|
| Batteri? Fra : Kasper Lund |
Dato : 04-04-08 07:16 |
|
Hej med jer.
Min Triumph TT 600's batteri er henover vinteren dødt. Hvis jeg starter
den med startkabler og kører en lang tur (ca. 50 km.) kan den starte de
næste par dage, men ligeså snart den har stået stille i omkring en uge
er der ikke mere strøm.
Min konklusion er at jeg skal have et nyt batteri - eller skal den ud på
en længere tur?
Hvis jeg skal have nyt batteri, hvad skal det så være for et?
Jeg ringede til en forhandler og forhørte mig, og han havde et til ca.
800 kr., det virker ret dyrt synes jeg. Han fortalte så at det var et
supergodt batteri, og at det ikke er et "syre batteri", er det pengene
værd at gå efter sådan et?
Hvad skal man ellers være opmærksom på?
Mvh og god weekend.
Kasper
| |
Jan Petersen (04-04-2008)
| Kommentar Fra : Jan Petersen |
Dato : 04-04-08 07:53 |
|
> Min Triumph TT 600's batteri er henover vinteren dødt. Hvis jeg starter
> den med startkabler og kører en lang tur (ca. 50 km.) kan den starte de
> næste par dage, men ligeså snart den har stået stille i omkring en uge er
> der ikke mere strøm.
>
Trænger til udskiftning - har nok været helt nede i vinterens løb, det
koster.
>
>
> Jeg ringede til en forhandler og forhørte mig, og han havde et til ca. 800
> kr., det virker ret dyrt synes jeg. Han fortalte så at det var et
> supergodt batteri, og at det ikke er et "syre batteri", er det pengene
> værd at gå efter sådan et?
>
Han har nok ret, slev hos 'Tante Louise' kostet er Varta til TT 600 110?, et
Delo 83? og et Salto 43? - men den hører også til i den dyre ende mht.
batteri, så det er nok en god investering at købe en int. lader samtidig.
Mvh
Jan Petersen
| |
Torben Scheel (04-04-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 04-04-08 08:09 |
|
Kasper Lund wrote:
>
> Jeg ringede til en forhandler og forhørte mig, og han havde et til ca.
> 800 kr., det virker ret dyrt synes jeg. Han fortalte så at det var et
> supergodt batteri, og at det ikke er et "syre batteri", er det pengene
> værd at gå efter sådan et?
Kig på www.louis.de - de har nogle "microvlies" batterier til mere
fornuftige priser. Et alm. syrebatteri kan sikkert også sagtens løfte
opgaven og koster "ingen penge" samme sted.
> Hvad skal man ellers være opmærksom på?
>
Mål med et amperemeter om der er forbrug fra cyklen når den står - så er
det ikke batteriet der fejler noget. Skift ikke i vildskab - find
fejlen, og ret den.
--
vh
Torben
| |
Søren Peter Larsen (04-04-2008)
| Kommentar Fra : Søren Peter Larsen |
Dato : 04-04-08 11:56 |
|
Ved ikke om kvaliteten er tilsvarende de andre steder men prøv at se her...
http://www.thansen.dk/products.asp?c=1730421834&n=1433147688
Søren Larsen
"Kasper Lund" <fake@usenet.dk> skrev i en meddelelse
news:47f5c7af$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej med jer.
>
> Min Triumph TT 600's batteri er henover vinteren dødt. Hvis jeg starter
> den med startkabler og kører en lang tur (ca. 50 km.) kan den starte de
> næste par dage, men ligeså snart den har stået stille i omkring en uge
> er der ikke mere strøm.
>
> Min konklusion er at jeg skal have et nyt batteri - eller skal den ud på
> en længere tur?
>
> Hvis jeg skal have nyt batteri, hvad skal det så være for et?
>
> Jeg ringede til en forhandler og forhørte mig, og han havde et til ca.
> 800 kr., det virker ret dyrt synes jeg. Han fortalte så at det var et
> supergodt batteri, og at det ikke er et "syre batteri", er det pengene
> værd at gå efter sådan et?
>
> Hvad skal man ellers være opmærksom på?
>
> Mvh og god weekend.
>
> Kasper
| |
jørgen nielsen (04-04-2008)
| Kommentar Fra : jørgen nielsen |
Dato : 04-04-08 12:07 |
|
Svar nu manden på hvad han skal gøre, kort fortalt lad batteriet op med en
oplader(hjemmelader) hverken en bil eller motorcykel, og da slet ikke
vekselstrøm kan lade et batteri fuldt op, det skal lades op med hjemmelader,
MVH
Jørgen
"Søren Peter Larsen" <oras@herresport.dk(fjern herre)> skrev i en meddelelse
news:47f60947$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Ved ikke om kvaliteten er tilsvarende de andre steder men prøv at se
> her...
> http://www.thansen.dk/products.asp?c=1730421834&n=1433147688
>
>
> Søren Larsen
>
>
>
> "Kasper Lund" <fake@usenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:47f5c7af$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hej med jer.
