Brand i computer
Fra : Bjarke Andersen

Dato : 04-04-08 17:53

Dejlig var eftermiddagen. En dejlig ny Thermalright køler til 8800GTS
kortet, så der kunne blive stille og køligt i kabinettet.

Maskinen tilsluttes og ud kommer sort tyk røg. ½ sekunder tænker jeg støv,
da maskinen fik det halvårlige pust indevendigt, men støv lugter som regel
ikke såååå fælt.

Slukker maskinen og kigger ind, men intet umiddelbart at se.

Efter 20 undren og test med at tilslutte maskinen igen (med kabinet åbent)
og ikke kunne se mere røg, opdager jeg ovre i det ene hjørne en ledning
hvor isoleringen er total smeltet.

Den var den sorte ledning til speaker.

Nu er jeg ikke elektriker, men går der så meget strøm igennem til speaker
at en brand i ledningen kan opstå? (da jeg mere frygter om det er
bundkortet som har sendt for meget strøm.

--
Bjarke Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-08 20:25

Hej !

Dêt der trick har jeg prøvet 2 gange.
Første gang var det en skrue, som kortsluttede
højttalerterminalerne på højttaleren i kabinettet.
Anden gang var det ledningen, som blev klemt og
isoleringen 'skrællet af' som forårsagede kortslutningen.

I begge tilfælde blev HELE ledningen svedet af med
kraftig røg som resultat.

Bundkortet mv. har fungeret perfekt trods dêt.

Det mest utrolige er dog, at der kan trækkes så meget
strøm gennem printbanerne på bundkortet, at ledningen "smuldrer".

Vær ikke bekymret, tjek ledningerne igen, og du kan sagtens
leve uden PC-beepet.

Fra : .Kody

Dato : 04-04-08 21:15

Bjarke Andersen formulerede fredag:
> [...]
> at en brand i ledningen kan opstå? (da jeg mere frygter om det er
> bundkortet som har sendt for meget strøm.

Jeg har prøvet det samme, hvor ledningen smeltede og brændte ned gennem
IDE kablet. Efter jeg skiftede kablet virkede alt fint igen.

..Kody