Lille hunds opførsel
Fra : GC

Dato : 04-04-08 09:20

Hej gruppe
Jeg har en lille hund nu 2 1/2 år (Japanese) mit spørgsmål:hun er begyndt
at sparke bagud når vi går tur, hvad er det lige hun prøver at fortælle, hun
ser så glad ud og smiler til mig.

Mange hilsener til jer alle Günther

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 04-04-08 09:39

"GC" <nospam@tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at sparke bagud når vi går tur, hvad er det lige hun prøver at fortælle,

Det lader til at det er en lille dominant tæve du har.
det er "normalt" hanhunde der laver det nummer med at skrabe bagud når de
har markeret(strintet) for at sprede deres duft.
Men tæver med hang til dominans kan også sagtens gøre det, tilmed letter
nogle tæver ben!.

Mvh. Marie

Fra : Pwh

Dato : 04-04-08 09:58

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> Men tæver med hang til dominans kan også sagtens gøre det, tilmed
> letter nogle tæver ben!.

Det retter jeg lige til at rigtige tæver letter ben

/Jens (hvis Angel letter ben, og er ret så dominant)

Fra : JB

Dato : 04-04-08 10:22

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:47f5e936$0$89175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> har markeret(strintet) for at sprede deres duft.
> Men tæver med hang til dominans kan også sagtens gøre det, tilmed letter

Mine to dværgpinschertæver letter ben og sparker bagud, så enhver hanhund må
misunde dem. Jord og græs flyver om ørerne på os. De to colliehanner skraber
også, men de er ikke så dygtige som de små tæver.

Hilsen
Jytte

Fra : Anette

Dato : 05-04-08 17:33

GC wrote:
> [...]
> begyndt at sparke bagud når vi går tur, hvad er det lige hun prøver
> at fortælle, hun ser så glad ud og smiler til mig.

Det er dominansadfærd. Begge mine tæver gør det samme - viser "verden" at
her er en "sund og stærk tæve der er avlsdygtig"
Min ene tæve er steriliseret, men gør det alligevel, når hun synes at
situationen kræver det. Hun er "flokleder" i vores flok af 4 hunde, og hun
viser på den måde at hun tager vare på flokken, at hun er stærk nok til at
advare resten af verden.
MIn anden tæve gør det kun når hun er i løbetid, hvor hun også letter ben,
som en hanhund.( selvom det ser liiidt mislykket ud

Nogle adfærdsbehandlere mener at man bør hindre hunden i at sparke bagud når
den er i snor. Med begrundelsen at den bør ikke udvise dominansadfærd når
der er "forbundet" med sin ejer. Det er ejer og kun ejer der kan/bør uvise
dominansadfærd i den situation.....

/ Anette
www.philana.dk

Fra : JB

Dato : 05-04-08 18:03

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> når der er "forbundet" med sin ejer. Det er ejer og kun ejer der kan/bør
> uvise dominansadfærd i den situation.....

Sikke dog noget sludder. Den adfærdsbehandler ved vist ikke meget om hunde.
Mine dværgpinschertæver er også steriliserede, det hindrer dem ikke i at
lette ben og skrabe.

Hilsen
Jytte

Fra : Anette

Dato : 05-04-08 18:32

JB wrote:
> Sikke dog noget sludder. Den adfærdsbehandler ved vist ikke meget om
> hunde. Mine dværgpinschertæver er også steriliserede, det hindrer dem
> ikke i at lette ben og skrabe.

Som skrevet - så gør min steriliserede tæve det også og det var bare for at
fortælle at NOGLE adfærdsbehandlere opfatter den adfærd som noget negativt.
For en ellers normalt fungerende hund, tror jeg heller ikke det er noget man
bør gøre noget ved, men har man f.eks en hund med voldsom
(agressiv)dominansadfærd er det måske Et af de områder man kan sætte ind? På
linie med det at gå ud af døren før hunden, sørge for at den spiser sidst
o.s.v...

/ Anette
www.philana.dk

Fra : JB

Dato : 05-04-08 19:02

> [...]
> (agressiv)dominansadfærd er det måske Et af de områder man kan sætte ind?
> På linie med det at gå ud af døren før hunden, sørge for at den spiser

Jeg tager mig til hovedet.

Jytte

Fra : Anette

Dato : 05-04-08 19:52

JB wrote:

> Jeg tager mig til hovedet.

*LOL*
Det er da også det nemmeste .....