>>
>> Min Triumph TT 600's batteri er henover vinteren dødt. Hvis jeg starter
>> den med startkabler og kører en lang tur (ca. 50 km.) kan den starte de
>> næste par dage, men ligeså snart den har stået stille i omkring en uge
>> er der ikke mere strøm.
>>
>> Min konklusion er at jeg skal have et nyt batteri - eller skal den ud på
>> en længere tur?
>>
>> Hvis jeg skal have nyt batteri, hvad skal det så være for et?
>>
>> Jeg ringede til en forhandler og forhørte mig, og han havde et til ca.
>> 800 kr., det virker ret dyrt synes jeg. Han fortalte så at det var et
>> supergodt batteri, og at det ikke er et "syre batteri", er det pengene
>> værd at gå efter sådan et?
>>
>> Hvad skal man ellers være opmærksom på?
>>
>> Mvh og god weekend.
>>
>> Kasper
>
>
| |
Ukendt (04-04-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-04-08 17:18 |
|
On Fri, 4 Apr 2008 13:07:00 +0200, jørgen nielsen wrote:
> Svar nu manden på hvad han skal gøre,
Ja mon ikke, men ikke dét vrøvl Du kommer med
> kort fortalt lad batteriet op med en
> oplader(hjemmelader) hverken en bil eller motorcykel,
Den bedste lader er motorcyklen selv ! Altså forsåvidt at den er i orden.
Tjek ladespænding ved omdrejninger svarende til normal "cruise" hastighed.
Her skal være 14 - 15 volt over akkumulatorpolerne.
> og da slet ikke vekselstrøm kan lade et batteri fuldt op,
Hvem snakker vekselstrøm ? Altså ud over at alle ladeapparater til
nettilslutning faktisk drives af vekselstrøm. :-/
> det skal lades op med hjemmelader,
Ikke nødvendigvis, mc'en klarer sig fint i sig selv, men kán hjælpes over
vinteren med en reguleret lader.
Men! Tjek lige forbrug ved stilstand: Er der en alarm på cyklen ? Hvis ja,
så er de bæster ganske grådige, og visse typer tømmer akkumulatoren på
under 14 dage.
Nogle moderne mc'er, som eksempelvis "makita", har i sig selv et pænt højt
"egenforbrug" i stilstand. Det går til kommunikation mellem startspærre, og
ECU, og i øvrigt til at holde CAN-BUS aktivitet mellem elektronikmodulerne.
Her er det absolut nødvendigt at afmontere en akku-polsko ved længere
stilstand.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
Steen Gruby (04-04-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 04-04-08 17:38 |
|
On Fri, 4 Apr 2008 18:17:34 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
Hej Orla.
>
>Ikke nødvendigvis, mc'en klarer sig fint i sig selv, men kán hjælpes over
>vinteren med en reguleret lader.
>
Jeg har cyklen "opbevaret" i mit skrueskur, hvor temperaturen ikke
kommer under 5 grader, og da jeg er en doven slambert gider jeg ikke
demontere akkuen.
Jeg har bygget en lader der slår til ved 12 volt og slipper igen ved
ca. 14,2 volt.
Den står krikken så med hele vinteren, og det ser ud til at passe
batteriet godt.
>Men! Tjek lige forbrug ved stilstand: Er der en alarm på cyklen ? Hvis ja,
>så er de bæster ganske grådige, og visse typer tømmer akkumulatoren på
>under 14 dage.
>
Og det kan være døden for en akku hvis man ikke passer på.
Kommer akkuen under 9-10 volt kan den tage skade, og så får man den
effekt der omtales i indledningen til denne tråd.
Er man kommet dertil hedder det: Byt til nyt.
Et batteri der først har været "i bund" kommer aldrig op igen.
Noget andet er så, at batteriet også har en stabiliserende virkning på
ladesystemet, og et batteri der er færdigt er til fare for MC'ens
øvrige elektronik.
MC'ens ladesystem er ikke verdens bedste mht. at stabilisere
spændingen hvis batteriet ikke er OK, og det kan koste tændingsboks
eller indsprøjtning livet.
Set i det lys er prisen for en ny akku en ringe udgift i forhold til
skræksenariet hvor anden elektronik på køretøjet lider døden.
>Nogle moderne mc'er, som eksempelvis "makita", har i sig selv et pænt højt
>"egenforbrug" i stilstand. Det går til kommunikation mellem startspærre, og
>ECU, og i øvrigt til at holde CAN-BUS aktivitet mellem elektronikmodulerne.
>Her er det absolut nødvendigt at afmontere en akku-polsko ved længere
>stilstand.
Som du beskriver det her er der to muligheder:
Den intilligente lader eller afmontering af batteriet.
Hvilken af disse alternativer man vælger er en smagssag.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ukendt (04-04-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-04-08 19:20 |
|
On Fri, 04 Apr 2008 18:38:12 +0200, Steen Gruby wrote:
> On Fri, 4 Apr 2008 18:17:34 +0200, Orla Pedersen
> <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
>>Men! Tjek lige forbrug ved stilstand: Er der en alarm på cyklen ? Hvis ja,
>>så er de bæster ganske grådige, og visse typer tømmer akkumulatoren på
>>under 14 dage.
>>
> Og det kan være døden for en akku hvis man ikke passer på.
