>
> Jeg er en voksen mand med en tørvægt på 96 kg. Jeg nåede kun, at køre 500
> km pæn kørsel, sidste efterår inden vinterhiet. Der bemærkede jeg ingen
> vægt-/affjedringsproblemer.
>
> Under vinteropbevaring er der monteret bagagebærer og taskesæt (2x41), og
> fruen har også, for den kommende sæson meldt sig som co-driver på enkelte
> ture. (Hun ligger dog i en noget mindre vægtklasse
>
> Spørgsmålet er nu, om jeg ligeså godt kan få værkstedet til, at justerer
> min bagdæmper til hårdeste indstilling, hvis den ikke allerede er det,
> inden jeg henter cyklen hjem 1maj?
>
>
>
> Pft.
>
> Revsgaard
>
> Suzuki GSX750F '07
>
> Tidl. Suzuki GS450e '84 (Kantana-look)
>
>
| |
|
|