Prøv f.eks at læse Jan Fennels bøger ( bl.a Hundelytteren) - hun er vistnok
en af dem der bruger de principper i adfærdsbehandling.
Jeg hr ikke "hundeviden " nok til at påstå at det er Måden at gøre det på

/ Anette

Fra : JB

Dato : 05-04-08 21:08

> [...]
> vistnok en af dem der bruger de principper i adfærdsbehandling.
> Jeg hr ikke "hundeviden " nok til at påstå at det er Måden at gøre det på

Jeg har læst den, og den er da udmærket, hvis man synes det.

Men at man skal forhindre sine hunde i at markere og skrabe, er hul i
hovedet for mig. Hunde er nu engang hunde med alt hvad der hører med, det
kan vi ikke lave om på.

Ind i mellem synes jeg at de såkaldte adfærdsbehandlere finder på noget for
at gøre sig interessante. Nu er adfærdsbehandler og hvad de elleres kalder
sig ikke beskyttede stillinger og anerkendte uddannelser. Enhver kan kalde
sig hundepsykolog og adfærdsbehandler. Hvis adfærdsbehandlerne var så
dygtige, var der vel ikke så mange hunde, der blev aflivet på grund af
problemadfærd.

Hilsen
Jytte

Fra : Anette

Dato : 05-04-08 21:54

JB wrote:
> Men at man skal forhindre sine hunde i at markere og skrabe, er hul i
> hovedet for mig. Hunde er nu engang hunde med alt hvad der hører med,
> det kan vi ikke lave om på.

Som før skrevet, tror jeg heller ikke det er noget man behøver blande sig i,
når det er en normalt fungerende hund.
Men har man en hund med dominansproblemer, trot jeg det KAN det måske være
et af de steder hvor man kan trumfe sit lederskab igennem.
Jeg ved det ikke - men det lyder logisk i mine ører og ikke mindst noget
mere samarbejdende end at tæve hunden

> Hvis adfærdsbehandlerne var så dygtige, var der vel ikke så mange
> hunde, der blev aflivet på grund af problemadfærd.

Jeg har haft fantastisk hjælp af min træner/adfærdsbehandler ( hun er
uddannet adfærdsbiolog) og har fået helt hæderlige hunde ud af mine 3
genbrugshunde, som dermed har fået den chance mere, som jeg synes de skulle
have. For de to af dem, er deres tidligere familier lidt ærgerlige, når de
ser hvad der er kommet ud af deres hunde. Så selv om du ryster på hovedet,
så kan adfærdsbehandling give nogle værktøjer til at rette op på "fejl" -
fejl i citationstegn fordi det jo ofte bare er normaladfærd for hunden, men
ikke hensigtsmæssigt som familiehund, så som urenlighed, agression over
andre hunde, angst, alenehjemmeproblemer o.s.v..
Men
Hvis der var flere der gad bruge noget tid på at finde ud af hvad en hund er
for en størrelse, før de køber hvalp, opstod der slet ikke alt det bøvl.
Og hvis der var flere der kendte til adfærdsbehandlere og som ville bruge de
mange penge og ocenaer af tid og tålmodighed adfærdsbehandling kræver, ville
der nok være flere hunde der overlevede adfærdsproblemerne.
Sådan er der så meget der ville være smukkere i den ideelle verden

/ Anette
www.philana.dk

Fra : JB

Dato : 05-04-08 22:13

> [...]
> ville der nok være flere hunde der overlevede adfærdsproblemerne.
> Sådan er der så meget der ville være smukkere i den ideelle verden

Det er da muligt, der findes dygtige "adfærdsbehandlere", jeg har bare
aldrig mødt dem. Og det er da godt, det har været en hjælp for dig og dine
hunde.
Du har helt ret i at folk burde sætte sig ind i, hvad det vil sige at have
hund. Men det er jo næsten som at få børn, man skulle gerne vokse med
opgaven. Det gør alle så ikke desværre.
Men det er lige som blevet mode at unge mennesker skal have hund. Når den så
blever besværlig, eller de får andre interesser, vil de af med hunden.
Taberen bliver altid hunden, og man ser desværre hunde, der vandrer fra det
ene hjem til det andet.
Min første hund, som jeg fik i 1970, var også en umulig genbrugshund. Jeg
havde mindre børn på det tidspunkt, og den bed børnene. Jeg gik så på et
lydighedskursus i DCH med den, og det løste problemerne. Det var en
blandingshund. Siden den tid har jeg holdt mig til DKK hunde.

Hilsen
Jytte

Fra : Anette

Dato : 06-04-08 22:05

JB wrote:
> Det er da muligt, der findes dygtige "adfærdsbehandlere", jeg har bare
> aldrig mødt dem.