> Kommer akkuen under 9-10 volt kan den tage skade, og så får man den
> effekt der omtales i indledningen til denne tråd.
Jup, alt efter hvor længe underspændingen har stået på. Er man der
umiddelbart efter "uheldet", så er skaden lille, men glemt i en månedstid,
så er der ikke meget liv at hente igen.
>>Nogle moderne mc'er, som eksempelvis "makita", har i sig selv et pænt højt
>>"egenforbrug" i stilstand. Det går til kommunikation mellem startspærre, og
>>ECU, og i øvrigt til at holde CAN-BUS aktivitet mellem elektronikmodulerne.
>>Her er det absolut nødvendigt at afmontere en akku-polsko ved længere
>>stilstand.
>
> Som du beskriver det her er der to muligheder:
> Den intilligente lader eller afmontering af batteriet.
> Hvilken af disse alternativer man vælger er en smagssag.
Joe, men jeg tør ikke ladeløsningen med polsko på. Ifølge pålidelig kilde
giver det fejlkoder fra "puteren", og jeg har ikke GS911
endnu.(Fejludlæsnings, og justeringsinterface.)
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
jørgen nielsen (05-04-2008)
| Kommentar Fra : jørgen nielsen |
Dato : 05-04-08 09:42 |
|
Hej alle
Orla det er ikke sludder, det jeg siger, enhver mekaniker eller
autoelektrikker ved, at en bils motorcykels egen generator ikke kan lade et
batteri fuldt op, til gengæld kan motorcyklens/bilens generator holde
batteriet vedlige under drift, og når jeg snakker vekselstrøm er det
generatorens teknik jeg taler om, da vi i gamle dage kørte med jævnstrøms
anlæg ja da kunne du lade bateriet fuldt op, men med et vekselstrøms anlæg
som man bruger idag kan du ikke lade et afladet batteri fuldt op, beklager
men sådan er det altså, en vekselstrøms generator er så efektiv, at den
bygger en overfladespænding op over batteriet hvilket får elektronikken i
laderegulatoren til at slå fra, husk nu på at spændingen er der hele tiden
mens strømstyrken reguleres.
Jørgen
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:1xe23grsr186t.a1xm3xx955ep.dlg@40tude.net...
> On Fri, 04 Apr 2008 18:38:12 +0200, Steen Gruby wrote:
>
>> On Fri, 4 Apr 2008 18:17:34 +0200, Orla Pedersen
>> <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
>
>>>Men! Tjek lige forbrug ved stilstand: Er der en alarm på cyklen ? Hvis
>>>ja,
>>>så er de bæster ganske grådige, og visse typer tømmer akkumulatoren på
>>>under 14 dage.
>>>
>> Og det kan være døden for en akku hvis man ikke passer på.
>> Kommer akkuen under 9-10 volt kan den tage skade, og så får man den
>> effekt der omtales i indledningen til denne tråd.
>
> Jup, alt efter hvor længe underspændingen har stået på. Er man der
> umiddelbart efter "uheldet", så er skaden lille, men glemt i en månedstid,
> så er der ikke meget liv at hente igen.
>
>>>Nogle moderne mc'er, som eksempelvis "makita", har i sig selv et pænt
>>>højt
>>>"egenforbrug" i stilstand. Det går til kommunikation mellem startspærre,
>>>og
>>>ECU, og i øvrigt til at holde CAN-BUS aktivitet mellem
>>>elektronikmodulerne.
>>>Her er det absolut nødvendigt at afmontere en akku-polsko ved længere
>>>stilstand.
>>
>> Som du beskriver det her er der to muligheder:
>> Den intilligente lader eller afmontering af batteriet.
>> Hvilken af disse alternativer man vælger er en smagssag.
>
> Joe, men jeg tør ikke ladeløsningen med polsko på. Ifølge pålidelig kilde
> giver det fejlkoder fra "puteren", og jeg har ikke GS911
> endnu.(Fejludlæsnings, og justeringsinterface.)
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 25-3-08
| |
Steen Gruby (05-04-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 05-04-08 10:22 |
|
On Sat, 5 Apr 2008 10:41:32 +0200, "jørgen nielsen" <jorgen@naanet.dk>
wrote:
Hej Jørgen.
>
>Orla det er ikke sludder, det jeg siger, enhver mekaniker eller
>autoelektrikker ved, at en bils motorcykels egen generator ikke kan lade et
>batteri fuldt op, til gengæld kan motorcyklens/bilens generator holde
>batteriet vedlige under drift, og når jeg snakker vekselstrøm er det
>generatorens teknik jeg taler om, da vi i gamle dage kørte med jævnstrøms
>anlæg ja da kunne du lade bateriet fuldt op, men med et vekselstrøms anlæg
>som man bruger idag kan du ikke lade et afladet batteri fuldt op, beklager
>men sådan er det altså, en vekselstrøms generator er så efektiv, at den
>bygger en overfladespænding op over batteriet hvilket får elektronikken i
>laderegulatoren til at slå fra, husk nu på at spændingen er der hele tiden
>mens strømstyrken reguleres.
>
Jeg er helt og aldeles uenig.
