Nybegynder: Fedora og trådløst netværk
Fra : Brian

Dato : 04-04-08 08:51

Hejsa

Som et forsøg på at komme igang med linux, har jeg installeret Fedora
8 på en Acer TravelMate 240 med et SMC trådløst netkort

Det ser ud til at FC8 finder netkortet - i 'network configuration'
står det trådløse netkort som:
status: inactive
device: wlan0
nickname: wlan0
type: wireless

Hvis jeg klikker på det trådløse netkort og vælger 'hardware device'
så får jeg følgende fejlbesked:

'Error for wireless request "Set Mode" (8B06): SET failed on device
wlan0; invalid argument."

Efter at jeg har prøvet at google problemet og rodet med madwifi -
uden held - håber jeg at der er en der kan hjælpe mig lidt videre.

Husk lige at jeg er rimelig uøvet mht linux, så tag ikke noget for
givet :)

På forhånd tak
Brian

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 04-04-08 09:22

Brian wrote:
> Hejsa
>
> Som et forsøg på at komme igang med linux, har jeg installeret Fedora
> 8 på en Acer TravelMate 240 med et SMC trådløst netkort

Start med at enable NetworkManager'eren.

Det gør alt med trådløst netværk meget, meget nemmere.

Nemmere end det nemmeste jeg har set i Windows.

I et terminalvindue:

su -
chkconfig NetworkManager on
chkconfig NetworkManagerDispatcher on

Du skal angive rootpasswordet efter "su -" kommandoen.

Reboot og log in.

Så er der et ikon i nederste, højre hjørne,
tæt ved uret, hvor du kan se status for netværk.

Højst sandsynligt virker det ikke første gang,
du skal (som root) nærlæse filen /var/log/messages
for at se om der er nogen beskeder mht. manglende
firmware filer, etc.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Brian

Dato : 04-04-08 09:55

On Fri, 04 Apr 2008 10:22:10 +0200, Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:

>Start med at enable NetworkManager'eren.
>Højst sandsynligt virker det ikke første gang,

Det er jo fantastisk så nemt det kan være - når man lige ved hvordan.
Det virkede i første forsøg ... :)

Under opstarten får jeg dog en fejl på det trådløse netkort:

Error for wireless request "Set Mode" (8B06): SET failsed on device
wlan0; invalid argument

og Netkortet kan ikke få tildelt en IP adresse. Hvordan kan denne fejl
rettes/elimineres?

------

Efter at systemet er startet op, så skal jeg indtaste en kode for at
'unlock keyring'. Er det muligt, at systemet selv klarer dette i
opstarten?

/Brian

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 04-04-08 10:59

Brian wrote:
> [...]
> wlan0; invalid argument
>
> og Netkortet kan ikke få tildelt en IP adresse. Hvordan kan denne fejl

NetworkManager gør først noget ved netkortet når du er logget ind.

Normalt vil man disable kortene så de ikke starter ved boot. Det kan
alligevel ikke få nogen IP adresse før NetworkManager er oppe og
hjælper med kryptering, etc.

> Efter at systemet er startet op, så skal jeg indtaste en kode for at
> 'unlock keyring'. Er det muligt, at systemet selv klarer dette i
> opstarten?

Nej, ikke med NetworkManager.

Man kan godt konfigurere netkortet udenom NetworkManager,
men så er det ikke så fleksibelt hvis man skifter imellem
forskellige net, eller skifter imellem trådløst og kablet net.

Fra : Brian

Dato : 04-04-08 11:55

On Fri, 04 Apr 2008 11:59:22 +0200, Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:

> [...]
>men så er det ikke så fleksibelt hvis man skifter imellem
>forskellige net, eller skifter imellem trådløst og kablet net.

OK

Tak for hjælpen så langt - nu er jeg da i det mindste i gang - og på
nettet :)

/Brian

Fra : Kent Friis

Dato : 04-04-08 18:00

Den Fri, 04 Apr 2008 11:59:22 +0200 skrev Mogens Kjaer:

> NetworkManager gør først noget ved netkortet når du er logget ind.

Damn, sådan noget skrammel har jeg lige været ude for på en Windows-
maskine. Intels wireless manager ting enabler ikke det trådløse netværk
før man er logget ind (eller gjorde ikke på den PC). Så sidder man
der og forsøger at logge ind, men får hele tiden bare at vide at
den ikke kunne få fat i domain-controlleren. Men når man logger ind
som lokal administrator, kan man sagtens se domain-controlleren.

Sådan en gang skrammel, ud med det og ind med Windows' eget, så
virkede alt med det samme.

Mvh
Kent