Så har jeg været heldigere end du - jeg har mødt nogle stykker.

>Og det er da godt, det har været en hjælp for dig og
> dine hunde.

Jeg var ikke i tvivl da en 5 mdr gammel stresset PONhvalp, satte mig grå hår
i hovedet.
Jeg havde brug for at forstå hvad pokker der foregik med hende - og de
forklaringer fik jeg, og så er verden jo pludseligt meget nemmere.

> Du har helt ret i at folk burde sætte sig ind i, hvad det vil sige at
> have hund. Men det er jo næsten som at få børn, man skulle gerne
> vokse med opgaven. Det gør alle så ikke desværre.

I forhold til børn, har man så heller ikke meget tid at løbe på når det
gælder om at ødelægge en hunds liv/temperament.

> [...]
> den så blever besværlig, eller de får andre interesser, vil de af med
> hunden. Taberen bliver altid hunden, og man ser desværre hunde, der

Det er ikke kun unge der laver det nummer. Jeg møder,som hjælpertræner på
lydighedshold, for mange ældre der har købt hvalp af en race som de "altid"
har haft, og de har så bare lige glemt at de ikke selv er helt gearet til en
hvalp, at den nye hvalp ikke er den rolige gamle hund der bare sover dagen
væk og nøjes med et par små spadsereture i roligt tempo hver dag.
Fejltagelser i den retning har vist ingen alder.

> [...]
> så på et lydighedskursus i DCH med den, og det løste problemerne. Det
> var en blandingshund. Siden den tid har jeg holdt mig til DKK hunde.

Jeg fik min første genbrugshund i 1973. En kropumulig 9 mdr gammel cocker
spaniel - som med hårdt arbejde blev en suveræn hund for mig og senere, i 78
og 80 for mine to døtre. Mange genbrugshunde har levet deres liv her siden
hen. Nu er ungerne flyttet hjemmefra og nu har jeg tiden til at finde ud af
hvad pokker det egentlig er jeg gør med de hunde, og især finde de veje der
er lidt nemmere end dem jeg gik i sin tid Og - jeg synes stadig det er
givende og sjovt at arbejde med hundene og sjovt at finde veje ind i deres
kringlede psyke.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 06-04-08 16:13

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Sikke dog noget sludder. Den adfærdsbehandler ved vist ikke meget om
> hunde.
> Mine dværgpinschertæver er også steriliserede, det hindrer dem ikke i at
> lette ben og skrabe.

Haha det var da noget af en skråsikker påstand at komme med der.
Alt hvad vi mennesker ved om hunde er noget vi _mener_ igennem studering af
adfærd, igennem andre folks erfaring, bøger osv. men hvem ved med sikkerhed
om de ting vi tror vi ved er de rigtige?
Der er i årevis blevet studeret i menneskets adfærd, igennem kommunikation
og observation og stadig ved man langt fra hvad der er at vide om menneskets
adfærd, så hvordan kan nogen overhovedet med sikkerhed vide om hundens
adfærd, når man ikke engang kan kommunikere med den igennem tale.

Måske har adfærdsbehandleren ret, måske ikke. Måske afhænger det af
race/temperament/ejer osv. måske ikke, men at udtale sig på den måde du gør
der er dog yderst skråsikkert og udviser iflg. mig mangel på lyst til at få
indsigt i, og lære ud fra andres erfaringer. Det er meget "sådan er mine
hunde, så sådan er det!"

R. Ilsøe

Fra : JB

Dato : 06-04-08 17:12

"Rinnie Ilsøe" <rinniex@rinniex.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at få indsigt i, og lære ud fra andres erfaringer. Det er meget "sådan er

Jeg er ikke bare skråsikker, jeg er helt sikker på at letten ben og skraben
bagud er en normal adfærd hos hunde, som der ikke er nogen grund til at
forhindre dem i. Hvis det går ud og et nyplantet bed, kan man jo tage hunden
væk derfra.

hilsen
Jytte

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 06-04-08 21:06

> [...]
>
> Jeg er ikke bare skråsikker, jeg er helt sikker på at letten ben og
> skraben bagud er en normal adfærd hos hunde, som der ikke er nogen grund

Nå! Har du spurgt din hund da? -i så fald, hvad svarede den siden du er så
sikker?!
Den der tror han/hund ved, har stadig meget at lære!

> Hvis det går ud og et nyplantet bed, kan man jo tage hunden væk derfra.

Jeg er jævnt ligeglad med mine blomsterbede!;)

R. Ilsøe