Det der kommer ud af generatorens regulator/ensretter er jævnstrøm.
Helt og aldeles.
Den kan være overlejret med spikes der hidhører fra reguleringens
elektronik, men det har ikke noget med sagen at gøre.
De fleste generatorer er trefasede, hvorved frekvensen er meget høj,
hvilket giver en ensrettet udgangsspænding der er næsten ripplefri.
Spændingen er en konstant (et eller andet sted mellem 14 og 14,5
volt), og strømmen styres ene og alene af spændingsforskellen mellem
regulatoren og batteriet.
Jo længere tid der har været ladet, jo højere spænding er der på
batteriet, og jo mindre bliver strømmen.
Det der kommer ud af en "hjemmelader" er ensrettet 50 Hz, eller noget
der kan betegnes som pulserende jævnstrøm.
Hvis det med "ensrettet vekselstrøm" skulle have betydning ville det
være her, men pga. akkuens meget store kapacitet virker den som en
kæmpemæssig elektrolyt og vil detmed virke udglattende på den
ensrettede vekselstrøm.
Noget andet er så at spændingsreguleringen i hjemmeladeren er ikke
eksisterende, og den vil formentlig forsøge at presse batteriet op på
17-18 volt, hvilket bestemt ikke er gavnligt for levetiden.
MC'ens generator derimod vil, hvis den ellers er i orden, stoppe
mellem 14 og 14,5 volt - Det dur.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
jørgen nielsen (05-04-2008)
| Kommentar Fra : jørgen nielsen |
Dato : 05-04-08 10:44 |
|
Beklager Steen
Men du har ikke ret, og dog, selvfølgelig er det jævnstrøm vi lader med, og
resten du skriver er også korrekt bortset fra det med de 17 til 18 volt
sikke noget sludder og den lader du omtaler er da vist fra krigens tid,
enhver har da en lader er slår fra og overgår til vedligeholdelses ladning.
mMen læg nu mærke til, at jeg skriver at du opbygger en overfladespænding på
batteriet, fordi din generator er så virksom/kraftig hvilket får din
strømstyrke til at dale hvilket igen vil sige at du ikke får dit batteri
ladet fuldt op, beklager meget med det er fakta.
Der er lavet et forsøg hvor to køretøjer (det var to biler, men det er
underordnet teknikken er den samme)
Kører den samme strækning med samme hastighed, den ene med et fladt batteri
og den anden med et fuldt opladet,
Da strækningen var kørt var kapasiteten på det afladede batteri kun 65% men
man fant ud af at man faktisk er i stand til at øge kapasiteten når man
kører med et omtrendt opladet batteri.
Steen Orla og alle i andre jeres køretøj om det er bil eller MC er ikke
istand til at oplade et fladt batteri, det må i acceptere om i vil eller ej,
det ved alle mekanikere/elektrikere
God Lørdag
Jørgen
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:gvfev3584t0ceakit515aci0n2pa1h8ek6@4ax.com...
> On Sat, 5 Apr 2008 10:41:32 +0200, "jørgen nielsen" <jorgen@naanet.dk>
> wrote:
>
> Hej Jørgen.
>>
>>Orla det er ikke sludder, det jeg siger, enhver mekaniker eller
>>autoelektrikker ved, at en bils motorcykels egen generator ikke kan lade
>>et
>>batteri fuldt op, til gengæld kan motorcyklens/bilens generator holde
>>batteriet vedlige under drift, og når jeg snakker vekselstrøm er det
>>generatorens teknik jeg taler om, da vi i gamle dage kørte med jævnstrøms
>>anlæg ja da kunne du lade bateriet fuldt op, men med et vekselstrøms anlæg
>>som man bruger idag kan du ikke lade et afladet batteri fuldt op, beklager
>>men sådan er det altså, en vekselstrøms generator er så efektiv, at den
>>bygger en overfladespænding op over batteriet hvilket får elektronikken i
>>laderegulatoren til at slå fra, husk nu på at spændingen er der hele tiden
>>mens strømstyrken reguleres.
>>
> Jeg er helt og aldeles uenig.
> Det der kommer ud af generatorens regulator/ensretter er jævnstrøm.
> Helt og aldeles.
> Den kan være overlejret med spikes der hidhører fra reguleringens
> elektronik, men det har ikke noget med sagen at gøre.
> De fleste generatorer er trefasede, hvorved frekvensen er meget høj,
> hvilket giver en ensrettet udgangsspænding der er næsten ripplefri.
> Spændingen er en konstant (et eller andet sted mellem 14 og 14,5
> volt), og strømmen styres ene og alene af spændingsforskellen mellem
> regulatoren og batteriet.
> Jo længere tid der har været ladet, jo højere spænding er der på
> batteriet, og jo mindre bliver strømmen.
>
> Det der kommer ud af en "hjemmelader" er ensrettet 50 Hz, eller noget
> der kan betegnes som pulserende jævnstrøm.
> Hvis det med "ensrettet vekselstrøm" skulle have betydning ville det
> være her, men pga. akkuens meget store kapacitet virker den som en
> kæmpemæssig elektrolyt og vil detmed virke udglattende på den
> ensrettede vekselstrøm.
> Noget andet er så at spændingsreguleringen i hjemmeladeren er ikke
> eksisterende, og den vil formentlig forsøge at presse batteriet op på
> 17-18 volt, hvilket bestemt ikke er gavnligt for levetiden.
> MC'ens generator derimod vil, hvis den ellers er i orden, stoppe
> mellem 14 og 14,5 volt - Det dur.
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk
| |
Steen Gruby (05-04-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 05-04-08 11:04 |
|
On Sat, 5 Apr 2008 11:43:44 +0200, "jørgen nielsen" <jorgen@naanet.dk>
wrote:
Hej Jørgen.
Så må vi tage en tur mere
>
>Men du har ikke ret, og dog, selvfølgelig er det jævnstrøm vi lader med, og
>resten du skriver er også korrekt bortset fra det med de 17 til 18 volt
>sikke noget sludder og den lader du omtaler er da vist fra krigens tid,
>enhver har da en lader er slår fra og overgår til vedligeholdelses ladning.
>
Det kan du mene.
En god moderne lader, ja da, men de fleste af de billige ladere fra TH
eller HN er desværre indrettet som jeg beskriver det.
Det kan du forvisse dig om ved at tage en kondensator på 10 - 100uF og
sætte over laderen og måle spændingen over den.
Den spænding du måler er den spænding laderen vil forsøge at presse
batteriet op på.
>mMen læg nu mærke til, at jeg skriver at du opbygger en overfladespænding på
>batteriet, fordi din generator er så virksom/kraftig hvilket får din
>strømstyrke til at dale hvilket igen vil sige at du ikke får dit batteri
>ladet fuldt op, beklager meget med det er fakta.
>
Det passer ikke.
Generatoren går til biddet fra starten af, og ladestrømmen lige efter
start er stor.
Den falder efterhånden som generatoren får bygget spændingen over
batteriet op.
>Der er lavet et forsøg hvor to køretøjer (det var to biler, men det er
>underordnet teknikken er den samme)
>Kører den samme strækning med samme hastighed, den ene med et fladt batteri
>og den anden med et fuldt opladet,
>
>Da strækningen var kørt var kapasiteten på det afladede batteri kun 65% men
>man fant ud af at man faktisk er i stand til at øge kapasiteten når man
>kører med et omtrendt opladet batteri.
>
Den form for test giver jeg ikke meget for.
Det er en ligning med for mange ubekendte
>Steen Orla og alle i andre jeres køretøj om det er bil eller MC er ikke
>istand til at oplade et fladt batteri, det må i acceptere om i vil eller ej,
>det ved alle mekanikere/elektrikere
>
Hvis det er sandt er jeg lykkelig for hverken at være mekaniker eller
autoelektriker
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ole (05-04-2008)
| Kommentar Fra : Ole |
Dato : 05-04-08 12:17 |
|
Steen Gruby wrote:
>> Steen Orla og alle i andre jeres køretøj om det er bil eller MC er ikke
>> istand til at oplade et fladt batteri, det må i acceptere om i vil eller ej,
>> det ved alle mekanikere/elektrikere
>>
> Hvis det er sandt er jeg lykkelig for hverken at være mekaniker eller
> autoelektriker
>
Amen.
Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/
| |
Armand (05-04-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-04-08 13:29 |
|
jørgen nielsen skrev:
> Beklager Steen
>
> Men du har ikke ret, og dog, selvfølgelig er det jævnstrøm vi lader med, og
> resten du skriver er også korrekt bortset fra det med de 17 til 18 volt
> sikke noget sludder og den lader du omtaler er da vist fra krigens tid,
> enhver har da en lader er slår fra og overgår til vedligeholdelses ladning.
>
Eller også har selvsamme blot ladet sig forblænde af at fabrikanten har
monteret et ligegyldigt Amperemeter hhv. nogle imponerende røde dioder :-/
Emnet er grundigt gennemdiskuteret her på gruppen og endnu er der ingen
der har sluppet af med at kalde sin hjemmelader for "automatisk" - Af
samme grund er det faste råd omkring problematikken at bruge en svag
"vedligeholdelses"lader (á også jævnstrømsforsyninger på pænt under en
Ampere ), hvis svage kapacitet ikke kan hamle op med den fuldt
opladede akkumulator og således går i "dvale" . At man så ikke kan opnå
en lynladnings-effekt af en sådan, kan så kompenseres á få startet
modellen op og lade dens egen generator stå for opladningen(*), hvilket
den ,uanset dine argumenter, vil kunne gøre i tilstrækkelig grad til at
man kan fylde efter med den svage lader efter hjemkomst :-|
Akkumulatoren værgrer sig endvidere imod at tage imod meget mere
ladestrøm (á A), end ca. 10% af kapaciteten (á Ah). Køretøjets egen
laderegulering registrerer dette og regulerer ned, hvilket en 4A lader
forbundet til et typisk 14Ah's motorcykel-batteri, ikke gør :-|
> Der er lavet et forsøg hvor to køretøjer (det var to biler, men det er
> underordnet teknikken er den samme)
> Kører den samme strækning med samme hastighed, den ene med et fladt batteri
> og den anden med et fuldt opladet,
> Da strækningen var kørt var kapasiteten på det afladede batteri kun 65% men
> man fant ud af at man faktisk er i stand til at øge kapasiteten når man
> kører med et omtrendt opladet batteri.
> Steen Orla og alle i andre jeres køretøj om det er bil eller MC er ikke
> istand til at oplade et fladt batteri, det må i acceptere om i vil eller ej,
> det ved alle mekanikere/elektrikere
>
Hvorfor referere til sådanne forsøg (at gøre det uden rettelig
henvisning er forøvrigt ulødigt i en skarp debat som denne!) når man i
praksis gør det hver dag: Akkumulatoren tappes grundigt ved hver brug af
starteren men alligevel er der ingen der gradvist løber tør for strøm
p.g.a. køretøjets egne beherskede(?) ladekapaciteter :-|
Slår man lige vingerne ud og betragter det hele sådan lidt fra oven, så
nytter "din" kunstfærdige 100% opladning alligevel intet, eftersom at
man allerede fra første efterfølgende start begynder at tære på
batterikapaciteten uden at generator+ladesystem kan kompensere optimalt
Set fra dén vinkel må "fuldt opladet" under alle omstændigheder dække
den fyldning, som køretøjet selv magter, og som vurderet ud fra
hverdagens trafik er fuldt tilstrækkelig :-|
(*):
At jump-starte og satse på at køretøjet selv får opladet er på en måde
selvmodsigende, eftersom der vel er en grund til at akkumulatoren er
blevet flad og dén i de fleste tilfælde er at generator / ladesystem /
akkumulator er brændt af - Men det ændrer ikke på argumentationen,
eftersom at en ekstern ladning i sådant tilfælde ville have samme
manglende virkning, og i værste tilfælde blot medføre at man kommer så
meget længere hjemmefra inden man erkender fraværet af køretøjets egne
evner!
--
Armand.
| |
Ukendt (05-04-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-04-08 23:09 |
|
On Sat, 5 Apr 2008 11:43:44 +0200, jørgen nielsen wrote:
> Steen Orla og alle i andre jeres køretøj om det er bil eller MC er ikke
> istand til at oplade et fladt batteri, det må i acceptere om i vil eller ej,
> det ved alle mekanikere/elektrikere
Netop en sådan udtalelse tåler at blive knækket. Jeg har i mit liv hørt den
slags for tit, og har derfor prøvet mange ting af i praksis. Jeg har også
rent professionelt arbejdet med 100 A regulerede ladere. Foreksempel
begrebet "overfladespænding" er såmænd blot et dække over en opslidt
akkumulator med en (delvis)defekt celle.
En generator, der er spændingsreguleret, kan heller ikke lade "hårdere/"
end en hvilkensomhelst anden spændingsreguleret lader. Spænding er
spænding, sværere er det ikke.
Jeg accepterer ikke "fakta", jeg accepterer fysikkens grundlove.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
Ukendt (06-04-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-04-08 09:11 |
|
On Sat, 5 Apr 2008 11:43:44 +0200, jørgen nielsen wrote:
> Steen Orla og alle i andre jeres køretøj om det er bil eller MC er ikke
> istand til at oplade et fladt batteri, det må i acceptere om i vil eller ej,
> det ved alle mekanikere/elektrikere
I øvrigt er der selvfølgelig ikke noget personligt ment, mit sprogbrug er
måske bare lidt kontant. Så før at der nu går alt for meget Erasmus
Montanus i den, så lige en lille anekdote fra fra tiden med ladere.
Vi havde også finurligt designet et softstart kredløb ind i 100A'eren, "for
som alle mekanikere og elektrikere ved", og systemet fungerede jo fint. Vi
havde så besøg af Exide/Sonnenschein agenten, og han lå flad af grin over
vores design. Da han endelig havde hulket færdigt, sagde han, at vi havde
spilt vores tid, ok, vores lader gjorde ikke skade, den var bare unødigt
længe om at lade akkumulatoren op. For alle startakkumulatorer, og gode GEL
akkuer gælder det, at de bare skal have fuld knald fra starten, de kan i
princippet ikke overlades blot spændingen holdes på 14,2 - 14,4 volt. De ér
"selvregulerende" á den indre modstand styrer strømmen.
Men alligevel er opgivelserne på akkumulatorer á 1/10 (1/10 C) ladestrøm af
kapasiteten jo stadig en god rettesnor for ikke at ødelægge noget. Det går
jo stadig heftigt til når at man lader op mod 2C
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
Armand (05-04-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-04-08 12:50 |
|
Orla Pedersen skrev:
> On Fri, 04 Apr 2008 18:38:12 +0200, Steen Gruby wrote:
>
>> Som du beskriver det her er der to muligheder:
>> Den intilligente lader eller afmontering af batteriet.
>> Hvilken af disse alternativer man vælger er en smagssag.
>
> Joe, men jeg tør ikke ladeløsningen med polsko på. Ifølge pålidelig kilde
> giver det fejlkoder fra "puteren", og jeg har ikke GS911
> endnu.(Fejludlæsnings, og justeringsinterface.)
>
Hva' mæ' en tilgængelig hovedafbryder og en monteret ladestik, der kan
benyttes uproblematisk når "hovednøglen" er slået fra :-/
--
Armand.
| |
jørgen nielsen (05-04-2008)
| Kommentar Fra : jørgen nielsen |
Dato : 05-04-08 14:15 |
|
Hej igen
Det er lidt synd, at man ikke vil lytte til fornuft, men ok jeg skal ikke
lære jer noget kan jeg fornemme, men jeg vil dog lige fortælle, at jeg
"normalt" bortset fra ferier lever og arbejder (ja jeg er mekaniker) i en
ekstrem kulde om vinteren ned til -40 gr så jeg burde vide noget om
batterier, og i kan skrive og regne hvad I vil, men fakta er noget andet,
jeg har aldrig sagt at køretøjets egen generator er noget skod eller har en
begrænset virkning tværtimod er den ved et "normalt" opladet batteri i stand
til at forøge effekten, men det hele debatten startede med, er det fakta, at
et køretøj ikke selv kan lade et flat batteri op til fuld kapasitet DER skal
en oplader til(hvad så end kvaliteten af den skal være) enten i vil det
eller ej, sådan er fakta, og lige et sidste yng herfra en hoved afbryder nej
ikke det når der er monteret motorstyring (læs computer) der skal man helst
ikke afbryde strømmen for længe af gangen, computeren ellers ECM'en kan
faktisk "glemme" programmet, hviket kan blive en dyr affære, men det tror I
vel heller ikke på?
Vi stopper nu mens vi alle er "venner" :)
Jørgen
Vi ses derude hvis min "gamle GS'er (450) ellers vil starte
den lader jo kun med to faser uden forbrug (men da vi skal køre med lys er
alle 3 igang alligevel)
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:47f7676b$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Orla Pedersen skrev:
>> On Fri, 04 Apr 2008 18:38:12 +0200, Steen Gruby wrote:
>>
>>> Som du beskriver det her er der to muligheder:
>>> Den intilligente lader eller afmontering af batteriet.
>>> Hvilken af disse alternativer man vælger er en smagssag.
>>
>> Joe, men jeg tør ikke ladeløsningen med polsko på. Ifølge pålidelig kilde
>> giver det fejlkoder fra "puteren", og jeg har ikke GS911
>> endnu.(Fejludlæsnings, og justeringsinterface.)
>>
> Hva' mæ' en tilgængelig hovedafbryder og en monteret ladestik, der kan
> benyttes uproblematisk når "hovednøglen" er slået fra :-/
>
> --
> Armand.
| |
Armand (05-04-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-04-08 15:09 |
|
jørgen nielsen skrev:
>
> jeg har aldrig sagt at køretøjets egen generator er noget skod eller har en
> begrænset virkning tværtimod er den ved et "normalt" opladet batteri i stand
> til at forøge effekten, men det hele debatten startede med, er det fakta, at
> et køretøj ikke selv kan lade et flat batteri op til fuld kapasitet
>
Hvis dét holder vand, kan man så ikke bare køre en tur og få opladet
batteriet 60-70%, for derefter at holde en pause og køre videre
hvorefter at ladesystemet jvf. ovenstående udtalelser burde kunne forøge
effekten yderligere :-/
Ja undskyld; men jeg synes at du forklarer dig meget rodet: Enten kan
man lade akkumulatoren op v.h.a. køretøjet eget ladesystem, eller også
kan man ikke!
Måske at det der gjorde sig gældende for den af dig førnævnte test, er
at akkumulatoren løber varm p.g.a. den voldsomme ladning og derefter kun
lader sig oplade behersket (selvom der er generator-kapacitet til mere),
og hvis en behersket opladning svarer til de af mig tidligere nævnte 10%
af kapaciteten kræver det pludselig samme køretid som ladetid hjemme i
garagen, og dét bliver noget af en køretur på mellem 8 og 10 timer (á 80
og 100% restladning á 10%/t) :-/
> DER skal
> en oplader til..... sådan er fakta
>
Hvis ikke det var fordi at begge eller flere parter regnede sig for at
stå inde med fakta, ville der aldrig være noget at diskutere. Så vær
ikke blind for at andre debattører også mener at deres udtalelser er lig
med fakta!
Forøvrigt: Er jeg vidne til en debat jeg ikke selv kan forholde mig til
hænger min tiltro generelt ved dén part der ikke ser det nødvendigt at
trumfe sin mening igennem v.h.a. sine meritter på området
>.... en hoved afbryder nej ikke det når der er monteret motorstyring
> (læs computer) der skal man helst ikke afbryde strømmen for længe af
> gangen, computeren ellers ECM'en kan faktisk "glemme" programmet,
> hviket kan blive en dyr affære, men det tror I vel heller ikke på?
>
Jo, jo!
Men dét bliver så et af paradokserne i moderne køretøjs-elektronik:
Man bør ikke afbryde/afmontere akkumulatoren, men kan heller ikke lade
på den monterede akkumulator uden at få elektroniske fejlmeldinger
> Vi stopper nu mens vi alle er "venner" :)
>
Hvis ellers blot at man holder en sober tone, er der aldrig problemer
her på gruppen.
Gruppens tolerence er i grunden baseret på, at det ud fra den alment
forekomne mærkefanatisme blandt motorcyklister ligesom ligger indbygget
at der på ingen måde kan forventes at man vil kunne blive enige generelt
Så hvadenten man er Honda-fanatiker, eller el-freak bliver ens ord læst.
--
Armand.
| |
Steen Gruby (05-04-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 05-04-08 15:12 |
|
On Sat, 5 Apr 2008 15:15:06 +0200, "jørgen nielsen" <jorgen@naanet.dk>
wrote:
Hej Jørgen.
>
>Det er lidt synd, at man ikke vil lytte til fornuft, men ok jeg skal ikke
>lære jer noget kan jeg fornemme, men jeg vil dog lige fortælle, at jeg
>"normalt" bortset fra ferier lever og arbejder (ja jeg er mekaniker) i en
>ekstrem kulde om vinteren ned til -40 gr så jeg burde vide noget om
>batterier, og i kan skrive og regne hvad I vil, men fakta er noget andet,
Jeg ved faktisk ikke hvorfor jeg skriver det følgende når fakta er
noget andet, men jeg forsøger altså alligevel.
Jeg vil ikke påstå at jeg er "professor batteri", men jeg har også
leget med et par stykker gennem tiden.
Jeg smed det største på dumpen i sidste uge efter 10 års tro tjeneste
- 800 Ah 48 volt bestående af 48 stk 2 volt 400 Ah batterier.
Det stod med lader på 24 timer i døgnet - Ikke noget med
vedligeholdelse som sådan, blot det der skal til for at være sikker på
at der er nok når strømmen ryger
>jeg har aldrig sagt at køretøjets egen generator er noget skod eller har en
>begrænset virkning tværtimod er den ved et "normalt" opladet batteri i stand
>til at forøge effekten, men det hele debatten startede med, er det fakta, at
>et køretøj ikke selv kan lade et flat batteri op til fuld kapasitet DER skal
>en oplader til(hvad så end kvaliteten af den skal være) enten i vil det
>eller ej, sådan er fakta,
Jeg tror du forveksler nogle ting..
En bilgenerator, og også visse (ældre) MC generatorer, kan ikke starte
ladningen selv uden at der er spænding på batteriet til at
formagnetisere ankeret.
Dette gælder ikke størsteparten af moderne MC hvor generatoren er
bygget med permanente magneter - De kan starte selv, også uden strøm
på akkuen.
Det samme kan jævnstrømsdynamoen - Den starter på restmagnetismen
(reminens magnetisme), og det også selv om batteriet er fladt.
>og lige et sidste yng herfra en hoved afbryder nej
>ikke det når der er monteret motorstyring (læs computer) der skal man helst
>ikke afbryde strømmen for længe af gangen, computeren ellers ECM'en kan
>faktisk "glemme" programmet, hviket kan blive en dyr affære, men det tror I
>vel heller ikke på?
>
Jeg bryder mig ikke om halve sandheder.
Jeg vil ikke afvise at der er bygget motorstyringer hvor programmet
ligger i flash RAM, hvor nogle typer kræver et lille batteri som
back-up, og når det så er fladt og man samtidig afbryder batteriet er
man på spanden.
(Jeg har set radioer med sådanne indretninger, og de er skyndsomst
ombygget til EPROM)
MEN - Alle de styringer jeg har set til dato har en EEPROM eller en
EPROM til programmet.
Jeg har sågar kopieret adskillige af dem
Audi har 27C256, og sørme om ikke Ducati har det samme, og jeg ved at
BMW også anvender en PROM, både i biler og på MC, jeg kan blot ikke
huske hvilken.
Og de taber ikke indholdet uanset hvor længe ekvipagen står uden
strøm.
>
>Vi stopper nu mens vi alle er "venner" :)
>
Vi bliver aldrig uvenner over en teknisk diskussion, men jeg har en
uvane med at blive ved til koncensus
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ukendt (05-04-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-04-08 21:26 |
|
>
>>>Nogle moderne mc'er, som eksempelvis "makita", har i sig selv et pænt
>>>højt
>>>"egenforbrug" i stilstand. Det går til kommunikation mellem startspærre,
>>>og
>>>ECU, og i øvrigt til at holde CAN-BUS aktivitet mellem
>>>elektronikmodulerne.
>>>Her er det absolut nødvendigt at afmontere en akku-polsko ved længere
>>>stilstand.
>>
Hej Orla
En moderne bil falder afladningen efter nogen tid f.eks 40min.
Du har sikkert prøvet, ellers vil jeg prøver at måle afladningen en times
tid og se om den ikke falder til under 5-8milliamp.
Hygge PD CBR1100t
| |
Kasper Lund (05-04-2008)
| Kommentar Fra : Kasper Lund |
Dato : 05-04-08 16:02 |
|
Jeg vil da bare lige sige tak for alle jeres svar, og tak for et godt
forum med mange hjælpsomme mc'ister.
/Kasper
| |
|
|